میزان و نحوه مصرف داروی فلبامات

  جمعه، 25 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی فلبامات
فلبامات یک داروی ضد تشنج است.در درمان صرع در بزرگسالان و تشنج نسبی یا منتشر مرتبط با سندرم لنوکس-گاستات در کودکان استفاده می شود.اثر مهاری ضعیفی بر محل اتصال گیرنده های گابا دارد. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی فلبامات در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

فلبامات (Felbamate) که با نام تجاری فلباتول هم شناخته می شود، یک داروی ضدتشنج است که در درمان صرع کاربرد دارد.این دارو در درمان صرع های پارشیال بالغین (با و بدون گسترش سرتاسری) و صرع های پارشیال یا سرتاسری مرتبط با سندرم لنوکس-گستو در کودکان استفاده می شود. با این حال، به دلیل احتمال بروز کم خونی آپلاستیک مرگبار و/یا نارسایی کبد، مصرف فلبامات فقط محدود به مواردی است که تشنج راجعه شدید وجود دارد.

تاریخچهٔ پذیرش دارو فلبامات

این دارو نخست در اوت ۱۹۹۳ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد. سپس در یک اقدام فوری و به دنبال گزارش ۱۰ مورد مرگ ناشی از کم خونی آپلاستیک، در ۱ اوت ۱۹۹۴ از بازار جمع آوری شد.[۱۰] در نهایت در ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۴ میلادی، طی ارسال نامه ای به ۲۶۰٬۰۰۰ پزشک در آمریکا، توصیه گردید این دارو، تنها در افرادی که صرع شدید راجعه دارند و منافع دارو بر مضارش فزونی دارد، استفاده شود. این تأیید مشروط و مجدد دارو با اشاره به عارضهٔ جانبی دیگرش یعنی «نارسایی کبدی» انجام شد که تا آن هنگام در ۱۰ بیمار گزارش شده بود و در ۴ موردشان منجر به مرگ شده بود. در انگلستان نیز، فلبامات فقط برای بیماران خاصی در دسترس است.

قبل از مصرف فلبامات

در موارد زیر نباید از فلبامات استفاده کنید:

  • حساسیت به دارو
  • بیماری کبدی
  • بیماری سلول های خونی

موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • مشکلات تنفسی و بیماری های ریوی
  • بیماری کلیوی
  • افسردگی
  • بیماری مود
  • اعمال و رفتار خودکشی

مصرف این دارو در شما ممکن است باعث ایجاد افکار خودکشی شود. پزشک شما باید روند درمانی شما را به طور منظم چک کند. خانواده و کادر درمانی شما باید هوشیار باشند تا اگر تغییر مود و علائم داشتید، متوجه آن شوند.

مقدار مصرف فلبامات

  • بزرگسالان ، تشنج، تک درمانی: ابتدا 1200 میلی گرم در روز خوراکی منقسم در 3-4 دوز.با احتیاط هر دو هفته دوز را 600 میلی گرم افزایش دهید تا به 2400 میلی گرم در روز برسید و بر اساس پاسخ به دارو تا 3600 میلی گرم در روز در صورت لزوم افزایش دهید.
  • تبدیل به تک درمانی : ابتدا 1200 میلی گرم در روز خوراکی منقسم در 3-4 دوز.دوز بقیه داروهای ضدتشنج را 33% کاهش دهید. هفته دوم دوز فلبامات را تا 2400 میلی گرم در روز افزایش دهید و همزمان دوز سایر داروها را تا 33% دیگر از دوز اولیه کاهش دهید. هفته سوم:دوز فلبامات را تا 3600 میلی گرم در روز افزایش دهید و دوز سایر داروها را کاهش دهید.
  • درمان کمکی : ابتدا 1200 میلی گرم در روز خوراکی منقسم در 3-4 دوز.هر هفته 1200 میلی گرم افزایش دهید تا به دوز 3600 میلی گرم در روز منقسم در 3-4 دوز برسید.همزمان دوز کاربامازپین، فنی تویین، فنوباربیتال یا والپروئیک اسید را 20% در ابتدا کاهش دهید و همزمان با افزایش مقدار فلبامات مقدار این داروها را کاهش دهید.
  • کودکان ، تشنج ، بالای 14 سال:تک درمانی: ابتدا 1200 میلی گرم در روز خوراکی منقسم در 3-4 دوز.با احتیاط هر دو هفته دوز را 600 میلی گرم افزایش دهید تا به 2400 میلی گرم در روز برسید و بر اساس پاسخ به دارو تا 3600 میلی گرم در روز در صورت لزوم افزایش دهید.
  • تبدیل به تک درمانی : ابتدا 1200 میلی گرم در روز خوراکی منقسم در 3-4 دوز.دوز بقیه داروهای ضدتشنج را 33% کاهش دهید.هفته دوم دوز فلبامات را تا 2400 میلی گرم در روز افزایش دهید و همزمان دوز سایر داروها را تا 33% دیگر از دوز اولیه کاهش دهید.هفته سوم:دوز فلبامات را تا 3600 میلی گرم در روز افزایش دهید و دوز سایر داروها را کاهش دهید.
  • درمان کمکیابتدا 1200 میلی گرم در روز خوراکی منقسم در 3-4 دوز.هر هفته 1200 میلی گرم افزایش دهید تا به دوز 3600 میلی گرم در روز منقسم در 3-4 دوز برسید. همزمان دوز کاربامازپین، فنی تویین، فنوباربیتال یا والپروئیک اسید را 20% در ابتدای شروع درمان با فلبامات کاهش دهید و همزمان با افزایش مقدار فلبامات مقدار این داروها را کاهش دهید.

نحوه مصرف فلبامات

پزشک شما باید قبل از شروع درمان تست های خونی انجام دهد تا مطمئن شود شرایط شما برای مصرف این دارو خطرناک نیست.این دارو را دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب دارو یا تجویز پزشک مصرف کنید. ممکن است پزشک شما برای رسیدن به نتیجه بهتر دوز دارو شما را مکررا تغییر دهد.اگر داروی خود را به فلبامات تغییر داده اید از دستورالعمل های مربوط به دوز و زمان مصرف دارو پیروی کنید. از اشتباهات مربوط به قدرت و دوز دارو پیشگیری کنید.فرم مایع سوسپانسیون دارو باید قبل از مصرف به خوبی تکان داده شود. مقدار دارو را با دقت با سرنگ های اندازه گیری که به شما داده می شود اندازه بگیرید.در طی درمان نیاز به آزمایش های مکرر دارید و دوز بعدی دارو شما به نتیجه آزمایش شما بستگی دارد.

این دارو می تواند ریسک عفونت و خونریزی شما را افزایش دهد. اگر کبودی و خونریزی غیر عادی یا علائم عفونت جدید (تب، گلو درد) دارید با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم ممکن است حتی بعد از چند ماه استفاده از دارو بروز کند.

دارو را در دما اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.در مواقع اورژانس کارتی را همراه خود داشته باشید تا دیگران مطلع باشند شما داروی ضد تشنج مصرف می کنید.استفاده از این دارو را به صورت ناگهانی قطع نکنید زیرا باعث افزایش تشنج شود. برای قطع آن با پزشک مشورت کنید .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان