نحوه تصفیه و پاک سازی هوای خانه در دوران کرونا

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه تصفیه و پاک سازی هوای خانه در دوران کرونا
بررسی‌ها نشان می‌دهند زمانی که رطوبت کم باشد، ویروس مدت زمان زیادی می‌تواند زنده بماند و در خانه‌هایی که ۴۰ تا ۶۰ درصد از رطوبت وجود داشته باشد، فرصت کمتری هم برای رشد و گسترش ویروس وجود خواهد داشت.

همه ما انتظار داریم که خانه مکانی امن و فضایی برای استراحت و دوری از دغدغه های جهان بیرون باشد. در این میان با شیوع کرونا، فضای امن خانه هم با چالش هایی مواجه شد و با توجه به اینکه ساعت های بیشتری در روز را در این محیط سپری می کنیم اهمیت نظافت صحیح خانه و انجام هرکاری که برای از بین بردن ویروس ها لازم است، چند برابر شده است.

هر روز هم اخبار و مطالعاتی جدیدی درباره ویروس ها می خوانیم که بیش از پیش ما را برای پیدا کردن راهکارهای مناسب برای از بین بردن ویروس ها ترغیب می کند. برای مثال نتایج یک تحقیق جدید در medrix نشان می دهد که ویروس کرونا تا سه ساعت می تواند در هوا معلق باشد و روی سطوحی مثل مقوا 24 ساعت زنده بماند.

علاوه بر این فرمالدئید، یک گاز سمی است که در حشره کش ها، چسب ها، شامپوها، کرم های اصلاح ، فرش ها یافت می شود و در واقع یک ماده سرطان زا است. حتی در دود سیگار یافت می شود که در آلودگی هوا نقش مهمی دارد و می تواند منجر به عوارض بالقوه کشنده ای شود، حتی اگر این دود دست دوم باشد. همچنین، مواد شیمیایی از رنگ، چوب در خانه یا محل کار، محصولات مو و ناخن، مواد تمیز کننده و مواد شوینده - همگی در آلودگی هوای خانه های ما نقش دارند. این تعجب آور است که چگونه بسیاری از آلاینده های مضر در خانه های ما وجود دارند، و حتی نمی توانیم یک پنجره باز کنیم تا هوای تازه به دست بیاوریم!

تصویر
تهویه هوای خانه

چگونه هوای خانه را تصفیه و پاک سازی کنیم؟

استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت برای تهویه هوای خانه

یکی از موضوعاتی که در ارتباط با کرونا و تهویه هوا وجود دارد آن است که برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای خانگی اقدام کنید. این دستگاه باید دارای کیفیت ساخت مناسبی باشد تا بتواند به درستی آلاینده های موجود در محیط را پاک کند. تهویه هوای اتاق با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا تا ۹۹ درصد از آلودگی ها را می تواند از بین ببرد.

یک بررسی صورت گرفته در دانشگاه فرانکفورت آلمان نشان داده که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا در کلاس های مدارس، ریسک انتقال کرونا ویروس را با استفاده از هوا کاهش می دهد.

این روزها در بازار دستگاه های متنوعی برای تصفیه هوا وجود دارد و بهتر است برای انتخاب این دستگاه به سراغ آن دسته برویم که دارای فیلترهای سه مرحله ای هستند و از کربن فعال استفاده می کنند. علاوه بر برندهای خارجی موجود در بازار دستگاه های ایرانی نیز دارای این فیلتراسیون هستند و پیش از خرید، حتما باید از وجود آن مطلع شوید.

کنترل رطوبت داخلی تهویه هوای خانه

برای تهویه هوا در کرونا خوب است بدانید که در ایام سرد سال معمولا رطوبت منازل به حدود ۱۰ درصد می رسد و این به معنای کاهش رطوبت شدید است.

به همین دلیل هم کاهش رطوبت شدید و اینکه بسیاری از ما، مدت زمان زیادی را در خانه هستیم، موجب می شود تا احتمال ابتلا به آنفولانزا و دیگر ویروس ها در ما بیشتر شود.

بررسی ها نشان می دهند زمانی که رطوبت کم باشد، ویروس مدت زمان زیادی می تواند زنده بماند و در خانه هایی که ۴۰ تا ۶۰ درصد از رطوبت وجود داشته باشد، فرصت کمتری هم برای رشد و گسترش ویروس وجود خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما این است که برای تهویه هوای اتاق بهتر است که یک دستگاه رطوبت سنج خریداری کنید و میزان رطوبت موجود در خانه را با آن کنترل کنید. اگر این میزان کم بود بهتر است به سراغ گزینه هایی مانند دستگاه بخور و رطوبت ساز بروید.

استفاده از هوای تازه برای تهویه هوای خانه

شاید این کار یکی از بهترین و طبیعی ترین راه حل برای تهویه هوا در کرونا باشد. زمانی که هوای تازه بیرون از منزل، جایگزین هوای داخلی می شود، احتمال ماندگاری ویروس نیز کاهش پیدا می کند.

برای این کار بهتر است هر چند ساعت یک بار درها و پنجره ها را باز کنید و یا از سیستم های تهویه هوای آزاد استفاده کنید.

البته این موضوع در شهرهای بزرگ با مساله آلودگی هوا نیز همراه شده است و بهتر است زمانی از این شیوه استفاده شود که هوای شهر تمیز است.

تصویر
تهویه هوای خانه

حذف آلرژن ها برای تهویه هوای خانه

یکی از راه های تهویه هوا در کرونا، آن است که مواد آلرژی زا یا همان آلرژن ها را از فضای زندگی خود دور کنید. گرده ها و مایت ها که موجوداتی میکروسکوپی هستند موجب تشدید خطر ابتلا به بیماری به خصوص بیماری های تنفسی می شوند.

زمانی که سیستم تنفسی شما تضعیف شود، به خصوص اگر به بیماری مانند تنگی نفس، آسم و یا حساسیت فصلی دچار باشید؛ احتمال ابتلا به کرونا نیز در شما تشدید خواهد شد.

با توجه به این موضوع کارشناسان پیشنهاد می کنند که بهتر است این اقدامات در از بین بردن آلرژن ها انجام شود:

  • بهتر است ملافه ها را هر چند وقت یک بار عوض کنید
  • از جاروبرقی هایی برای پاکسازی فرش و زمین استفاده کنید که کمتر آلاینده ها را در فضای خانه پخش می کنند.
  • لباس های شسته شده را در فضای بیرون و یا نزدیکی پنجره خشک کنید.
  • از یک پادری برای جلوگیری از وارد شدن آلاینده های بیرونی به فضای خانه، استفاده کنید.

استفاده از گیاهان آپارتمانی برای تهویه هوای خانه

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا هرچند که به تنهایی نمی توانند هوای خانه را به صورت کامل پاکسازی کنند، اما وجودشان در محیط زندگی ما علاوه بر آنکه به کم کردن آلاینده ها کمک می کند، منبعی برای افزایش حس طراوت و شادابی است.

طبق تحقیقی که ناسا انجام داده، گیاهان آپارتمانی می توانند آلاینده هایی مانند آمونیاک، فرمالدهید و بنزن را از محیط حذف کنند. برای اینکه نتیجه بهتری را رقم بزنید، بهتر است به ازای هر ده متر مربع در خانه یک گیاه آپارتمانی داشته باشید.

نکته : این روش موجب پاکسازی هوا از ویروس ها نمی شود، اما به بهبود کیفیت هوای منزل شما کمک می کند.

حذف سیگار در فضای داخلی

همه ما در دوران پاندمی کرونا باید سیستم تنفسی خود را سالم نگهداری کنیم. استعمال دخانیات و به خصوص سیگار، به دلیل مواد آلاینده ای که دارد، نه تنها تاثیرات بردی در فضای داخلی خانه و آلودگی آن به جای می گذارد؛ بلکه سیستم ایمنی و تنفسی شما را نیز به شدت تضعیف می کند.

بررسی ها نشان داده حتی افرادی که در معرض دود سیگار هستند، ممکن است دچار بیماری های خطرناکی شوند. نوزادانی که بوی سیگار را استشمام می کند، به احتمال بیشتری در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار می گیرند.

استفاده از روغن های گیاهی برای تهویه هوای خانه

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما روغن های گیاهی که اتفاقا این روزها محبوبیتشان روز به روز بیشتر می شود، اثر بخشی بسیار خوبی دارند. آن ها در درمان بیماری های مثل آنفولانزا هم کاربرد دارند.

روغن هایی مثل:

  • روغن رزماری
  • روغن دارچین
  • روغن لیمو
  • روغن درخت چای

خواص آنتی باکتریال و ضد ویروس دارند و می توانند در تصفیه هوا به ما کمک کنند. برای استفاده از این روغن های عصاره ای به عنوان تصفیه کننده هوا، کافی است چند قطره از آن ها را به کاسه آب ولرم اضافه کنید و در جایی که وقت می گذرانید قرار دهید تا از خواص آنتی باکتریال آن استفاده کنید.

استفاده از لامپ های نمکی برای تهویه هوای خانه

یکی از راه هایی که در ارتباط با مساله کرونا و تهویه هوا وجود دارد، آن است که به سراغ استفاده از لامپ های نمکی برویم. لامپ های نمکی بخار موجود در هوا را کاهش داده و به دنبال همین موضوع از پخش و رشد آلرژن ها، عوامل بیماری زا و محرک ها، در فضای خانه جلوگیری می کنند.

لامپ های نمکی، نور منحصر به فردی دارند که حتی در هنگام شب نیز می توانید از آنها استفاده کنید. این لامپ ها مزاحمتی برای خواب شما ایجاد نمی کنند و می توانند به عنوان یک وسیله تزئینی نیز استفاده شوند.

در این روش نیز مانند استفاده از گیاهان آپارتمانی، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که این روش به از بین بردن ویروس کرونا منجر نمی شود؛ بلکه به تصفیه هوای منزل و تهویه هوا در کرونا کمک می کند.

استفاده از پاک کننده های غیر شیمیایی

بررسی مساله کرونا و تهویه هوا نشان داده که استفاده از مواد شیمیایی می تواند دستگاه تنفسی ما را ضعیف تر کند. زمانی که شما از پاک کننده های شیمیایی استفاده می کنید، سیستم تنفسی و دفاعی بدن شما در برابر بیماری ها و ویروس ها، ضعیف تر می شود.

حتی اگر مجبور به استفاده از این مواد شیمیایی بودید، حتما باید پنجره های خانه را باز نگهدارید. استفاده از پاک کننده های غیر شیمیایی مانند سرکه و جوش شیرین نیز راه حل دیگری است که می تواند برای پاکسازی خانه استفاده شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

چقدر قصه پراکنی کردین
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (340 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (62 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (51 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣
(عکس) بهاره رهنما به کدام نامزد رای داد؟/تصویری متفاوت و دیده نشده از بهاره رهنما پای صندوق رای در تالار وحدت
(عکس) تصویر خنده دار و دهه شصتی از تیپ دامادی بهرام افشاری با یک کت زرد و موهای فرفری
(عکس) کافه گردی پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"، و پریناز ایزدیار/ چه کافه دلباز و سرسبزی هم هست
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند