استفاده از نمک سیاه در رژیم غذایی

  چهارشنبه، 07 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
استفاده از نمک سیاه در رژیم غذایی
نمک سیاه هند با نام های نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا هم مشهور است. این نمک خواص درمانی زیادی دارد. با ساعد نیوز خواص لاغری این نمک را بررسی می کنیم. همراهمان باشید.

نمک سیاه هند که به نام های نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا هم شناخته می شود، از انواع سنگ های نمک آتشفشانی در هند است. نمک سیاه از جمله نمک هایی با ارزش غذایی بالا می باشد و نقش مهمی در سلامت و زیبایی می تواند از خود ایفا کند. این نمک بیشتر در هندوستان و پاکستان هنگام طبخ مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ سنگ این نمک اغلب تیره تر از ذره های بلورین ریز شده ی آن می باشد و در آب کاملا مشکی می شود. نمک سیاه حاوی یک ترکیب منحصر به فرد سولفور است که فقط در زرده تخم مرغ پخته شده یافت می شود و فواید زیادی برای بدن دارد.

نمک سیاه

نمک سیاه را به نام نمک هندی نیز می شناسند، چرا که سنگ های این نمک را از کوه های آتشفشانی هند بدست می آورند. این نمک تا زمانی که به آب اضافه نشده است رنگی متمایل به خاکستری دارد اما هنگامی که آن را به آب اضافه می کنند، به مشکی تغییر رنگ می دهد. سنگ نمک سیاه هندی به دلیل مقادیر بالای آهن و سایر مواد معدنی موجود در آن به رنگ بنفش سیاه هم دیده می شود، در حالی که پودر نمک سیاه خاکستری صورتی است. نمک هندی برای بدن به اندازه ای مفید است که امروزه دیگر تنها در کشور های هند و پاکستان از آن استفاده نمی شود، بلکه بیشتر افراد در مناطق مختلف سعی می کنند برای بهره گیری از خواص آن و بهبود سلامت خود این نمک را جایگزین نمک های دیگر کنند.

نمک سیاه

خواص نمک سیاه

همیشه به ما گفته اند که نمک باعث فشارخون و انسداد رگ های خونی خواهد شد و نباید از آن زیاد مصرف کرد اما در مورد نمک های سیاه چه چیزی شنیده اید؟ نمک سیاه همانند نمک یددار سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که استفاده از آن می تواند سلامتی بدن را تضمین نماید. خاصیت نمک سیاه این است که به دلیل ترکیبات کربنی در آن می تواند به تصفیه خون و از بین بردن ترکیبات مضر در بدن کمک کند و به دلیل خاصیت کلی نمک که خود به نوبه خود می تواند پاک کننده باشد، مصرف آن می تواند بدن انسان را سالم نگه دارد و استفاده از آن مضر نباشد. نمک سیاه برای درمان نفخ معده مفید بوده و دلیل آن هم خاصیت قلیایی نمک سیاه است که در ترکیب آن با اسید معده، آن را معتدل تر کرده و نفخ را از بین می برد. پتاسیم عنصری مهم است که در بدن انسان نقش مهمی را ایفا می کند، از این رو نمک سیاه دارای مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است که می تواند دردهای عضلانی را کاهش داده و بدن را در برابر تنش های عضلات مقاوم تر کند. مصرف سدیم زیاد در بدن انسان باعث می شود که آب درون سلول ها جمع شود و در نهایت باعث چاقی انسان خواهد شد، سدیم موجود در نمک سیاه نسبت به نمک سفید بسیار کمتر بوده و این امر موجب خواهد شد آب اضافی در درون سلول ها نماند.

شاید مهمترین خواص نمک سیاه را بتوان به استفاده از آن در مراقبت از پوست نسبت داد که باعث نرمی و لطافت پوست و از بین رفتن سلول های مرده پوست و بازسازی آن خواهد شد. با استفاده از اسکراب نمک سیاه شما می توانید پوستی نرم و لطیف و براق داشته باشید و در مجالس و مهمانی های خود بدرخشید. همچنین استفاده از نمک سیاه برای پوست می تواند آکنه و جوش های صورت را کاهش داده و منافذ پوست را باز نماید، همچنین این نمک برای درمان شوره سر کاربرد فراوانی دارد و شما می توانید از آن استفاده کنید. مصرف نمک سفید یکی از دلایل مهم ابتلا به بیماری های تیروئیدی و قلبی عروقی است اما نمک سیاه و همچنین نمک تصفیه شده این مشکلات را نداشته و شخص به راحتی می تواند آن را مصرف نماید. خیلی از مردم امروزه از بیماری یبوست رنج می برند و دلیل آن هم یکجا نشینی و ثابت شدن کار ما انسان هاست، نمک سیاه نوعی ملین طبیعی است که با یبوست را درمان می کند و فواید استفاده از آن در کتاب های مختلف آورده شده است، مثلا در طب آیورودا استفاده از نمک سیاه برای درمان ناراحتی معده توصیه شده است، شما می توانید با ترکیب نمک سیاه و زنجبیل و لیمو ترش یبوست را درمان کنید. کسانی که مشکل چاقی دارند، نمک سیاه با داشتن ترکیبات و آنزیم های مختلف در درون خود به تجزیه چربی بدن کمک کرده و در نهایت باعث لاغری خواهد شد. بوییدن نمک سیاه برای درمان بیماری های ریوی مفید بوده و آسم و آلرژی را کاهش می دهد، همچنین این نمک باعث شده گردش خون در بدن به راحتی انجام شده و به همین دلیل بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. اگر دچار افسردگی هستید این نمک معجزه آسا می تواند با ترکیبات ملاتونین و سرتونین که در درون خود دارد به جلوگیری از این بیماری و درمان افسردگی کمک کند.

خواص نمک سیاه

تفاوت نمک سیاه و سفید

نمک سیاه از نظر طعم و نحوه تجزیه آن با نمک سفید متفاوت است. برخلاف نمک یددار معمولی، ادعا می شود که سطح سدیم خون را افزایش نمی دهد. نمک سیاه دارای رایحه گوگردی منحصر به فرد و طعمی عمیق دودی است. اما نمک خوراکی مزه شوری دارد. تمام غذاهای فرآوری شده حاوی نمک سفید هستند. نمک سفره حاوی مواد افزودنی مانند سیلیکات آلومینیوم و یدات پتاسیم است. یدات پتاسیم به ویژه برای سلامتی مضر است زیرا می تواند از طریق اکسیداسیون لیپید باعث آسیب بافتی شود. در مقایسه با نمک خوراکی، نمک سیاه حاوی مواد افزودنی کمتری است.

نمک سیاه برای لاغری

گفته می شود که نمک سیاه با حل و تجزیه آنزیم ها و لیپیدها از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری می کند و به نظر می رسد از این روش باعث کاهش وزن می شود. مصرف زیاد سدیم با افزایش اشتها همراه است که در نتیجه انرژی دریافتی را افزایش می دهد و منجر به افزایش وزن می شود. در مقابل، اعتقاد بر این است که نمک سیاه حاوی مقادیر کمتری سدیم است و به مدیریت وزن بدن کمک می کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای حمایت از این تاثیر از مصرف نمک سیاه وجود دارد. احتباس آب به دلیل تجمع مایعات در بافت ها یا حفره های بدن شما ایجاد می شود. یکی از علل احتباس آب، مصرف بیش از حد سدیم است. در مقایسه با نمک سفید، نمک سیاه محتوای سدیم کمتری دارد که آن را به یک درمان بالقوه برای احتباس آب تبدیل می کند.

روش مصرف نمک سیاه

  • خوراکی: نمک سیاه را به عنوان جایگزین نمک معمولی و به دلیل طعم آن که مانند زرده تخم مرغ پخته شده به نظر می رسد، برای تهیه انواع غذاها برای گیاهخواران و افراد وگن استفاده می کنند.
  • استنشاقی: بوییدن نمک سیاه برای درمان بیماری های تنفسی مفید است.
  • موضعی: نمک سیاه را می توان برای تهیه انواع اسکراب بدن، صورت و همچنین انواع ماسک مو به کار برد.

مضرات نمک سیاه

  • فشار خون: زیاده روی در مصرف نمک سیاه به دلیل محتوای سدیم که دارد می تواند باعث افزایش فشار خون در افراد شود.
  • اختلالات گوارشی: زیاده روی در مصرف نمک سیاه به دلیل محتوای گوگرد بالا، می تواند باعث کاهش هضم غذا و احتباس گاز در روده شود.
  • کاهش رطوبت بدن: اگر مدت زمان زیادی در وان حمام آب حاوی نمک سیاه بخوابید باعث کاهش رطوبت بدن شما می شود.

سخن آخر

نمک هندی همانطور که به صورت خوراکی و موضعی برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد، حمام آن نیز کمک شایانی به کاهش درد های مفصلی خواهد کرد. مواد معدنی موجود در این نمک قادر می باشند از طریق پوست جذب بدن شوند و نقش مسکن و درمانی را برای بیماری های مفصلی و استخوانی ایفا کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد