نقش ویتامین E در سلامت پوست

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نقش ویتامین E در سلامت پوست
ویتامین ای یک داروی شگفت‌انگیز است؛ فرقی نمی‌کند قرص یا کپسول ویتامین e باشد و حتی روغن آن! این ویتامین در هر شکلی که مصرف شود، می‌تواند مشکلات قلبی، فشار خون بالا، واریس پا، دیابت و بیماری های آلزایمر و زوال عقل را درمان کند

ویتامین ای یک داروی شگفت انگیز است؛ فرقی نمی کند قرص یا کپسول ویتامین e باشد و حتی روغن آن! این ویتامین در هر شکلی که مصرف شود، می تواند مشکلات قلبی، فشار خون بالا، واریس پا، دیابت و بیماری های آلزایمر و زوال عقل را درمان کند.ویتامین e برای چشم ها و سلامت رحم زنان و حتی درمان ناتوانی جنسی آقایان هم بسیار مفید است؛ البته از خواص بی نظیر این ویتامین برای پوست و مو هم نمی توان گذشت!اگر بدن شما با کمبود ویتامین E مواجه شود، به احتمال زیاد مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، آب مروارید، کم خونی شدید، کاهش میل جنسی، مشکلات تولید مثل و باروری، گرفتگی عضلات پا، مشکلات گوارشی و جوش و آکنه به سراغ شما می آیند.

التیام خشکی پوست

به طور کلی، روغن ویتامین E ، روغنی بسیار غنی و ارزشمند است و بسیاری از افراد، این ویتامین را به خاطر توانایی آن در بهبود خشکی پوست دوست دارند. مانند روغن نارگیل، شما می توانید این روغن را بر روی پوسستان ماساژ دهید تا از خشکی آن جلوگیری نمایید.

التیام زخم

آیا روغن ویتامین E برای زخم های ناشی از آکنه مناسب است؟ یکی از کاربردهای رایج روغن ویتامین E ، استفاده از آن برای درمان زخم ها از جمله زخم های آکنه است.در حالی که تحقیقات موجود در این زمینه نتایج ضد و نقیضی را نشان می دهند لکن، بسیاری از مردم از روغن ویتامین E برای درمان جای زخم استفاده می کنند. یکی از مطالعات یک سو کور بالینی که نتایج مثبتی را در این رابطه نشان می داد، در سال ۲۰۱۰ در مجله جراحی پلاستیک، ترمیم و زیبایی منتشر شد.

در این مطالعه، کودکانی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند و ویتامین E را به صورت موضعی در ناحیه برش حداقل سه بار در روز به مدت ۱۵ روز ، قبل از جراحی و حداقل ۳۰ روز بعد از عمل جراحی به صورت دو بار در روز استفاده نموده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

در همین حال، برای گروه کنترل از پماد موضعی پترولیوم استفاده شد که در محل زخم به همان شیوه مورد استفاده قرار می گرفت. نتایج نشان داد که در گروه ویتامین E هیچ کودکی وجود نداشت که به اسکار گسترش یافته مبتلا شده باشد، اما در گروه کنترل، ۵/۶ درصد از کودکان پس از شش ماه زخم های گسترش یافته داشتند.

ضد چین و چروک

بسیاری از مردم به دنبال راه های طبیعی موثر برای جلوگیری از چین و چروک و نشانه های دیگر پیری هستند.آیا می دانستید که بعضی افراد کپسول روغن ماهی را باز کرده و آن را روی پوست خود ماساژ می دهند تا به مبارزه با چروک ها بپردازند؟ این تکنیک هم روش خوبی است اما بهتر است به جای آن از روغن ویتامین E که یک گزینه ضد پیری طبیعی است استفاده کنید چرا که با این کار دیگر شما بویی مانند بوی ماهی نمی دهید.

روغن ویتامین E ممکن است به بهبود خطوط و چین و چروک های صورت کمک کند و باعث تقویت آنتی اکسیدان هایی شود که از شما در برابر آسیب های خورشیدی محافظت می کند و باعث رشد سالم سلول های جدید پوستی تان می شود.هنگامی که این ویتامین هم به صورت خوراکی و هم به صورت مالیدنی مورد استفاده قرار گیرد، آنتی اکسیدان های تقویت شده به مبارزه با رادیکال های آزاد و پیری پوست، از جمله چین و چروک ها و نقاط تیره پوسستان خواهند پرداخت.تعجب آور نیست که بسیاری از روغن های ضد پیری مانند روغن جوجوبا به طور طبیعی حاوی ویتامین E هستند. روغن ویتامین E می تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند و بنابراین علائم پیری را کمتر نمایان می سازد.

درمان اگزما

علائم اگزما ممکن است شامل خارش و التهاب پوست همراه با تاول ها و بخش های خشک و خشنی باشد که ممکن است به طور مداوم سر باز کرده، ترشح داشته باشند و پوسته پوسته شوند.تحقیقات نشان داده اند که مصرف دوزهای کم ویتامین E به صورت خوراکی می تواند به درمان اگزما کمک کند و هیچ گونه عارضه جانبی نیز نداشته باشد. یک کارآزمایی تصادفی دو سو کور و کنترل شده با دارونما، برای ارزیابی اثرات مکمل های ویتامین E ( ۴۰۰ واحد بین المللی در روز) بر روی هفتاد نفر از مبتلایان به درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط که بیشتر به عنوان اگزما شناخته می شود، انجام شد.

به طور کلی، این مطالعه نشان می دهد که ویتامین E می تواند علائم و کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا به اگزما را بهبود بخشد. متأسفانه، تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از روغن ویتامین E به صورت موضعی برای تسکین اگزما انجام نشده است، اما شواهد نشان می دهد که این روغن ممکن است اثر بخشی مرطوب کننده های موضعی را افزایش دهد.

درمان سوختگی های جزئی

روغن ویتامین E می تواند برای درمان سوختگی های جزئی و صدمات استفاده شود.چند قطره روغن ویتامین E را بر روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی در قسمت سوختگی قرار دهید.اطمینان حاصل کنید که قبل از روغن زدن، سوختگی خنک شده است.این کار را چند روز تکرار کنید، تا به طور کامل سوختگی خوب شده باشد.

ممانعت از سرطان پوست:

روغن ویتامین E به طور موثر از سرطان پوست جلوگیری می کند.حدود 4 تا 5 قطره روغن ویتامین E را به کرم ضد آفتاب خود اضافه کنید.قبل از خروج از منزل از آن استفاده کنید.

درمان سایر اختلالات پوستی

ویتامین E یک درمان مؤثر برای اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریاسیس است.روغن ویتامین E را دو بار در روز به طور منظم برای بهبودی سریع روی محل مورد نظر بمالید.

کاهش اثرات کلسترول بد

وجود روغن ویتامین E در رژیم غذایی شما، قلبتان را تقویت می کند، که به نوبه خود باعث داشتن یک زندگی طولانی و سالم می شود.

قرص ویتامین e را چند روز یک بار بخوریم؟

مقدار مصرف روزانه قرص ویتامین E برای بزرگسالان ۱۵ میلی گرم است. بدن خانم های باردار هم به میزان مشابهی از این ویتامین نیاز دارد، اما برای مادران شیرده این مقدار برابر با ۱۹ میلی گرم است؛ شما می توانید برای جلوگیری از کمبود ویتامین e از منابع طبیعی غنی از این ویتامین در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

استفاده از مکمل های طبیعی و قرص و کپسول ویتامین e هم با تجویز پزشک می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ مقدار مصرف استاندارد قرص ویتامین e برای افراد مختلف به شرح زیر است؛ البته با توجه به تفاوت های سیستم بدن هر فرد این مقدار باید توسط پزشک به طور دقیق تر مشخص شود:

کودکان

  • ۱-۳سال: ۶ میلی گرم در روز
  • ۴-۸ سال: ۷ میلی گرم در روز
  • ۹-۱۳ سال: ۱۱ میلی گرم در روز

زنان

  • ۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی گرم در روز
  • خانم های باردار: ۱۵ میلی گرم در روز
  • خانم های شیرده: ۱۹ میلی گرم در روز

مردان

  • ۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی گرم در روز

عوارض قرص ویتامین e

اگر دوز و مقدار مصرف مکمل های ویتامین e تغییر کند، ممکن است بدن فرد با بیماری های مختلفی مواجه شود؛ از جمله عوارض مصرف بیش از حد ویتامین e این موارد است:

  • نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • اختلالات خونریزی شدید قبل و بعد از جراحی
  • افزایش شانس ابتلا به سرطان ریه، گردن و پروستات
  • افزایش احتمال مرگ پس از حمله قلبی یا سکته مغزی


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (245 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (120 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (38 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (27 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (19 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (13 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چهره غمگین فرزندان سعید راد در خانه در سوگ پدرشان+عکس
مرد بنگاه دار، زنی که با او رابطه پنهانی داشت را در حمام به قتل رساند/ همسر خود را هم سر سجاده نماز، خفه کرده بود!
آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی‌ جدید دانشگاه‌ها با تأخیر 2 هفته‌ای
ماجرای مشت پزشکیان بر دهان تحریمی‌ها در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 2 مرداد 1403
هشدار سازمان سنجش در مورد سایت و کانال فیک سنجش الکترونیک
تصاویری از هنرنمایی دانشجوی اروپایی بر روی تختۀ وایت‌برد لحظاتی قبل از ورود استاد
تصاویر باورنکردنی از غار اسرارآمیز و موجودات عجیب و غریبش که 5 میلیون سال پنهان بود !
تست بینایی/ فقط افرادی با قدرت بینایی 10 از 10 می‌توانند در 4 ثانیه "تکه‌ای از مرغ" را که در "اتاق نشیمن" است، پیدا کنند
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "دکمۀ" گم شده در "اتاق غذاخوری" را قبل از سردشدن غذاها پیدا کنند
رسوایی تسلا؛ دختر‌بچه 7 ساله چینی باگ پنهان ایلان ماسک را فاش کرد / واکنش جالب ایلان ماسک به این موضوع را در این ویدئو ببینید!
(ویدئو) شاهکار جنجالی جوان ایرانی با خوانندگی به زبان پارسی باستان! / زبانی کاملاً متفاوت از فارسی امروزی که شما را شگفت‌زده می‌کند!
ویدیو/ کشف سومریان از راز عدد 60 در گذر زمان/ چرا 1 ساعت 60 دقیقه و 1 دقیقه 60 ثانیه است؟
آخرین خداحافظی تلخ پسر سعید راد با پدرش+عکس
ویدیو/ "کالسکۀ طلایی 4 اسب" شاهکار هنری طلاسازی در "دوران هخامنشی" کجاست؟
ویدیو/ رمزگشایی "حسین امانت" طراح "برج آزادی" از نماد‌های ویژۀ معماری ایرانی در دورۀ اسلامی
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت