اطلاعاتی در مورد میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر نورفلوکساسین

  سه شنبه، 15 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
اطلاعاتی در مورد میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر نورفلوکساسین
نورفلوکساسین یک آنتی بیوتیک از دسته فلوروکینولون ها است که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.این دارو می تواند باعث عوارض جانبی شدیدی مانند تحریک یا پاره شدن تاندون، مشکلات عصبی در دست ها و پاها و مشکلات سیستم عصبی شود. در این مورد به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر نورفلوکساسین در ساعد نیوز می پردازیم با ما همراه باشید . . .

قرص نورفلوکساسین متعلق به دسته داروهای معروف به آنتی بیوتیک کینولون است که برای درمان عفونت های باکتریایی به کار می رود. در طی 2 ساعت قبل یا 1 ساعت پس از مصرف نورفلوکساسین، هیچ غذایی و لبنیاتی (مانند شیر / ماست) نخورید.

میزان مصرف نورفلوكساسین

قبل از شروع مصرف نورفلوكساسین، راهنمای داروهای ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. این دارو را مطابق دستور پزشک مصرف کنید، معمولاً دو بار در روز (هر 12 ساعت یکبار) با یک لیوان کامل آب (8 اونس یا 240 میلی لیتر). در طی 2 ساعت قبل یا 1 ساعت پس از مصرف نورفلوکساسین، هیچ غذایی و لبنیاتی (مانند شیر یا ماست) نخورید. در هنگام مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه پزشک به شما توضیح دیگری دهد. دوز و طول مدت درمان بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ به درمان دارد.

  • این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از مصرف سایر داروهای دیگر مصرف کنید که ممکن است باعث تاثیر کمتر شود. نمونه های آن شامل کیناپریل، سوکرالفات، ویتامین ها یا مواد معدنی (از جمله آهن، روی) و داروهایی است که حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم هستند (مانند آنتی اسیدها، محلول دیانوزین، آب غنی از کلسیم) و از جمله موارد دیگر. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید از داروساز خود سؤال کنید.
  • از مصرف مقادیر زیاد کافئین (مانند قهوه، نوشیدنی های انرژی زا) پرهیز کنید زیرا ممکن است اثرات کافئین را طولانی تر کند یا افزایش دهد.
  • برای تاثیر بیشتر، این آنتی بیوتیک را به طور منظم مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید.
  • مصرف این دارو را تا زمان کامل شدن مقدار تجویز ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین بروند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

 نورفلوكساسین

نورفلوکساسین (Norfloxacin) | کاربرد، روش مصرف، عوارض جانبی آن

موارد مصرف نورفلوکساسین

  • عفونت های ادراری بدون عارضه و پیچیده ناشی از باکتری های گرم منفی و گرم مثبت
  • بیماری مقاربتی (به عنوان مثال، سوزاک ادرار و رحم بدون عارضه) ناشی از نایسریا گونوره آ
  • پروستاتیت به دلیل اشریشیا کولای

توجه: از آپریل ۲۰۰۷، CDC دیگر استفاده از فلوروکینولون ها را برای درمان بیماری گنوکوکی توصیه نمی کند.

مکانیسم اثر نورفلوکساسین

با مهار DNA پلیمراز باکتریایی موجب مهار رونویسی، تکثیر، اصلاح و نوترکیبی DNA می گردد که از این طریق موجب مرگ باکتریایی می گردد.
حدود 30 تا 40درصد یک دوز خوراکی جذب می شود. اوج غلظت پلاسمایی 5/1 میکروگرم در میلی لیتر طی 1 تا 2 ساعت بعد از یک دوز خوراکی 400 میلی گرمی حاصل می شود. حضور غذا می توان جذب را به تأخیر بیاندازد. نیمه عمر پلاسمایی بین 3 تا 4 ساعت می باشد که در اختلالات کلیوی و در مواردی که کلیرانس کراتینین کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه می باشد افزایش می یابد. نیمه عمر پلاسمایی در حدود 5/6 ساعت گزارش شده است.

این دارو حدود 14درصد به پروتئین های پلاسما متصل می شود. احتمالاً به صورت وسیع توزیع می شود اما اطلاعات موجود در این زمینه محدود می باشند. نورفلوگزاسین به خوبی در بافت های راه ادراری- تناسلی نفوذ می کند. از جفت عبور می کند و نسبتاً غلظت های بالایی از آن در صفرا به چشم می خورد. حدود 30% از دوز تجویزی به صورت تغییر نکرده طی 24 ساعت در ادرار دفع می گردد که باعث ایجاد غلضت های ادراری بالا می شوند. این دارو در PH ادراری 5/7 کمترین حلالیت را دارد.

دفع ادراری از طریق ترشح توبولی و فیلتراسیون گلومرولی رخ می دهد و توسط پروبنسید کاهش می یابد اگرچه به طور کلی غلظت های پلاسمایی دارو تحت تأثیر قرار نمی گیرند. مقداری متابولیسم در مورد این دارو رخ می دهد که احتمالاً در کبد می باشد و متابولیت های متعددی در ادرار به چشم می خورند که بعضی دارای فعالیت آنتی باکتریال می باشند. حدود 30% دوز خوراکی از طریق مدفوع برداشت می شود.

هشدار های نورفلوکساسین

  • ریسک پاره شدن و تحریک تاندون در افراد زیر بیشتر است: افراد بالای ۶۰ سال، پیوند کلیه، قلب و ریه و افرادی که داروی استروئیدی مصرف می کنند.مشکلات تاندون ممکن است تا چند ماه بعد از درمان رخ دهد. در صورت داشتن درد، کبودی، تورم در پشت قوزک پا، شانه، دست یا مفاصل دیگر، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که نمی توانید مفصل خود را تکان دهید یا صدایی از مفصل شنیدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.در صورت داشتن علائم مشکلات عصبی با پزشک خود تماس بگیرید مانند: حس نکردن گرما و سرما، تغییر حس لامسه، سوزش، بی حسی، درد و ضعف در بازو، دست و پا
  • اگر علائم مشکلات سیستم عصبی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید
  • اضطراب، خواب های پریشان، مشکلات خواب، تغییرات بینایی، سرگیجه، احساس گیجی، احساس بی قراری و توهم، تغییرات مود و رفتار جدید یا بدتر شده مانند افسردگی و افکار خودکشی، تشنج، سردرد بد
  • اگر میاستنی گراویس دارید از این دارو استفاده نکنید. مشکلات تنفسی بد و گاهی کشنده هنگام مصرف این دارو در افراد دارای میاستنی گراویس رخ داده است.
  • این دارو زمانی استفاده می شود که دارو های دیگر بیماری را درمان نکند. پزشک باید مزایا و معایب مصرف این دارو را بررسی کند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW