مراحل قانونی و مدارک ثبت شناسنامه نوزاد چیست؟

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مراحل قانونی و مدارک ثبت شناسنامه نوزاد چیست؟
ولادت هر طفل‌ در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید به نماینده یا مأمور ثبت‌احوال اعلام شود. ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم نیاز به اعلام به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت دارد.

برای ثبت تولد و صدور شناسنامه نوزاد، باید مراحلی از سوی پدر و مادر طی شود که چندان پیچیده نیست. طبق ماده ۳۱ قانون ثبت احوال فرآیند ثبت ولادت در ایران با صدور سند ثبت کل وقایع آغاز می شود، این سند در ابتدا به شکل یک رکورد رایانه ای در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور تعریف می شود. این رکورد شامل اطلاعاتی چون شماره ملی، ساعت، روز، ماه، سال، محل ولادت و تاریخ ثبت آن، نام، نام خانوادگی نوزاد، جنس و نام و نام خانوادگی پدر و مادر است.

تصویر

مراحل دریافت شناسنامه برای نوزاد چگونه است؟

  • گام اول دریافت گواهی تولد

گواهی تولد در همان بیمارستانی که کودک در آن به دنیا آمده صادر می شود. ارائه شناسنامه والدین نوزاد و همچنین سند ازدواج آن ها برای دریافت گواهی تولد در بیمارستان الزامی است. برخی از بیمارستان ها بخش جداگانه ای برای ارائه گواهی تولد در نظر گرفته اند. اگر کودک در محلی به غیر از بیمارستان به دنیا آمده باشد باید یک پزشک و یا ماما برای او گواهی تولد صادر کند تا جلوی صدور شناسنامه های تکراری یا ادعای دیگران در مورد این نوزادگرفته شود. یکی از راه های دریافت گواهی تولد، امضا و تأییدیه ۳ شاهد است که تولد نوزاد را تأیید کنند و والدین به همراه نوزاد و با در دست داشتن این تأییدیه می توانند به یک پزشک مراجعه و گواهی تولد را از او دریافت کنند. درصورت به همراه نداشتن گواهی تولد، مراجعه برای دریافت شناسنامه نوزاد کار سختی خواهد بود.

  • گام دوم مراجعه به اداره ثبت احوال

تمام اداره های ثبت احوال موظف به ارائه خدمات صدور شناسنامه نوزاد هستند، معمولا پدر نوزاد برای دریافت شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه می کند. با این حال علاوه بر پدر، جد پدری هم با ارائه شناسنامه می تواند برای دریافت شناسنامه نوزاد اقدام کند. در صورتی که ازدواج والدین نوزاد قانونا به ثبت رسیده باشد، مادر نوزاد هم می تواند برای دریافت شناسنامه فرزند تازه متولد شده اش به این اداره مراجعه کند؛ وصی، قیم، یا امین هم همینطور البته با ارائه مدارک قانونی متصدی یا نماینده مؤسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است هم مسئول دریافت شناسنامه برای کودکانی هستند که رها شده و یا به مراکز بهزیستی سپرده شده اند. همه این افراد باید مدارک شناسایی و مدارک وکالت یا نماینده بودن خود را به متصدی صدور شناسنامه ارائه دهند.

  • گام سوم ارائه مدارک و تکمیل فر م ها

مدارک لازم به همراه فیش واریز هزینه دریافت شناسنامه نوزاد به متصدی تحویل داده می شود. درخواست کننده صدور شناسنامه برای نوزاد، فرمی از متصدی دریافت می کند و در آن مشخصات درخواست کننده و نسبت او با نوزاد و مشخصات والدین به همراه اطلاعات مربوط به محل تولد نوزاد و... درج می شود. در این فرم بخشی برای گواهان و معرفی آن ها در نظر گرفته شده است. این بخش از فرم در صورتی تکمیل می شود که نوزاد گواهی تولد نداشته باشد و تنها افرادی به عنوان گواه و شاهد، تولد او را در روز و محل ادعاشده، تأیید کنند. تاریخ و زمان دقیق و محل تولد نوزاد و همچنین مشخصات شناسنامه ای والدین در این فرم تکمیل می شود. مشخصات دقیق شناسنامه ها و کد پستی فرد درخواست دهنده برای دریافت شناسنامه نوزاد هم در این فرم نوشته می شود.

  • گام چهارم بررسی مدارک ارائه شده

متصدی صدور شناسنامه تمام مدارک ارائه شده را بررسی می کند. اول از همه درخواست صدور شناسنامه و همچنین اطلاعات درج شده در گواهی تولد مشخصات سجلی والدین نوزاد و تطبیق آن با آنچه در فرم وارد شده و همچنین اطلاعات مربوط به ازدواج والدین، گواهی ولادت از نظر زمان و جنسیت و مشخصات والدین و... بررسی می شود. در نهایت فیش بانکی ارائه شده هم بررسی می شود تا تاریخ و مبلغ و شماره حساب درج شده روی آن با آنچه باید، تطبیق داده شود. این نخستین بررسی ای است که در طول روند دریافت شناسنامه نوزاد انجام می شود و بعد از آن، ۳ بار دیگر این بررسی ها و تطبیق ها انجام می شود تا در نهایت اطلاعاتی که در شناسنامه نوزاد درج می شود اطلاعاتی نادرست نباشد چراکه تعویض شناسنامه و اصلاح آن کار ساده ای نیست.

  • گام پنجم انتخاب نام کودک

حالا که مدارک بررسی شد و صحت اولیه آن تأیید، شخص درخواست دهنده شناسنامه، نام نوزاد را اعلام می کنـد. متصــدی صدور شناسنامه در صورت لزوم از روی فهرستی که در اختیار دارد این نام را بررسی می کند تا از مناسب بودن آن براساس ضوابط و آیین نامه های درون سازمانی در اداره ثبت احوال اطمینان پیدا کند. در صورتی که این نام در فهرست نام های مناسب که در اختیار متصدی صدور شناسنامه قرار دارد وجود نداشته باشد، باید نام دیگری برای نوزاد انتخاب کرد. نام اعلام شده پس از بررسی در پشت برگه گواهی تولد نوشته و توسط متقاضی امضا می شود. سند وقایع تولد نوزاد آماده و تنظیم می شود و بعد از بررسی اطلاعات درج شده در آن، این سند هم به امضای متقاضی می رسد.

  • گام ششم درج نام نوزاد در شناسنامه والدین

انتخاب نام نوزاد بر عهده والدین و یا قیم قانونی او است، اما این افراد در تغییر نام خانوادگی نوزاد دخالتی ندارند و برای مثال هنگام دریافت شناسنامه نوزاد نمی توان نام فامیلی او را کم یا زیاد و یا پسوندی را از شناسنامه او حذف کرد برای ایجاد تغییر در نام خانوادگی نوزاد، لازم است که قبل از اقدام برای دریافت شناسنامه او، تغییرات لازم در شناسنامه پدر ایجاد شود. برای مثال اگر قصد دارید پسوندی از فامیلی پدر در شناسنامه نوزاد قید نشود، قبل از اقدام برای دریافت شناسنامه نوزاد باید این پسوند را از شناسنامه پدر او حذف کنید. در غیر این صورت نام خانوادگی پدر با تمام جزئیات آن، وارد شناسنامه فرزند می شود. حالا که تکلیف سند تولد نوزاد مشخص شد، نام نوزاد و تاریخ تولد او در شناسنامه های والدین ثبت می شود.

  • گام هفتم صدور شناسنامه و امضای آن

سند تولد و سایر مدارک و فرم ها به واحد کنترل اداره ثبت احوال ارسال می شود تا بررسی دیگری روی اطلاعات درج شده برای شناسنامه نوزاد انجام شود و این اطلاعات با آنچه در شناسنامه والدین نوشته شده و آنچه در گواهی تولد ذکر شده است تطبیق داده شود. حالا نوبت به آن رسیده که یک شماره ملی برای نوزاد درنظر گرفته شود. این شماره پشت سند تولد و همچنین پشت گواهی تولد نوزاد نوشته می شود. اطلاعات تأیید شده در نهایت در این مرحله به صدور شناسنامه برای نوزاد می انجامد. اطلاعات شناسنامه صادر شده تکمیل می شود و برای دریافت آخرین امضا ها، به دفتر ریاست اداره ثبت احوال می رسد. با قرارگرفتن امضای رئیس اداره ثبت احوال، شناسنامه صادر شده وجهه قانونی پیدا کرده و هویت نوزاد را رسما تأیید می کند.

  • گام هشتم تحویل شناسنامه و دریافت رسید

قبل از اینکه شناسنامه به دست متقاضی برسد، به همراه سند ولادت به بخش بایگانی اداره ثبت احوال ارسال می شود تا آخرین بررسی روی اطلاعات درج شده در آن انجام شود. بایگانی هم باید صحت اطلاعات درج شده در شناسنامه و تطابق آن با مدارک ارائه شده را تأیید کند؛ مهر و امضای مدیر بایگانی که روی شناسنامه نشست، شناسنامه صادر شده به همراه سایر مدارک و اسناد به واحد تنظیم کننده اسناد ارسال می شود. اسناد و سوابق توسط این بخش از اداره ثبت احوال ضبط می شود و شناسنامه بالاخره به دست متقاضی می رسد. متقاضی باید هنگام دریافت شناسنامه رسیدی که متصدی صدور شناسنامه به او می دهد امضا کند تا دیگر مدعی ای برای دریافت شناسنامه همین نوزاد وجود نداشته باشد.

مهلت دریافت شناسنامه برای نوزاد

به منظور دریافت شناسنامه نوزاد، ۱۵ روز پس از تولد فرزند فرصت دارید تا برای او شناسنامه دریافت نمایید. البته این موضوع به این معنی نیست که بعد از گذشت ۱۵ روز، دیگر قادر به دریافت شناسنامه برای فرزند خود نیستید بلکه با پرداخت هزینه بیشتر این امر امکان پذیر است.

همچنین اشخاص خاص می توانند با مراجعه به اداره های ثبت احوال جهت اعلام ولادت و اخذ شناسنامه نوزاد اقدام کنند.

این افراد خاص عبارتند از:

  • پدر یا جد پدری (با ارائه شناسنامه)
  • مادر (در صورت ثبت قانونی ازدواج)
  • وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک لازم
  • متصدی یا نماینده موسسه ای که نوزاد به آنجا سپرده شده است
  • صاحب واقعه (سن او ۱۸ سال تمام به بالا باشد)

مدارک مورد نیاز

  1. اصل شناسنامه پدر و مادر
  2. گواهی ولادت صادره توسط پزشک یا ماما
  3. فیش بانکی طبق تعرفه جاری
  4. حضور یکی از والدین یا جد پدری و چنانچه ازدواج پدر و مادر طفل به ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقاً به عهده پدر و مادر خواهد بود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟