موارد منع مصرف دارو و تداخلات دارویی پنی سیلین بنزاتین

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
موارد منع مصرف دارو و تداخلات دارویی پنی سیلین بنزاتین
از پنی سیلین G بنزاتین برای جلوگیری و درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی (مانند تب روماتیسی) استفاده می شود. این دارو، آنتی بیوتیک پنی سیلین با اثر طولانی مدت است که باعث توقف رشد باکتری ها می شود. در این مطلب به موارد منع مصرف دارو و تداخلات دارویی پنی سیلین بنزاتین در ساعد نیوز می پردازیم .

داروی پنی سیلین جی بنزاتین به عنوان یک آنتی بیوتیک پنی سیلین طبیعی طولانی اثر شناخته می شود که معمولاً در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از باکتری استرپتوکوک گروه A، پیشگیری از تب روماتیسمی (عفونت قلبی) بعد از عفونت و سیفلیس استفاده می شود.این دارو یک باکتریوسید است که مانع ساخت دیواره سلولی باکتری می شود و از این طریق موجب مرگ باکتری های در حال رشد و تقسیم می گردد.

موارد منع مصرف داروی پنی سیلین جی بنزاتین

  • به تاریخ انقضای داروی پنی سیلین جی بنزاتین (Penicillin G Benzathine) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

اگر شرایط یا بیماری های زیر را دارید، قبل از تجویز پنی سیلین جی بنزاتین، پزشک متخصص عفونی را از آن مطلع کنید:

  • بارداری
  • تصمیم به بارداری
  • شیردهی
  • آسم
  • مشکلات کلیوی
  • سابقه بیماری های گوارشی به ویژه کولیت ناشی از آنتی بیوتیک

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی پنی سیلین جی بنزاتین

  • از مخلوط کردن پنی سیلین ها و آمینوگلیکوزیدها خودداری نمایید.
  • در حین استفاده از این دارو، از انجام واکسیناسیون بپرهیزید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.
  • چنانچه عمل جراحی در پیش دارید، پزشک یا دندانپزشک خود را از مصرف این دارو مطلع سازید.
  • داروی پنی سیلین جی بنزاتین ممکن است موجب تغییر در نتایج برخی از تست های آزمایشگاهی (مانند تست قند ادرار) شود. لذا قبل از آزمایش پزشک معالج را از مصرف این دارو مطلع سازید.
  • کولیت سودوممبران با عوامل ضد باکتری، از جمله پنی سیلین جی گزارش شده است.
  • در صورت بروز اسهال، بدون مشورت با پزشک از مصرف هرگونه داروی ضد اسهال باید خودداری کرد.
  • این دارو ممکن است شما را خسته یا بی حال کند، لذا قبل از کارهایی مانند رانندگی که نیاز به دقت بالا دارند، از هوشیاری خود مطمئن شوید.

 پنی سیلین جی بنزاتین

تداخلات دارویی پنی سیلین جی بنزاتین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

برخی از داروهایی که با داروی پنی سیلین جی بنزاتین تداخل دارند، عبارتند از:

  • داروهای مسدودکننده بتا آدرنرژیک
  • کلستیرامین
  • کلرامفنیکل
  • متوترکسات

عوارض جانبی پنی سیلین جی بنزاتین

درد در محل تزریق، حالت تهوع یا استفراغ از عوارض جانبی دارو می باشد. در صورت تداوم یا تشدید هریک از این علائم، به پزشک یا داروساز اطلاع داده شود.
به یاد داشته باشید پزشک معالجتان این دارو را به دلیل بیشتر بودن منافع این دارو نسبت به عوارض آن برای شما تجویز کرده است. بیشتر افراد با مصرف این دارو، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند.
بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر را فوراً به پزشک اطلاع دهید: درد مفصل و عضله، تغییرات بینایی، علائم بروز عفونت چدید (مانند گلو دردی که برطرف نمی شود، تب و لرز)، کبودی و خونریزی سریع، خستگی غیر معمول، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند گیجی، توهم، افسردگی و خشم).
این دارو به دلیل نوعی باکتری، گاهی اوقات باعث بیماری شدید روده ای (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل) می شود. این عارضه ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها بعد درمان رخ دهد. در صورت بروز موارد زیر سریعاً به پزشک اطلاع داده شود: اسهال مداوم، درد و گرفتگی شکم یا معده، خون یا مخاط در مدفوع.
در صورت بروز هر یک از این علائم، از داروی ضد اسهال یا مواد افیونی استفاده نشود زیرا این داروها وضعیت را وخیم می کنند.
استفاده ی طولانی مدت یا مکرر از این دارو می تواند منجر به برفک دهانی یا عفونت قارچی واژن شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک تماس گرفته شود.
استفاده از این دارو برای درمان سفلیس و برخی دیگر از عفونت ها، منجر به ایجاد واکنشی می شود که پس از شروع درمان رخ داده و تا 24 ساعت ادامه دارد. در صورت بروز این علائم، بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود: سر درد، تب و لرز، تعریق، درد مفاصل و عضلات، ضربان سریع قلب، سرگیجه، تشدید زخم های پوستی یا سایر علائم بیماری.
در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: درد، قرمزی، تورم، بی حسی و ضعف بازوها و پاها، تغییر رنگ پوست در نزدیکی محل تزریق یا بازوها و پاها، درد شدید و پوسته پوسته شدن ناحیه در محل تزریق، گرفتگی عضلات و ضعف اطراف محل تزریق، عدم توانایی در حرکت (فلج شدن)، درد قفسه سینه، تورم غدد لنفاوی، درد شدید معده و شکم، حالت تهوع یا استفراغ مداوم، زرد شدن سفیدی چشم و پوست، ضربان نامنظم قلب، تشنج، ادرار صورتی، خونی یا تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار) از کمک های پزشکی استفاده شود.
واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: راش پوستی، خارش، تورم به خصوص صورت و زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.
موارد مذکور، تمام عوارض جانبی این دارو را در برنمی گیرد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگری، آن را به پزشک خود یا پزشک داروخانه اطلاع دهید.

هشدارها در مورد پنی سیلین جی بنزاتین

  • این دارو برای مصرف وریدی نمی باشد.
  • از تزریق وریدی دارو بپرهیزید و آن را با محلول های وریدی مخلوط نکنید.
  • عوارض ناخواسته ناشی از مصرف وریدی دارو در رابطه با ایست قلبی- تنفسی و مرگ و میر گزارش شده است.
  • قبل از تجویز دارو، هشدارها، عوارض جانبی ، مقدار مصرف و موارد مصرف موجود در بروشور دارو را به دقت بخوانید.
  • دارو را فقط به صورت عضلانی عمیق تزریق نمایید. آن را به صورت وریدی ، زیرجلدی و داخل نخاعی تزریق نکنید.
  • دارو را در نزدیکی عصب یا شریان تزریق نکنید.
  • کولیت سودو ممبران با عوامل ضد باکتری، از جمله پنی سیلین جی گزارش شده است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (186 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (27 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت