معرفی جاذبه های دیدنی کوه سبلان

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی جاذبه های دیدنی کوه سبلان
یکی از طبیعت های زیبای کشورمان ایران که از دیدرس عموم مردم به دور است و برای دیدن ان باید کیلومترها پیاده روی و کوهنوردی کنید، دریاچه سبلان است. می توانید در میان بسیاری از جاذبه هایی که در ایران وجود دارد، به دیدن دریاچه ای زیبا بروید.

قبل از شروع به معرفی کوه سبلان، بهتر است این نکته را که چرا کوه سبلان را برای گردش و تفریح انتخاب می کنیم؛ بررسی نماییم. اولاً سبلان در بین کوه های ایران، سومین قله مرتفع کشور است. دومین دلیل برای انتخاب کوه سبلان وجود آبگرم طبیعی در کنار کوه است که خاصیت درمانی و خارق العاده ای دارد. سوم، طبیعت کوه سبلان، منحصربه فرد، زیبا و عالی است. چهارم، یخچال های طبیعی و برف دائمی روی کوه سبلان، آن را به مکانی عالی برای اسکی تبدیل کرده است. پیست اسکی آلوارز یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشگین شهر و جاذبه های این منطقه محسوب می شود. آخرین دلیل برای رفتن و وقت گذرانی در کوه سبلان، آتشفشانی غیرفعال با دریاچه ای نفیس در بالای کوه سبلان است.

معرفی کوه سبلان

کوه سبلان، بعد از دماوند و علم کوه، با ۴۸۱۱ متر ارتفاع سومین قله مرتفع ایران است که جاذبه های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. از پیست اسکی گرفته تا آبگرم های طبیعی و مسیرهای کوهنوردی همگی بخش کوچکی از تفریحات و سرگرمی های کوه سبلان هستند. جالب است بدانید که، کوه سبلان قبلا یک آتشفشان بود اما سال ها است که غیرفعال شده است. کوه سبلان دارای هوای خنک و دشت های سرسبز است. به همین دلیل است که افراد زیادی در روزهای گرم سال به کوه سبلان می روند.
کوه سبلان در مجموع ۳ قله معروف دارد. بزرگترین قله سلطان ساوالان است. دو قله دیگر هرم و کسری هستند. سبلان کوه آتشفشانی خاموشی است که از دره قره سو در شمال غربی اردبیل شروع می شود و از شرق به غرب تا کوه قوشاداغ امتداد می یابد. لازم به ذکر است که مخروط آتشفشانی چینه ای سبلان توسط گدازه های سطحی به مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع اشغال کرده است.

کوه سبلان

نماد کوه سبلان

نماد کوه سبلان سنگی به شکل عقاب است. عقابی که به شرق نگاه می کند. این سنگ عقاب در غرب قله سلطان ساوالان قرار دارد. می گویند سبلان مقدس ترین کوه ایران است. اهالی بر این باورند که زرتشت در بالای کوه سبلان در کنار دریاچه زیر سنگی بزرگ آرمیده است. نوشته های باستانی درباره سبلان، آن را جایی معرفی کرده اند که زرتشت در آن به دنبال خلوت بوده است. حتی در کتاب چنین گفت زرتشت اثر معروف فردریش نیچه اشاره می کند که زرتشت از کوه سبلان فرود می آید. به همین دلیل این مکان در بین مردم منطقه به ویژه بومیان و عشایر از قداست خاصی برخوردار است.

ارتفاع و وسعت سبلان

طول سبلان حدود 60 کیلومتر، پهنای آن 45 کیلومتر و بلندی آن 4811 متر ثبت شده است و از دره قره سو در شمال غرب شهر اردبیل شروع شده و در جهت شرقی- غربی تا کوه قوشه داغ در جنوب اهر امتداد می یابد و به وسیله این کوه به ارتفاعات قره داغ متصل می شود.بلندترین قله آن به نام «سلطان ساوالان» نام دارد که در جبهه غربی آن و در کنار جان پناه ، سنگی به شکل عقاب وجود دارد که به نماد کوه سبلان تبدیل شده است.

زمان مناسب برای کوهنوردی در کوه سبلان، فصل تابستان است. در فصل تابستان شما می توانید از قدم زدن در دامنه کوه سبلان لذت ببرید. همچنین اگر شما کوهنورد هستید و تجهیزات کامل دارید می توانید تا قله صعود کنید. جالب است بدانید که، قله سبلان نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری کوه سبلان

چشمه های آب گرم طبیعی علاوه بر دریاچه کوه سبلان، چندین چشمه آب گرم در دامنه کوه وجود دارد. یکی از معروفترین آنها چشمه شابیل است. مجتمع آبگرم شابیل در همین منطقه واقع شده است که امکان استفاده از آب درمانی، پارکینگ و رستوران را دارد. آبگرم شابیل در مسیر جاده اردبیل به مشکین شهر در جنوب لاهرود قرار دارد. یکی دیگر از آب گرم های معروف منطقه سبلان سرعین است.

دریاچه های کوهستانی سبلان

دریاچه سبلان که از آن یاد می شود تنها یک دریاچه نیست. هر چند در بالای قله کوه سبلان تنها یک دریاچه دیده می شود اما در منطقه وسیع سبلان، چندین دریاچه وجود دارد که مورد بازدید تور ها و گروه های مختلف قرار می گیرند. بسیاری از مردم عزیز کشورمان هم که کوهنورد نیستند، می توانند برای دیدن دیگر دریاچه های منطقه سبلان، وارد این منطقه سرسبز شوند. منطقه ای که پر از عاشقانه های داستان های ترکی است و برای ادیانی همچون زرتشتیان منطقه ای بسیار با اهمیت تلقی می شده است.چرا که معتقدند که قبر پیامبر زرتشت در کنار دریاچه سبلان و در زیر یکی از تخته سنگ های آن قرار گرفته است.

از دیگر دریاچه هایی که در این منطقه قرار گرفته اند می توان به دریاچه های تئور، آت گلی، لجن گوی اشاره کرد که هر یک به تنهایی خصوصیات و زیبایی منحصر به فردی دارند . چشمه های آبگرم و دریاچه ها و دره های این منطقه، می تواند موضوع یک مقاله مجزای دیگر باشند.

در اطراف دریاچه سبلان می تواند جاذبه هایی همانند انواع گونه های گیاهان کوهستانی، دامنه هایی سرسبز و پر از گل های خوشرنگ در فصل تابستان، پیست اسکی آلوارس و البته آبگرم های طبیعی دامنه های کوه های سبلان را نام برد. اگر به دنبال اقامت در نزدیکی این ناحیه هستید، می توانید به هتل لاله سرعین یا مهمانسرای جهانگردی خلخال بروید.

همچنین اگر عاشق طبیعت گردی و تماشای حیوانات در حیات وحش آن ها هستید، حیواناتی همانند خرس قهوه ای، خارپشت طلایی، کل و بز، گراز و راسو، سوسمار، عقاب طلایی، طرلان و انواع سهره را می توانید در این محیط زیست عالی مشاهده کنید.

دریاچه های کوهستانی سبلان

نحوه رسیدن به دریاچه سبلان

پس از اینکه از تهران یا هر کجای ایران که هستید، خود را به شهر اردبیل رساندید، باید جاده سبلان را پیش بگیرید. برای این منظور از اردبیل به سمت روستای لاهرود در شمال غربی اردبیل بروید. کوه های سبلان در میان شهرهای اردبیل و مشکین شهر قرار گرفته اند. در نتیجه در ناحیه غربی اردبیل قرار گرفته اند اما بهترین مسیر برای رسیدن به قله سبلان، از روستای لاهرود در شمال غربی اردبیل می گذرد. لاهرود به شهر مشکین شهر نزدیک تر بوده و اگر از نواحی جنوبی و غربی کشور قصد صعود به قله را دارید، می توانید از سمت مشکین شهر برای رسیدن به این روستا حرکت کنید.

از لاهرود به سمت چشمه های آبگرم قطور سو رفته و با ۲ ساعت رانندگی در جاده های خاکی به ناحیه شمالی کوه های سبلان می رسید.چشمه های آبگرم قطورسو اولین مکان توقف شما در مسیر خواهد بود. اکثر تورهای کوهنوردی که به این منطقه می آیند، یک روز از سفر خود را به دیدن دیگر دریاچه های منطقه سبلان، آبگرم های معروف آن و دره های زیبا سپری می کنند. اگر خوش شانس باشید، شاید به عشایر منطقه نیز برخورد کنید. برای رسیدن به دریاچه سبلان در قله سلطان، باید وسیله نقلیه ای همانند وانت را سوار شده و با یک راهنمای محلی و جاده ای خاکی خود را به پناهگاه شرقی برسانید.

پناهگاه شرقی همان حسینیه مقدس اردبیلی است که در شمال شرقی سبلان قرار گرفته است و افراد بسیاری برای زیارت به این حسینیه می آیند. در نقطه آغاز صعود می توانید ابتدا در پناهگاه شرقی سبلان توقف کرده، آب نوشیدنی در این محل و البته در طول مسیر وجود دارد. همچنین گوشی موبایل و اکثر خطوط موبایل در این نقطه، آنتن می دهند. این حسینیه در ارتفاع ۳۶۰۰ متری واقع شده و شما برای رسیدن به ارتفاع ۴۸۰۰ متری از سطح دریا باید باقی مسیر را کوهپیمایی و کوهنوردی نمایید. تمام طول مسیر حتی در فصول گرم سال هم سرد بوده و در نتیجه بهتر است که همراه خود تمام لوازم ضروری صعود به قله های مرتفع را به همراه داشته باشید. پس از اینکه با جلوداری کار کشته به قله و دریاچه سبلان رسیدید، به شما پیشنهاد می دهیم که یک شب را در کنار دریاچه اتراق کنید و از منظره پیش رویتان لذت ببرید.

دریاچه سبلان

پیست اسکی آلوراس

به علت اینکه همه قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف های دائمی هستند ، در این منطقه یک پیست اسکی به نام «الوارس» وجود دارد که مورد توجه گردشگران است. پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری روستای آلوارس واقع شده و دارای بالابر و تله سیژ است. پیست اسکی آلوراس حدود هشت ماه از سال پوشیده از برف است.

قلل سبلان

سبلان 3 قله مشهور دارد. بزرگ ترین قله ، سلطان شهره و دو قله ی دیگر نیز هرم و کسری نامیده می شوند.مسیرهای صعود به قله سبلان:

  1. مسیر شمال شرقی است که از آب گرم شابیل آغاز می شود که تا رسیدن به پناهگاه، ماشین رو است. این مسیر کاملا پاکوب است و پرچم های راهنما نیز در آن دارد.
  2. مسیر غربی است که از دریاچه قره گل آغاز می شود و از هرم چال و یخچال بزرگ می گذرد.
  3. مسیر جنوبی که دشوارترین راه رسیدن به قله سبلان است و از پیست اسکی آلوارس و یال شرقی می گذردو درآن پناهگاهی وجود ندارد.

جاذبه های نزدیک سبلان

چندین چشمه آب گرم در دامنه کوه قرار دارد که معروف ترین آنها چشمه شابیل است که می توان از فواید آب درمانی، آن استفاده نمود دریاچه آت گولو در شیروان دره و چشمه آب گرم قینرچه هستند.پل معلق مشکین شهر که طولانی ترین پل معلق خاورمیانه نام دارد در فاصله 58 کیلومتری کوه سبلان و در ارتفاع 80 متری واقع شده است.

گیاهان و حیوانات سبلان

مراتع سبلان از بهترین مراتع طبیعی ایران است. دامنه های سبلاندارای خاک نرم و حاصلخیز است و علف های مرغوب و پرارزشی در آن رشد می کنند. در دامنه سبلان گیاهانی مانند انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله می رویند. درکوه سبلان حیواناتی مانند خرس قهوه ای، راسو، روباه، شغال، خرگوش، قرقی، جغذ، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ، عقاب طلایی و گراز زندگی می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...