موارد منع مصرف و تداخل دارویی سیناکلست

  جمعه، 09 دی 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی سیناکلست
سیناکلست (cinacalcet) فعالیت غده پاراتیروئید را مهار می کند. همچنین کلسیم بیش از حد خون را کاهش می دهد. سیناکلست در بیماران دیالیزی و همچنین کنسر پاراتیروئید کاربرد دارد. در این بخش به موارد منع مصرف و تداخل دارویی سیناکلست در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

سیناکلست فعالیت بیش از حد هورمون پاراتیروئید را در بیماران تحت درمان با دیالیز و نقص کلیوی کاهش می دهد همچنین در درمان کلسیم بالای خون ناشی از سرطان پاراتیروئید کاربرد دارد و نیز در درمان کلسیم بالای خون ناشی از فعالیت بیش از حد غده پاراتیروئید که شرایط بیمار اجازه جراحی پاراتیروئید را نمی دهد استفاده می شود.

قبل از مصرف سیناکلست

برای اینکه مصرف این دارو برای شما بی خطر باشد، موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • افزایش یا کاهش فشار خون
  • بیماری قلبی، نارسایی قلب، بیماری آریتمی قلب
  • سابقه شخصی یا فامیلی سندروم QT
  • زخم معده یا استفراغ شدید
  • بیماری کبدی
  • تشنج
  • اگر بیماری کلیوی دارید و دیالیز نمی شوید

مقدار مصرف سیناکلست

  • هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه:خوراکی:مقدار اولیه: 30 mg دو بار در روز،در صورت نیاز برای رسیدن به سطوح طبیعی کلسیم سرم افزایش تدریجی مقدار مصرف (به 60 mg دو بار در روز،90 mg دو بار در روز و 90 mg سه تا چهار بار در روز)صورت می گیرد.
  • هایپرپاراتیروئیدیسم ثانویه: خوراکی:مقدار اولیه: 30 mg یک بار در روز در صورت نیاز برای حفظ سطوح هورمون پاراتیروئید دست نخورده در محدوده 150 تا 300 pg/mL. افزایش تدریجی مقدار مصرف (به 60 mg یک بار در روز،90 mg یک بار در روز،120 mg یک بار در روز و 180 mg یک بار در روز)صورت می گیرد.
  • کارسینومای پاراتیروئید: خوراکی:مقدار اولیه: 30 mg دو بار در روز در صورت نیاز برای رسیدن به سطوح طبیعی کلسیم سرم افزایش تدریجی مقدار مصرف (به 60 mg دو بار در روز،90 mg دو بار در روز و 90 mg سه تا چهار بار در روز)صورت می گیرد.

 سیناکلست

موارد منع مصرف سیناکلست

  1. ازدیادحساسیت به این دارو و ترکیبات آن ، کمبود کلسیم خون
  2. سیناکلست را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می شود، مصرف کنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات ممکن است دوز مصرفی شما را به اطمینان از اینکه که شما بهترین نتایج را دریافت می کنید، تغییر دهد. این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.
  3. برای اینکه مطمئن شود که سطح کلسیم و فسفر شما بیش ازحد پایین نیست، خون خود را باید ۱ هفته بعدازاینکه شما شروع به مصرف این دارو کردید و یا هر زمان که دوز خود را تغییر دادید، آزمایش کنید. شما همچنین ممکن است به آزمایش خون به صورت منظم در طول درمان نیاز داشته باشید.

عوارض جانبی سیناکلست

تهوع ، سردرد ، استفراغ ، خستگی مفرط ، افسردگی ، تنگی تنفس ، کاهش فشارخون ، کم خونی ، گز گزاندامها ، سرفه ، درد عضلانی ، کم شدن آب بدن ، درد مفصل ، عفونت قسمت بالایی دستگاه تنفسی ، کاهش کلسیم خون

تداخلات دارویی سیناکلست

آمی تریپتیلین , ایپراتروپیوم بروماید , پیموزاید , تامسولوسین , آریپیپرازول , اپرپیتانت , اکسپکتورانت کدئین , دوکسوروبیسین , متوپرولول , کلوزاپین , گرانیسترون , مگزیلتین , ونلافاکسین , ریفابوتین , بروزوماب , الیگلوستات , پیتولیسانت

مصرف سیناکلست در بارداری و شیردهی

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می دهد. )
مشخص نیست که آیا سیناکلست به یک نوزاد به دنیا نیامده آسیب برساند یا نه. اگر شما باردار هستید یا قصد در حین استفاده از این دارو قصد باردار شدن را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.معلوم نیست که آیا این دارو از شیر مادر عبور کرده و به کودک شیرخوار منتقل می شود و یا می تواند به یک کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه. در حین استفاده از این دارو کودک شیرخوار را با شیر مادر تغذیه نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (690 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان