ساعدنیوز
ساعدنیوز

صرافی متمرکز و غیر متمرکز چه فرقی با هم دارند؟

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
صرافی متمرکز و غیر متمرکز چه فرقی با هم دارند؟
یکی دیگر از تفاوت­ های اساسی صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز مربوط به مساله امنیت است. با توجه به این که دارایی کاربران در صرافی غیر متمرکز ذخیره نمی ‌شود، امکان حملات هکرها به شدت کاهش می­ یابد و حتی می ­توان گفت غیر ممکن می ­شود. در حالی که تا کنون صرافی ­های متمرکز بسیار زیادی مورد حملات هکری قرار گرفته ­اند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، صرافی ارز دیجیتال (cryptocurrency exchange) مکانی می باشد که مشتریان می توانند در آن ارز دیجیتال خود را در ازای ارزهای فیات و یا بصورت جفت ارز (مثلا بیت کوین با اتریوم) خرید و فروش کنند. این صرافی ها معمولا به دو صورت فیزیکی یا آنلاین کار می کنند.

کلمه Exchange به معنای مبادله، معامله و صرافی می باشد. در ابتدا با ورود ارز دیجیتال به ایران به صرافی های فعال در این حوزه اکسچنج گفته می شد؛ اما با گذشت زمان کلمه صرافی جایگزین این لغت شد به طوری که امروزه اکثرا این پلتفرم ها را با نام صرافی می شناسند.

در این مقاله، با توضیح مختصری در مورد صرافی­ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز، به بررسی تفاوت­ های این دو صرافی می­ پردازیم. با ما همراه باشید.

صرافی متمرکز

تعریف صرافی متمرکز

صرافی متمرکز­ بیت کوین و سایر رمزارزها، یک نوع پلتفرم معاملاتی آنلاین و رایج ترین نوع صرافی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. صرافی متمرکز در واقع به این معنی است که یک فرد یا واسطه معتبر برای کمک به رسیدگی دارایی ­ها و انجام معاملات وجود داشته باشد و بر معاملات کاربران نظارت کند.

اگر بخواهیم به بیان ساده تر بگوییم، صرافی ­های متمرکز عملکردی شبیه بانک دارند. بسیاری از سرمایه گذارانی که ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول نرم افزاری و یا سخت افزاری نگهداری می­ کردند، به دلیل فراموش کردن کلیدهای خصوصی خود دچار ضرر می­ شدند. در صورتی که اگر آن­ها دارایی خود را به کیف پول صرافی متمرکز سپرده بودند، برای دسترسی به ارزهای دیجیتال خود تنها کافی بود از نام کاربری و رمز عبور خود استفاده کنند.

نمونه های صرافی متمرکز

در ادامه، به چند نمونه صرافی متمرکز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اشاره می­ کنیم.

1. صرافی متمرکز بیترکس

بیترکس یکی از صرافی­ های متمرکز ارز دیجیتال است که روزانه حجم بسیار بالایی از معاملات در آن انجام می­ شود. عمده شهرت این صرافی به دلیل امنیت بسیار بالای آن به واسطه تایید هویت دو مرحله ­ای است. همچنین امکان معامله بیش از 190 ارز دیجیتال در صرافی بیترکس برای کابران امکان پذیر است.

این صرافی در اقدامی غیر منتظره چند سال قبل بدون هرگونه اطلاع قبلی حساب تعداد زیادی از کاربران ایرانی را مسدود کرد که مورد انتقاد افراد بسیار زیادی قرار گرفت.

2. صرافی متمرکز بیتفینکس

این صرافی که توسط شرکت آی فینکس اداره می ­شود، یکی از صرافی­ های قدیمی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می ­شود. این صرافی در سال 2012 تاسیس و در هنگ کنگ واقع شده است. بارزترین ویژگی این صرافی که آن را بین کاربران محبوب کرده است، پشتیبانی از مهم­ترین ارزهای دیجیتال است. برخی از این ارزها عبارتند از: بیت کوین، اتریوم، ریپل و غیره.

در جدیدترین بیانیه منتشر شده از سوی صرافی بیتفینکس، خبر از راه اندازی صرافی بیت کوین و سایر ارزهای یجیتال به صورت غیرمتمرکز و مبتنی بر اتریوم است.

3. صرافی متمرکز پولینکس

این صرافی را می ­توان یکی از امن ­ترین و محبوب ­ترین صرافی ­های آمریکا نامید. زمان تاسیس این صرافی، سال 2014 و واقع در ایلات متحده آمریکاست. یکی از ویژگی های بارز این صرافی این است که کارمزد شارژ و برداشت از حساب در صرافی پولینکس، صفر است.

این صرافی بیش از 90 درصد کیف­­ پول های دیجیتالی را به کاربران خود ارائه می ­دهد. برای ایجاد حساب در این صرافی کافی است که وارد سایت رسمی پولینکس شوید و ثبت نام کنید. در این صرافی اسکن کارت ملی و عکس کامل از چهره کاربر برای تایید هویت دریافت می­ شود. البته لازم به تذکر این صرافی به دلیل تحریم­ های اعمال شده، به ایرانیان سرویس نمی­ دهد.

صرافی غیر متمرکز

تعریف صرافی غیر متمرکز

در صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، افراد می ­توانند بدون نیاز به باز کردن حساب در صرافی، معامله ارز دیجیتال خود را به صورت همتا به همتا (کاربر به کاربر) و بدون واسطه انجام دهند. در واقع، شیوه عملکرد این صرافی به صورت غیرمتمرکز است و هیچ مرجع کنترل کننده ­ای وجود ندارد.

در صرافی های غیرمتمرکز شما می توانید ارزهای دیجیتال را با هم معامله کنید و امکان انجام معاملات بر پایه ارز فیات ( مانند دلار یا ریال) وجود ندارد. بنابراین برای شروع، ابتدا باید در یک صرافی متمرکز با پول فیات ارز دیجیتال بخرید. بعد از اینکه صاحب ارز دیجیتال شدید، می توانید از صرافی های غیرمتمرکز نیز استفاده کنید.

در صرافی غیرمتمرکز ضرورت اعتماد به شخص ثالث از بین رفته و هیچ شخص واسطی وجود ندارد. شاید اینجا این سوال برایتان پیش بیاید که واقعا هیچ سیستم کنترل کننده ­ای وجود ندارد؟

در صرافی غیرمتمرکز هر چند امکان انجام معاملات به صورت فرد به فرد وجود دارد اما آن طور هم نیست که هیچ مرجع کنترل کننده ­ای وجود نداشته باشد.

نمونه های صرافی غیرمتمرکز

هر چند در حال حاضر صرافی غیر متمرکز به معنای واقعی وجود ندارد اما نمونه­ هایی وجود دارد که در ادامه به آن­ ها اشاره می­ کنیم (اگر چه نمی ­توان گفت کاملاً غیرمتمرکز هستند):

صرافی غیرمتمرکز بایننس

بایننس را می ­توان یکی از شرکت­ های پیشرو در حوزه ارزهای دیجیتال به حساب آورد. این صرافی به 2 صورت متمرکز و غیرمتمرکز کار می­ کند. هدف این شرکت از راه اندازی صرافی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز، ارائه شرایط و امکانات بهتر و محیط مالی قابل اعتماد برای افرادی است که به مبادله ارزهای دیجیتال مشغول هستند. آن­ها اعتقاد دارند با حذف مرجع کنترل کننده افراد اختیار بیشتری در دست دارند، زیرا کنترل کامل سرمایه به آن­ها واگذار می ­شود.

صرافی غیرمتمرکز Dex.top

محل استقرار این صرافی غیرمتمرکز در سوئیس است. توسعه دهنده این صرافی، شرکت بسیار مشهور “بیت مین” است. بیت مین یکی از استخراج کنندگان محبوب ارز دیجیتال است. طبق ادعای این صرافی برای نگهداری دارایی­ ها از یک قرار داد هوشمند استفاده می ­شود. یکی از مهم­ترین ویژگی­ های این صرافی غیرمتمرکز ارائه یک ویژگی دوگانه جدید برای انجام سریع تردینگ یا معامله ارز دیجیتال است. وظیفه این سیستم دوگانه در واقع تطبیق دادن و جور کردن تبادلات ارزهای دیجیتال است.

صرافی غیرمتمرکز Bisq

صرافی غیرمتمرکز Bisq با نام قبلی Bitsquare را می ­توان اولین صرافی فعال بیت کوین و دیگر رمزارزها به صورت غیر متمرکز بعد از سال 2014 تا اکنون معرفی کرد. این صرافی در واقع یک برنامه متن باز است که بدون نیاز به ثبت نام یا هرگونه تایید نهاد مرکزی، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را فراهم می ­کند.

یکی از ویژگی­ های بارز این صرافی، کیف پول­ های مجهز به امضاهای چندگانه است. منظور از امضای چندگانه به بیان ساده این است که پس از مطابقت یافتن سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال، شخص معامله گر سه تاییدیه فروشنده، خریدار و واسط را بدست می­ آورد.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست؟

یکی از مهم­ترین دغدغه افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری ارز دیجیتال هستند، اطلاع از تفاوت­ های صرافی­ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز است. در ادامه، به بیان مهم­ترین تفاوت ­های این دو صرافی می ­پردازیم:

1. وضعیت حق مالکیت

مهم­ترین تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز را می ­توان همین مورد به حساب آورد. زیرا در صرافی­ های متمرکز مالکیت ارزهای دیجیتال در اختیار صرافی است، در حالی که در صرافی­ های غیرمتمرکز دارایی کاربران توسط صرافی ذخیره نمی ­شود.

عدم حضور یک نقطه مرکزی برای دسترسی به داده­ ها و دارایی­ ها هر چند کار را برای هکرها بسیار سخت می ­کند اما از طرفی منجر به کندی انجام تراکنش­ ها می­ شود. زیرا در صرافی متمرکز به دلیل این که مالکیت دارایی کاربران در اختیار صرافی است و صرافی­ ها به کلید­های لازم دسترسی دارند، زمان انجام تراکنش ­ها بسیار کاهش می­ یابد.

2. نقدینگی

یکی از مهم­ترین معضلات در ارتباط با صرافی غیرمتمرکز، نقدینگی پایین است. مهم­ترین مشکل نقدینگی پایین، محدود کردن امکان خرید و فروش است. آمار نشان می دهد که به دلیل علاقه و اعتماد مردم به صرافی­ های متمرکز، نقدینگی در صرافی متمرکز ارز دیجیتال در حال حاضر بیشتر از صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. اما توجه به یک نکته حائز اهمیت است که گذشت زمان همواره در سرنوشت صرافی بیت کوین و حتی خود ارزهای دیجیتال بسیار موثر بوده است.

3. امنیت

یکی دیگر از تفاوت­ های اساسی صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز مربوط به مساله امنیت است. با توجه به این که دارایی کاربران در صرافی غیر متمرکز ذخیره نمی شود، امکان حملات هکرها به شدت کاهش می­ یابد و حتی می ­توان گفت غیر ممکن می ­شود. در حالی که تا کنون صرافی ­های متمرکز بسیار زیادی مورد حملات هکری قرار گرفته ­اند.

4. کارمزد

میزان کارمزد در مبادلات ارزهای دیجیتال از مهم­ترین مواردی است که سرمایه گذاران به آن توجه ویژه­ ای دارند. در صرافی­ های متمرکز درصد معینی از هر تراکنش به عنوان کارمزد برداشته می ­شود، در حالی که در صرافی­ های غیر متمرکز ارزش تراکنشی که صورت می­ گیرد، هیچ تاثیری در میزان کارمزد دریافتی صرافی ندارد و یک درصد بسیار ناچیز در هر تراکنش کسر می­ شود که مقرون به صرفه است.

5. قانون گذاری

صرافی ­های غیر متمرکز بر خلاف صرافی متمرکز تحت نظارت قانون گذاران نیستند. اگر چه در حال حاضر برخی از دولت­ ها در صدد پیاده سازی قوانینی در صرافی­ های غیرمتمرکز هستند که شبیه به صرافی متمرکز باشد. با توجه به این که هنوز عملاً هیچ صرافی به صورت صد در صد غیر متمرکز نیست، شانس دخالت دولت در آن­ها وجود دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (138 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (39 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش+عکس/ عاشقانه های نرگس و علی اوجی ارزش صد بار دیدن رو داره👌 اقدام تحسین‌برانگیز رامین رضاییان برای هموطنان سیستان و بلوچستانی/ دمت گرم +عکس ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 نگاهی به کیک تولد 68 سالگی زهره حمیدی بازیگر مبتلا به سرطان/ با آرزوی سلامتی+ عکس ذوق و استرس نعیمه نظام دوست از پیشگویی ازدواجش+ویدیو/ گوله نمک که میگن ایشونه، خوشبخت بشه ایشالا😍 سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران عروس شد! رونمایی از حلقه ازدواج ظریف و زیبای پریناز ایزدیار +عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! شب نشینی عاشقانه و جذاب فریبا نادری، پریسیمای سریال ستایش در رستوران لاکچری شوهرش+عکس واکنش محمد مسلمی به گله و شکایت مجید قناد از عمو های فیتیله ای؛ ما بی حرمتی نکردیم+ویدئو (عکس) رونمایی مهران غفوریان، مجری برنامه "شب خوش"، از ماشین میلیاردی و شیکش/ عجب تانکی! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! (ویدئو) روسی حرف زدن تحسین برانگیز نعیمه نظام دوست/ اما تاریخ این لحظات ذوق زدگی نعیمه رو فراموش نمیکنه 🤣 (تصاویر) چیدمان اتاق میهمان خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ بابا! دمشون گرم! امکاناتشون از بهترین هتل ها هم بیشتره (ویدئو) عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که به عمرتون دیدید! / هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (عکس) کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان خلاقیت منحصربفرد سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در ثبت عکس هنری با الهام از بال فرشته/هنر نزد ایرانیان است و بس... عکس یادگاریِ نوستالژی و دلنشین رهبر معظم انقلاب در کنار اولین فرزندشان آقا مصطفی/ فرزند رهبری اینجا 4 ساله بودند شوخ طبعی یک راننده هموطن در طعنه زدن به بی پولی مورد تشویق و تحسین همه قرار گرفت/ بهترین انشای یک خطی برای موضوع علم بهتراست یا ثروت (ویدئو) شیطنت های حامد آهنگی و پسرش در جشن تولد 10 سالگی آراد جدیدترین عکس بهرام رادان با استایل متفاوت و عاشقانه منحصربفرد مینا مختاری به مناسبت تولد همسرش (عکس) صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا (ویدئو) خاطرات و دلخوری سلمان سریال "نون خ" از شهرتش / همسرم دیگه حاضر نیست با من بیرون بره خلاقیت یک راننده خوش فکر سنندجی در محافظت از ماشینش باعث وحشت و متواری شدن سارق خودرو شد🤣/ قابل توجه ماشینهایی که دزدگیر ندارند تصویری از ملاقات حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان تصویری دیده نشده از قالی بافی نیکا فرقانی یکی از دوقلوهای سریال پایتخت/ از بچگی هنر تو خونش بوده +عکس همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد (ویدیو) سماع بسیار زیبای پارسا پیروزفر و ابراهیم چلیک کول، بازیگر ترک فیلم "مست عشق" خلاقیت منحصربفرد فروشنده هندوانه برای راحت کردن کار خریداران در خوردن این میوه خوشمزه تابستانی در خیابان+عکس/ تمیز و باسلیقه👌 عکس لو رفته از پشت صحنه سریال پایتخت/ دو قلوها و عمو ارسطو!! +عکس
تیتر امروز   
چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!!
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده