ساعدنیوز
ساعدنیوز

معجزه لاغری با دانه کینوا

  جمعه، 09 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معجزه لاغری با دانه کینوا
ساعد نیوز: کینوا و لاغری با هم در ارتباط هستند. این دانه دارای مقدار زیادی پروتئین است، حتی بیشتر از برنج. نظر متخصصان این است که این دانه در لاغری و کاهش وزن موثر است.

دانه کینوا یکی از انواع غلاتی است که به تازگی شناخته شده، اما هنوز بسیاری از افراد خواص این دانه های مقوی و سالم را نمی شناسند. کینوا از آمریکای جنوبی منشا گرفته و قرن ها به عنوان ماده اصلی غذایی استفاده می شد. کینوا از اقوام نزدیک اسفناج، کلم پیچ و گیاه خرد شده است. دانه کینوا از طرق مختلف به کاهش وزن کمک می کند. کینوا سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است و احساس رضایت و سیر بودن را در شما ایجاد می کند. به همین دلیل کینوا به عنوان یک جایگزین غلات و غذای کاهش وزن محبوب شده است.

دانه کینوا

کینوا گیاهی با قدمت ۵۰۰۰ ساله بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی استکه به آن خاویار گیاهی هم می گویند و به عنوان غلات مورد مصرف قرار می گیرد؛ با این حال در ایران هنوز بسیاری از افراد از این دانه ها به صورت گسترده در تهیه انواع متنوعی غذا استفاده نمی کنند.دانه کینوا کالری کمی دارد و جایگزین برنج و گندم است و به همین دلیل مورد علاقه بسیاری از مردم قرار گرفته است؛ اما جالب است بدانید در واقع دانه کینوا از خانواده اسفناج یا همان تاج خروسیان است. دانه کینوا به سه رنگ سفید، قرمز و مشکی وجود دارد. دانه کینوا سفید که کمی مایل به زرد است، بهتر از بقیه انواع آن بدست می آید و به آن کینوا طلایی نیز می گویند، زیرا بعد از پخت خیلی نرم و شیرین است. دانه کینوا قرمز که بعد از پخت به رنگ قهوه ای در می آید، بافت خود را حفظ کرده و بیشتر در تهیه سالاد استفاده می شود و دانه کینوا مشکی نیز بعد از پخت رنگ خود را حفظ می کند و از نوع سفید هم شیرین تر است.

کینوا، یکی از ترکیب های سالاد

ارزش غذایی کینوا

کینوا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این گیاه منبع بسیار غنی از پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین ها است. کینوا دارای مقادیر بیشتری کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی نسبت به گندم، جو و ذرت است. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت این دانه در میان افراد، ارزش غذایی بسیار بالای آن است و می توان آن را در رژیم لاغری با کینوا قرار داد. در هر صد گرم دانه های خام کینوا این مواد مغذی وجود دارد:

  • 64 گرم کربوهیدرات
  • 15 گرم پروتئین
  • 6 گرم چربی

و مقادیر قابل توجهی ویتامین های آ، ب1، ب2،ب3،ب6، C، E، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و فولیک اسید. همچنین 100 گرم خام این گیاه 368 کیلوکالری انرژی می دهد. که این مقادیر پس از پخته شدن به این مقدار می رسند:

  • 22 گرم کربوهیدرات
  • 4.5 گرم پروتئین
  • 2 گرم چربی
  • 3 گرم فیبر
  • 120 کیلو کالری انرژی

مصرف تنها 100 گرم کینوا در روز، به ترتیب 30 درصد و 20 درصد نیاز روزانه بدن شما به منگنز و فسفر را تامین کرده و همچنین می تواند تا 20 درصد نیاز روزانه فیبر بدن را تامین کند. در آمریکای جنوبی، به دلیل خواص بالای این گیاه، به آن خاویار گیاهی گفته می شود. یکی از موارد مورد بحث در مورد ارزش غذایی و خواص کینوا برای لاغری، کیفیت آن مواد است. شاید در برخی موارد میزان برخی فاکتورها در جدول ارزش غذایی کینوا به اندازه مواد دیگر مانند برنج نباشد، اما کیفیت آن به مراتب بالاتر است. این موضوع وقتی قابل پذیرش تر خواهد بود که بدانیم حجم کشت و تولید برنج در دنیا بسیار بالا بوده و بسیاری از برنج های تولیدی کیفیت مورد انتظار را ندارند. دانه های این گیاه علاوه بر پخت و مصرف به شکل جداگانه، برای تولید آرد، غنی کردن آرد و گندم، تولید بیسکویت و پاستا نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از برگ های گیاه کینوا نیز در ترکیبات غذایی مختلف همچون پخت آش و کوکو استفاده می شود.

کینوا و لاغری

بسیاری از افراد امروزه از این خوراکی برای لاغری استفاده می کنند؛ چرا که این دانه دارای فیبر بسیار بالایی می باشد و این ارزش غذایی بسیار خوب می تواند در لاغری تاثیر بسیاری داشته باشد. به عبارت دیگر می توان گفت فیبر موجود در این دانه خوراکی علاوه بر اینکه سلامت گوارش و عملکرد صفرا و کبد را بهبود می بخشد، در لاغری نیز تاثیر بسیاری می گذارد. همچنین افراد با مصرف این دانه خوراکی می توانند احساس سیری کنند و با داشتن حس سیری از پرخوری و مصرف غذا جلوگیری کنند. علاوه بر این می دانیم که این دانه خوراکی به دلیل فیبر بسیار بالایی که دارد، از ارزش غذایی مفید و کارآمدی برخوردار است و افراد می توانند برای برخورداری از رژیم غذایی سالم و مفید از این محصول استفاده کنند و در زمینه های مختلف از آن بهره مند شوند. به عنوان مثال می توان گفت کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، می توانند با مصرف روزانه این ماده غذایی از خاصیت و فواید بسیار خوب آن در این زمینه استفاده کنند.

دلایل کاهش وزن با کینوا

  • ویتامین ها: دانه های کینوا غنی از هشت اسید آمینه ضروری و ویتامین هایی مانند منیزیم و کلسیم است. همچنین کینوا سرشار از آهن و ویتامین B12 است. هم آهن و هم ویتامین B 12 برای تولید انرژی و کاهش وزن ضروری هستند. اگر کمبود ویتامین B دارید، می تواند کاهش وزن شما را کند کند، زیرا بدن شما قادر به ترکیب مواد مغذی به همان میزان کارآمد نخواهد بود.
  • رضایت بخش: پروتئین و فیبر موجود در دانه کینوا می تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند که باعث می شود کمتر از غذاهای ناسالم استفاده کنید. کینوا تقریباً هفت گرم پروتئین در هر وعده و شش گرم فیبر غذایی دارد. کینوا خصوصاً برای گیاهخوارانی که سعی در لاغر شدن دارند و در یافتن غذاهایی که باعث سیر آنها می شود مشکل دارند، بسیار مفید است. فیبرهای غذایی به چربی و کلسترول متصل می شوند، که باعث می شود بدن شما چربی و کلسترول کمتری جذب کند. این یکی از راه هایی است که کینوا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. فیبر موجود در کینوا همچنین باعث کاهش تجمع پلاک ها در امتداد دیواره های شریانی می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.
  • کاهش قند خون: کینوا از نظر شاخص گلیسمی پایین است. شاخص گلیسمی نشان می دهد که چگونه کربوهیدرات ها بر گلوکز خون شما تأثیر می گذارند. از آنجا که کینوا شاخص گلیسمی کمی دارد، به این معنی است که کینوا برای بیماران دیابتی بی خطر است و قند خون شما را افزایش نمی دهد. هنگامی که قند خون داشته باشید، بدن شما طلب شیرینی می کند و از این رو کینوا باعث کاهش قند خون و کاهش خوردن شیرینیجات می شود. کینوا از نظر شاخص گلیسمی ۳۵ است که نسبتاً کم و شبیه اکثر سبزیجات است.
  • کم کالری: کالری کینوا نسبتاً کم است. یک وعده کینوا پخته شده تقریباً ۱۷۲ کالری دارد. حتی اگر دو یا سه وعده کینوا بخورید، مقدار کالری بسیار بیشتر از کالری که مثلاً یک بشقاب ماکارونی می خورید، دریافت می کنید. لازم نیست نگران پرخوری با کینوا باشید. برای یک وعده غذایی کم کالری می توانید کینوا را با سالاد ترکیب کنید یا به آن سبزیجات و لوبیا اضافه کنید.

مضرات مصرف کینوا

بعد از بررسی خواص دانه کینوا به بررسی مضرات آن پرداخته ایم. کینوآ غذای سالمی است به شرطی که در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. تنها عارضه جانبی احتمالی این دانه سوزش معده است که به خاطر ساپونین اتفاق می افتد. برای کاهش احتمال سوزش، مطمئن شوید که قبل از مصرف کینوا را به خوبی می شویید. کینوا سرشار از فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و هر ۹ اسید آمینه ضروری است. خواص کینوا به لاغری کمک زیادی می کند. این دانه از سالم ترین و مغذی ترین غذاهای روی کره زمین است. سطح قند خون و کلسترول شما را بهبود می بخشد. به علاوه به طور طبیعی گلوتن ندارد.

سخن آخر

کینوا گیاهی بسیار ارزشمند و مفید است که می تواند فواید بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. با بهره مندی از رژیم لاغری با کینوا می توانید از ارزش غذایی بالای آن استفاده کنید. همچنین می توانید غلات و غذاهای چاق کننده همانند برنج را با کینوا جایگزین کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنید. لاغری با کینوا دیگر یک افسانه نیست و این گیاه ارزشمند، با در اختیار داشتن منابع غنی و مفید بسیار می تواند در راه لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام کمک کننده باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (288 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (225 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (97 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (90 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (75 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (58 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده