دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

مرزنجوش، گیاهی برای لاغری و کاهش وزن 

دوشنبه، 12 دی 1401
ساعد نیوز: یکی از گیاهانی که از خانواده نعنا است مرزنجوش است که دارای طعم و عطر بسیار خوشایندی است. این گیاه تاثیر زیادی در کاهش چربی های بدن دارد.

مرزنجوش گیاهی همه ساله و از خانواده نعنا است و دارای طعم و عطر بسیار خوشایندی است. این گیاه خواص تاثیرگذاری در لاغری و کاهش چربی بدن دارد که بدین منظور آن را به صورت دمنوش، روغن مرزنجوش و چاشنی غذا استفاده می کنند. خاستگاه آن مناطق مدیترانه است. از مرزنجوش معمولا به عنوان جایگزین پونه کوهی در آشپزی استفاده می کنند. در هنگام خشک شدن بسیار قوی است اما می توان آن را به صورت تازه نیز استفاده کرد. علاوه بر این، مرزنجوش دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی متعددی است. از آن برای کمک به درمان انواع بیماری ها، از جمله مشکلات گوارشی، عفونت ها و قاعدگی دردناک استفاده شده است.

خواص درمانی مرزنجوش

مرزنجوش حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منگنز و ویتامین ها مانند ویتامین K،A، C، B6 و فولات است. خواص و فواید درمانی مرزنجوش فراوان است. از جمله خواص مرزنجوش می توان به مواردی مانند کمک به سلامت دستگاه گوارش، کمک به درمان استرس و اضطراب، تسریع درمان شکستگی، درمان سرفه، درمان اسهال، از بین بردن لکه های خونی چشم، رفع گرفتگی بینی، مبارزه با سرطان، سلامت قلب و عروق، کنترل میل جنسی، ادرار آوری، افزایش تعریق، کاهش مشکلات هورمونی و کاهش فشار خون اشاره کرد.

تاثیر مرزنجوش بر لاغری

روغن مرزنجوش ممکن است با تحریک ترشح شیره های گوارشی مانند شیره معده، اسیدها و صفرا در معده، هضم را تقویت کند، در حالی که عطر آن به تنهایی می تواند غدد بزاقی را تحریک کرده و در نتیجه به هضم اولیه غذا کمک کند. در نهایت، ممکن است حرکت پریستالتیک روده ها را نیز تحریک کند و به غذای خورده شده کمک کند تا از طریق دستگاه گوارش پیش برود، در نتیجه هضم و حرکات منظم روده را تسهیل می کند. مرزنجوش کاهش سطح قند خون را تنظیم می کند و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند. سطح کلسترول و تری گلیسیرید را در بدن کاهش می دهد و از تجمع بر روی دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند. متابولیسم بدن را فعال می کند و سرعت بازنمایی غذا را افزایش می دهد و در نتیجه فرآیند سوزاندن چربی های انباشته شده در بدن را افزایش می دهد. اشتها برای خوردن غذا را مهار می کند. بدن از شر مایعات اضافی خلاص می شود.دمنوش آن، یکی از بهترین ها برای لاغری شکم و پهلو است. یکی دیگر از ویژگی های آن، خواص کاهش دهنده و ضد التهابی است. این گیاه به صورت طبیعی به کاهش چربی بدن کمک می کند. پودر برگ خشک مرزنجوش را می توان به کمک عسل از طریق ماساژ به پوست به بدن وارد کرد. این گیاه به علت قدرت ضد التهابی خود، به ما کمک می کند که چربی های بیشتری را از پوست جمع آوری کنیم.

مصرف مرزنجوش برای کاهش وزن

یک قاشق غذاخوری مرزنجوش آسیاب شده خشک را به مدت ده دقیقه در یک فنجان آب جوش خیس کنید، سپس خیس شده را صاف کنید و به میزان دو تا سه بار در روز بنوشید، اما وعده های غذایی اصلی را مصرف کنید. سه فنجان شربت مرزنجوش مخلوط با چای سبز بدون شکر بنوشید. آسیاب کردن صد گرم از مرزنجوش و مرد شیر و اهرقل، کاشت خرفه و آلکادل، مواد پودر را با هم مخلوط کرده، سپس یک قاشق از مخلوط را در آب به مدت یک ربع بجوشانید و سپس در حال جوشیدن صاف شده، روزی سه بار میل کنید. دو قاشق غذاخوری برگ مریم گلی و دانه رازیانه و گل مرزنجوش را آسیاب کنید و پودر حاصل را به طور یکنواخت مخلوط کنید. سپس دو قاشق غذاخوری از مخلوط و گلهما را در یک لیتر آب به مدت یک ربع میل کنید و مخلوط را صاف کرده و قبل از ناهار یک لیوان و قبل از شام یک لیوان میل کنید.

مضرات مرزنجوش

مرزنجوش نیز همانند سایر گیاهان دارویی در کنار تمام خواص و فواید بی نظیری که برای سلامتی دارد در صورت استفاده طولانی مدت و بی رویه از این گیاه دارویی ممکن است مضرات و عوارض جانبی را لز خود نشان دهد. زیاده روی و افراط در مصرف مرزنجوش می تواند موجب آسیب به کبد و کلیه شده و یا حتی سرطان کبد ایجاد شود. استفاده از مرزنجوش و فرآورده های این گیاه در طول زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی شود و بهتر است برای استفاده از این گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید. کسانی که به نعنا، ریحان و مریم گلی حساسیت دارند نباید از مرزنجوش استفاده کنند زیرا ممکن است موجب بروز و تشدید حساسیت و علائم آن شود. مرزنجوش خواص دیورتیک یا ادرارآوری دارد و از همین رو ممکن است با قرص های این چنینی تداخل دارویی پیدا کند و منجر به از دست دادن نگهداری ادرار شود. مصرف مرزنجوش برای کودکان و نوزادان مناسب نیست.

سخن آخر

عرق مرزنگوش به خاطر طبیعت گرم خود، بازکننده انسداد و گرفتگی های مغزی و درمان برخی سردردها می باشد. کسانی که مبتلا به بی خوابی هستند و شب ها خواب آرام و راحت ندارند و یا اینکه به درد شدید میگرن دچارند یا مبتلا به زکام مغزی شده اند مرزنجوش بهترین داروی شفابخش برای آنها است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم