میزان و نحوه مصرف داروی لینزولید

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی لینزولید
لینزولید یک آنتی‌بیوتیک سینتتیک است که توسط شرکت فارماسی اند آپ‌جان تولید و روانه بازار شده‌است لینزولید یک مهارگر باکتری محسوب می‌شود و با آسیب زدن به زیست‌ساخت پروتئین در باکتری جزو مهارکننده سنتز پروتئین قرار گرفته و بنابراین باکتری‌کش نیست.

لینزولید آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های باکتریایی خاص مصرف می شود و رشد باکتری ها را متوقف می کند.

آنتی بیوتیک ها تنها برای درمان عفونت های باکتریایی مصرف می شوند و برای عفونت های ویروسی (مانند سرما خوردگی و آنفولانزا) کاربرد ندارند. استفاده از آنتی بیوتیک در مواقع غیر ضروری موجب عدم عملکرد صحیح آنها در هنگام ایجاد عفونت، خواهد شد.

لینزولید به طبقه ای از داروها که تحت عنوان بازدارنده اکسیداز تک آمین شناخته می شوند، تعلق دارد. این داروها می توانند سطح مواد طبیعی موجود در بدن را (مانند دوپامین، نور اپی نفرین، سروتونین) افزایش دهند که این امر منجر به افزایش عوارض جانبی و تداخلات دارویی خواهد شد.

قبل از مصرف لینزولید

اگر به لینزولید حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • فشار خون بالا
  • بیماری تیروئیدی
  • تومور سرطان زا
  • سرکوب مغز استخوان و سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • فئوکروموسیتوما
  • دیابت
  • تشنج
  • استفاده از هر نوع کاتتر

موارد مصرف لینزولید

  1. درمان عفونت های مقاوم به ونکومایسین (VRE). این دارو در عفونت های مقاوم به E. faecalis که معمولا مستعد به بتالاکتام ها هستند عامل ارجح نیست.
  2. درمان پنومونی به دست آمده در جامعه (CAP) ناشی از استرپتوکوک پنومونیه یا استافیلوکوکوس اورئوس. این دارو عامل ارجح برای CAP نیست. برای استاف ارئوس مستعد به متی سیلین، استفاده از بتا لاکتام ها ترجیح داده می شود.
  3. درمان ذات الریه بیمارستانی ناشی از استاف ارئوس S. پنومونیه.برای استاف ارئوس حساس به متی سیلین، استفاده از بتا لاکتام ها ترجیح داده می شود.
  4. درمان عفونت های پیچیده پوست از جمله عفونت های دیابتی کف پا ناشی از استاف ارئوس و استرپتوکوک پیوژنز.

محدودیت های استفاده: لینزولید در درمان زخم های دکوبیتوس مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو برای درمان عفونت های گرم منفی کاربردی ندارد.

مقدار مصرف داروی لینزولید

  • قبل از شروع درمان با داروی لینزولید (Linezolid) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی لینزولید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • این دارو را می توانید قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
  • معمولاً یک دوره درمان ۱۰ تا ۱۴ روز می باشد. حتی اگر احساس می کنید که عفونت شما برطرف شده است، مصرف آنتی بیوتیک را تا پایان دوره تجویز شده ادامه دهید (مگر اینکه پزشکتان خلاف این را به شما بگوید). این به منظور جلوگیری از بازگشت عفونت و دشوارتر شدن درمان است.
  • چنانچه از سوسپانسیون این دارو استفاده می کنید، از تکان دادن آن خودداری نمایید و تنها آن را به آرامی بالا و پایین کنید.

 داروی لینزولید  

نحوه مصرف داروی لینزولید

این دارو بنابر تجویز پزشک بصورت خوراکی، همراه با غذا یا بدون آن و معمولاً هر ۱۲ ساعت یکبار، مصرف می شود. دوز دارو بر اساس شرایط پزشکی فرد و میزان پاسخ دهی او به درمان، تعیین خواهد شد. در کودکان وزن و سن آنها نیز در تعیین دوز دارو، موثر است و آنها می بایست هر ۸ ساعت یکبار این دارو را مصرف کنند.

پیش از هربار مصرف دارو، بطری حاوی دارو را ۳ الی ۵ بار وارونه کنید و از تکان دادن آن خودداری کنید. همچنین مقدار داروی مصرفی تان را با یک دستگاه/قاشق اندازه گیری، به دقت بسنجید. از اندازه گیری دارو با قاشق های معمولی اجتناب کنید زیرا باعث ایجاد خطا در اندازه گیری می شود.

از ایجاد واکنش های بسیار جدی فشار خون بالا پیشگیری کنید. پیروی از رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک یا متخصص تغذیه، بسیار حائز اهمیت است. همچنین هنگامیکه در حال مصرف داروی لینزولید هستید، مقدار تیرامین دریافتی تان را محدود کنید و از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که تیرامین بالایی دارند مانند پنیرهای کهنه، گوشت های کهنه/خشک شده، سوسیس ها (سوسیس گوشت خوک، سوسیس جگر)، کنسرو ماهی، محصولاتی که حاوی مقادیر زیادی مخمر هستند (مانند آبگوشت، سوپ/آبگوشت پودر شده، نان خمیر ترش یا نان خانگی)، غذاهای تخمیر شده (مانند کلم رنده شده و آبپز با سرکه، سبزیجات ترشی انداخته)، محصولات سویا (مانند سس سویا و خمیر توفو)، باقالا، نوشیدنی الکلی قرمز، نوعی نوشیدنی الکلی شیرین، آبجو، نوشیدنی الکلی ورموت خودداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید و همچنین نام تمامی مواد غذایی که حاوی تیرامین می باشند و باید مصرف آنها را محدود یا قطع کنید، بنویسید.

بیشترین اثربخشی این دارو در نتیجه مصرف منظم آن حاصل می شود. برای کمک به یادآوری این موضوع، دارو را هر روز و در یک زمان خاص مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا پایان مقدار کامل تجویز شده حتی در صورت ناپدید شدن علائم در طی روزهای ابتدایی، ادامه دهید. قطع زود تر از موعد این دارو، خطر بازگشت مجدد عفونت را افزایش خواهد داد.

در صورت تشدید یا تداوم وضعیت، پزشکتان را مطلع سازید.

عوارض جانبی داروی لینزولید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

  • سوء هاضمه
  • دل درد
  • طعم فلز در دهان
  • تهوع
  • اسهال

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک اطلاع دهید:

  • هرگونه تغییر در بینایی (مانند تاری دید یا تغییر رنگ)
  • اگر بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی دچار سردرد ضربان دار شدید.

چنانچه علائم دیگری دارید که فکر می کنید به دلیل مصرف این دارو باشد به پزشک اطلاع دهید.

نکات مهم در مورد داروی لینزولید

هرگز این دارو را بصورت سرخود به دیگران تجویز نکنید.این دارو تنها برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. بدون تجویز پزشک از آن برای درمان سایر عفونت ها، استفاده نکنید.آزمایش های تشخیصی/یا پزشکی (مانند شمارش کامل سلول های خونی) هنگام مصرف این دارو می بایست انجام شوند. همچنین اگر مدت ۳ ماه یا بیشتر است که در حال مصرف لینزولید هستید و تغییراتی در بینایی تان ایجاد شده است، تست های بینایی نیز باید صورت گیرد. تمامی قرار های آزمایشگاهی و پزشکی تان را حفظ کنید.

  1. دوز فراموش شده : اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید به محض به خاطر آوردن، آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی یود از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. همچنین دوز بعدی را به موقع مصرف کرده و برای جبران فراموشی، دوز دارو را دو برابر نکنید.
  2. نگهداری: دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید و از آن در داخل حمام نگهداری نکنید. پس از ۲۱ روز قسمت های مصرف نشده دارو را دور بیندازید. همواره همه داروهایتان را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (905 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (498 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (215 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (136 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (135 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (129 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (126 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (112 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (93 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مادر باهوش برای حمل 6 قلوهایش با کالسکه سفارشی در خیابان حماسه ساز شد+عکس/ مغز نگو معدن طلا بگو (83 نظر) مازیار لرستانی: وقتی3 سالم بود به من می‌گفتند دامن بپوش و منم می‌گفتم من پسرم و اسمم یا مازیاره یا کامبیز+ویدیو (81 نظر) پاسخ معنادار و جالب پزشکیان به حضور در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب/ صف اول نشد صف آخر می نشینیم+ویدیو (77 نظر) نگاهی به واکنش هنرمندان و بازیگران به حملات دیشب ایران به اسرائیل؛ از نفیسه روشن و مهران غفوریان تا ژیلا صادقی و فرزاد حسنی+عکس (58 نظر) تغییر چهره هاشمی رفسنجانی با لباس اسپرت در ژاپن اصلا قابل شناسایی نبود+عکس (57 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 15 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 15 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 15 مهر 1403 + فیلم
کشف جدید دانشمندان ایتالیایی بر اساس «کفن تورین» 2 هزار سالۀ حضرت مسیح/ بازسازی چهرۀ واقعی حضرت عیسی (ع) پس از مصلوب شدنش+ عکس
دانلود آهنگ جدید و فوق العاده «دلم خواست» از گرشا رضایی+فیلم/ از وقتی تو هستی این زندگی زیباست
خانه‌داری یک کدبانو؛ طرز تهیه ترشی هفت بیجار مازندرانی؛ چه کنیم ترشی کپک نزد؟+ فوت و فن تهیه ترشی هفت بیجار
سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی!
بزرگترین پروژه عمرانی ورزشی استان آذربایجانشرقی در ورزشگاه یادگار امام ره تبریز
کمپرسورهای قاچاق به مقصد نرسید
کشف خودروی 170 میلیاردی قاچاق در جلفا
کشف 5 کیلوگرم تریاک جاسازی شده در داخل ماشین ظرف‌شویی توسط پلیس میانه
نکاتی چند پیرامون فیلم کوتاه همراه
استارت ارتباط لیزری ناسا با دورترین نقطۀ منظومۀ شمسی/ چخبر از سیارک سایک؟
تحصیلات آکادمیک و انتخاب شغل فقط با هدف تماشای «رایموندو در زندان»
سیامک انصاری: باید تاجر فرش می شدم! بچه‌دار شدن به صلاح من و طناز نیست/ طناز هادیان: همیشه نگران بودم سیامک...
منتخب روز   
سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی! 7 تا از زیباترین جاده های ایران در فصل پاییز حضور پُر رنگ پسران ارشد رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در نماز جمعه تاریخی دیروز؛ سیدمصطفی خامنه‌ای و یوسف پزشکیان+عکس دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو