اطلاعاتی درباره موارد منع مصرف و تداخل دارویی انزالوتامید 

  سه شنبه، 29 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
اطلاعاتی درباره موارد منع مصرف و تداخل دارویی انزالوتامید 
 انزالوتامید برای درمان متاستاز سرطان پروستات استفاده می شود.این دارو از طریق مسدود کردن تاثیرات هورمون های آندروژن از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.انزالوتامید یک داروی ضد آندروژن ضد سرطانی است. در این بخش به موارد منع مصرف و تداخل دارویی انزالوتامید در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

در برخی از مردان که مبتلا به سرطان پروستات هستند سلول های سرطانی به سایر نواحی بدن مهاجرت کرده و به آن سرطان پیشرفته و یا متاستازیک پروستات گفته می شود. گزینه های درمانی برای این نوع سرطان عموماً شامل هورمون درمانی، جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشد.
انزالوتامید یک نوع دارو برای هورمون درمانی است. انزالوتامید به گروهی از داروها به نام ضد آندروژن ها تعلق دارد. انزالوتامید سبب مهار اثر هورمون های مردانه به نام آندروژن ها می شود. تستوسترون نوعی آندروژن می باشد. سلول های سرطانی پروستات برای تکثیر خود به هورمون تستسترون نیاز دارند. با مهار اثر این هورمون داروی انزالوتامید می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.

موارد منع مصرف داروی انزالوتامید

پیش از مصرف انزالوتامید، در صورت داشتن حساسیت به آن و یا هرگونه آلرژی دیگری، پزشک معالجتان یا پزشک داروخانه را مطلع سازید. این محصول حاوی اجزا غیرفعالی است که می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک معالجتان یا پزشک داروخانه را از سوابق پزشکی خود مخصوصاً موارد زیر، مطلع سازید: فشار خون بالا، تشنج، عوامل خطر برای داشتن تشنج (مانند آسیب مغزی، سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری های قلبی (مانند آنژین صدری / درد قفسه سینه)، حمله قلبی، دیابت، کلسترول بالا یا چربی (تری گلیسیرید) در خون، شکستگی استخوان ها.

از آنجا که این دارو به ندرت ممکن است در برخی افراد تشنج ایجاد کند، از پزشک خود بپرسید که آیا باید از انجام فعالیت هایی که کاهش ناگهانی هوشیاری در آنها ممکن است آسیب جدی به شما یا دیگران وارد کند، اجتناب کنید یا خیر.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا) شاهدانه) نیز می تواند سرگیجه را تشدید کند. تا زمانی که نتوانسته اید فعالیت هایی مانند رانندگی، کار با ماشین آلات یا هر نوع فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد را با خیال راحت انجام دهید، از انجامشان خودداری نمایید. مصرف نوشیدنی های الکل دار را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی، نام تمامی داروهای مصرفی تان (داروهای با نسخه، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

از آنجا که این دارو از طریق پوست و ریه ها نیز قابل جذب است و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند نباید این دارو را مصرف کنند و یا گرد کپسول ها را تنفس کنند.

مردانی که همسر باردار دارند، باید در حین انجام فعالیت جنسی در طول درمان با انزالوتامید و به مدت ۳ ماه پس از قطع دارو از کاندوم استفاده کنند. مردانی که همسرانی دارند که در سن باروری هستند اما باردار نیستند باید از کاندوم و یا روش های دیگری از کنترل بارداری در طول درمان با انزالوتامید و به مدت ۳ ماه پس از قطع درمان استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیستر با پزشکتان صحبت کنید.. اگر همسرتان باردار شد یا فکر کرد که ممکن است باردار باشد، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

فرمول داروی انزالوتامید

تداخلات دارویی داروی انزالوتامید

آملودیپین+والسارتان , سیتالوپرام , مدروکسی پروژسترون , کاربامازپین , کلردیازپوکساید , سولیفناسین , ایتراکونازول , بوسنتان , گلوتازون , دی هیدرو ارگوتامین , سیکلوسپورین , فنوباربیتال , فنی توئین , میدازولام , وارفارین , کینیدین | کوئینیدین , بیزوپرولول , دی سولفیرام , پرازی کوانتل , تری فلونوماید , افاویرنز , وندتانیب , دولاسترون , دوفتیلید , بپریدیل , داساتینیب , کوپانلیسیب , بریگاتینیب , الیگلوستات , ماراویروک , آکالابروتینیب , فوستاماتینیب , دابرافنیب , گرپافلوکساسین , هالوفانترین , کوبیسیستات , دلاویردین , تاسیملتئون , ابماسیکلیب , آپرمیلاست , کابوزانتینیب , الویتگراویر , استری پنتول , ترابکتدین , بداکیلین , پالبوسیکلیب , لوماکافتور / ایواکافتور , گلاسدگیب , ترامتینیب , لاروترکتینیب , دوولیزیب , الباسویر/گرازوپرویر , تمسیرولیموس , کلرازپات , آتوواکون/ پروگوانیل , پیتولیسانت , دارولوتامید , آلپلیزیب , تزاکافتور/ایواکافتور , کانابیدیول , آمبریسنتان , رولاپیتانت , وکسلوتور , فیداکسومیسین , نتوپیتانت , کپماتینیب , دینسترول

اقدامات احتیاطی در مورد داروی انزالوتامید

بسیار مهم است که پزشک روند بهبود شما را طی ملاقات های منظم بررسی کند تا احتمال بروز عوارض جانبی ناخواسته را بسنجد و مطمئن شود دارو به درستی عمل می کند.
زنان نباید از این دارو استفاده کنند. به خصوص زنان باردار یا زنانی که می توانند باردار شوند. این دارو می تواند به جنین آسیب برساند. همچنین اگر پدر از این دارو استفاده کند و بارداری اتفاق بیفتد،می تواند باعث نقص زایمان شود.طی درمان با این دارو و تا 3 ماه پس از پایان درمان، در هنگام مقاربت از کاندوم به همراه یک روش پیشگیری دوم استفاده کنید. اگر در هنگام مصرف این دارو بارداری اتفاق افتاد سریعا به پزشک اطلاع دهید.
این دارو ممکن است باعث بروز گیجی، خستگی، ضعف عضلات، یا تشنج(بسیار نادر) شود. در هنگام مصرف این دارو از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هرکار خطرناک دیگری بپرهیزید. تا زمانی از نحوه ی خاص اثرگذاری دارو بر خود آگاه شوید.
این دارو می تواند باعث بروز یک بیماری سیستم عصبی به نام سندروم مغزآسیبی برگشت پذیر موخر(PRES) شود. در صورتی که تشنج، سردرد، منگی، خواب آلودگی غیر عادی، کندی حرکت، خستگی، ضعف یا تاری دید دارید سریعا با پزشک در میان بگذارید.
بدون مشورت با پزشک از دارو های دیگر استفاده نکنید.این شامل دارو های با نسخه یا بدون نسخه و دارو های گیاهی یا مکمل های ویتامینی نیز می شود.

عوارض جانبی داروی انزالوتامید ( اکستندی )

گرگرفتگی، سردرد، سرگیجه یا کاهش علاقه / توانایی جنسی ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، فوراً پزشکتان را مطلع سازید. به یاد داشته باشید که پزشک معالجتان این دارو را برای شما تجویز کرده است چرا که بر این باور است که منافع این دارو از عوارض آن بیشتر است. بیشتر افراد با مصرف این دارو دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند.در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی مانند کمردرد، بی حسی / گزگز / ضعف / درد بازوها یا پاها، افتادن، شکستگی استخوان ها، ادرار صورتی / قرمز، فوراً پزشکتان را مطلع سازید.این دارو ممکن است فشار خون را افزایش دهد. فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج آن را به پزشک اطلاع دهید.در صورت بروز هریک از عوارض بسیار جدی زیر، به دنبال امدادهای فوری پزشکی باشید: سردرد مداوم، کاهش هوشیاری، تشنج، تغییرات ناگهانی بینایی، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند مشکلات حافظه، گیجی)، علائم حمله قلبی (مانند درد قفسه سینه/ فک / بازوی چپ)، تنگی نفس، تعریق غیرمعمول.

این دارو ممکن است توانایی بدن در مقابله با عفونت ها را کاهش دهد که این امر ممکن است باعث شود تا افراد به یک عفونت جدی (به ندرت کشنده) مبتلا شوند و یا عفونت های فعلی آنان، تشدید شود. در صورت مشاهده علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم، سرفه) فوراً پزشکتان را مطلع سازید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو به ندرت رخ می دهد. با این وجود در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: راش، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، دشواری در تنفس، به مراکز درمانی مراجعه کنید.موارد مذکور، تمام عوارض جانبی این دارو را در برنمی گیرد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگری، آن را به پزشک خود یا پزشک داروخانه اطلاع دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (129 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (110 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (77 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (63 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (62 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (55 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (51 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (41 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (39 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (38 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (37 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (35 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ حاشیه‌های ناتمام قهرمان المپیک/ قانون تکلیف تحصیلات "مبینا نعمت‌زاده" را مشخص کرد
فراخوان هنرمندان مرندی برای خلق مجسمه‌ بر تنه درختان خشکیده
برخورد شاخ به شاخ دو موتورسیکلت اورژانس را به محل کشاند
5 اتفاق بد که بعد از طلاق در بدن شما رخ می دهد!
نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی
رابطه عجیب گسترش انگور در زمین با انقراض دایناسور‌ها!
زندگی مخفیانه محمد اصفهانی به خاطر امضای جعلی و شکایت همسرش از او! / هاشمی رفسنجانی او را توصیه به پزشکی کرد!
نفرینی از زندان 1600 ساله در یونان باستان؛ «الهی به طرز وحشتناک بمیرند»!
زمان انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری مشخص شد/ جزئیات اعلام کارنامۀ رتبۀ متقاضیان کنکور
ویدیو/ شبیه‌سازی محل دقیق تاج‌گذاری پادشاهان ساسانی توسط هوش مصنوعی
ویدیو/ رونمایی از فرش دستبافتِ ابریشمی چند میلیاردی؛ با طرح سه‌بعدی و منقش به تاریخ پادشاهان ایران
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای تضمینی برای نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی؛ از کمپوت تا پوره
ویدیو/ داستان انگلیسی «پادشاه گوش‌دراز و کلاه جادویی» با زیرنویس فارسی چسبیده
ویدیو/ خطر انفجار! از زیر درخت بمب‌انداز رد نشوید/ میوه‌های دینامیتی درخت جعبه‌شنی را ببینید
غوغای جشن لاکچری زنوزی در کمپ تراکتور بعد از تساوی تیمش با تیم 10 نفره پرسپولیس در تبریز در حضور 100 هزار تماشاگر! +تصاویر/ به نظرتون اگه میبردن چه اتفاقی می افتاد؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی