میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر مونته لوکاست

  شنبه، 10 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر مونته لوکاست
مونته لوکاست با نام تجاری ایروکاست یک آنتاگونیست گیرنده لوکوترین است که به عنوان درمان نگه دارنده آسم و جهت تسکین علائم آلرژی های فصلی استفاده می شود. این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر مونته لوکاست در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

آسم یک بیماری شایع تنفسی ناشی از التهاب راه های هوایی ریه ها می باشد.التهاب موجب تحریک ماهیچه های اطراف مجاری هوایی می گردد و انقباض این ماهیچه ها موجب تنگ شدن مجاری هوایی می شود و این پدیده موجب سخت تر شدن عبور هوا از مجاری و بروز علائمی همچون خس خس سینه، احساس فشار در قفسه ی سینه، تنگی نفس و...می گردد.
التهاب در مجاری هوایی همچنین موجب افزایش ترشح مخاط در این نواحی می گردد که می تواند سرفه های پی در پی به همراه داشته باشد.
علائم آسم در شرایطی می تواند تشدید گردد که به این موقعیت ها حمله آسمی می گویند و برخی افراد در موقعیت هایی همچون انجام فعالیت ورزشی و آلودگی هوا، این حملات را تجربه می کنند.
حمله ی آسم ناشی از تولید ناقل های شیمیایی به نام لوکوترین هاست که در بدن مسئول ایجاد التهاب می باشند. مونته لوکاست با مهار اثرات لوکوترین ها به کنترل علائم آسم کمک می نماید. این دارو به ویژه برای افرادی که علائم آسم آنها ناشی از انجام فعالیت های ورزشی یا حساسیت فصلی می باشد مناسب می باشد.

مونته لوکاست در چه مواردی استفاده می شود؟

  • این دارو برای پیشگیری از حملات آسم در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود؛
  • این دارو برای کاهش علائم حساسیت استفاده می شود؛
  • این دارو برای پیشگیری از مشکلات تنفسی در حین فعالیت یا ورزش در افراد بزرگسال استفاده می شود؛
  • ممکن است پزشک شما برای دلایل دیگر این دارو را تجویز کند.

مقدار و روش مصرف قرص مونته لوکاست

  • قرص مونته لوکاست برای پیشگیری از حمله های آسم در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از یک سال سن استفاده می شود. همچنین برای پیشگیری از اسپاسم نایژه در هنگام فعالیت و ورزش در بزرگسالان و کودکان با حداقل ۶ سال سن نیز کاربرد دارد.
  • استفاده دیگر از قرص مونته لوکاست برای درمان حساسیت های سالانه (همیشگی) در بزرگسالان و کودکان دارای حداقل ۶ ماه سن است که از آن برای درمان حساسیت های فصلی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۲ سال سن دارند نیز استفاده می شود.
  • قرص مونته لوکاست بدون دستور پزشک به کودکان داده نمی شود. همچنین قرص مونته لوکاست برای پیشگیری از انقباض نایژه (محدود شدن عبور هوا در ریه ها) هنگام فعالیت یا ورزش در افراد بزرگسال و نوجوانان بزرگتر از ۱۵ سال که از این دارو برای بیماری یا شرایط دیگری استفاده نمی کنند، کاربرد دارد.
  • قبل از شروع درمان با قرص مونته لوکاست، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • قرص مونته لوکاست را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.
  • معمولاً قرص مونته لوکاست روزانه یک بار، عصرها، برای پیشگیری از حمله آسم و علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد. و برای پیشگیری از انقباض ماهیچه حین فعالیت و ورزش، قرص مونته لوکاست باید ۲ ساعت قبل از فعالیت و یا ورزش مصرف شود و مصرف بعدی باید حداقل ۲۴ ساعت بعد از آخرین مصرف باشد.

قرص مونته لوکاست یک داروی نجات دهنده نیست و نمی تواند حمله آسمی را به سرعت درمان کند.

  • در این مواقع فقط از داروی استنشاق سریع برای درمان حمله آسم استفاده کنید. اگر داروی آسم تأثیر چندانی در پیشگیری از حمله های آسم نداشت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • نوع بلعیدنی قرص مونته لوکاست را با یک لیوان آب کامل ببلعید و آن را خرد نکنید.
  • نوع قرص جویدنی قرص مونته لوکاست قبل از بلع باید به طور کامل جویده شود.
  • نوع گرانول های دهانی مونته لوکاست را می توانید مستقیماً از طریق دهان ببلعید و یا آن را با پوره سیب، هویج پخته شده (خمیری)، برنج و یا بستنی مخلوط و مصرف کنید. همچنین گرانول دهانی این دارو را می توانید با یک قاشق چای خوری شیر متناسب با نوزاد (شیر خشک) یا شیر مادر مخلوط کرده و مصرف شود. از داروهای مایع دیگر برای مخلوط کردن این گرانول ها استفاده نکنید. داروهای مایع دیگر می توانند بعد از/ قبل از مصرف این دارو مصرف شوند.
  • بعد از باز کردن یا مخلوط کردن گرانول ها، شما فقط ۱۵ دقیقه برای مصرف آنها وقت دارید. نوع مخلوط شده دارو را برای مصارف بعدی نگهداری نکنید و بعد از استفاده از قرص مونته لوکاست، در قوطی گرانول ها را ببندید.
  • ممکن است هفته ها طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. مصرف قرص مونته لوکاست را همانطور که پزشکتان تجویز کرده است ادامه دهید و اگر بعد از گذشت چند هفته علائم بیماریتان بهبود نیافت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر از یک داروی آسم استروئیدی استفاده می کنید، بدون در میان گذاشتن با پزشک نباید مصرف آن را بطور ناگهانی قطع کنید. ممکن است برای قطع کامل این دارو مقدار مصرف خود را بطور آهسته کاهش دهید.
  • معمولاً آسم با استفاده از چند داروی ترکیبی درمان می شود. همه داروهایی که پزشکتان تجویز کرده است را مصرف کنید. راهنمای دارویی هرکدام از داروها را که در جعبه آن ها فراهم شده است را بطور کامل مطالعه کنید. مقدار و برنامه مصرفی داروها را حتی اگر علائمی از آسم هم نداشتید بدون دستور پزشک تغییر ندهید.
  • در صورت فراموشی مصرف قرص مونته لوکاست، به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.
  • در صورت مصرف بیش از حد (اووردوز) دارو، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

مونته لوکاست

مکانیسم اثر مونته لوکاست

مونته لوکاست به طور انتخابی لوکوترین D4 را در گیرنده سیستئینیل لوکوترین در راه های هوایی آنتاگونیزه می کند. این دارو از ادم راه های هوایی، انقباض عضلات صاف و ترشح مخاطی ضخیم و چسبناک جلوگیری می کند.

مونته لوکاست جایگزین داروهای ضد التهابی در درمان آسم و برونکو اسپاسم ناشی از ورزش است. مونته لوکاست بر خلاف زفیرلوکاست، CYP2C9 یا CYP3A4 را مهار نمی کند و بنابراین انتظار نمی رود که کلیرانس کبدی داروهایی که توسط این آنزیم ها متابولیزه می شوند را تحت تاثیر قرار دهد.

فارماکوکینتیک مونته لوکاست

  • جذب: مونته لوکاست (ایروکاست) بعد از تجویز خوراکی به سرعت جذب می شود و فراهمی زیستی 64 درصد ایجاد می کند. 3 تا 4 ساعت پس از مصرف قرص 10 میلی گرم با روکش فیلمی، ​​غلظت پلاسمایی اش به حداکثر می رسد.
  • توزیع: اتصال دارو به پروتئین های پلاسما 99% و حجم توزیع آن 8 تا 11 لیتر است.
  • متابولیسم: به طور گسترده در دستگاه گوارش و کبد متابولیزه می شود. راه های متابولیزه مختلفی از جمله آسیل گلوکونیزاسیون و اکسیداسیون توسط آنزیم های CYP3A4 و CYP2C9 شناخته شده است.
  • حذف: نیمه عمر: کودکان 6-14 سال: 4/3 -2/4 ساعت و بزرگسالان 19-48 سال: 7/2-5/5 ساعت است. پاکسازی دارو از بدن 45 میلی لیتر بر دقیقه و راه دفع اصلی مدفوع است (حدود 86%) نیمه عمر: کودکان 6-14 سال: 4/3 -2/4 ساعت و بزرگسالان 19-48 سال: 7/2-5/5 ساعت است. پاکسازی دارو از بدن 45 میلی لیتر بر دقیقه و راه دفع اصلی مدفوع است (حدود 86%)

چگونه از مونته لوکاست نگهداری کنم؟

  • در دمای اتاق نگهداری شود
  • در برابر گرما محافظت شود. در محیط خشک قرار گرفته و در حمام نگهداری نشود.
  • دارو ها را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی در محیط امن قرار دهید
  • داروی مصرف نشده یا تاریخ گذشته را دور بریزید. دارو را در توالت نریزید. اگر در مورد بهترین راه از بین بردن داروهای بلااستفاده یا منقضی شده سؤال دارید، با داروساز خود مشورت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان