دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / معرفی و بررسی خودرو /

معرفی و بررسی تیپ های مختلف ساینا 

دوشنبه، 10 خرداد 1400
ساینا را می‌توان فیس‌لیفت تقریبا موفقی از تیبا دانست. این خودرو یک سدان جمع و جور و اقتصادی با چهره‌ای متفاوت است که تمام نیازهای خانواده سطح متوسط ایرانی را از یک ماشین تأمین کند.در ادامه مطلب با انواع تیپ ساینا آشنا میشوید.

ساینا، محصولی نسبتا اقتصادی در سبد سایپا است که مشابهت فنی با تیبا دارد. در این مطلب، به معرفی و بررسی فنی سایپا ساینا دنده ای و اتوماتیک، همراه مقایسه آن با پراید، تیبا، پژو 206، ام وی ام 110 و دیگر خودروهای این کلاس در بازار ایران می پردازیم.

علاقه ی سایپا به تولید خودروهای کوچک و اصطلاحا اقتصادی، از اولین روزهای فعالیت آن در سال ۱۳۴۷ مشهود است. نخستین محصولات، شامل وانت آکا و سواری ژیان، هر دو برپایه ی سیتروئن دایان تولید می شدند تا برای عامه ی مردم، قابل خرید باشند. این شرایط، تا پیروزی انقلاب ادامه داشت و بعد از آن هم، با افزایش تولید رنو۵، تدادم پیدا کرد. به اعتقاد کارشناسان، قانون نانوشته ای در سایپا وجود دارد که این خودروساز بزرگ را، علاقه مند به تولید خودروهای کوچک و ارزان قیمت شهری، نگه می دارد.

اما وقتی در سال ۹۵ از ساینا رونمایی شد، سایپا روی خوشی که بازار به تیبا نشان داده بود را نسبت به این خودروی جدید ندید. دلیلش هم شباهت بیش از اندازه فنی دو خودرو به هم بود. یعنی این همه پول اضافه فقط برای یک ظاهر کمی زیباتر؟ کاری که به نظر می رسید خریدار ایرانی چندان مایل به انجامش نباشد. بنابراین سایپا در سال های بعد اقدام به تولید مدل های مختلف ساینا با امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متفاوت کرد. البته رسم همیشگی سایپا هم برقرار شد؛ تولید تیپ های مختلف از یک خودرو در اسامی متفاوت. در این مطلب می خواهیم شما را با این تیپ ها و اسامی و تفاوت هایشان آشنا کنیم.

مشخصات فنی مشترک در تیپ های مختلف ساینا

قبل از هر توضیحی لازم است بگوییم ماشین ساینا در تمام تیپ ها و مدل ها از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه بهره می برد که توان تولید ۸۰ اسب بخار قدرت را دارد و محور متحرکش در جلوی خودرو قرار گرفته. مصرف سوخت این خودرو ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است با ظرفیت باک ۴۱ لیتر. اما مورد اصلی که در تیپ های مختلف ساینا تفاوت ایجاد می کند، جعبه دنده اتوماتیک و دستی آن است. ساینا در ابتدا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی تولید شد و بعدها نمونه دنده اتوماتیک آن نیز به بازار آمد. ساینای دنده ای در دو تیپ SX و EX عرضه شد که تیپ EX با امکاناتی نظیر کولر، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، سنسور پارک عقب، رینگ اسپرت، سیستم تهویه اتوماتیک، شیشه بالابرها و آینه های برقی نسخه فول محسوب می شود. تیپ SX هم فاقد آینه های برقی، شیشه بالابر برقی عقب و سنسور پارک بود. سایپا خیلی زود توقف تولید این تیپ را اعلام کرد، اما ساینا با جعبه دنده اتوماتیک نیز در دو تیپ مختلف تولید شد.

اولین سری ساینا در تیپ های SX و EX در سال ۱۳۹۵ روانه بازار شد و بعدها به جعبه دنده اتوماتیک مجهز شد. در آخرین سال های قرن چهاردهم، فیس لیفت جدید این خودرو با نام ساینا S و G به بازار آمد.

ساینا SX و ساینا EX، اولین تیپ ها

اولین سری ساینا در دو تیپ SX و EX به بازار آمد که کلمه «ساینا» با الفبای فارسی روی در صندوق عقب نوشته شده بود. خودرو جدید سایپا، در حقیقت فیس لیفت تیبا است و هر چند در نمای جلو و عقب تفاوت دارد اما اگر به نمای جانبی ساینا نگاه کنیم، شباهت زیادی بین این خودرو و تیبا می بینیم.

ساینا SX و EX مثل تیبا روی پلتفرم X200 گروه خودروسازی سایپا ساخته شدند و به همین دلیل مشخصات فنی یکسانی دارند. پیشرانه استفاده شده در این خودروهای جدید از نوع ۱.۵ لیتری M15 بوده که می تواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند.

تفاوت ساینا SX با ساینا EX در آپشن ها است. سنسور عقب، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب و تهویه دیجیتال در ساینا SX وجود ندارد و به همین دلیل مشتریان تقاضای زیادی برای آن نداشتند و خیلی زود از خط تولید حذف شد. اما ساینا EX همچنان در گروه خودروسازی سایپا تولید می شود.

ساینا اتوماتیک، اولین خودرو ایرانی با گیربکس اتومات

استارت تولید ساینا اتوماتیک در سال ۹۴ زده شده و سه سال بعد به بازار آمد و عنوان اولین خودرو اتوماتیک ایرانی دارای جعبه دنده اتومات را از آن خود کرد. جعبه دنده این خودرو از نوع CVT است و قابلیت تعویض دنده دستی را هم دارد.

سیستم برق ساینا اتوماتیک تغییر کرد و پیشرانه M15 خودرو به دریچه گاز برقی مجهز شد و قابلیت استفاده از آپشن هایی مثل کروز کنترل و استارت بدون کلید را پیدا کرد. فرمان دی کات، کیلومترشمار جدید و حذف نوار مشکی ستون وسط، از تغییرات ظاهری ساینا اتومات است.

ساینا با گیربکس اتومات یک تیپ لوکس هم دارد که دارای آپشن های بیشتری است.

ساینا پلاس، با ظاهر SX و آپشن S

ساینا پلاس اولین خودرو سری پلاس گروه خودروسازی سایپا است. طبق اعلام این شرکت، خودروهای پلاس از نظر ظاهری فرقی نکرده اند و فقط آپشن های بیشتر و به روزتری دارند. بنابراین تعریف، ساینا پلاس همان تیپ SX است که با آپشن های ساینا S عرضه می شود.

از تغییرات ظاهری ساینا پلاس نسبت به تیپ SX می توان به سپر دو رنگ، چراغ های کوییکی جلو و کلمه ساینا پلاس در روی در جلو و پایین آینه بغل اشاره کرد. نمایشگر لمسی، فرمان اسپرت دی کات، بلوتوث، نویگیشن و شیشه دودی عقب از آپشن های جدید تیپ پلاس است.

ساینا S و ساینا G، فیس لیفت سدان جمع و جور سایپا

چهار سال بعد از عرضه اولین تیپ های ساینا، گروه خودروسازی سایپا فیس لیفت سدان جمع و جور خود را در تیپ های S و G به بازار عرضه کرد.

سپر و جلو پنجره ساینا اس و جی به طور کامل تغییر کرده و یک نوار کرومی دور جلوپنجره را گرفته و چراغ های جلو هم مجهز به دیلایت یا چراغ روشنایی روز شده است. در عقب هم مثل جلو، طراحی گرافیک چراغ ها و سپر تغییر پیدا کرده.

پیشرانه ساینا S و G همان موتور M15 تیپ های قبلی است و به دریچه گاز برقی مجهز شده. USB، چراغ بدرقه، آینه بغل برقی، کامپیوتر سفری، صندلی قابل تنظیم راننده و سرنشین جلو از آپشن های فیس لیفت جدید این خودرو است.

ساینا G با آپشن هایی مثل نمایشگر لمسی، اتولایت، دوربین عقب، GPS، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و شیشه دودی عقب تیپ فول آپشن جدید ساینا به حساب می آید.

ساینا SR، دو رنگ مثل کوییک R

در آخرین روزهای سال ۹۹، گروه خودروسازی سایپا از جدیدترین تیپ ساینا رونمایی کرد. این خودرو ساینا SR نام دارد و مثل کوییک R دارای بدنه ای دو رنگ است. هنوز مشخصاتی تیپ جدید ساینا منتشر نشده اما به احتمال زیاد به جز دو رنگ بودن، تفاوت دیگری با ساینا اس نخواهد داشت.

تیپ های مختلف ساینا برای سلایق مختلف

ساینا در این پنج سالی که روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار دارد، در سه سری و شش تیپ مختلف به بازار آمده و هر کدام از این تیپ ها می تواند سلایق افراد مختلفی را با سطح بودجه های متفاوت پوشش دهد.

ساینا SX و EX اتوماتیک S و G
نوع موتور M15 خطی M15 دریچه گاز برقی M15 دریچه گاز برقی
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی ۱۵۰۳ سی سی ۱۵۰۳ سی سی
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۸ ۴ / ۸ ۴ / ۸
قدرت ۸۷ اسب بخار ۸۷ اسب بخار ۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن متر
جعبه دنده ۵ سرعته دستی CVT ۵ سرعته دستی
شتاب ۱۲.۸ ثانیه ۱۳ ثانیه ۱۲.۸ ثانیه
سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ۱۷۰ کیلومت بر ساعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷ لیتر ۷.۵ لیتر ۷ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴ یورو ۵
طول ۴۲۱۵ میلیمتر ۴۲۱۵ میلیمتر ۴۲۱۵ میلیمتر
عرض ۱۶۶۳ میلیمتر ۱۶۶۳ میلیمتر ۱۶۶۳ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر ۱۴۸۴ میلیمتر ۱۴۸۴ میلیمتر
فاصله بین محورها ۲۴۱۰ میلیمتر ۲۴۱۰ میلیمتر ۲۴۱۰ میلیمتر
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم ۱۰۸۵ کیلوگرم ۱۰۵۰ کیلوگرم

ارزش خريد ساینا

در حال حاضر با توجه به رنج قیمتی ساینا، کیفیت پایین قطعات و طراحی بسیار ضعیف این خودرو نمی توان ارزش خرید بالایی را برای آن در نظر گرفت؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود در رنج قیمتی که سایپا ساینا در آن قرار دارد به سراغ نمونه های کم کارکرد 206 تیپ 2 بروید تا ضمن بهره مندی از طراحی زیباتر، از هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر آن لذت ببرید.
البته در این میان نباید گیربکس اتوماتیک ساینا را در تیپ های فول این خودرو فراموش کرد، زیرا از میان تمامی خودروهای نسبتا ارزان قیمت شرکت سایپا این قابلیت می تواند ساینا را به یک گزینه مناسب برای رانندگی های روزمره در شهرهای پرتردد بدل کند


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه