معرفی راه‌های کلی برای جلوگیری از ایجاد آکنه

  دوشنبه، 14 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی راه‌های کلی برای جلوگیری از ایجاد آکنه
شواهد علمی کافی برای اثبات تاثیر رژیم غذایی خاصی برای کنترل و درمان آکنه هنوز وجود ندارد. ولی برخی مطالعات نشان می دهند که رعایت موارد زیر ممکن است به کنترل آکنه کمک می نمایند

شواهد علمی کافی برای اثبات تاثیر رژیم غذایی خاصی برای کنترل و درمان آکنه هنوز وجود ندارد. ولی برخی مطالعات نشان می دهند که رعایت موارد زیر ممکن است به کنترل آکنه کمک می نمایند:

بطور منظم ماهی بخورید. ماهی ها، مخصوصا انواع چربش، غنی ترین منبع اسیدهای چرب امگا۳ بشمار می روند. این اسیدها التهاب را از بین برده و مسدود شدگی منافذ را برطرف می کنند. بدین ترتیب از بوجود آمدن جوش ها پیشگیری خواهد شد. بعنوان نمونه ماهی های سالمون و ساردین ماهی هایی هستند که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

غذاهایی مصرف کنید که به سم زدایی کمک می کنند. بعضی از مواد غذایی، مخصوصا آنهایی که کمی تلخ یا تند هستند، به پاکسازی بدن شما از سموم کمک می کنند. در نتیجه این مواد غذایی شانس ابتلا به آکنه و جوش را کاهش خواهند داد.ورود چنین مواد غذایی به رژیم غذایی شما به از بین بردن آکنه و لکهای دیگر هم کمک می کند. بعنوان نمونه از برخی از این غذاهای اعجاب انگیز می توان ریشه ی چغندر، پیاز، کلم بروکلی، کلم، کاهو، مارچوبه و در کل سبزیجات تند و تیز را نام برد.
غذاهای پر چرب مثلا چیپس ، لبنیات پرچرب و شکلات می توانند باعث وخامت آکنه شوند .انگور قرمز بخورید.میوه ها و هسته هایشان حاوی آنتی اکسیدان و موادی طبیعی هستند که التهاب و تورم هایی مانند اگزما و صدفک را کاهش می دهند. همچنین برای درمان آکنه هم ایده آل هستند. هر واکنش آلرژیکی روی پوست می تواند توسط انگور قرمز کنترل شود!

از لبنیات کم چرب در حد متعادل و نیاز بدن استفاده نمائید.

آواکادو مصرف کنید. ویتامین E بعنوان بهترین غذای پوست شناخته می شود. آواکادو سرشار از ویتامین سی و ای است و مرطوب کنندگی طبیعی دارد. مصرف منظم آواکادو، بصورت قابل توجهی التهابات پوستی تان را کاهش خواهد داد.
رازیانه مصرف کنید. اگر بدنبال یک پاک کننده ی طبیعی هستید، رازیانه جواب نیاز شما را خواهد داد! پاکسازی و تمیز کردن پوست، یک روتین مهم برای داشتن پوستی بدون لک است. خوردن رازیانه می تواند این کار را با کمترین هزینه و آسیب رساندن برای شما انجام دهد. رازیانه هضم غذا را بهتر می کند، تورم را از بین می برد و سموم و آلودگی ها را از بدن و پوست شما خارج می کند.

راه های جلوگیری از ایجاد آکنه

در کنار استفاده از ماسک آلوئه ورا، راه های درمانی متعددی برای درمان و جلوگیری از ایجاد آکنه وجود دارد. استفاده از بیش از یک روش، شانس داشتن پوستی روشن و درخشان را نیز بالا می برد.

دو بار در روز صورت تان را بشویید

از یک پاک کنندهٔ ملایم استفاده کنید. حتی اگر پوست چربی دارید، استفاده از پاک کننده های قوی تنها باعث تحریک و قرمزی بیشتر پوست خواهد شد. پس از شستن صورت، حتما از مرطوب کننده ای سبک (non-comedogenic؛ که منافذ پوست را مسدود نمی کند) مخصوص پوست تان استفاده کنید. از مالش خشن پوست پرهیز کنید. همیشه پیش از رفتن به تخت، آرایش صورت تان را پاک کنید.

۱ یا ۲ بار در هفته پوست تان را لایه برداری کنید

با استفاده از یک لیف یا اسفنج نرم یا پدهای حاوی اسید گلیکولیک (که شبیه به شیرپاک کن ها هستند) به آرامی سلول های مرده را از پوست پاک کنید. اگر پوست حساسی دارید، به جای لایه برداری، یک بار در هفته از یک ماسک صورت آنزیم دار (enzyme-based) استفاده کنید.

اجازه دهید پوست تان نفس بکشد

بیش ازحد از لوازم آرایشی استفاده نکنید. اگر همیشه باید آرایش داشته باشید، محصولات آرایشی سبک (non-comedogenic) را انتخاب کنید. اگر پوست تان نسبت به اکثر کرم پودرها حساس است، از پودرهای معدنی طبیعی که باعث تحریک جوش ها نمی شوند استفاده کنید. بسته به انواع پوست خشک، چرب یا مختلط، محصولاتی با فرمول های مختلفی وجود دارد.

از محصولات مخصوص درمان آکنه استفاده کنید

محصولات درمانی مخصوص آکنه تنوع زیادی دارند . برخی مواد تشکیل دهنده آنها شامل اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و بنزوئیل پروکساید می شود. اگر قبلا از این محصولات استفاده نکرده اید، سراغ فرمول های ملایم تر بروید و لایه نازکی از آن را روی جوش ها بزنید. همیشه از این محصولات طبق دستوری که در جعبه شان قرار دارد، استفاده کنید.

از کرم های حاوی رتینول (Retinol) استفاده کنید

کرم های پایه رتینول برای جلوگیری از جوش و چروک محصولات ایده آلی هستند. معمولا محصولاتی که از داروخانه ها تهیه می شوند، دارای درصد بالایی از مواد اکتیو مثل رتینول ها نیستند. اما این محصولات در طولانی مدت به جلوگیری از ایجاد جوش های جدید کمک می کنند. رتینول از مشتقات ویتامین A به دست می آيد که به تحریک کلاژن، بالا بردن سرعت بازسازی سلول ها و لایه برداری سلول های مرده پوست و در نتیجه بازسازی منافذ پوست کمک می کند. شب ها لایه ای نازک از این کرم را به صورت بمالید و بعد به منظور جلوگیری از خشکی و التهاب، از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

به صورت تان دست نزنید

تا جایی که می توانید از دست زدن به صورت تان پرهیز کنید. معمولا دست ها دارای باکتری هایی هستند که موجب آلودگی پوست و در نتیجه بروز جوش و آکنه می شود.

حوله و روبالشتی را مرتب بشویید

به منظور جلوگیری از شیوع باکتری روی پوست، پس از هر بار استفاده از حوله یا لیف های مخصوص صورت ، آنها را بشویید. حداقل هفته ای یک بار روبالشتی تان را بشویید.

تغذیهٔ سالم داشته باشید

از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. تا جایی که می توانید از غذاهای شیرین، چرب و محصولات لبنی کمتر استفاده کنید. این مواد غذایی احتمال ایجاد التهاب در بدن و پوست را بالا می برند.

به اندازهٔ کافی آب بنوشید

آب به خارج کردن سموم از بدن کمک می کند و پوست را از درون مرطوب نگه می دارد.با داشتن پوستی درخشان و عاری از آکنه، اعتمادبه نفس و زیبایی بیشتری خواهید داشت.

تغییر در نحوه مراقبت از پوست

پوست هر شخص متفاوت است، بنابراین سعی کنید یک رویه ای را در پیش بگیرید که روی پوست شما جواب می دهد، از خشونت، شستن جوش های صورت برای خلاص شدن از دست آن ها و یا شستن بیش از اندازه پوست خودداری کنید، چرا که این رفتار روغن های ضروری پوست را از بین برده و وضعیت جوش ها را بدتر می کند.
اگر پوست شما چرب است از محصولاتی که بر روی آن ها کلماتی مانند oil-free یا non-comedogenic و یا water-based استفاده کنید.اگر هم قصد دارید که همزمان با جوش و چروک روی صورت مبارزه کنید از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی ویتامین A. باشند.همه ما می دانیم استرس می تواند چه بلایی بر سر زندگی ما بیاورد، اما استرس مداوم باعث افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول می شود که این خود به تولید آکنه و جوش کمک می کند. سعی کنید سطح استرس خود را با چیز های آرامبخشی مانند پیاده روی، خواندن کتاب و یا حرکات یوگا پایین بیاورید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (699 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (311 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (179 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (77 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (62 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (51 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (48 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر)
تیتر امروز   
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
(ویدئو) شعبده بازی های دهه شصتی اینبار در خارج از کشور!/ مردی که بدون ابزار شعبده های زیبایی را انجام میدهد!
(ویدئو) میلیاردر‌هایی که بچه‌هاشون از ارث و میراث پدرشون محروم شدند!
(ویدئو) جمله عاشقانه محمدرضا علیمردانی به همسرش در برنامه خندوانه/ همسرم مریم خانوم میگم که بدون بزرگترین عشق در زندگیم هستی
(ویدئو) علت عجیب سوسن پرور برای گوش نکردن به موزیک / یه چیزی گفت که حامد آهنگی ترکید از خنده🤣
(تصاویر) خودکشی زیباترین گدای میلیونر تهران رسانه‌ای شد
(ویدئو) این مرد بدون حرف زدن و با ساز با شما سخن میگوید!/ مردی که با نواختن آهنگ هرکلمه میتوانست با شما حرف بزند بدون حتی ذره ای لب زدن!
گزارش تصویری از دورهمی چهره‌های شناخته شده در رستوران شیک محمدرضا گلزار با نام زیبای "انار" و چیدمان و نورپردازی رویایی/ چه سقف هنری و جذابی!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید