نحوه ی پیشگیری از عفونت دندان

  شنبه، 18 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه ی پیشگیری از عفونت دندان
 مساله مهم در درمان عفونت‌های دندان، یافتن علت آنهاست. در بسیاری موارد، یک دندان پوسیده که مدت‌ها درمان نشده می‌تواند علت عفونت باشد. گاهی هم یک دندان عقل نهفته در لثه و یا گاهی نیز ضربه به دندان که باعث ترک آن شده، می‌تواند عامل ایجاد عفونت باشد

مساله مهم در درمان عفونت های دندان، یافتن علت آنهاست. در بسیاری موارد، یک دندان پوسیده که مدت ها درمان نشده می تواند علت عفونت باشد. گاهی هم یک دندان عقل نهفته در لثه و یا گاهی نیز ضربه به دندان که باعث ترک آن شده، می تواند عامل ایجاد عفونت باشد. عفونت های دندانی در بسیاری موارد در نوک ریشه دندان متمرکز می مانند، اما در بعضی موارد به بافت های اطراف پخش می شوند. این مساله که عفونت متمرکز می ماند یا پخش می شود، تا حد زیادی بستگی به مقاومت بدن فرد و قدرت باکتری دارد. در مواردی که مقاومت بدن شخص کم شده است (به طور مثال شرایط دیابت کنترل نشده) باکتری ها به سرعت انتشار پیدا می کنند و به نسوج اطراف پخش می شوند.

اگر عفونت دندان در استخوان نگهدارنده دور دندان (آلوئول) محدود بماند، التهاب استخوان رخ می دهد. در چنین حالتی دندان به ضربه حساس می شود و فرد حس می کند دندان کمی از حفره خود بیرون آمده است. حال اگر عفونت از استخوان خارج شود و وارد نسج نرم شود، تورم در آن رخ خواهد داد. در این حالت، عفونت در یک ناحیه متمرکز نیست و چرکی هم وجود ندارد. به چنین حالتی سلولیت، گفته می شود. اما اگر عفونت در یک محل متمرکز بماند و چرک هم ایجاد شود، آبسه تشکیل خواهد شد. آبسه ممکن است به عضلات فشار وارد کند و بیمار نتواند دهانش را به راحتی باز کند.

اگر دندان های فرد دچار درد و حساسیت شدید باشند احتمال وجود عفونت و آبسه دندان می رود. عفونت دندان ناشی از خود دندان یا بافت های محافظت کننده ی آن است و ممکن است در بافت اطراف دندان پخش شود. آبسه دندان و عفونت دندان، چرک و آلودگی ای می باشد که در برخی موارد منشا باکتریایی دارد و در بخش نرم و مرده دندان و یا در ناحیه ریشه دندان ساکن شده است.چندین دلیل برای ایجاد عفونت و آبسه دندان وجود دارد. یکی از شایع ترین دلایل، کانال های قدیمی ریشه دندان است. وقتی که دندان پزشک برای فرد عصب کشی انجام می دهد در کانال ریشه دندان برخی باکتری ها ممکن است رشد کنند و ایجاد عفونت و آبسه دندان کنند. در برخی موارد نیز تکه هایی از دندان یا سایر اجرام در لثه ایجاد عفونت و آبسه دندان می کند. خطر ایجاد عفونت و آبسه دندان در برخی افراد در صورت داشتن شرایط زیر بالاتر نیز می رود:

  • سلامت و بهداشت لثه و دندان ضعیف: عدم استفاده از مسواک و نخ دندان باعث کاهش بهداشت دهان می شود.
  • رژیم غذایی با قند بالا: خوردن و نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین بیش از حد.
  • خشکی دهان: خشکی دهان ناشی از عوارض برخی داروها و یا به علت کهولت سن ایجاد می شود.

پیشگیری از عفونت دندان

هدف اصلی این است که از عفونت دندان خلاص شوید برای انجام این کار متخصص ریشه معمولا موارد زیر را تجویز خواهد کرد.

  • آنتی بیوتیک ها: اگر عفونت از محل آبسه به فک تان یا دورتر از بدن شما پخش شده باشد، احتمالا باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. با این حال، آبسه را درمان نخواهد کرد.
  • کشیدن دندان: اگر دندانپزشک نتواند دندان را نجات دهد، باید دندان را بکشد.
  • عصب کشی: این مورد از رایج ترین درمان های عفونت دندان است که می تواند دندان شما را حفظ کند.دندان پزشک با مته پالپ دندان را تا نزدیکی لثه تراش خواهد داد و سپس مجددا دندان را با مواد مخصوص پر خواهد کرد. شما می توانید حتی تاج دندان را نیز با این مواد پر کنید. و ظاهر دندان عصب کشی شده عینا مانند دندان های دیگر شما خواهد بود.
  • جراحی: ممکن است برای درمان عفونت پریودنتال نیاز باشد.

به یاد داشته باشید، اگر عفونت دندان قطع شود، درد شما کاهش می یابد، اما شما هنوز هم نیاز به درمان دندانپزشک یا متخصص ریشه دارید.

این مراحل ساده را انجام دهید تا دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارید:

  • از خوردن انواع اسنک ها مانند چیپس و پفک به عنوان میان وعده اجتناب کنید.
  • محدود کردن غذاها و نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و نوشابه زیرا منجر به پوسیدگی دندان شده که در نهایت منجر به عفونت دندان می شوند.
  • در صورتی که یک دندان شل شده یا شکسته دارید، قرار ملاقات دندانپزشک را در اسرع وقت انجام دهید.
  • نخ دندان کردن روزانه برای تمیز کردن لکه های سخت بین دندان ها و لثه ها.
  • دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • به طور منظم دندان ها را چکاپ کرده و آن ها را تمیز نگه دارید.

اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن است پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی مانده است. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را میکشد تا از عفونت جلوگیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.

اگر ناگزیر مجبور به کشیدن دندان عفونی خود شدید ممکن است با عوارضی مواجه شوید.حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان است و زمانی اتفاق می افتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته ای که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق موجب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک کاملا دردناک است و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند.

اگر یکی از دندانهای بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن است در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن است لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به مرور زمان جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به ویژه زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک است که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (643 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (174 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (126 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (92 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (81 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (65 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافره راهای دور آی ماهی آبای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای