استفاده از نمک سیاه در رژیم غذایی

  چهارشنبه، 07 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
استفاده از نمک سیاه در رژیم غذایی
نمک سیاه هند با نام های نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا هم مشهور است. این نمک خواص درمانی زیادی دارد. با ساعد نیوز خواص لاغری این نمک را بررسی می کنیم. همراهمان باشید.

نمک سیاه هند که به نام های نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا هم شناخته می شود، از انواع سنگ های نمک آتشفشانی در هند است. نمک سیاه از جمله نمک هایی با ارزش غذایی بالا می باشد و نقش مهمی در سلامت و زیبایی می تواند از خود ایفا کند. این نمک بیشتر در هندوستان و پاکستان هنگام طبخ مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ سنگ این نمک اغلب تیره تر از ذره های بلورین ریز شده ی آن می باشد و در آب کاملا مشکی می شود. نمک سیاه حاوی یک ترکیب منحصر به فرد سولفور است که فقط در زرده تخم مرغ پخته شده یافت می شود و فواید زیادی برای بدن دارد.

نمک سیاه

نمک سیاه را به نام نمک هندی نیز می شناسند، چرا که سنگ های این نمک را از کوه های آتشفشانی هند بدست می آورند. این نمک تا زمانی که به آب اضافه نشده است رنگی متمایل به خاکستری دارد اما هنگامی که آن را به آب اضافه می کنند، به مشکی تغییر رنگ می دهد. سنگ نمک سیاه هندی به دلیل مقادیر بالای آهن و سایر مواد معدنی موجود در آن به رنگ بنفش سیاه هم دیده می شود، در حالی که پودر نمک سیاه خاکستری صورتی است. نمک هندی برای بدن به اندازه ای مفید است که امروزه دیگر تنها در کشور های هند و پاکستان از آن استفاده نمی شود، بلکه بیشتر افراد در مناطق مختلف سعی می کنند برای بهره گیری از خواص آن و بهبود سلامت خود این نمک را جایگزین نمک های دیگر کنند.

نمک سیاه

خواص نمک سیاه

همیشه به ما گفته اند که نمک باعث فشارخون و انسداد رگ های خونی خواهد شد و نباید از آن زیاد مصرف کرد اما در مورد نمک های سیاه چه چیزی شنیده اید؟ نمک سیاه همانند نمک یددار سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که استفاده از آن می تواند سلامتی بدن را تضمین نماید. خاصیت نمک سیاه این است که به دلیل ترکیبات کربنی در آن می تواند به تصفیه خون و از بین بردن ترکیبات مضر در بدن کمک کند و به دلیل خاصیت کلی نمک که خود به نوبه خود می تواند پاک کننده باشد، مصرف آن می تواند بدن انسان را سالم نگه دارد و استفاده از آن مضر نباشد. نمک سیاه برای درمان نفخ معده مفید بوده و دلیل آن هم خاصیت قلیایی نمک سیاه است که در ترکیب آن با اسید معده، آن را معتدل تر کرده و نفخ را از بین می برد. پتاسیم عنصری مهم است که در بدن انسان نقش مهمی را ایفا می کند، از این رو نمک سیاه دارای مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است که می تواند دردهای عضلانی را کاهش داده و بدن را در برابر تنش های عضلات مقاوم تر کند. مصرف سدیم زیاد در بدن انسان باعث می شود که آب درون سلول ها جمع شود و در نهایت باعث چاقی انسان خواهد شد، سدیم موجود در نمک سیاه نسبت به نمک سفید بسیار کمتر بوده و این امر موجب خواهد شد آب اضافی در درون سلول ها نماند.

شاید مهمترین خواص نمک سیاه را بتوان به استفاده از آن در مراقبت از پوست نسبت داد که باعث نرمی و لطافت پوست و از بین رفتن سلول های مرده پوست و بازسازی آن خواهد شد. با استفاده از اسکراب نمک سیاه شما می توانید پوستی نرم و لطیف و براق داشته باشید و در مجالس و مهمانی های خود بدرخشید. همچنین استفاده از نمک سیاه برای پوست می تواند آکنه و جوش های صورت را کاهش داده و منافذ پوست را باز نماید، همچنین این نمک برای درمان شوره سر کاربرد فراوانی دارد و شما می توانید از آن استفاده کنید. مصرف نمک سفید یکی از دلایل مهم ابتلا به بیماری های تیروئیدی و قلبی عروقی است اما نمک سیاه و همچنین نمک تصفیه شده این مشکلات را نداشته و شخص به راحتی می تواند آن را مصرف نماید. خیلی از مردم امروزه از بیماری یبوست رنج می برند و دلیل آن هم یکجا نشینی و ثابت شدن کار ما انسان هاست، نمک سیاه نوعی ملین طبیعی است که با یبوست را درمان می کند و فواید استفاده از آن در کتاب های مختلف آورده شده است، مثلا در طب آیورودا استفاده از نمک سیاه برای درمان ناراحتی معده توصیه شده است، شما می توانید با ترکیب نمک سیاه و زنجبیل و لیمو ترش یبوست را درمان کنید. کسانی که مشکل چاقی دارند، نمک سیاه با داشتن ترکیبات و آنزیم های مختلف در درون خود به تجزیه چربی بدن کمک کرده و در نهایت باعث لاغری خواهد شد. بوییدن نمک سیاه برای درمان بیماری های ریوی مفید بوده و آسم و آلرژی را کاهش می دهد، همچنین این نمک باعث شده گردش خون در بدن به راحتی انجام شده و به همین دلیل بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. اگر دچار افسردگی هستید این نمک معجزه آسا می تواند با ترکیبات ملاتونین و سرتونین که در درون خود دارد به جلوگیری از این بیماری و درمان افسردگی کمک کند.

خواص نمک سیاه

تفاوت نمک سیاه و سفید

نمک سیاه از نظر طعم و نحوه تجزیه آن با نمک سفید متفاوت است. برخلاف نمک یددار معمولی، ادعا می شود که سطح سدیم خون را افزایش نمی دهد. نمک سیاه دارای رایحه گوگردی منحصر به فرد و طعمی عمیق دودی است. اما نمک خوراکی مزه شوری دارد. تمام غذاهای فرآوری شده حاوی نمک سفید هستند. نمک سفره حاوی مواد افزودنی مانند سیلیکات آلومینیوم و یدات پتاسیم است. یدات پتاسیم به ویژه برای سلامتی مضر است زیرا می تواند از طریق اکسیداسیون لیپید باعث آسیب بافتی شود. در مقایسه با نمک خوراکی، نمک سیاه حاوی مواد افزودنی کمتری است.

نمک سیاه برای لاغری

گفته می شود که نمک سیاه با حل و تجزیه آنزیم ها و لیپیدها از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری می کند و به نظر می رسد از این روش باعث کاهش وزن می شود. مصرف زیاد سدیم با افزایش اشتها همراه است که در نتیجه انرژی دریافتی را افزایش می دهد و منجر به افزایش وزن می شود. در مقابل، اعتقاد بر این است که نمک سیاه حاوی مقادیر کمتری سدیم است و به مدیریت وزن بدن کمک می کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای حمایت از این تاثیر از مصرف نمک سیاه وجود دارد. احتباس آب به دلیل تجمع مایعات در بافت ها یا حفره های بدن شما ایجاد می شود. یکی از علل احتباس آب، مصرف بیش از حد سدیم است. در مقایسه با نمک سفید، نمک سیاه محتوای سدیم کمتری دارد که آن را به یک درمان بالقوه برای احتباس آب تبدیل می کند.

روش مصرف نمک سیاه

  • خوراکی: نمک سیاه را به عنوان جایگزین نمک معمولی و به دلیل طعم آن که مانند زرده تخم مرغ پخته شده به نظر می رسد، برای تهیه انواع غذاها برای گیاهخواران و افراد وگن استفاده می کنند.
  • استنشاقی: بوییدن نمک سیاه برای درمان بیماری های تنفسی مفید است.
  • موضعی: نمک سیاه را می توان برای تهیه انواع اسکراب بدن، صورت و همچنین انواع ماسک مو به کار برد.

مضرات نمک سیاه

  • فشار خون: زیاده روی در مصرف نمک سیاه به دلیل محتوای سدیم که دارد می تواند باعث افزایش فشار خون در افراد شود.
  • اختلالات گوارشی: زیاده روی در مصرف نمک سیاه به دلیل محتوای گوگرد بالا، می تواند باعث کاهش هضم غذا و احتباس گاز در روده شود.
  • کاهش رطوبت بدن: اگر مدت زمان زیادی در وان حمام آب حاوی نمک سیاه بخوابید باعث کاهش رطوبت بدن شما می شود.

سخن آخر

نمک هندی همانطور که به صورت خوراکی و موضعی برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد، حمام آن نیز کمک شایانی به کاهش درد های مفصلی خواهد کرد. مواد معدنی موجود در این نمک قادر می باشند از طریق پوست جذب بدن شوند و نقش مسکن و درمانی را برای بیماری های مفصلی و استخوانی ایفا کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (484 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (21 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان