نحوه تخلیه ی جوش‌های سرسیاه

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه تخلیه ی جوش‌های سرسیاه
وجود جوش‌های سرسیاه روی پوست، شرایط وخیمی نیست، بنابراین می‌تواند در کمال آرامش و تا حدودی با درمان‌های خانگی این عارضه را درمان کنید.

جوش های سر سیاه از رایج ترین انواع آکنه هستند. با اینکه جوش های سر سیاه می توانند بر روی پوست هر فردی ظاهر شوند اما افراد دارای پوست چرب از این نظر آسیب پذیر تر هستند.این جوش ها هنگامی به وجود می آیند که منافذ پوست توسط چربی اضافی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. چربی پوست یا سیبوم به وسیله غدد سباسه تولید می شود. جوش های سر سیاه برخلاف انواع سر سفید، سطوحی باز دارند. باز بودن سطح این جوش ها سبب اکسیداسیون مواد موجود در منفذ شده و رنگ آن ها را تیره می کند.در حالی که ممکن است خارج کردن محتویات این جوش ها وسوسه کننده باشد اما این کار می تواند منجر به ایجاد جای زخم یا دیگر آسیب های غیر ضروری به پوست شود. افراد می توانند با انجام نکات و ترفند های گفته شده در این مطلب به نتایج بهتری دست یابند.

جوش های سر سیاه یکی از انواع جوش صورت هستند و زمانی ظاهر می شوند که منافذ باز پوست با ترکیبی از سلول های مرده ی پوست و چربی اضافه ای که توسط غده های چربی ترشح می شود (سبوم)، مسدود شوند.برخلاف جوش های سرسفید که منافذ بسته در پوست ایجاد می کنند، جوش های سر سیاه منافذ باز دارند. اکسید شدن در سطح این منافذ، موجب رنگ تیره ی این جوش ها می شود.برخی از افراد سعی می کنند با فشار دادن جوش های سر سیاه، آن ها را تخلیه کنند، اما باید بدانید که این کار می تواند موجب ایجاد جای زخم یا دیگر آسیب های پوستی شود.

ما در این مقاله سعی داریم تا به شما در برطرف کردن این مشکل یاری رسانیم. شما با به کارگیری نکات و ترفندهایی که در اینجا ذکر شده است، احتمالاً نتیجه ی بهتری خواهید گرفت. بنابراین پیشنهاد می کنیم، برای خلاصی از شر جوش های سرسیاه و جلوگیری از ظهور مجدد آن ها، این مطلب را با دقت مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

نحوه درمان جوش های سرسیاه

وجود جوش های سرسیاه روی پوست، شرایط وخیمی نیست، بنابراین می تواند در کمال آرامش و تا حدودی با درمان های خانگی این عارضه را درمان کنید. در ادامه به معرفی روش هایی برای درمان جوش های سرسیاه خواهیم پرداخت:

استفاده از داروهای بدون نسخه برای رفع جوش سرسیاه

داروهای زیادی برای درمان آکنه وجود دارند که شما بدون نیاز به نسخه پزشک، می توانید آن ها را از داروخانه ها، هایپرمارکت ها یا به صورت آنلاین خریداری نمایید؛ این داروها به شکل کرم، ژل و پد بوده که مستقیما روی پوست شما قرار می گیرد. این دسته از داروها شامل موادی از جمله سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و رزورسینول هستند. داروهای بدون نسخه درمان آکنه، با کشتن باکتری ها، از بین بردن چربی اضافه و وادار کردن پوست به دفع سلول های مرده، به بهبود عارضه پوستی شما کمک می کند.

استفاده از دارو با تجویز پزشک برای رفع جوش سرسیاه

در صورتی که داروهای بدون نسخه، تاثیری در بهبودی آکنه شما نداشت، پزشک متخصص به شما استفاده از داروهای قوی تری را پیشنهاد خواهد کرد. داروهای دارای ویتامین A، از مسدود شدن فولیکول های مو جلوگیری کرده و به چرخه حذف سلول های مرده پوست سرعت می بخشد؛ این داروها به صورت مستقیم روی پوست قرار گرفته و شامل موادی از جمله ترتینوئین، تازاروتن یا آداپالن هستند. مصرف این داروها حتما باید با نظر پزشک باشد تا دوز مناسب تجویز و عوارض احتمالی را کاهش دهد

علاوه بر این موارد، پزشک شما ممکن است داروهای موضعی دیگری که حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها هستند نیز برایتان تجویز کند. در صورتی که در کنار جوش های سرسیاه، جوش های چرکی یا کیست های آکنه نیز در پوست شما مشاهده می شود، این نوع داروها می توانند در درمان شما موثر باشد.

تخلیه جوش های سرسیاه

متخصصان پوست، به خصوص افراد کارشناس در زمینه مراقبت از پوست از دستگاهی مخصوص برای تخلیه جوش های سرسیاه استفاده می کنند. با کمک این دستگاه می توان توده های مسدود کننده ای که باعث ایجاد جوش سرسیاه در پوست شده اند را خارج کرده و با این روش جوش ها را از بین برد.

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion)

در روش میکرودرم ابریژن، پزشک متخصص در زمینه پوست، با استفاده از دستگاه و ابزار مخصوصی که دارای سطحی خشن هستند، لایه بالایی پوست شما را لایه برداری می کند (سنباده می زند). با برداشته شدن لایه بالایی پوست، گرفتگی هایی که موجب تشکیل جوش های سرسیاه شده اند نیز از بین خواهند رفت.

لایه برداری شیمیایی

در روش لایه برداری شیمیایی نیز گرفتگی های پوست و سلول های مرده آن –که هردو در تشکیل جوش سرسیاه نقش دارند- از بین خواهند رفت. لایه برداری در این روش، با قرار دادن یک محلول شیمیایی قدرتمند روی پوست انجام می گیرد. پس از گذشت مدت زمان مشخصی از قرارگیری محلول روی پوست، لایه بالایی آن برداشته شده و لایه سالم و نرم زیر آن نمایان خواهد شد. لایه برداری های متوسط و ملایم بدون نیاز به نسخه پزشک نیز انجام می شوند، اما لایه برداری های شیمیایی سنگین، باید با تجویز پزشک و تحت نظر فرد متخصص در این زمینه باشد.

لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی، از پرتوهای شدید و تیز نور، برای کاهش تولید چربی یا کشتن باکتری ها در پوست استفاده می شود. در این روش، پرتوهای لیزر و نور، بدون صدمه زدن به لایه بالایی، وارد لایه های زیرین پوست شده و جوش های سرسیاه و آکنه را از بین می برند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW