دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

نحوه رفتار با کودکی که در جمع نافرمانی می کند! 

دوشنبه، 23 فروردین 1400
لجبازی در کودکان امری کاملاً طبیعی است؛ زیرا با این کار کودک می خواهد متوجه شود که با این رفتار خود تا کجا می­تواند پیش برود.

وقتی کودکان لج می کنند و به قول معروف هیچ جوره حرف بزرگ ترها در گوش شان نمی رود خیلی از ما عاجز می شویم که واقعا چگونه باید با آنها رفتار کرد.

این مشکل زمانی شدت بیشتری پیدا می کند که بچه ها در میان جمع باشند و والدین هم برای آرام کردن فرزندانشان دچار استرس و اضطراب بیشتری شوند. فراموش نکنیم همان قدر که با مزه گی و شیطنت های کودکان شیرین و دلنشین است اذیت، لجبازی و نافرمانی هایشان نیز می تواند آزاردهنده و حتی کلافه کننده باشد؛ خصوصا وقتی در جمع یا مهمانی هستند و علاوه بر سلب آرامش از والدینشان، دیگران را هم کلافه می کنند.

فعالیت های جسمی یا همان جنب جوش کودکان در سنین مختلف به علل متفاوتی ممکن است روی دهد. این علل معمولا با ژنتیک، نوع رفتار والدین، تغذیه، استرس یا عدم اعتماد به نفس ارتباط تنگاتنگی دارد؛ مثلاً اگر والدین به کودکان خود در یک مهمانی بگویند: «چه قدر بازیگوشی!»، «چه قدر اذیت می­کنی!» یا بگویند «دیگر از شیطنت های تو خسته شدم!»، این عبارات نه تنها کودک را آرام نمی کند بلکه هیچ گونه تاثیری روی آرامش آنها ندارد و ممکن است باعث تقویت آن رفتار در کودکان شود؛ چیزی که مطلوب والدین نیست.

نافرمانی کودک در جمع
گاهی تنبیه نکردن کودکان در جمع هم درست نیست، زیرا کودک فکر می­کند که عاید او از این شیطنت در جمع فقط یک تهدید توخالی است (به این نکته دقت کنید که هیچگاه از تنبیه بدنی استفاده نکنید زیرا اثر عکس دارد و گاهی باعث عقده هایی در کودک شده است. (در پرتو کلام نورانی معصومین علیهم السلام به موارد منع و جوازتنبیه بدنی نیز اشاره شده است).
والدین باید سعی کنند در زمینه لجبازی بیشتر از پیشگیری استفاده کنند تا از بروز بدرفتاری کودک در جمع جلوگیری کنند.

نحوه برخورد با کودک لجباز و نافرمان در جمع و مهمانی

  • به جای تمرکز بر قضاوت های دیگران به رفتار واقعی فرزندتان توجه کنید. فکر کنید که اگر این موقعیت در فضای خصوصی خانه تان رخ می داد، چطور آن را کنترل می کردید و به همان صورت واکنش نشان دهید.
  • اجازه ندهید این وضعیت به صحنه جنگ تبدیل شود. فورا فرزندتان را به کناری ببرید و به او بگویید که عصبانی هستید و این رفتارش مورد قبول شما نیست و بعد وقتی فرصتی برای آرامش یافتید تصمیمی منطقی بگیرید. توجه کنید که رفتار او تا چه حد واقعا زشت بوده و مجازات مناسب با آن را بیابید.
  • از این موقعیت درس بگیرید. دلیل بد رفتاری فرزندتان را بیابید. به صورت خصوصی او را موأخذه کنید یا در مورد مسئله صحبت کنید.
  • بار دیگر قبل از رفتن به جایی به فرزندتان قوانین و رفتاری را که از او توقع دارید تذکر دهید. به کودک بگویید که چه مدتی آنجا می مانید و چه کاری انجام می دهید. هر چه بیشتر بتوانید توقعات خود را از قبل مشخص کنید احتمال بیشتری دارد که فرزندتان بر اساس خواسته های تان عمل کند.
  • در توقعات خود واقع گرا باشید. سطح توقع خود را متناسب با سن کودک نمایید تا او نیز به بهترین نحو ممکن رفتار کند. توقع زیادی است که از یک کودک 3 ساله بخواهیم هنگامی که ساعت ها صرف خرید کرده ایم رفتار مناسبی داشته باشد.
  • قبل از ترک خانه 3 ژتون به کودک بدهید و به او بگویید با هر بد رفتاری یک ژتون از او می گیرید و وقتی به خانه برگشتید می تواند ژتون ها را برای تماشای فیلمی خاص یا انجام دادن یک بازی با شما استفاده کند. اگر هیچ ژتونی نداشت هیچ یک از این مزایا را نخواهد داشت. به او بگویید بحث در مورد از دست دادن یک ژتون باعث می شود تا ژتون دیگری را به خاطر بحث کردن از دست بدهد.
  • برای اینکه فرزندتان در خارج از خانه رفتاری مناسب داشته باشد باید در خانه نیز رفتاری درست داشته باشد. گاهی اوقات همین رفتارها در خانه نیز بروز می کند اما شما توجهی به آن ها ندارید زیرا تماشاگری وجود ندارد.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
سابمیت مقاله چیست؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی