نحوه استفاده باطری لپ تاپ

  شنبه، 19 مهر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه استفاده باطری لپ تاپ
در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی نگهداری از باتری لپ‌تاپ از شیوه صحیح شارژ کردن باتری گرفته تا روش کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها به افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ خود کمک کنید.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری های لپ تاپ

۱. همیشه اول دوشاخه را به پریز برق بزنید، سپس فیش آداپتور برق را به لپ تاپ متصل کنید. یک دلیل ساده برای آن وجود دارد؛ زیرا وقتی دوشاخه را به پریز متصل می کنید، برقی که به طور ناگهانی وارد می شود داراي نوسان است. اما وقتی اول دوشاخه به برق متصل شده باشد، بعد از چند لحظه کوتاه، برق توسط آداپتور از AC به DC تبدیل و نوسان آن گرفته می شود.
۲. وقتی می خواهید باتری جدیدی را به کار گیرید، دفعه اول کاملا از باتری استفاده کنید؛ طوری که سیستم شما خاموش شود. سپس اجازه دهید باتری ۱۲ ساعت در حالت شارژ بماند (حتی اگر شارژ آن کامل شد، باز هم بگذارید تا ۱۲ ساعت در شارژ باشد.) سپس از آن استفاده کنید.
۳. تصور عامه این است که باتری ها را تا زمانی که شارژ آنها به طور کامل تخلیه نشده است نباید به شارژ زد. یا اینکه هر چند وقت یک بار باید این باتری ها کاملا شارژ و دشارژ(تخلیه) شوند، اما این تصورات اشتباه است. حتی این کار صدمه بیشتری به باتری وارد می کند و از عمر آن کم می کند.
در واقع این مساله در مورد باتری های نیکل صدق می کند، ولی در باتری های قابل شارژ لیتیوم یونی که در لپ تاپ ها نیز استفاده می شوند، نباید تا زمان اتمام شارژ صبر کرد و می توان هر موقع آن را به شارژ متصل کرد.
4. در مکان هایی که می توانید لپ تاپ خود را به برق متصل کنید، سعی کنید از باتری استفاده نکنید و به جای آن سراغ آداپتور AC لپ تاپ بروید.
5. تنظیمات ذخیره انرژی را که در سیستم عامل وجود دارد در بالاترین حالت خود قرار دهید.
6. اگر درخشش نور صفحه نمایش خیلی برای کار شما مهم نیست، آن را کاهش دهید.
7. ابزارهایی را که استفاده نمی کنید غیرفعال کنید. به عنوان مثال زمانی که از مودم وایرلس یا بلوتوث استفاده ای ندارید، آنها را خاموش کنید.
8. تنظیمات اتوماتیکی مانند چک کننده هجی کلمات (spell checker) یا محاسبه خودکار (autorecalculate) را غیرفعال کنید. فعال بودن این موارد به دلیل تکرار و تعداد محاسبات باعث افزایش مصرف باتری می شوند. پس حتما به دنبال غیرفعال این موارد بروید.
9. سعی کنید ابزارهایی مانند برخی از گوشی ها را که قابلیت شارژ شدن از طریق USB دارند با لپ تاپ شارژ نکنید.
10. اگر شما یک باتری دیگر دارید، آنها را به طور مشترک استفاده کنید. به این صورت که یک بار از باتری اول و بار دیگر از باتری دوم استفاده کنید.
11. هیچ گاه از شارژرهای دیگر مدل ها و برندهای لپ تاپ استفاده نکنید، زیرا مقدار ولتاژ و شدت جریان آنها متفاوت است و به باتری و لپ تاپ شما صدمات جبران نا پذیری وارد می کند.
12. اگر کاری برایتان پیش آمد و باید چند دقیقه از لپ تاپ استفاده نکنید، آن را به حالت Hibernate ببرید.
13. سعی کنید در یک لحظه کمترین برنامه ممکن در حال اجرا باشد.
14. هر از چندگاهی لپ تاپ را با آداپتور به برق متصل کنید و سپس عملیات Defragment هارددیسک را انجام دهید.
Defrag کردن باعث می شود اطلاعات مرتبط با هم، داخل هارد در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هنگامی که آنها فراخوانی می شوند، کمترین زمان و حرکت مکانیکی هد هارد دیسک انجام بگیرد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف شود.
15. اگر می خواهید برای مدت خیلی طولانی (مثلا چند هفته) از باتری استفاده نکنید، آن را از لپ تاپ خود جدا کنید. البته باید شارژ آن ۴۰ درصد باشد و سپس آن را جدا کنید. همچنین توجه داشته باشید که باید باتری را در مکانی به دور از رطوبت قرار دهید. در کل دمای بسیار مناسب برای نگهداری آن بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی گراد است.
16. سعی کنید باتری را در کمترین دمای ممکن نگهداری و استفاده کنید. (اگر از باتری لپ تاپ خود خسته شده اید و می خواهید از بین برود، در یک روز داغ و مرطوب تابستانی، لپ تاپ خود را که به آن باتری نیز متصل است، در داخل ماشین خود جا بگذارید.)
17. این نکته را مد نظر قرار دهید که ابزارهای خارجی غیرضروري را به لپ تاپ وصل نکنید. ابزارهای USB (مانند موس) باتری لپ تاپ تان را خالی مي کنند.
18. رم سیستم را افزایش دهید. این کار به شما اجازه مي دهد تا به جای اینکه سیستم مرتب از حافظه مجازی استفاده کند، پردازش ها را بیشتر با رم انجام دهید.
19. اتصالات باتری را تمیز نگه دارید.
20. از خرید باتری کارکرده جدا خودداری کنید، چرا که معمولا باتری های کارکرده عمر چندانی ندارند.

چه زمان باید یک باتری جدید برای لپ تاپ بخریم؟

پیشنهاد می شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپ تاپ شما بسیار کاهش یافته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش ازاین گفته شد حتما باید هنگام انبار کردن آن رعایت شود. جدا از این موارد هنگام خریداری باتری جدید دقت کنید زمان زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.

چگونه باید باتری را برای مدت طولانی انبار کنیم؟

اگر قصد دارید باتری لپ تاپ خود را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید لازم است قبل از این کار شارژ آن را به حدود ۴۰ درصد برسانید. همچنین محل نگهداری باید تا جای ممکن خشک و تمیز باشد. باتری را می توان در یخچال یا سردخانه (دمای بین ۰ تا ۱۰ درجه ی سانتی گراد) نگهداری کرد، ولی به شرط این که نسبت به رطوبت کاملا عایق بندی شده باشد. بار دیگر لازم است یادآوری کنیم که بدترین دشمن باتری های لیتیومی حرارت است. بنابراین رها کردن باتری در صندوق عقب خودرو در روزهای گرم تابستان می تواند به نابود شدن آن کمک زیادی بکند.

دستورالعمل استفاده از باطری لپ تاپ

  1. لطفا در ابتدا شارژ باطری را تا ۳% خالی کنید و بعد، آن را کاملا شارژ نمائید.(برای بار اول حدود ۸ ساعت شارژ شود)
  2. شارژ باطری نباید هیچ زمانی کمتر از ۳% خالی شود. خالی­ کردن شارژ باطری تا ۰% کار اشتباهی است و اگر این کار انجام گردد باطری به سادگی خراب و یا عمر آن کم می­ شود.
  3. اگر باطری برای ۲ روز متمادی در حال شارژ شدن است، لطفا شارژ باطری را یکبار خالی و مجددا شارژ نمایید.
  4. اگر میخواهید باطری را برای مدتی کنار بگذارید، قبل از آن، باطری را بیشتر از ۵۰% شارژ نمایید، زیرا شارژ کمتر از ۵۰% می­تواند باعث خرابی باطری شود.
  5. بهترین شرایط برای استفاده از باتری، خالی کردن شارژ آن تا ۳% و مجدد شارژ نمودن آن حداقل هفته­ ای یکبار است.
  6. باتری باید ازگرما و ولتاژ بالا و دسترس کودکان دور باشد.
  7. اگر باطری برای زمان زیادی استفاده شده است (بیش از ۲ سال) باطری باید تعویض شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  8. هنگامیکه باطری جدید تهیه می­ کنید و باطری توانایی شارژ شدن ندارد، ممکن است مشکل شما از آداپتور یا لپ تاپ باشد (مخصوصا” در لپ تاپ های دل) در این مورد به متخصص مربوطه مراجعه فرمائید.
  9. زمان کلی ماندگاری شارژ باطری ارتباط مستقیم به نوع سخت افزار نوت بوک و طراحی آن دارد.

نکات مهم :

  • هرگز باتری در حال استفاده یا شارژ شدن را از دستگاه خارج نکنید.
  • وقتی شارژ باطری در حال اتمام هست هرگز کمتر از ۳% خالی نشود.

آیا دشارژ شدن کامل باتری لپ تاپ برای آن مضر است؟

بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ تاپ (رسیدن به ۰ درصد یعنی جایی که لپ تاپ خاموش می شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ تاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می شود به جای رها کردن باتری تا دشارژ شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا سقف ۱۰۰ درصد، از دشارژهای جزیی تا رسیدن به سطحی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن های زودبه زود استفاده کنید.

تصویر

چرا باتری لپ تاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می دهد؟

باتری لپ تاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده ی آن را نشان می دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه های مکرر شارژ و دشارژ به مرور زمان دقت خود را از دست می دهد. دقیق نبودن سنسور باتری می تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپ تاپ شود. ممکن است لپ تاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می تواند نتیجه ی چنین خطایی باشد.

کالیبره کردن باتری لپ تاپ به چه معنی است و چگونه انجام می شود؟

برخی از لپ تاپ ها به ابزارهایی برای کالیبره کردن مجدد سنسور باتری مجهز هستند که البته کاری بیشتر از انجام دادن یک دشارژ و شارژ کامل انجام نمی دهند. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه ی شارژ یک بار باتری لپ تاپ را بدون وقفه به طور کامل دشارژ کرده و سپس آن را بدون وقفه به طور کامل شارژ کنید.

توجه داشته باشید که یک چرخه ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (۱۰۰٪) ظرفیت باتری است ولی لزوما این اتفاق نباید یکجا صورت پذیرد. برای مثال ممکن است امروز نیمی از ظرفیت باتری را استفاده کرده و سپس آن را دوباره کاملا شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه ی شارژ محسوب می شود. در نتیجه بسته به نحوه ی استفاده ی شما تکمیل شدن یک چرخه ی کامل شارژ ممکن است چند روز به طول انجامد. باتری های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰) چرخه ی شارژ دارند و ظرفیت آن ها به مرور کاهش می یابد.

تصویر

صحیح ترین روش کالیبره کردن باتری لپ تاپ شامل مراحل زیر است:

۱. باتری را به طور کامل (۱۰۰٪) شارژ کنید.

۲. پس از شارژ کامل حدودا دو ساعت به باتری استراحت دهید تا گرمای ناشی از پروسه ی شارژ شدن کاملا خارج شود. در طول این مدت می توانید با حفظ اتصال به منبع برق از لپ تاپ برای کاربردهای سبک استفاده کنید.

۳. لپ تاپ را از برق جدا کرده و با توجه به تصاویر زیر آن را برای رفتن خودکار به حالت هایبرنت هنگام رسیدن شارژ باتری به ۵٪ تنظیم کنید. اگر امکان تنظیم روی ۵٪ وجود ندارد این مقدار را روی پایین ترین عدد ممکن بگذارید. توجه کنید که هرگز این مقدار نباید کمتر از ۵٪ باشد. برای بزرگ شدن تصاویر روی آن ها کلیک کنید.

تصویر

۴. لپ تاپ را روشن رها کنید تا به صورت بدون وقفه شارژ باتری کم شود و نهایتا به حالت هایبرنت برود. در طول این مدت می توانید از لپ تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

۵. زمانی که لپ تاپ به صورت خودکار خاموش (هایبرنت) شد آن را برای ۵ ساعت یا حتی بیشتر در همین حالت رها کنید.

۶. لپ تاپ را به برق وصل کنید و اجازه دهید باتری به صورت بدون وقفه به طور کامل (۱۰۰٪) شارژ شود. در طول این مدت هم می توانید از لپ تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

اگر پس از کالیبره کردن، باتری لپ تاپ خود را با نرم افزارهای مخصوص تست کنید معمولا «سطح فرسایش» (Wear Level) بیشتری را گزارش می دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم فکر می کنند کالیبره کردن کار مضری است. این تفکر صحیح نیست چرا که افزایش سطح فرسایش باتری در اثر کالیبره شده اتفاق نیفتاده بلکه اساسا باتری پیش از کالیبره شدن ظرفیت خود را صحیح گزارش نمی داده است. کالیبره کردن باتری ضروری است چرا که مانع از بروز اتفاقات ناخوشایندی نظیر خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در وسط یک ارائه ی بسیار مهم می شود، درحالی که به ظاهر باتری لپ تاپ هنوز ۳۰ درصد شارژ داشته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (138 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!