نحوه آموزش و تربیت کودک با داستان

  شنبه، 15 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه آموزش و تربیت کودک با داستان
نکات تربیتی مورد نظر خود در قصه را به نحوی بیان نکنید که فرزندتان سریع متوجه شود این قصه برای نصیحت کردن او گفته شده است. اگر کودک احساس کند که هدف از قصه گویی نصیحت و سرزنش اوست، ارتباط عاطفی خود را با قصه قطع می کند و دیگر به آن گوش نمی دهد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، قصه گویی برای کودکان نقش مهمی در پرورش شخصیت و خلقیات آن ها دارد و به والدین برای برقراری رابطه عاطفی عمیق تر با فرزندان کمک می کند. در بعضی موارد یک قصه چنان تأثیری بر زندگی و آینده کودک می گذارد که گمان می رود با آموزش از راه های دیگر نمی توانید به اهداف تربیتی خود برسید. کودک در قصه درمانی با تعمیم دادن ماجرای قصه ها به زندگی واقعی، درباره رفتار مناسب چیزهای جدیدی یاد می گیرد. به دلیل تأثیر زیاد قصه ها بر روان کودک، باید به محتوای قصه ها حساسیت بیشتری نشان دهید. بعضی از قصه ها از نظر روانی تأثیر خوبی برای کودک ندارد.

اگر با فرزند خود مشکل دارید و برخی رفتارهای او را نمی پسندید، بهتر است روش دیگری غیر از نصیحت یا حتی دعوا کردن را امتحان کنید. تربیت فرزند با قصه گویی روشی شیرین و اثربخش است که علی رغم سادگی شما را به سرعت به هدف مطلوبتان می رساند.

بسیاری از والدین ترجیح می دهند ساعت ها در مورد یک رفتار بد سخنرانی کنند تا آنکه در مورد رفتار صحیح قصه ای بگویند. اما کدام یک از آنها از این روش نتیجه مثبتی گرفته اند؟ به خصوص خردسالان قادر به تغییر رفتار خود از طریق سخنرانی و نصیحت نیستند. بسیاری از کودکان و حتی نوجوانان به حرف های والدین خود گوش می دهند و آن را می فهمند، اما به ندرت می توانند اقدامی در راستای تغییر رفتار خود انجام دهند. این «به ندرت» حتی در مورد بزرگسالان نیز صدق می کند. بهتر است شیوه های انتقاد و فرزندپروری خود را تغییر دهید.

زمانی را برای این کار انتخاب کنید که فرزندتان آمادگی و تمایل شنیدن قصه را دارد. آرام است و می تواند به دقت به حرف های شما گوش دهد. لازم نیست حتما قصه گویی را به قبل از خواب شب موکول کنید. اگر فرزندتان عادت دارد قبل از خواب به قصه گوش دهد، توجه داشته باشید که کاملا خواب آلود نباشد و توان تمرکز کافی بر روی حرف های شما را داشته باشد. می توانید عصر هنگام، وقتی همه در آرامش هستید و آماده خوردن چای و شیرینی عصرانه اید، برای فرزندتان قصه بگویید.

نکات مهم در رابطه با تربیت فرزند با قصه گویی:

به علائم خستگی در فرزندتان دقت کنید و زمان قصه را به اندازه ای تنظیم کنید که فرزندتان خسته نشود.

موضوع قصه نباید حالت نصیحت و شعار اخلاقی داشته باشد. قصه ای بگویید که واقعا دارای روح، هیجان و روند داستانی است.

برای انتخاب موضوع قصه، باید دقت کنید کدام ارزش های اخلاقی برای شما اهمیت دارد و دوست دارید آنها را در فرزندتان تقویت کنید. اگر خلاقیت دارید می توانید خودتان قصه پردازی کنید و ارزش های اخلاقی را در جان و روح فرزندتان تزریق کنید. اگر قصه گوی خوبی نیستید، به دنبال قصه ای باشید که مواد مورد نظر شما را داراست.

با پرسیدن سوالاتی در مورد داستان بهتر می توانید به هدف تربیت فرزند با قصه گویی دست پیدا کنید. با پرسیدن این سوالات فکر کودک را در جهت مورد نظر خود هدایت کنید. «به نظرت چرا این اتفاق برای قهرمان قصه افتاد؟» اگر فرزندتان نتوانست به پاسخ دلخواه شما اشاره کند، با زبان کودکانه پاسخ صحیح را به او پیشنهاد دهید.

مثل بازیگران تئاتر به صدای خود هیجان بدهید و به جای شخصیت ها حرف بزنید.

خودپنداره مثبت و عزت نفس را در فرزند خود تقویت کنید. برای تربیت فرزند با قصه گویی لازم است گاهی او را به عنوان شخصیت قهرمان داستان معرفی کنید که کارهای خوبی انجام می دهد و ارزش های اخلاقی را رعایت می کند. تقویت احساس مثبت در کودک و نسبت دادن ویژگی های اخلاقی نیک به او باعث می شود که به تدریج خود را در این قالب قرار دهد.

برای تربیت فرزند با قصه گویی اصرار نکنید. تکرار هر شب و هر روز این تکنیک باعث می شود که فرزندتان از قصه و داستان بیزار شود. او را گاهی به شنیدن داستان های طنز مهمان کنید که هیچ نتیجه اخلاقی دربرندارند و تنها برای سرگرمی، لذت و خندیدن کودک طراحی شده اند.

کارهای بزرگ را به جادو و معجزه نسبت ندهید. اگر در داستان قهرمان قصه دچار مشکلی شده است که نمی تواند از پس آن برآید، مشکل را با تکان دادن چوب جادو حل نکنید. به فرزندتان یاد بدهید که باید تلاش کند و به دنبال راه حل باشد. می توانید از قوه تخیل او برای گره گشایی از داستان و پیشنهاد راه حل های جدید کمک بگیرید. بدین ترتیب، به فرزندتان می آموزید که در مشکلات زندگی باید به فکر راه چاره از طریق تلاش کردن باشد و هیچ چیز با جادو و خواندن ورد درست نمی شود.

اجازه دهید فرزندتان در قصه گویی شرکت کند. فرزندتان را تحریک کنید که دنباله قصه را با شما طراحی کند. اجازه دهید روند قصه را پیشنهاد دهد. البته برای این کار باید از قوه تخیل و خلاقیت بالایی برخوردار باشید. اگر از قوه تخیل خوبی برخوردار نیستید و ممکن است در پایان بندی قصه دچار مشکل شوید، بهتر است از این گزینه برای تربیت فرزند با قصه گویی چشم پوشی کنید.

از یک شخصیت مشهور و محبوب برای تربیت فرزند با قصه گویی استفاده کنید. تاثیر شخصیت های کارتونی و محبوب در تربیت کودکان بسیار زیاد است. یکی از عروسک ها، شخصیت های کارتونی محبوب یا دوست خیالی او را به عنوان قهرمان قصه معرفی کنید و قصه را به نحوی پیش ببرید که کودک با عواقب یک رفتار بد یا منافع داشتن یک ارزش اخلاقی مثبت آشنا شود.

نکات تربیتی مورد نظر خود در قصه را به نحوی بیان نکنید که فرزندتان سریع متوجه شود این قصه برای نصیحت کردن او گفته شده است. اگر کودک احساس کند که هدف از قصه گویی نصیحت و سرزنش اوست، ارتباط عاطفی خود را با قصه قطع می کند و دیگر به آن گوش نمی دهد. اگر می خواهید نکته ای را به فرزند خود گوشزد کنید، اجازه دهید مدتی از آن واقعه یا رفتار گذشته باشد یا به قدری پیام خود را در لابه لای هیجان و جذابیت قصه محو کنید که فرزندتان متوجه وجود هدف نصیحت شدن در آن نشود.

در پایان، اجازه دهد فرزندتان خود متوجه پیام های اخلاقی داستان شود. تمام کردن قصه با جملاتی مانند «از این قصه نتیجه می گیریم که …» ارتباط کودک با قصه را قطع می کند. مطمئن باشید که کودکان پیام های قصه را به خوبی درک می کنند و با تکرار این پیام به شکل ها و قالب های مختلف می توانید آن را در جانش نهادینه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان