میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر گریزئوفولوین

  جمعه، 02 دی 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر گریزئوفولوین
گریزئوفولوین در درمان عفونت های درماتوفیتی از جمله کچلی های ریش، مو، سر، بدن، ران، پاها، ناخن و اندام های تحتانی ناشی از تریکوفیتون، میکروسپوروم و اپیدرموفیتون فلوکوزوم مصرف می شود. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر گریزئوفولوین در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

گریزوفولوین یک داروی خوراکی برای عفونت های قارچی پوست و مو و ناخن می باشد که به درمان های موضعی پاسخ نداده اند.

مقدار و روش مصرف قرص گریزئوفولوین

  • قبل از شروع درمان با قرص گریزئوفولوین (Griseofulvin) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قرص گریزئوفولوین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز قرص گریزئوفولوین، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • دوره درمان با قرص گریزئوفولوین را مطابق با تجویز پزشک کامل کنید، حتی اگر علائمتان پس از چند روز مصرف دارو بهبود یافت.
  • جهت کاهش تحریک گوارشی و افزایش جذب قرص گریزئوفولوین، این دارو را همراه با غذا (به ویژه غذاهای چرب) و یا شیر یا پس از غذا مصرف نمایید.

مکانیسم اثر گریزئوفولوین

گریزئوفولوین از میتوز سلول قارچ جلوگیری کرده وبا این عمل تقسیم سلولی را در مرحله متافاز متوقف می کند. این دارو با مقادیر متفاوت در سلول های پیش ساز کراتین پوست،مو و ناخن ها رسوب می کند و این سلول ها را در مقابل تهاجم قارچ مقاوم می سازد و بدین ترتیب با ریزش کراتین آلوده بافت سالم جانشین آن می شود.

گریزئوفولوین

فارماکوکینتیک گریزئوفولوین

  • جذب: عمدتاً از دوازدهه جذب می شود. جذب آن در افراد مختلف متفاوت است. میزان جذب بین 70-25 درصد است و ممکن است با مصرف غذاهای چرب افزایش یابد. حداکثر غلظت آن طی 8-4 ساعت حاصل می شود.
  • پخش: در پوست، مو، ناخنها، چربی، کبد و عضلات اسکلتی تجمع می یابد. به طور محکمی به کراتین جدید پیوند می یابد.
  • متابولیسم: در کبد از راه اکسیداتیو دمتیله شده و با اسید گلوکورونیک کونژوگه شده و به متابولیت غیرفعال تبدیل می شود.
  • دفع: حدود %50 گریزئوفولوین و متابوایتهای آن از طریق ادرار و 33 درصد آن از طریق مدفوع طی 5 روز دفع می شوند. کمتر از یک درصد به صورت تغییر نیافته در ادرار ظاهر می شود. همچنین گریزئوفولوین از طریق تعریق دفع می شود. نیمه عمر دفع این دارو 24 - 9 ساعت است.

توصیه های دارویی گریزئوفولوین

  1. برای جلوگیری از عود بیماری درمان باید تا حذف کامل ارگانیسم عامل بیماری ادامه یابد. دوره درمان پیشنهادی برای کچلی سر 10—8 هفته، کچلی بدن 4-2 هفته، کچلی پاها 8-4 هفته، کچلی ناخن های دست حداقل 4 ماه و کچلی ناخن های پا حداقل 6 ماه است. با این وجود میزان عود کچلی ناخن های پا خیلی زیاد است.
  2. از آنجا که مخمرها و باکتری ها مانند قارچ ممکن است در بعضی از اشکال بیماری قارچی ورزشکاران وجود داشته باشند، معمولاً مصرف یک داروی موضعی مناسب در درمان کچلی پا مورد نیاز است .
  3. به منظور کاهش تحریک گوارشی و افزایش جذب گریزئوفولین، این دارو باید همراه غذا ( به ویژه غذاهای چرب) و شیر یا پس از آن مصرف شود.
  4. در صورت مصرف داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن همزمان با این دارو، طی مصرف این دارو و تا یک ماه بعد از آن از سایر روش های جلوگیری کننده نیز باید استفاده شود.
  5. در طول و تا یک ماه پس از مصرف این دارو زنان باید از باردار شدن خودداری کنند. مردان تحت درمان با این دارو تا 6 ماه پس از قطع مصرف دارو نباید قصد بچه دار شدن داشته باشند .

مصرف گریزئوفولوین در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می دهد. )


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (902 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (486 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (307 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (212 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (191 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (128 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (128 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (127 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (124 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (115 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (110 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (94 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (79 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (73 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چهره‌های سرشناس سیاسی کشوری و لشکری در نماز جمعه تهران
انگشتر سیدحسن نصرالله در دستان آقای نماینده /دبیرکل حزب الله در مسائل داخلی ایران هیچ دخالتی نمی کرد
واکنش تهران به اتهام استفاده ایران از هوش مصنوعی برای دخالت در انتخابات آمریکا
4 خطبه تاریخی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه
حضور تماشایی و بامدادی مردم در پشت درب های مصلی تهران در حواشی داغ امروز جمعه 13 مهر 1403
مادر 27 ساله‌ای که رکوردشکن شد/ تولد 9قلو در یک زایمان شگفت انگیز+عکس
فال روزانه امروز جمعه 13 مهر ماه 1403
فاجعه تلخ برای مهران مدیری در گیر و دار فیلمبرداری/ انگشت او قطع شد اما سکانس را تمام کرد!+عکس
دختر امام خمینی برای رهبر معظم انقلاب نامه نوشت/ با همه غصه‌هایی که با شهادت حاج قاسم و سید حسن نصرالله داریم...
فال شمع روزانه امروز جمعه 13 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 13 مهر 1403
جزئیات نقشۀ شوم مادربزرگی که نوه‌هایش را ربود!
فال قهوه با نشان روز جمعه 13 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 30 مهر 1403 + فیلم
خانه‌داری یک کدبانو؛ از بین بردن جرم و کثیفی دمپایی پلاستیکی+نکات ریز اما مهم
منتخب روز   
دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور