اطلاعاتی در مورد میزان و نحوه مصرف داروی توبرامایسین

  سه شنبه، 08 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
اطلاعاتی در مورد میزان و نحوه مصرف داروی توبرامایسین
توبرامایسین یک آنتی بیوتیک از دسته آمینوگلیکوزیدهاست که توسط باکتری streptomyces tenebrarius ساخته می شود. این دارو توسط استنشاق از مسیر دهان به ریه می رسد و برای درمان عفونت ناشی از سودوموناس آئروژینوزا در بیماران دچار سیستیک فیبروزیس استفاده می شود.

توبرامایسین برای درمان افراد مبتلا به فیبروز سیستیک که عفونت مکرر ریه با یک باکتری خاص به نام سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) دارند، استفاده می شود. افراد مبتلا به فیبروز سیستیک، مخاطی ضخیم و چسبنده تولید می کنند که می تواند مجاری تنفسی را بپوشاند و موجب مشکلات جدی تنفسی و عفونت ریه ها شود.
توبرامایسین متعلق به آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید است و با متوقف کردن رشد باکتری ها، از جمله سودوموناس آئروژینوزا، که به طور معمول ریه های افراد مبتلا به فیبروز سیستیک را آلوده می کند، کار می کند. توبرامایسین اثر عفونت های ریه و آسیب را کاهش می دهد و به بهبود تنفس کمک می کند.

میزان و روش درست مصرف محلول استنشاقی توبرامایسین

  • قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار داروی Tobramycin ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک فوق تخصص ریه به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا باید این محلول استنشاقی هر ۱۲ ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق شود.
  • آمپول محلول استنشاقی توبرامایسین را باید با استفاده از دستگاه نبولایزر استفاده نمایید.
  • هر آمپول توبرامایسین برای یک بار استنشاق است. اگر محلول استنشاقی موجود در آمپول توبرامایسین کدر است، آن را دور بیندازید.
  • توبرامایسین استنشاقی معمولا برای ۲۸ روز داده می شود و بعد از آن ۲۸ روز نباید هیچ توبرامایسینی استفاده کنید. سپس اگر پزشک لازم ببینید، ممکن است یک دوره ۲۸ روزه دیگر از این دارو را برای شما تجویز کند.
  • توبرامایسین استنشاقی را با داروهای دیگر در نبولایزر مخلوط نکنید.
  • برای دریافت بهترین نتیجه از مصرف محلول استنشاقی توبرامایسین، این دارو را هر روز سر یک ساعت مشخص مصرف کنید.
  • حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شدند،این آنتی بیوتیک را یک دوره کامل استفاده کنید. توقف زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.
  • اگر وضعیت شما بهبود نیافته و یا بدتر شده است، به پزشک خود بگویید.

موارد مصرف توبرامایسین

توبرامایسین از جنتامایسین بر روی پسودوموناس آئروژینوزا کمی موثرتر است. توبرامایسین در سپتی سمی و سپسیس نوزادان، مننژیت و سایر عفونتهای CNS، عفونت مجاری صفراوی، پیلونفریت حاد یا التهاب عفونی حاد پروستات مصرف می شود.

مقدار مصرف توبرامایسین استنشاقی

  • دوز توبرامایسین استنشاقی در همه افراد بدون در نظر گرفتن سن و وزن یکسان و همان 300 میلی گرم است.
  • این دارو در کودکان کمتر از 6 سال مورد مطالعه قرار نگرفته است.
  • دارو باید هر 12 ساعت و نه کمتر از هر 6 ساعت استنشاق شود.
  • شما باید توبرامایسین استنشاقی را در دوره های 28 روزه با 28 روز استراحت (عدم استفاده از دارو) در بین دو دوره استفاده کنید.

نکات با اهمیت در مورد محلول استنشاقی توبرامایسین

  • طیف ضد باکتری توبرامایسین مشابه جنتامایسین است. با این تفاوت که توبرامایسین اثر بیشتری بر پسودومونا دارد.
  • در مورد تزریق وریدی توبرامایسین، دارو باید در 50 تا 100 میلی لیتر از محلول نرمال سالین یا DW5% در مورد بالغین و مقدار کمتری در مورد کودکان، رقیق شود. انفوزیون باید در مدت 20 تا 60 دقیقه صورت گیرد.
  • در افرادی که اختلال عملکرد کلیه دارند، دوز ابتدایی مانند دوزاژ در مورد فعالیت طبیعی کلیه است. دوز های بعدی باید بر اساس مطالعات کلیوی و سطح خونی دارو جداگانه محاسبه شود.
  • در عفونت های دستگاه تنفس که ناشی از پسودومونا است توبرامایسین به صورت محلول استنشاقی نیز مصرف می شود که در این صورت عوارض سمیت کلیوی و گوشی کمتر می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان