موزه پرا استانبول و جاذبه های آن

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
موزه پرا استانبول و جاذبه های آن
موزه پرا استانبول با ترکیب ساختمان بازسازی شده هتل بریستول، در تپه باشی استانبول توسط معمار یونانی آهیلئاس مانوسوس در سال 1893 ساخته شده است. در این موزه، منتخبی از مجموعه نقاشی شرق‌ شناس متعلق به بنیاد سونا و اینان کراچ، و مجموعه‌ های اوزان و کاشی ‌ها و سرامیک‌ های کوتاهیا به نمایش گذاشته شده است.

موزه پرا به انگلیسی: (Pera Museum) نمایشگاهی است بسیار دیدنی واقع در ساختمانی باستانی متعلق به قرن نوزدهم میلادی که آثار هنری گرانبهایی را با محوریت خاورگرایی و نگارگری عثمانی در معرض بازدید شیفتگان و عاشقان هنر مشرق زمین قرار داده است. این موزه جذاب که در منطقه دیدنی و پرجاذبه بی اوغلو واقع شده، بدلیل موقعیت مکانی مطلوب خود و قرار گرفتن در نزدیکی بسیاری از جاهای دیدنی استانبول به مکانی پرگردشگر مبدل گردیده و هر ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگرانی که بلیط هواپیما استانبول را برای تماشای زیبایی های توصیف ناپذیر این شهر خریداری می کنند، قرار گرفته است.

تاریخچه موزه پرا استانبول

بنایی که امروز موزه پرا نامیده می شود، در گذشته به هتل بریستول شهرت داشت. این هتل توسط دو تن از تاجران متمول ترکیه به نام های سونا و اینان کیراک خریداری شد و پس از بازسازی و طراحی مجدد، درب های خود را در سال ۲۰۰۵ روی بازدیدکنندگان گشود. گفتنی است که آثار ارزشمند این موزه که برخی از مشهورترین شاهکارهای هنری ترکیه را در خود جای داده اند، از کلکسیون شخصی سونا و اینان کیراک به این موزه منتقل گشته و در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند.

 موزه پرا استانبول

بخش های موزه پرا

این موزه یکی از مکان های فعال فرهنگی و هنری شهر است. موزه پرا که توسط بنیاد سونا و اینان کیراچ در سال 2005 افتتاح شد، دارای چندین طبقه موزه است که در آن سه مجموعه ویژه متعلق به این بنیاد به نمایش گذاشته شده است.در این موزه چندین نمایشگاه چند منظوره، سالن نمایش، اتاق آموزش، آرت شاپ و کافه پرا است. این موزه در ساختمان باشکوه هتل بریستول قرار دارد که در ابتدا در سال 1893 ساخته شد. موزه پرا یک موزه خصوصی است که توسط بنیاد سونا و اینان کیراچ برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری واجد شرایط و در مقیاس بزرگ ایجاد شده است.موزه پرا دارای مجموعه های دائمی و نمایشگاه های موقت است که ما به معرفی مجموعه های دائمی آن خواهیم پرداخت.

مجموعه شرق شناسی

مجموعه نقاشی های شرقی پرا یکی از برجسته ترین مجموعه های ترکیه است که آثار مهمی را مانند آثار شاخص هنرمندان اروپایی با الهام از دنیای عثمانی، جغرافیای ترکیه و همچنین آثار هنرمندان عثمانی و چگونگی تاثیر آن ها بر یکدیگر را از قرن ۱۷ تا اوایل قرن ۱۹ در بر می گیرد.

مجموعه عثمان حمدی بی

این مجموعه به بزرگداشت آثار و زندگی عثمان حمدی بی می پردازد. او که در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری مانند نقاشی، باستان شناسی، موزه شناسی و آموزش هنر اقدامات شاخص و مهمی را به عرصه عمل رسانده است، علی رغم گذشت ۱۰۰ سال از مرگش، همچنان نظرها را به خود جلب می کند و موضوعاتی داغ را برای محافل فرهنگی به ارمغان می آورد.

پرتره های امپراتور

در طول قرن ها، دنیای شرق توجه جهان غرب را به خود جلب کرده بود و روشنفکران و هنرمندان اروپایی از همان ابتدا، مجذوب این دنیای مرموز و سربسته شده بودند. به همین دلیل، دور از ذهن نبود که در طول دوره های مختلف، هنرمندان بسیاری چه از طریق سفر شخصی به شرق و چه از طریق سفر درون تخیلات، سعی در کشف ماهیت شرق داشته اند و در آثار خود این موضوع را به نمایش گذاشته اند. این نمایش، می توانست به صورت نمایش شرق به آن صورت که هست یا نسخه شخصی برداشت هنرمندان از آن باشد.

جنبشی که با عنوان «شرق شناسی» در اروپا شناخته می شد و با جنبش رومانتیسم قرن ۱۹ هم بسته بود، روی شرق و به ویژه امپراتوری عثمانی تمرکز داشت. حتی مدت ها پیش از آنکه جنبش شرق شناسی در هنر اروپا آغاز شود، بسیاری از هنرمندن اروپا در اولین نگاه به شرق، مجذوب آن شدند و حتی تحت تاثیر پوشش ترک ها قرار گرفتند.

برای دو سده که از قرن ۱۸ آغاز می شود، هنرمندانی که با نام نقاشان بسفری شناخته می شدند، به صورت مستمر در سرزمین های امپراتوری به نقاشی پرداختند و جنبه های متفاوتی از دنیای عثمانی را به تصویر می کشیدند. مجموعه پرتره امپراتور در موزه پرا به نقاشی های این بخش از تاریخ می پردازد.​​​​​​​

جهان های موازی، سفیران و نقاشان

این مجموعه شامل پرتره های حامیان هنر و سفیران از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی است. تا پیش از قرن ۱۹، سفیران بسیاری از کشورهای مختلف به عثمانی فرستاده می شدند که با آن ها به روش سنت های عثمانی رفتار می شد و آن ها در بازگشت، علاوه بر مستنداتی که از شهرها به ویژه استانبول، ساختارهای اجتماعی، آداب و رسوم و سازمان های اداری و ارتشی امپراتوری عثمانی به همراه داشتند، از مزایای هدایا و نقاشی هایی که به آن ها اهدا شده بود نیز بهره مند می شدند. این مجموعه نه تنها مخاطبان را با زیر و بم تاریخ دیپلماتیک از طریق هنر آشنا می کند، بلکه شخصیت های جذابی را نیز به ما معرفی می کند.

مجموعه استانبول، شهر رویاها

این مجموعه شامل صحنه هایی از زندگی روزمره در استانبول و دنیای عثمانی از قرن ۱۷ تا اوایل قرن ۱۹ است. از دوران قدیم، استانبول به عنوان پایتخت امپراتوری های بزرگ، مرکز توجه بوده است. به همین دلیل، از زمان رنسانس به بعد، هنرمندانی که در تلاش بودند تا شرق را به تصویر بکشند، از استانبول به دلایل مختلف دیدن و در نقاشی های خود، موقعیت و مردم این شهر را به مستندات تصویری تبدیل می کردند. در همین راستا و با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور در کنار وضعیت سیاسی، تجاری و روابط فرهنگی، پایتخت عثمانی نه تنها به عنوان شهر «شرقی» انتخاب شد که هنرمندان غربی اغلب آن را به تصویر می کشیدند، بلکه حتی به «پایتخت شرق» برای غربی ها نیز تبدیل شد.​​​​​​​

این مجموعه که اغلب جهان عثمانی را از زاویه دید هنرمندان غربی نشان می دهد، سه بخش، «زندگی در خانه و فضای خصوصی» تا «فضای شهری» و «مناظر عمومی تر استانبول» را در بر می گیرد. به این ترتیب، وجوه مختلف زندگی در امپراتوری عثمانی در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است و بازدیدکنندگان را به «سفری شرقی» دعوت می کند.

موزه پرا

موزه پرا کجاست؟

موزه پرا از جاهای دیدنی استانبول است و در منطقه بی اوغلو، خیابان مشروطیت قرار دارد (مشاهده روی نقشه). برای دسترسی به این مکان می توانید از راه های زیر اقدام کنید:

  • با استفاده از خط M2 (ینی کاپی-حاجی عثمان) به ایستگاه شیشانه بروید. در این ایستگاه، از خروجی خیابان مشروطیت خارج شوید. از این نقطه حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی تا موزه فاصله است.
  • نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به موزه پرا، ایستگاه تپه باشی-بی اوغلو در بولوار تارلاباشی است. از این ایستگاه تا موزه حدود پنج دقیقه پیاده روی فاصله است.
  • از میدان تکسیم، در خیابان استقلال پیش بروید. پیش از پایان خیابان، به سمت راست و درون خیابان آسمالی میسکت بپیچید. در این خیابان به چهارراهی خواهید رسید؛ به راست بپیچید و مسیر را پیش بروید تا به موزه پرا برسید.

موزه پرا

ساعات بازدید موزه پرا در استانبول

موزه پرا به عنوان یکی از دیدنی های استانبول در تمامی روزهای هفته به غیر از دوشنبه ها باز است و علاقه مندان در روزهای سه شنبه تا شنبه می توانند از ساعت 10 صبح تا 7 عصر و روزهای یکشنبه از ساعت 12 الی 18 به این موزه مراجعه کنند . بلیط بازدید از این مجموعه برای بزرگسالان 20 لیر و برای مراجعه کنندگان زیر 12 سال و بالای 65 سال 12 لیر می باشد . توجه داشته باشید که بازدید از موزه پرا در روزهای جمعه از ساعت 18 الی 22 رایگان است و این مجموعه ارزشمند روز اول تعطیلات مذهبی و روز اول ژانویه تعطیل می باشد .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (526 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (157 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (42 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان