میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر پرازوسین

  چهارشنبه، 21 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر پرازوسین
پرازوسین اغلب به صورت کپسول خوراکی عرضه می‌شود. از این دارو برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌کنند. افزایش فشار خون ممکن است به سکته مغزی یا حمله قلبی منجر شود. بنابراین این بیماری را حتما باید کنترل کرد. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر پرازوسین در ساعد نیوز می پردازیم.

پرازوسین Prazosin جزء داروهایی است که پزشکان از آن برای درمان بیماری فشار خون استفاده می کنند. این دارو برخی از بیماری های قلبی مانند فشار خون، سکته های قلبی، بیماری های عروقی کشنده و انفارکتوس میوکارد را کاهش می دهد یا باعث جلوگیری از بروز این بیماری ها می شود. پرازوسین در بازار با نام های دیگری نیز شناخته می شود که از جمله این نام ها می توان به پرازو، پرازین و یا مینی پرس اشاره کرد.
این دار جزء آن دسته از دارو هایی می باشد که می توان آن را همراه با برخی از داروها استفاده کرد. داروهای مسدود کننده بتا آدرنرژیک و یا داروی های دیورتیک داروهایی هستند که می توان همراه با پرازوسین استفاده کرد. نحوه اثر این دارو به گونه ای است که مقاومت محیطی و سیستمیک را کاهش می دهد و باعث انبساط عروق می شود.
هر دارویی نیمه عمر به خصوص خود را دارد که نیمه عمر پرازوسین حدود ۲ الی ۳ می باشد که ین زمان ممکن است دو برابر شود در بیماری نارسایی احتقانی قلب. پرازوسین جزء داروهایی می باشد که به خوبی در مجاری گوارشی جذب می شوند. این دارو در بازار به اشکال مختلف کپسول ۱ میلی گرمی، کپسول ۵ میلی گرمی و کپسول ۲ میلی گرمی موجود می باشد.

میزان و نحوه استفاده از داروی پرازوسین Prazosin

  • داروی پرازوسین را باید طبق دستور پزشک مصرف کنید. پزشک مقدار مصرف پرازوسین را منوط به برخی شرایط پزشکی شما تعیین می کند. بزرگسالان می توانند این دارو را همراه با غذا یا بدون غذا استفاده کنند اما بهتر است که پرازوسین در کودکان همراه غذا مصرف شود. ممکن است از پرازوسین برای درمان کم خوابی، درمان هیپرنتروفی و برخی مسائل پزشکی دیگر استفاده شود.
  • اگر این دارو برای برطرف کردن کم خوابی مصرف شود، پزشک مقدار مصرف دارو را از دوز کم شروع می کند به خصوص اگر این دارو به صورت خوراکی مصرف شود؛ میزان مصرف باید در ابتدای درمان روزی ۱ میلی گرم هنگام خواب باشد.
  • افزایش مقدار مصرف دارو با تجویز پزشک باید باشد بنابراین از افزایش خودسرانه مقدار دارو خودداری کنید. نباید فراموش کرد که اگر این دارو برای برطرف کردن کم خوابی استفاده می شود مقدار مصرف نباید بیشتر از ۱۵ میلی گرم در روز باشد. در صورتی که از پرازوسین خوراکی برای درمان هیپرنتروفی استفاده می کنید باید مقدار مصرف را از کم مانند نیم میلی گرم در هر ۱۲ ساعت شروع کنید و مقدار مصرف را با اطلاع و تجویز پزشک افزایش دهید.
  • اگر از این دارو برای درمان در کودکان استفاده می کنید باید بدانید که مقدار مصرف آن نباید روزانه یک بار باشد بلکه باید مقدار مصرفی را در چند وعده به کودک داد. باید از این دارو در طول روز در ۳ وعده برای کودکان استفاده کرد.

پرازوسین Prazosin

مکانیسم اثر پرازوسین Prazosin

مکانیسم دقیق کاهش فشار خون پرازوسین هنوز ناشناخته است. پرازوسین یک داروی مسدودکننده گیرنده آلفا یک آدرنرژیک پس سیناپسی است که موجب انبساط عروق و کاهش مقاومت محیطی میشود، ولی به طور کلی اثر کمی بر روی برونده قلبی دارد.

فارماکودینامیک پرازوسین Prazosin

این دارو به عنوان یک آگونیست معکوس در گیرنده های آلفا 1 آدرنرژیک عمل می کند. این گیرنده ها در روی عضلات صاف عروق ، جایی که نوراپی نفرین در آن مسئول عمل انقباض عروقی است و همچنین در سراسر سیستم عصبی مرکزی یافت می شوند. پرازوسین به صورت خوراکی فعال است و به دلیل اثر انتخابی بر گیرنده آلفا 1، اثرات کمی بر عملکرد قلبی دارد.
با این حال، زمانی که مصرف پرازوسین شروع می شود، تعداد ضربان قلب و قدرت انقباضی آن افزایش می یابد تا فشار خون قبل از شروع درمان را حفظ کند. اثر کاهش دهندگی فشار خون پرازوسین در طولانی مدت حاصل می شود و تعداد ضربان قلب و قدرت انقباضی آن در طول زمان کاهش می یابد. ویژگی های ضد فشارخون بالای این دارو آن را در خط سوم درمان فشار خون بالا قرار می دهد.

چه نکات احتیاطی خاصی باید در مصرف پرازوسین رعایت شود؟

  • اگر بیمار به پرازوسین، آلفوزوسین (یوروکساترال)، دوکسازوسین (کاردورا)، ترازوسین، هر نوع داروی دیگری و یا به مواد تشکیل دهنده کپسول پرازوسین آلرژی داشته باشد، لازم است که به پزشک و داروساز اطلاع دهد. از داروساز بخواهید که لیستی از مواد تشکیل دهنده پرازوسین را در اختیار شما قرار دهد.
  • در صورتیکه بیمار از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه دیگری، ویتامین ها، مکمل های غذایی و داروهای گیاهی استفاده می کند یا اینکه قصد استفاده آنها را دارد، پزشک و داروساز را در جریان قرار دهد. بیمار حتما مصرف داروهای: مسدود کننده بتا مانند پروپرانولول (ایندرال، اینوپران، in Inderide)؛ دارو هایی برای اختلال نعوظ (ED) از قبیل سیلدنافیل (رواتیو، ویاگرا)، تادالافیل (ادسیرکا، سیالیس)، واردنافیل (لویترا، استاکسین)؛ و سایر دارو ها برای بیماری فشار خون بالا را ذکر کند.
  • بیمار ملزم است که ابتلا به نارکولپسی ( اختلال خواب که منجر به خواب آلودگی شدید، تمایل ناگهانی و غیر قابل کنترل به خوابیدن در طی فعالیت های روزمره می شود) و یا سابقه سرطان پروستات یا بیماری کبد را به پزشک خود اطلاع دهد.
  • مصرف داروی پرازوسین باعث خواب آلودگی و گیجی می شود، بنابراین به مدت ۲۴ ساعت پس از اولین مصرف پرازوسین و یا پس از افزایش دوز این دارو از رانندگی کردن، کار با ماشین آلات و یا انجام کار های خطرناک خوددرای کنید.
  • توجه داشته باشید که مصرف پرازوسین موجب سرگیجه، سبکی سر و ضعف یا غش در زمانیکه بطور سریع از حالت خوابیده بلند شوید، می شود. این حالت در مواردی که بیمار برای اولین بار پرازوسین دریافت کند، در صورت افزایش دوز پرازوسین و یا وقتیکه داروی فشار خون دیگری به پروسه درمان بیمار اضافه شود شایع تر است. برای اجتناب از بروز چنین مشکلاتی به آرامی از رختخواب بلند شوید بطوریکه قبل از بر خاستن به مدت چند دقیقه پا های خود را بصورت دراز کشیده روی زمین قراردهید. اگر با این علائم مواجه شدید بنشینید یا دراز بکشید.
  • اگر سن بیمار ۶۵ سال یا بیشتر باشد لازم است که در مورد خطرات و مزایای مصرف پرازوسین با پزشک خود مشورت کند. معمولا پرازوسین برای درمان فشار خون بالا در افراد سالخورده تجویز نمی شود، زیرا این دارو به اندازه سایر داروهایی که برای درمان چنین عارضه ای بکار می روند بی خطر و موثر نیست.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (661 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (75 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان