مؤثرترین راه‌ها برای درمان جوش صورت در طب سنتی

  یکشنبه، 20 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مؤثرترین راه‌ها برای درمان جوش صورت در طب سنتی
عوامل متعددی که علل ایجاد جوش و آکنه هستند

درمان جوش صورت در طب سنتی

بیماری های پوست یکی از مورد توجه ترین بیماری ها در بین بیشتر خانم ها و همچنین قشر جوان و نوجوان جامعه می باشد. یکی از شایع ترین مشکلات پوستی، جوش زیر پوستی و جوش های صورت و بدن می باشند

عوامل متعددی را از علل ایجاد جوش و آکنه برشمرده اند :

ترشح هورمون مردانه – تستوسترون در زمان بلوغ در هر دو جنس که منجر به بوجود آمدن جوش های سر سفید یا سر سیاه می گردد ، هجوم باکتری ها به غدد و سلولهای زیر پوستی ، آسیب های پوستی ، استفاده مفرط از مواد آرایشی شیمیایی ، استفاده مفرط از تیغ ، نارسایی های کبدی ، کثیف بودن خون و غیره .

ماهیت جوش

از دیدگاه حکما پوست به عنوان یک اندام دفعی محسوب می شده است همچنین بدن دارای یک سری اعضای داخلی می باشد (اعضای داخلی بدن به اعضای رئیسه و اعضای غیر رئیسه تقسیم می شوند) و همه این اعضا از دیدگاه طب ایرانی دارای یک سری فضولات هستند که می بایست از طرق مختلف مانند مدفوع، عرق و یا ادرار دفع گردند. به همین دلیل اگر فردی دارای مشکلات داخلی باشد بطور مثال دارای یبوست باشد. راه دفعی ساده طبیعت (از راه مدفوع ) بسته شده است، در این زمان طبیعت بدن ما بدنبال راههایی دیگر برای دفع می رود و شاید بتواند مقدار کمی از این دفعیات را از راه ادرار دفع کند اما به کرات دیده می شود افرادی که دارای یبوست می باشند به مشکلات پوستی نیز مبتلا می گردد و بنظر می رسد طبیعت دارد دفعیات را به سمت پوست منحرف می کند. پس ارتباط بین پوست و اعضا داخلی بدن مشخص است و ما می بایست جهت درمان، ابتدا اعضا داخلی را درمان کنیم، اگر فردی یبوست دارد ابتدا آن را بر طرف کرد، اگر فردی دچار اختلالات رحمی و تخمدان مانند پی سی او باشد ابتدا می بایست به درمان اینها پرداخته شود و بالطبع پس از درمان این موارد، پوست به سلامت کامل خود خواهد رسید. دقیقا به همین دلیل می باشد که پزشکان پس از مشاهده اختلالات پوستی ابتدای امر به بررسی شرح حال اعضا داخلی بدن می پردازند. پس طبیب و درمانگری که می خواهد به درمان بیماری های پوستی بپردازد می بایست ابتدای امر به بررسی مسائل داخلی بدن بپردازد.

تصویر

چاق های پرجوش آش گشنیز بخورند

یک دسته از افرادی که دچار جوش می شوند اغلب جوش های بزرگ، چرب و ملتهب می زنند. وقتی از این افراد شرح حال گرفته می شود، مشخص می شود افراد پرخوری هستند که شیرینی زیاد می خورند. یکی از راه های درمان جوش برای این افراد این است که حجم غذا و شیرینی را کم کنند، اما یکی از مهم ترین راه های درمانی برای آن ها این است که یک روز در هفته را به طور کامل آش گشنیز بخورند. یعنی بعد از وعده صبحانه در میان وعده اول، ناهار، میان وعده عصر و شام آش گشنیز ساده بخورند. آش گشنیز شامل کمی سبزی آش، برنج و حبوبات است و مرغ و گوشت ندارد. با این کار ورودی غذا به بدن کم می شود تا بدن فرصت داشته باشد مواد غذایی را از خود دفع کند. توصیه می شود این افراد هفته ای یک بار این رژیم غذایی را دنبال کنند.

«به» بخور، غم نخور

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات گوارشی یا به خاطر اختلال عادت ماهانه جوش می زنند. اگر مشکل مربوط به مورد اول باشد طب سنتی توصیه می کند این افراد میوه «به» مصرف کنند. برای افرادی که گوارش ضعیف دارند این ماده غذایی گوارش را تقویت می کند. اگر این افراد صبحانه از مربای «به» استفاده کنند یا در وعده ناهار و شام از خورش «به آلو» استفاده کنند دنبال کردن این توصیه باعث می شود دیگر مواد زائد روی پوست ظاهر نشوند

آویشن

از اولین گیاه های به کار رفته برای درمان جوش صورت با داروهای گیاهی آویشن را می توان نام برد که هم در طب قدیم از آن استفاده شده و در طب جدید رواج دارد.

از ساده ترین راه های استفاده از آویشن برای درمان جوش های صورت، بخور آویشن است.

هفته ای دومرتبه صورت خود را بخور آویشن بدهید تا تأثیر معجزه آسای آن را بر پوست خود ببینید.

استفاده از تونر آویشن، ایده مؤثر دیگری برای درمان جوش صورت با روش های گیاهی است:

  • ابتدا آویشن ها را به خوبی ریز کنید و داخل شیشه بریزید،
  • تا نصف شیشه پر شود و به آن سرکه سفید اضافه کنید،
  • تا حدود دو سانتی متر آویشن از شیشه فاصله بگیرد.
  • سپس شیشه را به مدت دو هفته در جایی تاریک قرار دهید،
  • و هر دو روز یک مرتبه آن ها تکان دهید تا محلول به خوبی ترکیب شود.
  • بعد از دو هفته مخلوط را صاف کنید و با نسبت دوبه یک با آلوورا مخلوط کنید.
  • حالا تونر گیاهی شما آماده است و با خیال راحت می توانید آن ها برای درمان جوش صورت با داروهای گیاهی استفاده کنید.

با انار، قرمزی جوش را بگیرید

در حال حاضر که فصل انار است، می توان از این میوه پرخاصیت برای رفع جوش های صورت استفاده کرد. انار یا آب انار ترش و شیرین یا حتی استفاده از رب انار می تواند مفید باشد. اگر می خواهید رب انار استفاده کنید بعد از وعده های غذایی یک قاشق چای خوری از آن را مصرف کنید. رب انار هم معده و هم کبد را تقویت می کند و خاصیت قرمزی جوش با خوردن انار خیلی بهتر می شود.

هویج؛ درمان جای جوش

برای آن هایی که از جای جوش شکایت دارند پیشنهاد طب سنتی این است که طی روز از آب هویج زیاد استفاده کنند. هویج مدر است و با تنظیم قاعدگی رنگ پوست را شفاف می کند، البته می توان از مربای هویج هم در صبحانه استفاده کرد.

با گلاب اسپری کنید

اگر بعد از استفاده از این ماسک پوست همچنان چرب و مستعد آکنه باشد توصیه می شود از اسپری گلاب استفاده شود. گلاب برای پوست های چربی که منافذ پوست شان باز است و به اصطلاح پوست پرتقالی دارند مناسب است. این افراد بعد از بخور بابونه باید پوست را خشک و گلاب را روی پوست اسپری کنند، سپس اجازه دهند گلاب خودش خشک شود. عصاره گل سرخ، پوست را تقویت می کند و منافذ پوستی را می بندد، درنتیجه کم کم تولید چربی کاهش پیدا می کند.

حجامت نکنید

بعضی افراد بر این باورند که حجامت در درمان جوش های صورت تأثیر دارد. واقعیت این است که حجامت به همه افراد کمک نمی کند. حجامت فقط برای یک سری افراد که کم خونی و زخم ندارند انجام می شود. حجامت در فصل بهار شایع است. از قضا در این فصل جوش های صورت افزایش می یابد. حجامت به عنوان یک روش پاکسازی در بسیاری از کتب آمده است اما این روش اصلاً برای همه افراد توصیه نمی شود. فردی که عادت ماهانه خونریزی دهنده دارد یا دچار کم خونی و جوش هم هست به هیچ عنوان نباید از این روش برای درمان آکنه هایش استفاده کند، این کار فقط باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود. حجامت یک کار موضعی است که اگر بدون درمان سیستم داخلی بدن انجام شود، بعد از مدت کوتاهی سبب بروز مجدد آکنه می شود.

اصول درمان جوش صورت

  • از اصول درمان جوش صورت استحمام با آب ولرم بطور مرتب است که به دفع مواد زائد موجود در پوست به خصوص دفع زائد داخل جوش کمک می کند.
  • یکی دیگر از اصول درمان جوش این است که فرد مبتلا، بایستی دارای نظم در ساعات غذا خوردن باشد. بی نظمی در ساعات غذا خوردن باعث می شود یا کمتر از مقدار لازم غذا بخورد یا معده را بیش از اندازه و توان قوت هاضمه پر کند. در نتیجه غذای اضافه بطور کامل هضم نمی شود و غذای غیر منهضم نیز موجب تضعیف بدن می شود. این چرخه معیوب، بر حجم مواد زائدی که بدن به سمت پوست می راند افزوده و روند درمان را کند و گاهی غیر ممکن می کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (439 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (99 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تفریح بامزه پسر ساعد سهیلی با عمویش سینا در باغ لاکچریشان همراه با شنگول و منگول+عکس/ باغ نگو کاخ بگو جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی نامه عاشقانه و بامزه یک دانش آموز ایرانی برای آقا معلمش/ این نوشته جالب پربازدید شد+عکس واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران جاساز مواد در معده برای فروش در زندان خنده دارترین سکانس مهران غفوریان در برنامه اسکار مهران مدیری/ پا شده لواشک پخش میکنه!😂+ویدیو «آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر نگاهی به تغذیه مدرسه مقوی و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ اون سفیدا چیه شما فهمیدین؟ آشپزی عاشقانه امین زندگانی برای همسرش الیکا عبدالرزاقی/ چه آشپزخونه ساده و شیکی+عکس اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود نگاهی به تراس زیبا و باصفای خانه اروپایی شاهرخ استخری در بلژیک/ چه دلباز و حال خوب کن+ویدیو خلاقیت خنده دار یک ایرانی در اختراع دستگاه برای شکار موش خانه اش/ اسم تو رو باید تو گینس ثبت کنن! +فیلم جاده‌ای 2600 ساله که پدر «راه‌آهن» به حساب می‌آید+عکس ابتکار غم انگیز چند جوان در تماشای بازی تیم استقلال بر مزار دوست تازه فوت شده‌شان+ویدیو/ مرام و معرفت رو در حقش تموم کردین👌 گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس رونمایی از کیک تولد شیک و دو طبقه کریم انصاری فرد/ سنت کیک پاشی کار دست ستاره تیم ملی داد+عکس توئیت های خواندنی و جالب از طرز نشستن حامی اسرائیل و متلک پرانِ ایران در برابر رهبر معظم انقلاب در تهران+ویدیو/ موش شدن به روایت تصویر! نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس نگاهی به استایل و ظاهر متفاوت و شیک سعید راد، میرزا رضای سریال گیلدخت در جوانی/ چه سلیقه‌ای+عکس (عکس) سفر به تهران قدیم؛ عکس دیدنی از قبض تلفن 93 سال پیش! فیلم قدیمی از عروسی پر آوازه ی پادشاه انگلیس، چارلز، و دایانا با تم کارتونی/ دایانا انگار لباس پرنسس های دیزنی رو تنش کرده، بینظیره واقعا! جنجال اعلامیه ترحیم جوانی که پدر، 3 برادر و خواهرش کارمند صدا و سیما هستند+عکس/ صدا و سیما در تسخیر این خانواده! (تصاویر) نگاهی بر خانه 19 متری مشهورترین معمار ژاپنی/ کوچکترین خانه شیک جهان! خواننده حذف شده برنامه "صداتو" که با نوازندگی و صدای بینظیرش همه را شوکه کرد/ دیدین شرکت کننده رو؟ نمیدونست به افتخارش کف بزنه یا مشت😄 چهره بازسازی شده نواده چنگیز مغول، قویترین زن مبارزی که هیچ مردی برای ازدواج حریفش نشد/ فکرشو میکردین اینقدر ظریف و زیبا باشه؟ خوانندگی علی نصیریان بزرگ آقا سریال شهرزاد در 89 سالگی با شعر معروف استاد شهریار/ هزارماشالله چه صدایی دارن +فیلم (عکس) جدیدترین عکس محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقا خانی زوج خوشگل ایرانی/چه عکس دونفره زیبایی! بنظرتون واقعیه؟ اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 ظاهر متفاوت آزیتا حاجیان و دخترش مهراوه شریفی نیا در سال های دور/ چقدر جوان و باکلاس+عکس تصاویر دیده نشده از تولد 61 سالگی محمود احمدی نژاد/چه کیکی بزرگی!!مگه چند نفر مهمون دعوتن؟؟ افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم.. (فیلم) خطرناکترین و ترسناکترین روستای دنیا که هر ساله 150 نفر در مسیر این روستا میمیرند! (تصویر) گلچین هوش مصنوعی‌ها در تمام رشته‌ها سکانس مشترک حدیث میرامینی و توبی مگوایر، بازیگر نقش "اسپایدرمن"/ پای اسپایدرمن هالیوودی هم به برنامه مهران مدیری کشیده شد (عکس) انتخاب عجیب ترین ملکه زیبایی جهان!!پیرزن 60 ساله رقبایش از دور خارج کرد!!/ ما تو این سن عصا به دست هستیم (تصویر) خاص‌ترین مهره‌ی شطرنج جهان! (ویدئو) حضور غافلگیر کننده خواننده مطرح لس‌آنجلسی در یک باغ رستوران در تهران/ میخوان زیر تریلی جاسازش کنن قاچاقی از ایران خارج شه🤣 نگاهی به تیپ و استایل آبی نفتیِ و جوان پسند محمود احمدی نژاد در یک کشور اروپایی+عکس/ رئیس جمهور سابق قدم در مسیر جوانتر شدن و خوش تیپی میگذارد! (ویدئو) وقتی در حال یادگیری هستید این اتفاق در مغز شما می‌افتد!
تیتر امروز   
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!
سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...