میزان و نحوه مصرف داروی اینداپامید

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی اینداپامید
اینداپامید برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود. اگر چه این دارو به گروهی از داروها به نام دیورتیک‌ها (به طور کلی ساختن ادرار کلیه توسط کلیه‌ها را افزایش می‌دهند) تعلق دارد، در دوزهای تجویز شده برای فشار خون بالا ، اینداپامید با گشاد کردن رگ‌های خونی کار خود را انجام می‌دهد.

اینداپامید (Indapamide) نوعی داروی ادرار آور (دیورتیک) با نام تجاری ناتریلیکس است.گاهی اوقات به داروی ادرار آور، قرص آب (Water pills/tablets) نیز گفته می شود زیرا این دارو باعث دفع بیشتر ادرار می شود.اینداپامید برای درمان فشار خون بالا و گاهی اوقات نارسایی قلبی نیز استفاده می شود.تهیه اینداپامید فقط با نسخه پزشک ممکن است.این دارو به صورت قرص و قرص آهسته رهش عرضه می شود.گاهی اوقات اینداپامید به منظور درمان فشار خون با پریندوپریل (Perindopril) ترکیب می شود.

نکاتی که قبل از مصرف اینداپامید باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اینداپامید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی، و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
  • در صورتی که دچار اختلالات کبدی و یا کلیوی هستید.
  • در صورتی که دچار نقرس، دیابت، و یا لوپوس اریتروماتوس (SLE) هستید. این بیماری ها با مصرف مدرها مانند اینداپامید ممکن است وخیم تر شوند.
  • در صورتی که سطح سدیم یا پتاسیم خونتان کم است و یا مقدار کلسیم خونتان بالا باشد.
  • در صورتی که غده آدرنال شما دچار مشکل است (بیماری آدیسون).
  • اگر به بیماری پورفیری (اختلال خونی نادر) مبتلا هستید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر تاکنون به هر نوع دارویی حساسیت داشته اید. به خصوص اگر به داروهای سولفانامید حساسیت داشته اید.

روش مصرف داروی اینداپامید

  • قبل از شروع درمان با داروی اینداپامید (Indapamide) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی اینداپامید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • اگر داروی اینداپامید را خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف می کنید، ممکن است برای ادرار از خواب بیدار شوید. بهتر است این دارو را حداقل ۴ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
  • این دارو را به طور منظم و در ساعات مشخصی از هر شبانه روز مصرف نمایید.
  • مصرف داروی اینداپامید را مطابق با دستور پزشک ادامه دهید، حتی اگر مدتی پس از مصرف این دارو احساس خوبی دارید یا علائمی ندارید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون احساس بیماری نمی کنند.
  • مشاهده اثرات کامل درمانی این دارو ممکن است چندین هفته طول بکشد.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز داروی اینداپامید، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • چنانچه پس از مدتی مصرف داروی اینداپامید وضعیت شما بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد (فشار خونتان همچنان بالاست یا افزایش یافته) با پزشک خود مشورت نمایید.
  • این دارو را می توانید با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.

 اینداپامید

میزان مصرف قرص اینداپامید

میزان مصرف معمول قرص اینداپامید برای درمان مشکلات زیر عبارت است از:

  • نارسایی قلبی – 2.5 تا 5 میلی گرم برای یک مرتبه در روز
  • فشار خون بالا – 2.5 میلی گرم برای یک مرتبه در روز (در صورت مصرف قرص آهسته رهش اینداپامید میزان مصرف کمتر از 1.5 میلی گرمی نیاز است.)

در صورتی که در استفاده از قرص مشکل دارید از داروساز یا پزشک خود راهنمایی بخواهید. قرص های آهسته رهش را خرد نکرده و نجوید زیرا باعث اختلال در عملکرد آنها می شود.

در صورت فراموشی مصرف دارو چه اتفاقی می افتد؟

  • اگر معمولا قرص ناتریلیکس را صبح مصرف می کنید، در صورت فراموشی به محض یادآوری آن را مصرف کرده مگر اینکه ساعت از 4 بعد از ظهر گذشته باشد.
  • در این صورت از مصرف میزان قرص اینداپامید فراموش شده صرف نظر کرده و دوز بعدی را در زمان معمول مصرف کنید.
  • برای جبران دوز فراموش شده، دوز اضافی مصرف نکنید.
  • اگر اغلب مصرف داروی خود را فراموش می کنید، از زنگ هشدار دهنده برای یادآوری استفاده کنید. همچنین می توانید از داروساز در مورد روش های دیگر یادآوری زمان مصرف داروها راهنمایی بخواهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (153 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!