مشکلات و اختلافات خانوادگی بر اثر ازدواج فامیلی

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مشکلات و اختلافات خانوادگی بر اثر ازدواج فامیلی
ازدواج فامیلی می تواند باعث تقویت پیوند خانواده ها شود، اما از طرف دیگر در صورت عدم مدیریت اختلاف ها می تواند باعث از بین رفتن کامل ارتباطات خانوادگی شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، از مهمترین نگرانی های والدین ازدواج فرزندان با فرد مناسب است. یک دلیل مهم گرایش خانواده ها به ازدواج با بستگان، شناخت بیشتر و هم کفو بودن اقوام با یکدیگر است. اما آیا واقعاً این موضوع می تواند از آسیب های احتمالی پیشگیری کند؟ آیا در ازدواج های فامیلی میزان جدایی کمتر است؟ آیا ازدواج فامیلی موفق تر است؟ این نکته مهم است که اگر مهارتهای مهم زندگی را بلد نباشیم، چه با فردی که در خانواده و فامیل است و چه با غریبه ازدواج کنیم ولی نتوانیم با همسرمان و خانواده او درست رفتار کنیم، در هر صورت بازنده ایم.

در کشور ما هنوز هم برخی افراد و قومیت ها عقیده دارند که به هیچ عنوان با غریبه نباید وصلت کنند. جمله معروف عقد پسر عمو و دختر عمو را در آسمان ها بسته اند را همه شنیده اند. اما واقعاً چه چیزی کمک می کند شخصی ازدواج خوبی داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مهم ترین مسئله شناخت درست طرفین از یکدیگر قبل ازدواج است. شاید به همین دلیل خانواده ها فکر می کنند ازدواج فرزندشان با فامیل، که تصور می کنند شناخت خوبی نسبت به او و خانواده اش دارند مطمئن تر است و احتمال خوشبختی فرزندشان را بیشتر می کند.

مزیت ازدواج فامیلی

از گذشته فهرستی بلند بالا برای این نوع ازدواج برشمرده می شد، از جمله:

  • آشنایی خانواده ها و زوج با یکدیگر،
  • شناخت بهتر خلق و خو
  • هم کفو بودن نسبی خانواده ها و زوج
  • خارج نشدن سرمایه از خانواده
  • حمایت و ارتباط بهتر با خانواده
  • احتمال بالاتر برای دوام زندگی

معایب ازدواج خویشاوندی

با وجود برخی مزایا، این ازدواج خالی از اشکال هم نیست و از قضا اشکالات آن می تواند به سادگی زندگی زوج را با تنش رو به رو کند، از جمله:

  • احتمال تولد فرزندانی با اختلالات ژنتیکی
  • افزایش ریسک ابتلا به بیماری های روانی در فرزندان که با عامل ژنتیکی در ارتباط هستند، به خصوص اسکیزوفرنی
  • احتمال دخالت خانواده ها با تغییر نقش آنان از خانواده به خانواده شوهر/زن، برای مثال تغییر نقش از خاله به مادرشوهر
  • امکان کشیده شدن اختلافات خانوادگی به زندگی زوج یا برعکس

به مشاوره ازدواج رجوع کنید:

توصیه می شود همه برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنند. این مسئله در مورد ازدواج فامیلی نیز صدق می کند.

گفته می شود که ازدواج فامیلی تضمین شده تر است، چراکه دو طرف و خانواده ها یکدیگر را می شناسند و از تمام روحیات و خلقیات یکدیگر باخبر هستند. اما این طور نیست. شناخت شما از پسر/دختر خاله، پسر/دختر عمه یا دیگر اعضای فامیل نسبت به رفتارهای او در قالب همسر متفاوت است.

به این دلخوش نباشید که مادرها/پدرها می گویند «او را مانند فرزند خودم بزرگ کرده ام.» پس از ازدواج، نقش افراد در خانواده تغییر می کند و این تغییر نقش می تواند باعث تغییر رفتارها و واکنش های فرد شود. پس از ازدواج او دیگر عمو/خاله/عمه/دایی شما نیست، بلکه جز خانواده همسرتان به شمار می رود. پس احتمال دارد در دعواها و اختلافات به جد طرف همسرتان را بگیرد و همه چیز پیچیده شود.

رفتارهای شما در مهمانی های خانوادگی بسیار متفاوت از خانه و زندگی شخصی است. به همین دلیل باید از یک مشاور برای رسیدن به شناخت بهتر، تصمیم گیری در مورد ریسک اختلالات ژنتیکی و کنار آمدن با دخالت خانواده ها کمک بگیرید.

اختلافات خانوادگی چه تاثیری در زندگی زوج و ارتباطات خانوادگی دارد؟

ازدواج فامیلی همیشه با ریسک به هم خوردن روابط خانوادگی همراه است. هر چند هدف از آن تقویت بنیان خانواده و پیوند بیشتر است، اما هر تنش، اختلاف و دعوا می تواند این بنیان را به لرزه بیاندازد.

این احتمال وجود دارد که با هر دعوا، هر خانواده ممکن است از یکی از طرفین دعوا حمایت کنند و این باعث تشدید کینه و کدورت می شود.

به علاوه، در صورتی که اختلاف به طلاق بیانجامد، روابط خانوادگی قطع خواهد شد.

بر عکس آن نیز وجود دارد. یعنی اختلاف بین مادرها، پدرها و دیگر اعضای خانواده باعث ورود تنش به زندگی زوج می شود.

برای پیشگیری از آسیب اختلافات به زندگی زوج و ارتباطات خانوادگی چه می توان کرد؟

خانواده های شما پیوند نزدیکی با هم دارند. پس احتمالا ارتباط و رفت و آمد بیشتری نیز با هم دارید. این می تواند ریسک دخالت خانواده ها را به دلیل صمیمیت بیشتر افزایش دهد.

از همان ابتدا مرز و حریم رابطه و زندگی مشترک خود را مشخص کنید. جلوگیری از اختلاف در ازدواج فامیلی همیشه بهتر از حل کردن دعوا است.

اگر با همسرتان مشکل یا اختلاف دارید، به جای کمک گرفتن از خانواده ها از مشاور کمک بگیرید. این مسئله برای ازدواج های فامیلی بیشتر از دیگران توصیه می شود. دلیل آن به دلیل جانب داری و ریسک کشیده شدن اختلافات به خانواده و به هم خوردن روابط فامیلی است.

همچنین، اگر اختلافی در خانواده شما رخ داده است، خود و همسرتان را از آن دور کنید. وارد جبهه گیری های فامیلی نشوید و به زندگی مشترک خود فکر کنید. اجازه دهید دیگران مشکلشان را خودشان حل کنند. شما با هم روابطی بر پایه احترام و محبت داشته باشید.

برای دیگران نیز مشخص کنید که اختلافات آنان از زندگی مشترک شما جداست و شما با همه با احترام و و براساس حریم بین اعضای خانواده رفتار می کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (656 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان