نحوه پولشویی کردن با ارزهای دیجیتال

  شنبه، 29 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه پولشویی کردن با ارزهای دیجیتال
پولشویی به عنوان تلاش یا اقدام در پنهان کردن هویت درآمدهای غیرقانونی و سعی بر قانونی جلوه دادن آنها تعریف می شود؛ مجرمان برای پنهان کردن منشا غیرقانونی وجوه خود از طرق مختلفی وارد عمل می شوند ولی یکی از راحت ترین این روش ها آن است که این پول های کثیف تحت نام ارزهای دیجیتال معامله شود

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، با این که می توان از رمز ارزها برای مقاصد غیر قانونی استفاده کرد، اما به طور کلی، استفاده از بیت کوین و سایر رمز ارزها برای پولشویی و دیگر جرایم، به نسبت پول نقد بسیار پراکنده تر است.

در سال ۲۰۱۹، تنها به ارزش ۸۲۹ میلیون دلار بیت کوین در دارک وب خرج شد (۰.۵٪ کل بیت کوین ها). تکنولوژی بلاک چین تمام تراکنش ها را ثبت می کند؛ در نتیجه ریسک جرایم مالی در رمز ارزها مثل پولشویی با بیت کوین، قابل مدیریت است.

نقش بسیاری از خدمات ارسال پول (MSB) در زمینه جلوگیری از پولشویی و دیگر جرایم بلاک چینی نامعلوم است و آنها ممکن است هنوز ندانند که چگونه به درستی پروسه های ضد پولشویی مثل احراز هویت را اجرا کنند. در این موارد، خدمات ارسال پول، ترجیح می دهند به جای مقابله با این مسائل، آنها را نادیده بگیرند.

در حالی که مجرمان به کلک زدن کاربران ادامه می دهند و پول های آنها را استثمار می کنند، پولشویی می تواند از طریق ابزارهایی که با اطلاعات تراکنش های مشتری همخوانی دارد، انجام شود. این قضیه، شناسایی مشتریان پر ریسک را برای خدمات ارسال پول ساده تر می کند.

پولشویی به عنوان تلاش یا اقدام در پنهان کردن هویت درآمدهای غیرقانونی و سعی بر قانونی جلوه دادن آنها تعریف می شود؛ مجرمان برای پنهان کردن منشا غیرقانونی وجوه خود از طرق مختلفی وارد عمل می شوند ولی یکی از راحت ترین این روش ها آن است که این پول های کثیف تحت نام ارزهای دیجیتال معامله شود و در اینجا همان مفاهیمی که در مورد پولشویی با استفاده از پول نقد اعمال می شود در مورد پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال نیز صدق می کند؛ سه مرحله اصلی پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال عبارتند از:

جایگذاری

در این مرحله پولی که به طور غیرقانونی به دست آمده، در شبکه ی رسمی و قانونی مالی تزریق می شود.

لایه چینی

این منابع مالی در لایه های پیچیده ای از تراکنش های متعدد توزیع می شوند تا منبع اصلی آنها پنهان شود؛ معاملات مبتنی بر ارزهای دیجیتال به طور کلی در بستر بلاکچین رخ می دهد و همین امر معاملات را قابل پیگیری می کند. با این حال هنگامی که یک ارز رمزنگاری شده با پشتوانه مالی کثیف می خواهد وارد بلاکچین شود؛ مجرمان با استفاده از یک سرویس ناشناس منبع وجوه را پنهان و خود وجوه را پراکنده می کنند و ارتباط بین معاملات بیت کوین را قطع می کنند. غالباً بهانه اصلی فعالیت های مخفی و غیرقانونی این استدلال است که استفاده از خدمات بی هویت از حریم خصوصی شخصی محافظت می کند.

یکپارچه سازی

یکپارچه سازی مرحله آخر پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال است و از آنجا که هرلحظه ارزش ارزهای دیجیتال در حال تغییر است برای نگه داشتن آن ها در بازار، نه تنها وارد کردن آنها، نیاز به شفاف بودن منابع است که یک روش ساده برای مشروعیت بخشیدن به درآمد غیرمجاز ارائه آن به عنوان نتیجه سرمایه گذاری سودآور یا افزایش ارزش پول دیگر است.

مشابه نحوه استفاده از حساب بانکی ارز فیات خارج از کشور برای پولشویی پول های کثیف، یک شرکت آنلاین صوری که پرداخت های بیت کوین را می پذیرد می تواند برای مشروعیت بخشیدن به درآمد و تبدیل ارز رمزپایه کثیف به بیت کوین تمیز و قانونی ایجاد شود و معمولا این شرکت های صوری با نام های شرکت های بازی های آنلاین و یا ای تی ام ها دست به فعالیت می زنند.

اصول زیربنایی پولشویی به طور کلی در چهار عنوان خلاصه می شود: ناشناس ماندن، سرعت، پیچیدگی و پنهان بودن؛ به این معنا که منبع پول باید ناشناس باقی بماند زیرا از طریق فعالیت های غیرقانونی استحصال شده است. در طول مرحله جایگذاری، وجوه مالی غیرقانونی به نام موجودیت های قانونی ثبت می شوند تا ماهیت واقعی آنها پنهان شود. اغلب به منظور کاهش حساسیت نسبت به تراکنش های حاوی مبالغ بالا، این وجوه در قالب چند تراکنش میان چند موسسه تقسیم می شوند. در مرحله ی لایه چینی، مجموعه ای از تراکنش ها به سرعت انجام می شود تا دنباله ای پیچیده ایجاد شود و به این ترتیب رد پای موسسات درگیر در مرحله ی جایگذاری پنهان شود. با انجام این حجم بالای تراکنش به مقصد کشورهای مختلف جهان، جا به جایی این وجوه غیرقانونی ماهیتی پیچیده می یابد که رهگیری آن را بسیار دشوار می کند.

در این میان یکی از بزرگترین پولشویی های صورت گرفته در این صنعت توسط بنیانگذار صرافی بیت کوین اتفاق افتاده است

الکساندر وینیک روسی که سرویس مبادله بیت کوین را بنیان نهاده است و این سیستم را اداره می کند به جرم پولشویی مقصر شناخته شده است؛ وزارت دادگستری آمریکا از زمان تأسیس صرافی در سال ۲۰۱۱ وینیک را به ۱۷ فقره پولشویی به ارزش ۴ میلیارد دلار متهم کرده است. وینیک و تیمش از بستر ایجاد شده برای رد و بدل پول هایی که از طریق حملات سایبری به نهاد ها به دست می آوردند استفاده می کردند.

با اتفاقات رخ داده خیلی از کشورهای خارجی از جمله فرانسه برای جلوگیری از پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال قوانین ارزهای دیجیتال را تقویت کردند به طوری که در ۹ دسامبر سال جاری چندین وزارتخانه در فرانسه مشترکاً دستوری را برای جلوگیری از معاملات دارایی های دیجیتال ناشناس با ممنوع کردن حساب رمزگذاری ناشناس ارائه دادند.

وزارتخانه های فرانسه اعتراف کرده اند که دارایی های دیجیتال یا ارزهای رمزپایه "فرصت های قابل توجهی برای اقتصاد" فراهم می کنند و خاطرنشان کردند که دولت فرانسه کاملاً از اهمیت آن آگاه است؛ این مقامات همچنین اظهار داشتند، با وجود فرصت های امیدوار کننده، رمزنگاری همچنین خطرات قابل توجهی در ارتباط با فعالیت های مالی غیرقانونی دارد.

وزرا به طور خاص به دستگیری های سپتامبر ۲۰۲۰ شامل یک شبکه تأمین مالی تروریسم با استفاده از دارایی های دیجیتال برای پوشاندن آثار خود اشاره کردند. وزرا گفتند ، مقامات و سازمان های بزرگ جهانی مانند گروه ویژه اقدام مالی جی ۷ و جی ۲۰ خواستار تدابیری برای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی با استفاده از رمزنگاری شده اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (324 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند