ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

  چهارشنبه، 12 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم
بسیاری از کودکان ممکن است هنگام تعامل با خواهر یا برادر کوچک‌تر ناگهان رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان دهند. به همین خاطر بهتر است تا زمانی که در مورد سازگار شدن فرزند اولتان با تولد کودک جدید مطمئن نشدید آن‌ها را با یکدیگر تنها نگذارید و همواره به طور غیرمستقیم مراقب رفتارهای او باشید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فرزندان در کودکی بیشترین نیاز را به توجه، حمایت و محبت پدر و مادر دارند. خودشیفتگی در آنها در سطحی است که همه چیز و همه توجه ها را برای خود می خواهند. تولد فرزندی دیگر برای برخی از کودکان تهدیدی برای از دست دادن توجه ها و محبت ها به حساب می آید و رفتار پدر و مادر با فرزند اول قبل از تولد فرزند بعدی و همچنین بعد از تولد او بسیار اهمیت دارد. از قبل از تولد فرزند دوم وقت زیادی را با فرزند اول خود بگذرانید، خصوصا پدر خانواده بهتر است وقت بیشتری را با فرزند بگذراند زیرا فرزندان عمده امنیت روانی را از پدر دریافت می کنند و نبود پدر (چه عاطفی و چه فیزیکی) در کنار فرزندان آسیب روانی جدی ای به آنها وارد می کند. او را زیاد در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

* درباره فرزندی که در شکم دارید با کودک خود صحبت کنید و سعی کنید که به او کمک کنید تا فرزندتان بتواند با او ارتباط برقرار کند. از او بخواهید که در مراقبت از او به شما کمک کند. با او از بازی هایی که آن دو می توانند در آینده با هم داشته باشند صحبت کنید.

* او را بابت محبت هایی که به شما یا فرزند در شکم شما می کند (هر چند کوچک) تشویق و از او قدردانی کنید.

* اگر کودک شما بعد از تولد فرزند دومتان با او بدرفتاری می کند او را از عواقب کارش که متوجه نوزاد می شود آگاه کنید و به او رفتار صحیح را بیاموزید؛ یا اگر کودکتان نسبت به فرزند دوم احساس بدی دارد او را منع نکنید، اجازه دهید از احساساتش به شما بگوید، به او ابراز علاقه کنید و از نوزاد، لطافت های او، انتظارات (محبت و رفتار درست و...) برای او تعریف کنید.

نحوه رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

معمولا کودکان هنگام به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده احساس ناامنی می کنند و به دنبال کسب اطمینان در رابطه با محبت والدین نسبت به خود هستند. این موضوع می تواند در قالب بدرفتاری و یا فعالیت های توجه طلبانه، خود را نشان دهد. برای آنکه بتوانید این شرایط را به خوبی مدیریت کنید در ادامه به چند راهکار مهم اشاره کرده ایم.

1- در مورد نحوه برخورد با نوزاد به کودک آموزش دهید

مراقبت از کودک تازه متولد شده زمانی که شما کودک دیگری در خانه دارید اهمیت بسیاری دارد. در این شرایط باید در مورد نحوه تعامل با نوزاد به فرزند اول خود آموزش هایی را ارائه دهید. برای مثال به او نشان دهید که چگونه باید با کودک بازی کرده و ارتباط مناسب برقرار کند.

در همین راستا می توانید الگوی او شوید و به او یاد بدهید که چه کارهایی را انجام دهد. تشویق کردن کودک در این مسیر کمک بسیاری به شکل گیری رفتارهای مناسب می کند. به همین خاطر می توانید هر بار که فرزند اول شما از نوزاد مراقبت مناسبی به عمل می آورد یا به شیوه درستی با او رفتار می کند به طور کلامی یا غیرکلامی به او پاداش دهید. این رفتار می تواند در تقویت ارتباط کودک با خواهر یا برادر جدید نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.

2- مراقبت غیر مستقیم از شیوه های رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

بسیاری از کودکان ممکن است هنگام تعامل با خواهر یا برادر کوچک تر ناگهان رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود نشان دهند. به همین خاطر بهتر است تا زمانی که در مورد سازگار شدن فرزند اولتان با تولد کودک جدید مطمئن نشدید آن ها را با یکدیگر تنها نگذارید و همواره به طور غیرمستقیم مراقب رفتارهای او باشید. هنگامی که او رفتار خشن و نامناسبی انجام می دهد تلاش کنید تا به وسیله اسباب بازی ها یا یک وسیله سرگرم کننده دیگر حواس او را پرت کنید.

توجه داشته باشید که نحوه واکنش شما تا حد زیادی می تواند در تکرار رفتار کودک نقش داشته باشد. برای مثال اگر واکنش تندی نشان دهید احتمال آنکه فرزند شما مجددا رفتار خود را تکرار کند، افزایش خواهد یافت. در نتیجه تلاش کنید که به طور غیرمستقیم ناظر ارتباط میان فرزندان خود باشید.

3- ابراز محبت بیشتر از شیوه های رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

هنگام تولد فرزند جدید در خانواده، کودک بزرگ تر شما نیاز بیشتری به مهر و محبت شما دارد. به همین خاطر تلاش کنید که محبت خود را بیشتر به او ابراز کنید. برای مثال تلاش کنید تا در طول روز بیشتر به او بگویید که دوستش دارید، بیشتر او را در آغوش بگیرید و زمان های خاصی را برای بازی با او یا کتاب خواندن در کنار او اختصاص دهید. این فعالیت ها به فرزند شما اطمینان می دهد که همچنان به او اهمیت می دهید و در نتیجه کم تر به خاطر تقسیم توجه شما دچار اضطراب و نگرانی خواهد شد.

4- از روش های درست تنبیه استفاده کنید

ممکن است کودک با وجود تمام آموزش هایی که به او درباره رفتار با خواهر یا برادر کوچک تر می دهید بازهم به مرور بدرفتاری هایی داشته باشد و همچنین اقدامات پرخاشگرانه ای را علیه فرزند کوچک تر انجام دهد. در این شرایط ممکن است بسیار عصبانی شوید و بخواهید کودک را به خاطر این رفتارها تنبیه کنید.

اما پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که انتخاب شیوه های غلط تربیتی می تواند منجر به تشدید شدن مشکلات کودک شود. در نتیجه برای تنبیه نیز باید به فکر سالم ترین و مناسب ترین راه باشید. در این شرایط معمولا استفاده از تکنیک وقفه تربیتی یکی از بهترین گزینه هاست.

5- دادن پاداش کلامی یکی از شیوه های رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

کودکان تا حد بسیار زیادی به دریافت پاداش های بیرونی در تقویت رفتار وابسته هستند. با این حال پاداش همواره به معنای خرید کادو و جایزه برای کودک نیست. بلکه استفاده از کلمات مشوق نیز می تواند تأثیر شگرفی بر روی کودک داشته باشد. به این منظور زمانی که می بینید فرزندتان با خواهر یا برادر کوچک تر برخورد مناسبی دارد با گفتن جملاتی نظیر "چه برادر بزرگی!" می توانید او را تشویق کنید. همچنین اگر تشویق های کلامی شما همراه با بوسیدن یا در آغوش گرفتن کودک باشد می تواند تأثیرات بیشتری داشته باشد.

6- صحیت با کودک در مورد احساساتش از نحوه رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

کودکان کم تر در مورد احساسات خود با بزرگ ترها صحبت می کنند. آن ها اغلب نگرانی ها، ترس ها و اضطراب های خود را از طریق واکنش های رفتاری نشان می دهند. درنتیجه تلاش کنید تا خودتان در این مورد پیش قدم شوید و با کودک در مورد احساسات او از آمدن فرزند جدید صحبت کنید. بگذارید تا او آزادانه احساساتش را با شما در میان بگذارد و در این میان تلاش کنید تا هرگز کودک را قضاوت یا سرزنش نکنید.

همچنین بهتر است علت توجه بیشتر به فرزند کوچک تر را به طور واضح برای کودک بزرگ تر توضیح دهید. برای مثال به او بگویید که نوزاد از چه ناتوانی هایی برخوردار است و شما باید به او کمک کنید تا بزرگ شود. تأکید روی این نکته که توجه و مراقبت بیشتر به معنای بیشتر دوست داشتن نیست از اهمیت بسزایی برخوردار است.

7- مراقب کلمات و جملات خود باشید

کلماتی که پس از به دنیا آمدن فرزند جدید به کار می برید تا حد بسیار زیادی حائز اهمیت می باشد و می تواند منجر به حساسیت فرزند بزرگ تر شوند. برای مثال هرگز هنگام رد کردن خواسته های کودک، نوزاد را بهانه نکنید، حتی اگر واقعا دلیل مخالفت شما کارهای مربوط به نوزاد باشد. برای مثال گفتن جملاتی نظیر اینکه "نمی توانیم به پارک برویم چون نوزاد خواب است" یا " باید اول نوزاد را عوض کنم و بعد پیش تو بیایم" باعث می شود که فرزند بزرگ تر شما نسبت به خواهر یا برادر خود حساس شود و او را مانع محبت شما ببیند. به این ترتیب سعی کنید از جملات دیگری استفاده کنید، برای مثال می توان گفت فعلا دستم بند است یا مشغول کاری هستم. در واقع مسئله مهم آن است که اشاره مستقیمی به فرزند کوچک تر نداشته باشید و او را مقصر نشان ندهید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (64 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (52 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (36 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... حضور آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...