مشاجره و دعوا کردن با همسر چه فوایدی دارد؟

  یکشنبه، 18 مهر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
مشاجره و دعوا کردن با همسر چه فوایدی دارد؟
شاید شما هم از این قضیه که گهگداری با همسرتان دعوا می کنید ناراحت هستید، اما باید بدانید که دعوا کردن نه تنها برای زن و شوهر بد نیست، بلکه فوایدی هم دارد که شما در این مقاله می توانید بخوانید.

بر طبق تحقیاقتی که انجام شده است، حدود 44 درصد زوج ها باور دارند که اگه دعواهایشان در حد یک روز در هفته باشد، بر بهبود رابطه شان موثر است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که نوع دعوا هم اهمیت زیادی دارد. یعنی اگر دعوای شما و همسرتان آرام و با احترام و آرامش باشد، تاثیرات مثبت و خوبی دارد ولی دعواهایی که با داد و بیداد و بی احترامی همراهند، فقط رابطه ی شما را خراب می کنند. در ادامه به برخی از فواید دعوا و یا به عبارتی بهتر، بحث با آرامش، گفته شده است.
شما باید بدانید که دعواهای مدام و همیشگی، نشانه ی خوبی برای رابطه ی شما به حساب نمی رود. ولی افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند، توانایی این را دارند که در هنگام دعوا، بر اعصابشان مسلط باشند و تصمیم های درست بگیرند. شما هم باید در هنگام دعوا ها و بگو مگو ها، خودتان را کنترل کنید و از داد و فریاد جلوگیری کنید و در آخر هم به یک نتیجه و تفاهم برسید تا بر رابطه ی خودتان یک تاثیر مثبت بگذارید.

فواید جالب دعوای زن و شوهری

وجود کشمکش در رابطه هیچوقت برای طرفین خوشایند نبوده است. در همین حال که شما و شریک زندگیتان در حال غلبه بر یک مشاجره سخت هستید، اگر این موارد زیاد اتفاق بیفتند، ممکن است از خودتان بپرسید که آیا رابطه شما اصلا وضع خوبی دارد یا خیر؟ اصلا دعوای زن و شوهر چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا همیشه مضر است یا میتواند مفید باشد؟خبر خوب آن که در اکثر موارد، مشاجره با همسر، اشکالی ندارد. در اینجا به فواید مشاجره اشاره میکنیم. و عنوان می کنیم که در چه مواردی باید آن را جدی گرفت. و در چه مواردی میتواند مفید باشد.

1. دعوا کردن به شما امکان می دهد تا نیازهای خود را با همسرتان در میان بگذارید

همان طور که ممکن است از رابطه عاشقانه خود ، گذشته یا حال صحبت کنید باید بدانید که بحث کردن درباره هر موضوع و به هر شکلی وجود دارد. کارشناسان توصیه می کنند خشم خود را به همسر تان نشان دهید زیرا عصبانیت راهی برای تخلیه خشم است و از این طریق شما نیازهایتان را با همسرتان در میان می گذارید. این دعواها لزوما مخرب و بی رحمانه نیست و می توانید دوستانه ودلسوزانه با یکدیگر بحث کنید. عصبانیت یک احساس طبیعی است اما باید همسر خود را ازچیزی که برایتان احساس خوبی ندارد، آگاه کنید و البته در این زمان از کوره در نروید.

2. دعواکردن مانع از سرخوردگی شما می شود

البته که اگر دوست ندارید درمورد موضوعی که باعث ناراحتی شما شده با شریک زندگی خود صحبت کنید برای خود ارزش قائل شده اید اما بدانید هنگامی که نگرانی های خود را ابراز نکنید به مرور روی هم تلمبار می شوند و ازجای دیگر بیرون می زنند که ممکن است منجر به انزجار یا بی ادبی شود . راه حل این است که آن را به روشی صادقانه، صریح و محترمانه بیان کنید.

3. دعوا به شما کمک می کند تا با انگیزه های همسرتان آشنا شوید

هنگامی که با همسرتان دعوا می کنید ممکن بابت موضوعی باشد که باعث ناراحتی شما شده اما همسرتان از این بابت حتی خبر هم نداشته باشد. براساس نظر کارشناسان روانشناسی ، بحث و گفتگو به شرطی که بدون تحقیر، انتقاد و دفاع از خود انجام شود می تواند در واقع یک رابطه عاشقانه را حتی تقویت هم کند.

از طریق حل تعارض منافع (که هر رابطه ای دارد) می توان از انگیزه های شریک زندگی خود مطلع شد. برای بهره مندی از این مزیت ، مهم است که هنگام دعوا بی طرف بمانید. تحقیقات نشان می دهد که وجود شخص ثالث و بی طرف می تواند به شما کمک کند تا در مورد بحثی که داشته اید بیشتر بیاندیشید. در این شرایط شما و همسرتان در مورد یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد و مسلما راه هایی را برای حل و سازش تعارض پیدا می کنید که روابط تان را تقویت خواهد کرد. با گذشت زمان، حل تعارضات دانش بیشتری را درباره یکدیگر به شما می دهد که باعث می شود تعارضات در آینده، مکرر و آسیب رساننده به رابطه نباشد.

دعوا با همسر

4. دعوا به شما کمک می کند تا بفهمید مسئله "واقعی" چیست

دعوا به شما کمک می کند تا بدانید مسئله مورد بحث شما چیست؟ با این وجود هر چه بیشتر صحبت کنید بیشتر به واقعیت آن چه می گذرد ، می رسید. در واقع برای کشف علت دعوا باید صحبت کنید. هنگامی که به دلایل خاص و ترجیحات همسر خود پی بردید خواهید دانست که چگونه می توانید مشکلات را حل کنید . با دانستن دلایل یکدیگر می توانید راحت تر راه حلی بیابید.

5. دعوا به شما کمک می کند تا رشد کنید

اگرچه بحثی که کوتاه مدت باشد راحت تر است و موضوع بحث را می توان نادیده گرفت، دراین شرایط به تکامل شما و همسرتان کمک بزرگی می شود. مزیت دعوا این است که شما باید در طی آن رشد کنید، خواه این کار با عوامل محرک خود یا همسرتان باشد یا کشف یک آسیب اساسی و یادگیری درمورد نحوه رفع دعوا. تکامل در زمان باعث می شود به طور سازنده برای ترمیم رابطه خود قدمی بردارید. به عنوان مثال، بگویید:" من نمی دانستم چگونه آرام شوم و دیگر صحبت نمی کنم. این باعث می شود شما را نادیده بگیرم. قصد من این نبود و از این بعد، می توانم هر زمان که احساس خستگی کردم کمی تنها باشم تا شما را نادیده نگیرم".

استدلال های خوب در دعوا شامل سواستفاده، بی اعتنایی و توهین نمی شود. اگر هر دو توافق کنید که چنین رفتاری را متوقف کنید حتی می توانید از پس سخت ترین استدلال ها هم رشد کنید.

6. دعوا می تواند رابطه شما را حفظ کند، به جای آنکه از بین ببرد

تحقیقات نشان می دهد که هرچه بیشتر از یک دعوا عقب نشینی کنید روابط شما آسیب پذیر تر می شود . وقتی از همسر خود ناراحت هستید ، سکوت شما باعث می شود تا همسرتان بداند که مشکلی پیش آمده است و شما معمولی به نظر نمی رسید . کارشناسان روانشناسی می گویند:سکوت کردن ارزش طلایی ندارد زیرا هنگامی که زوجین از گفتگو اجتناب کنند و نتوانند نگرانی های خود را بیان کنند، باعث می شود روی یکدیگر تلمبار شده و غیر قابل بحث شوند. به مرور زمان شدت میابند و ممکن است رابطه تان را از بین ببرند. مشاجره به زوجین این فرصت را می دهد که یکیدگر را به عنوان " خود واقعی" ببینند و نشان دهند که هنوز یکدیگر را دوست دارند.

7. دعوا ممکن است به پیشگیری از طلاق کمک کند

ممکن است زوجی را سراغ داشته باشید که بدون وقفه از یکدیگر شکایت می کنند ؛ شاید آن ها زیاد هم بحث کنند اما نه به روشی سالم . یا شاید از تلاش برای بحث در مورد ریشه مشکلات خود دست برداشته اند و فقط آن را بزرگ می کنند. این در واقع به معنای شکست است؛ تا زمانی که احساسات به اوج خود نرسند از اختلافات اجتناب می شود اما به محض آنکه احساسات تشدید یابند، بی احترامی در دعوا حاکم می شود و به مرور تکرار می شود تا به یک الگو تبدیل شود که نهایت آن بیزاری و تنفر از یکدیگر است ؛ بنابراین طلاق پیش بینی می شود. به طور خلاصه، اختلاف نظر ها باعث ایجاد بی احترامی می شود که به بیزاری تبدیل خواهد شد و طلاق را به همراه دارد.

8. دعوا باعث می شود تا استرس و اضطراب خود را رها کنید

سکوت و از طرفی بد دهنی برای دعوا با همسرتان؛ رویکرد خوبی نیست. احساسات و کلماتی که شما آن ها را سرکوب می کنید تا باعث دعوا نشوند، می توانند تنش بیشتری را در ذهن و زندگی شما ایجاد کنند که با گذشت زمان اضطراب و افسردگی را به همراه خواهند داشت و برای سطح استرس تان سالم نیست. هنگامی که سعی می کنید احساساتتان را درون خود بریزید، هورمون های استرس می توانند سر درد و بی خوابی را تحریک کنند بنابراین دعوای خود را شجاعانه برای از بین بردن تنش های طولانی مدت انجام دهید و خشم تان را تخلیه کنید.

دعوا کردن با همسر

9. دعوا باعث می شود تا اعتماد به نفس شما بیشتر شود

وقتی بحث سالمی می کنید، این نشان می دهد که می توانید سازش کنید و همه چیز را کنار هم آورید حتی اگر اضاع متشنج بوده است. موافقت یا مخالفت می تواند برای هر دو طرف احساس قدرت کند واغلب باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود زیرا هیچ یک از شما بدون دیگری نمی توانستید به نتیجه برسید.یک بحث سالم می تواند با بالا بردن سطح انرژی بین یک زوج شور و اشتیاق ایجاد کند و اعتماد به نفس طرفین را افزایش دهد؛ بنابراین دائما در مورد یک موضوع بحث نکنید زیرا نشانه اختلاف نظر حل نشده ای است که نیاز به رسیدگی جدی دارد.

10. دعوا نشان دهنده تعهد است

دعوا، به همسرتان نشان می دهد که شما به این رابطه اهمیت می دهید. صادق بودن و بیان آنچه که نمی پسندید آسان نیست اما اگر این رابطه برای شما مهم است باید آن را بیان کنید. مهم این است که منصفانه بحث کنید و به یکدیگر گوش دهید و تغییراتی را با یکدیگر برای زندگیتان ایجاد کنید. بیان احساسات خود و سرزنش نکردن یکدیگر بهترین راه برای شنیدن است. گفتن "من احساس می کنم وقتی. . .. . " بسیار بهتر از شروع بحث با " وقتی این کار را کردی " است و آسیب کم تری را به رابطه شما وارد می کند.

11. دعوا باعث تحریک زندگی جنسی می شود

مشاجرات اغلب باعث افزایش فشار خون و احساسات می شود و در صورت حل شدن ، باعث افزایش میل جنسی شده که اغلب منجر به داشتن رابطه جنسی پر شور تر و هیجان انگیزتری خواهد شد. داشتن رابطه جنسی باعث می شود تا هورمون خوب اکسی توسین آزاد شود که این امر به حل اختلافات کمک می کند و وضعیت را به حالت خنثی تنظیم خواهد کرد.

12.دعوا نشان می دهد که شما به شریک زندگی خود اهمیت می دهید

شاید برایتان ساده تر باشد که چشمان تان را به روی مشکلات تان ببندید و کنار بکشید، اما اگر جر و بحث می کنید و می خواهید مشکل بوجود آمده را حل کنید، بدانید که شما در رابطه ای سالم و بلند مدت قرار گرفته اید زیرا رابطه با شریک زندگی تان برای شما مهم است.

13.خشم تان را تخلیه می کنید

بحث و دعوا باعث می شود که ناراحتی تان هر دفعه روی هم تلمبار نشود و ناگهان فوران نکند. اما یادتان باشد که آن را کنترل کنید تا تبدیل به دعوایی سنگین نشود.

14. در دعوا ابراز علاقه می کنید

دعوا یکی از راه های ابراز علاقه است. شما در دعوا به حرف هایی را که در حالت عادی رویتان نمی شود یا حتی فرصت نمی شود که به طرف مقابل تان بگویید، اعتراف می کنید.

15. دعوا سلامتی را بهبود می بخشد

صادق بودن و یادگیری منصفانه بحث کردن می تواند مزایای بیشماری را برای سلامتی داشته باشد . خشم فرو ریخته ، کورتیزول و آدرنالین را به بدن می رساند و منجر به مشکلات گوارشی و حتی سو مصرف مواد مخدر خواهد شد. صحبت در مورد آن چه که فایده دارد، آدرنالین و هورمون استرس ( کورتیزول ) را از بدن دفع می کند و اندروفین را آزاد می کند که باعث احساس خوشبختی و سلامت خواهد شد.همان طور که گفته شد، دعوا فواید بسیاری دارد به شرطی که شما و همسرتان این کار را به روشی دوستانه و سازنده انجام دهید . به هر حال ، هدف این است که اختلافات موجود را حل کنید.

16.دعوا نشانه ای از بلوغ است

دعواهای مدام نشانه خوبی برای روابط بلند مدت نیست اما افرادی که دارای بلوغ فکری هستند، می توانند در این مواقع بر اعصاب شان مسلط باشند و تصمیم درست بگیرند. اگر شما هم بتوانید در بگومگوها خودتان را کنترل و از داد و فریاد زدن خودداری کنید و در نهایت بتوانید به یک تفاهم برسید، در بهبود رابطه خود تاثیری مثبت ای گذاشته اید. بنابراین بلوغ فکری تان را در دعوا نیز به کار گیرید.

17.شما می جنگید چون اهمیت می دهید

شاید برایتان ساده تر باشد که چشمان تان را به روی مشکلات تان ببندید و کنار بکشید اما اگر خودتان را برای اعصاب خوردی های دعوا و حرف هایی که دوست ندارید بشنوید، آماده می کنید تنها به این هدف که مشکل بوجود آمده را حل کنید، بدانید که شما در رابطه ای سالم و بلند مدت قرار گرفته اید. این که شما دعوا را به سکوت ترجیح می دهید، یعنی دارید از چیزی که برایتان اهمیت دارد، که همان رابطه با شریک زندگی تان است، دفاع می کنید.

18.بگومگو نشانه یک رابطه سالم است

محققان اعتقاد دارند که یک رابطه سالم 7 نشانه دارد که یکی از آنها دعواست. اگر زوج ها هیچ موقع با یکدیگر دعوا نکنند، در واقع چیزی میان آنها اشتباه است. ثابت شده این زوج ها اهمیتی به یکدیگر نمی دهند و در واقع همدیگر را رها کرده اند. دعوا باعث می شود که افراد از آنچه برایشان اهمیت دارد یا عصبانی شان می کند بیشتر حرف بزنند. البته دعوا باید با احترام و آرامش به همراه باشد تا نتیجه ای مثبت دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (226 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (104 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (48 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!