معرفی انواع موخوره و نکات مهم در مورد آن

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی انواع موخوره و نکات مهم در مورد آن
برخی از افراد تصور می کنند موخوره تنها دارای یک نوع و حالت است، اما طبق گفته متخصصان موخوره دارای شکل های متفاوتی است و اقسام گوناگونی دارد. روی هم رفته موخوره به ۱۰ نوع تقسیم میشود که در ادامه میخواهیم به معرفی انواع موخوره ها بپردازیم تا انتها همراه ما باشید.

موخوره یکی از مشکلات رایج مو است که اغلب موهای زنان را درگیر می کند. در این مشکل، انتهای موها به چند قسمت تقسیم شده و بافت مو از حالت نرمی خارج می شود و موها زبر و شکننده می شوند. در صورت بروز موخوره، اگر فرد به فکر درمان آن نباشد؛ به مرور این موخوره پیشرفت کرده و تمام مو را درگیر خواهد کرد. در این مطلب می خواهیم در مورد انواع موخوره و روش های درمانی آن حرف بزنیم.منشأ هر موخوره ممکن است یکسان باشد؛ اما هر مدل از این موخوره ها داستان متفاوتی را روایت می کنند. زنان به طور متوسط یک و نیم سال از عمر خود را صرف رنگ کردن، اتو کشیدن، سشوار کشیدن و کارهایی از این قبیل می کنند. همه این شرایط می توانند انتهای موهای شما را به موخوره دچار کنند. برای درمان موخوره چاره ای جز کوتاهی مو ندارید؛ اما بعد از کوتاهی موها بهتر است با استفاده از راهکارهایی مانع بروز مجدد موخوره در موهایتان شوید.

علت موخوره

موخوره امکان دارد به دلایل مختلف داخلی یا خارجی رخ دهد که عبارتند از:

  • قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید
  • استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو
  • استفاده مکرر از مواد شیمیایی مثل مش و رنگ مو
  • استفاده طولانی مدت از گیره و سنجاق سر
  • استفاده بیش از حد از آب داغ برای شستشو مو
  • کم آب شدن بدن
  • سهل انگاری در مراقبت از مو
  • استفاده بیش از حد از ژلهای مو و تافت و..
  • کوتاه کردن مو با قیچی نامرغوب

معرفی انواع موخوره

منشا ایجاد تمام موخوره ها می تواند به دلیل فرسایش در اثر هوا و آسیب باشد. اما این موضوع به این معنی نیست که هر تار مو تفاوتی با دیگری ندارد؛ در ادامه با چندین مدل از موخوره ها آشنا می شویم.

موخوره شکاف پایه

این مدل جزو رایج ترین مدل های موخوره است. در این نوع از موخوره سلول های کورتیکال هنوز محکم به هم چسبیده اند و از انتها در حال جدا شدن هستند. در این مدل در درجه اول قسمت انتهایی باید جدا شود اما برای بخش های دیگر مو هنوز دیر نشده است به موهایتان برسید و آن ها را تغذیه کنید.

موخوره جوانه

ترکیبی از پیچ و خم است که به دلیل بافت های خیلی محکم و خشک شدن یا سوزاندن مو در قسمت های خاص ایجاد می شود.

موخوره شکاف مو

این مدل از رایج ترین مدل های موخوره است که به دلیل خشکی مو و اصحکاک آن به وجود می آید، در این مدل نیز تنها راه درمانی کوتاهی قسمت آسیب دبده است.

موخوره دو شاخه دوبل

ظاهر این موخوره شباهت بسیاری به دو عدد Y انگلیسی دارد. اگر شما این مدل را در موهای خود مشاهده کردید هر چه سریعتر باید نستن به درمان آن اقدامی را انجام دهید زیرا نشان دهنده این است که موخوره شما در حال پیشرفت است و ساختمان مو های شما در شرف آسیب دیدگی بسیاری است.

موخوره پر مانند

این موخوره نیز تقریبا در خانواده موخوره پیر است و بیشتر در موهای افرادی ایجاد می شود که برای سلامت ظاهر خود ارزشی قاعل نیستند و اهمیتی به این موضوع نمی دهند.علاوه بر آن افرادی که به صورت مکرر از رنگ مو و براق کننده ها استفاده می کنند امکان به وجود آمدن این موخوره در آن ها نیز وجود دارد.

موخوره دراز

در این مدل کوتیکول مو بسیار آسیب دیده است و باید حتما نسبت به کوتاهی آن اقدامی انجام دهید.

موخوره سه شاخه

اگر شما این مدل از موخوره را در موهای خود مشاهده کردید این معنا را دارد که کورتکس و مدولای شما مقاوم بوده اما لایه بیرونی موهایتان یا کوتیکول ضعیف شده است.

موخوره ضخیم

این نوع موخوره در اثر استفاده پیش از حد از داروهای هورمونی و یا کورتون ها ایجاد می شود.در این موخوره قسمت هایی که بافت های ضخیم دارند کمتر دچار آسیب می شوند و قسمت هایی که بافت نازک تری دارند دچار آسیب دیدگی بیشتری می شوند و امکان تغییر رنگ مو به رنگ خاکستری نیز وجود دارد.

موخوره چروک و پیچ خورده

این نوع از از موخوره معمولا به دلیل استفاده پیش از اندازه از سشوار و یا اتو مو ایجاد می شود. همچنین کشیدن زیاد مو و یا خم کردن در ایجاد آن نقش بسیاری دارد.

موخوره کج یا زاویه دار

در این مدل از موخوره مو چند شاخه نمی شود و تنها رد قسمت انتهایی آن ها کاج می شوند.این مدل بیشتر در افرادی پیدا می شود که از گل سر های فلزی بیشتر استفاده می کنند و یا مول موی خاصی را دارند.

موخوره گره ای

این مدل از موخوره به دلیل استفاده زیاد از سشوار و یا ور رفتن پیش از اندازه با مو ها به وجود می آید.

موخوره گره سفید(بد ترین نوع)

این نوع از موخوره تنها به دلیل سوختن مو بخاطر استفاده از مواد شیمیایی به وجود می آید.

به موهای خود آسیب نزنید.

اتوکشی و استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و برای مدتی نیز موهای خود را مش و رنگ نکنید. این قبیل کارها آسیب های زیادی به موهای شما می رساند که جبران آن کار بسیار دشواری است؛ بنابراین بهتر است حداقل برای مدتی استفاده از این موارد را محدود کنید تا اثرات آن را ببینید. پس از آن با مشاهده نتایج خودتان به صورت خودکار استفاده از سشوار، اتو و رنگ کردن موها را به حداقل می رسانید.

توجه کنید که حتما سشوار را با فاصله از موها بگیرید و اگر نمی توانید فاصله را کنترل کنید، از سری متمرکز کننده آن استفاده کنید. اگر از عاشقان موهای رنگی رنگی هستید، حتما موهای خود را پس از رنگ کوتاه کنید. این موضوع باعث حفظ سلامت و کاهش احتمال ایجاد موخوره خواهد شد.

نحوه خشک کردن موها پس از حمام بسیار اهمیت دارد. اگر موهای خود را با حوله خشک می کنید، باید مراقب گره خوردگی آن ها باشید. البته این در صورتی است که شما موهای خود را در حوله پیچیده و آن ها را بپیچانید. اگر حوله را بدون پیچاندن موها دور آن ها بیندازید، دیگر موها گره نخورده و آسیب نخواهند دید. همچنین اجازه دهید که موهای خیس شما به طور کامل خشک شده و سپس آن ها را شانه کنید. در زمانی که قصد آب کشی نرم کننده های مو را دارید، موها را با شانه ای دندانه درشت شانه بزنید تا مجبور نشوید برای باز کردن گره ها به موهایتان آسیب برسانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (631 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان