معرفی صرافی ارز دیجیتال FTX

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی صرافی ارز دیجیتال  FTX
همانند اکثر پلتفرم‌های مشتقات ارزی، صرافی FTX نیز بر حسب حجم معاملات دلاری، کارمزدهای مختص به خود را دارد. به طور متوسط، کارمزدهای (Maker) برابر با 0.02 درصد و کارمزدهای (Taker) برابر با 0.07 درصد خواهد بود

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اف تی ایکس (FTX.com) یک صرافی اوراق مشتقه ارزهای دیجیتال در سطح سازمانی است که در ماه مه سال 2019 (اردیبهشت 98) و در شهر هنگ کنگ تأسیس شد. این صرافی که با شعار “توسط تریدرها و برای تریدرها” ساخته شده، برند خود را با اولین محصولات مشتقه در نوع خود در صنعت رمز ارزها معرفی کرد. مدت کوتاهی پس از راه اندازی، صرافی FTX از نظر حجم معاملات در میان پنج صرافی مشتقه برتر قرار گرفت و نظرات مثبتی درباره آن منتشر شد. این صرافی به سرعت در بین معامله گران خرد و حرفه ای مشتقات کریپتو محبوبیت پیدا کرد.

صرافی FTX در ابتدا توسط آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، که یک شرکت تجاری ساخته شده در سال 2017 است، توسعه یافت. این شرکت، سهام 100 میلیون دلاری دارایی های دیجیتال را مدیریت کرده و یکی از برترین بازارسازها برای بیتمکس (BitMEX)، اوکی اکس (OKEx) و سایر صرافی های اوراق مشتقه است. شرکت آلامدا ریسرچ توسط سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، یکی از تریدرهای حرفه ای سابق صندوق ETF بین المللی شرکت جین استریت کپیتال (Jane Street Capital) و گری وانگ (Gary Wang)، توسعه دهنده سابق شرکت گوگل، تأسیس شد. آقای وانگ و آقای بنکمن، یک تیم بسیار حرفه ای از متخصصان حوزه کریپتو و ترید ارزهای دیجیتال را تشکیل دادند که در ایجاد پلتفرم FTX به آن ها کمک کردند.

صرافی FTX علیرغم بدنامی که در ابتدا به خاطر محصولات تریدینگ پیشرفته و قراردادهای اوراق مشتقه خاص خود کسب کرده بود، با اعلام افزایش 8 میلیون دلاری تأمین بودجه برای چندین نهاد سرمایه گذاری خطرپذیر، در اوت سال 2019 (مردادماه 98) توانست خود را در سایر عرصه های بازار مشتقات ارزهای دیجیتال ثابت کند. صرافی اف تی ایکس در ماه فوریه (بهمن 98) اعلام کرد که از طریق فروش توکن مبتنی بر سهام، قصد جذب بودجه برای این نهادها را دارد و سرمایه گذاران می توانند توکن های سهامی FTX را با حداقل قیمت 250،000 دلار ( یا حداقل 125،000 واحد توکن سهامی) خریداری کنند. روی هم رفته، این صرافی توانست از طریق فروش توکن، حدود 1 میلیارد دلار ارزش گذاری کند.

محصولات معاملاتی صرافی FTX

صرافی FTX دارای گسترۀ وسیعی از آپشن های معاملاتی، ابزارها و محصولات است که برخی از آنها مختص تیم FTX هستند و توسط این تیم طراحی و توسعه یافته اند. تمرکز اصلی صرافی FTX بر معاملات مشتق است، همانطور که می دانید در این نوع بازارها کاربران با دارایی های حقیقی معامله نمی کنند. معمولاً در اغلب روش های معاملاتی در صرافی FTX کاربران قراردادهای مربوط به دارایی ها را معامله می کنند و یا توکنی را خریداری می کنند که معادل و نشان دهندۀ ارزش آن دارایی است. شرکت آلامدا و تیم FTX خلاقانه ترین و منحصر به فردترین محصولات معاملاتی را طراحی کرده اند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

معاملات فیوچرز در صرافی FTX

قراردادهای آتی، قراردادهایی هستند که خریداران را متعهد می کنند تا در زمان آینده دارایی مشخصی را خریداری نمایند و فروشندگان را نیز متعهد می سازند که در زمان مشخصی در آینده به فروش یک محصول اقدام نمایند.

در کریپتوکارنسی ها معاملات فیوچرز اغلب به فرآیند ترید با اهرم گفته می شود. در این روش به منظور افزایش حجم پوزیشن ها، وام گیری سرمایۀ اولیه صورت می گیرد.

معاملات لوریج یا معامله با اهرم به افزایش پتانسیل سود حاصل از معامله می انجامد، اما توجه داشته باشید که امکان از دست رفتن سرمایه و چند برابر شدن ضرر حاصل از معامله نیز کاملاً امکان پذیر است.

صرافی FTX در اغلب معاملات فیوچرز خود، برای کاربران امکان معاملات اهرم تا لوریج 101 برابری را فراهم نموده است. این مقدار در صرافی بایننس تا لوریج 100 و در بیتمکس تا لوریج 125 برابر امکان پذیر است. اگر به چنین معاملاتی علاقه مندید بهتر است که در یک کازینوی بیت کوین وارد شوید و شانس خود را در آنجا امتحان کنید، چراکه چنین معاملاتی چیزی شبیه به قمار کردن سرمایه است.

معاملات آتی Prepetual برای بسیاری از ارزهای دیجیتال امکان پذیر است. علاوه بر رمزارزهای برتر بازار کریپتوکارنسی ها همچون بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین امکان این معاملات برای رمزارزهایی همچون Chainlink، Bitcoin Sv، Tezos و EOS نیز وجود دارد.

یکی دیگر از اقدامات هوشمندانه در صرافی FTX (اف تی ایکس)، فراهم نمودن امکان معاملات آتی برای رمزارزهایی با حجم معاملات پایین و رمز ارزهای کمتر شناخته شده بود. با توجه به اینکه برای بسیاری از این رمزارزها، در هیچ صرافی دیگری به جز صرافی FTX امکان معاملات آتی وجود ندارد، توجه مخاطبین بسیاری به سوی این صرافی جلب شد.

به عنوان مقایسه بد نیست بدانید که صرافی بیتمکس به عنوان یکی از صرافی های شناخته شده در قراردادهای آتی، تنها از 8 دارایی مختلف برای این نوع معاملات پشتیبانی می کند، این در حالیست که در صرافی FTX امکان معامله برای بیش از 25 دارایی فراهم شده است.

بازار معاملات آپشن در صرافی FTX

صرافی FTX امکان معاملات آپشن برای بیت کوین به روش اروپایی را فراهم نموده است و تسویۀ وجه نقد آن به صورت دلاری صورت می گیرد. معاملات آپشن به معامله گران این امکان را می دهد که به خرید و فروش یک دارایی با قیمت مشخص و از پیش تعیین شده ای، برای زمان مشخصی بپردازند، اما آنها را متعهد به این کار نمی کند. این معاملات به دو صورت اختیار خرید (Call) و اختیار فروش (Put) منعقد می شوند، که به ترتیب حق خرید (Bull) و حق فروش (Bear) نامیده می شوند.

به عنوان مثال اگر فردی اختیار معامله بیت کوین را با قیمت اعمال (Strike Price) 7000 دلار بخرد، اما در زمان تعیین شدۀ قرارداد قیمت به 7100 دلار برسد، فرد تریدر مجاز است بیت کوین هایی به ارزش 7100 دلار را با 7000 دلار خریداری نماید. این پوزیشن آپشن نیز به صورت نقدی و با قیمت 100 دلار تسویه خواهد شد.

در قراردادهای آپشن نیز همچون قراردادهای فیوچرز امکان تریدهای Short و Long با اهرم امکان پذیر است. معاملات آپشن در صرافی FTX (اف تی ایکس) قابلیت شخصی سازی دارند و معامله گران می توانند هنگام بازکردن یک پوزیشن ترکیب مورد نظر خود در مورد قیمت اعمال (Strike Price) و زمان انقضا (Expiration Time) را تعیین نمایند.

زمانی که یک تریدر قراردادهای اختیار معامله (Options) را تنظیم نمود، می تواند از صرافی FTX درخواست محاسبه و برآورد قیمت کند. FTX پس از ده ثانیه قیمت پیشنهاد خرید را برای قرارداد آپشن مربوطه ارائه می دهد. بدین ترتیب تریدرها می توانند معامله آپشن را بپذیرند و یا از ترید آن منصرف شوند.

توکن های لوریج شده در صرافی FTX

یکی دیگر از ابزارهای منحصر به فرد در صرافی FTX، توکن های لوریج شده هستند که امکان خرید یک توکن با دلار آمریکا را برای کاربران فراهم می کنند. این توکن ها معادل یک پوزیشن مشخصی در آن دارایی هستند.

این موضوع ابتدا کمی پیچیده به نظر می رسد، اما در ادامه با آوردن مثالی از این نوع توکن ها به روشن کردن مفهوم این نوع معاملات خواهیم پرداخت. ADABULL توکنی است که معادل پوزیشن لانگ با لوریج 3 برابری برای توکن کاردانو است. این ارزهای دیجیتال به نوعی یک توکن ERC20 هستند. تریدرها با خرید توکن ADABULL، می توانند یک دارایی دیجیتال خاص را با انواع زیادی از آلت کوین ها به راحتی لانگ و شورت کنند.

توکن های لوریج شدۀ بول(BULL) با اهرم 3 برابری هستند و هر روز ارزشی حدود 3 برابر بیشتر از ارزش یک دارایی، نوسان و افزایش قیمت دارند، این موضوع در ارزهای (BEAR) برعکس است. بنابراین در بلند مدت، خرید ارز BULL یا BEAR می تواند از خرید خود دارایی عملکرد بهتری داشته باشد. هر توکن BULL یا BEAR، به صورت اتوماتیک خودش را در طول روز متعادل می کند تا هدف اهرمی آن ثابت باقی بماند. این امر احتمال لیکوئید شدن پوزیشن را کاهش می دهد.

صرافی FTX بر این باور است که استفاده چنین امکاناتی، زمان لازم برای مدیریت ریسک یا مقدار وثیقه ها را به شدت کاهش داده است و با توجه به اینکه این رمزارزها نوعی توکن ERC20 هستند، امکان خارج کردن و برداشت آنها از صرافی FTX (اف تی ایکس) به منظور انتقال برای هر شخص یا جای دیگر و یا ترید و معامله با آنها وجود دارد.

از دیگر امکاناتی که برای معامله در این صرافی وجود دارد می توان به معاملات Move، بازارهای پیش بینی، قراردادهای فیوچرز Prepetual شت کوین ها و محصولات جدیدی همچون معاملات آتی نفت، توکن نوسانی بیت کوین، بازارهای Spot ترون، معاملات آتی هش ریت بیت کوین، معاملات OTC و غیره اشاره کرد که در این مقاله به جزئیات مربوط به آنها نمی پردازیم.

دقت داشته باشید که بسیاری از این معاملات ایده و نوآوری های مخصوص این صرافی هستند و توسط تیم صرافی FTX طراحی و توسعه یافته اند. با توجه به جدید بودن این امکانات، توجه کاربران بسیاری به استفاده از آنها برای به دست آوردن سودهای بسیار جلب شده است، اما ضررهای احتمالی حاصل از این نوع معاملات هم به همان نسبت زیاد است. بنابراین در صورت تمایل به استفاده از چنین امکاناتی اطلاعات، دانش و آگاهی لازم را به دست آورید و با اطلاع کامل از ضررهای احتمالی به این نوع معاملات وارد شوید.

توکن اختصاصی صرافیFTX

توکن FTT مانند توکن BNB در بایننس، توکن اختصاصی مربوط به ارزدیجیتال FTX است. این توکن به منظور توسعۀ صرافی و محصولات معاملاتی آن ایجاد شده است. دارندگان توکن FTT از امتیازات ویژه ای در سایت صرافی FTX برخوردارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • سوزاندن کارمزدها به صورت هفتگی
  • کارمزدهای پایین تر در صرافی FTX
  • امکان وثیقه گذاری در معاملات فیوچرز
  • جمع آوری سود از صندوق های بیمه و غیره

در نهایت، صرافی FTX نیمی از توکن های FTT، که توکن هایی که برای پرداخت کارمزدها استفاده شده را نیز شامل می شود، می سوزاند و این کار با هدف کاهش عرضه انجام می شود. تیم FTX اظهار داشت که ایدۀ این توکن از BNB گرفته شده است و در حال حاضر رتبۀ 48 را در سایت Coinmarketcap به خود اختصاص داده است.

ثبت نام در صرافی FTX

برای استفاده از این صرافی، ابتدا نیاز به ایجاد حساب کاربری دارید. برای این کار وارد سایت صرافی به آدرس FTX.com شوید. ثبت نام در این سایت بسیار راحت است. برای ثبت نام تنها به یک آدرس ایمیل و یک پسورد نیاز دارید و بعد از تأیید ایمیل ثبت نام شما در سایت صرافی FTX صورت خواهد گرفت.

می توانید بدون احراز هویت به استفاده از سایت صرافی FTX بپردازید اما در اینصورت شما با محدودیت برداشت مواجه هستید. در سطح کاربری صفر امکان برداشت تنها 1000 دلار از حساب خود را دارید و با وارد کردن اطلاعات هویتی اولیه (نام و نام خانوادگی، کشور و شهر محل سکونت) و ورود به سطح کاربری یک، بسته به کشور محل زندگی، امکان برداشت موجودی بین 2 تا 7 هزار دلار به صورت روزانه خواهید داشت.

با وجود فعال شدن امکانات بسیار و افزایش امنیت در صورت احراز هویت و رفع محدودیت در برداشت، اما با توجه به اینکه ایران در لیست کشورهای تحریمی صرافی FTX قرار دارد، امکان استفاده در صورت احراز هویت برای کاربران ایرانی فراهم نخواهد بود. تنها راه استفاده از صرافی FTX برای کاربران ایرانی استفاده از IP کشورهای دیگری است که در لیست تحریم های این صرافی قرار ندارند.

همانند اکثر پلتفرم های مشتقات ارزی، صرافی FTX نیز بر حسب حجم معاملات دلاری، کارمزدهای مختص به خود را دارد. به طور متوسط، کارمزدهای (Maker) برابر با 0.02 درصد و کارمزدهای (Taker) برابر با 0.07 درصد خواهد بود

همچنین در صورتی که از توکن اختصاصی صرافی FTX استفاده کنید طبق جدول زیر از تخفیف در کارمزد معاملات بهره مند خواهید شد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (322 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند