نحوه نگهداری از روباه صحرا یا روباه فنک به عنوان حیوان خانگی

  دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه نگهداری از روباه صحرا یا روباه فنک به عنوان حیوان خانگی
روباه صحرا (Fennec fox) حیوانی است از تیره سگ‌سانان جنس روباه‌ها (Vulpes) که در شمال آفریقا و خاورمیانه زندگی می‌کنند.ما در این مطلب نحوه نگهداری از این حیوان را بررسی می کنیم.

نگه داری روباه بسیار رایج نیست، اما از آنجا که هیچ چیز از این جانور محترم دوپا بعید نیست! انواع روباه ها (فنک، سیلور، آرکتیک و رد) به عنوان حیوان خانگی نگه داری می شوند.روباه بیابانی یا فنک فوکس (fennec fox)، یک حیوان بامزه، ریز چثه با گوشای دراز، که باعث شده این روباه طرفدار پیدا کند، و از آن نگه داری شود.

مشخصات کلی روباه صحرا یا روباه فنک

روباه فنک معمولا ۱۴ سال عمر می کند، و تا یک و نیم کیلوگرم وزن دارد. گوش هاش تا ۱۵ سانتی متر بزرگ می شود، این گوش های بزرگ نقش کولر دارند، برای خنک کردن بدن. قد آن تا شانه، ۲۰ سانتی متر می شود.در طبعیت و زندگی به دور از انسان ها، روباه فنک در گله های ده تایی معمولا زندگی خوشی دارند. روباه فنک در هنگام ترس و استرس، از خود بوی ترشح می کند، این بو مربوط به غدد روی دم خودش ( لکه سیاه انتهای دم) است و نه جای دیگر! همچنین غددی در بین انگشتان پا آن قرار دارد.

ضربان قلب طبیعی روباه فنک، در حال استراحت ۱۱۸ تا در دقیقه است، همچنین دمای طبیعی بدن آن ۳۸٫۲ درجه سانتیگراد است. تعداد تنفس در حالت استراحت ۲۳ عدد در دقیقه است. روباه ها سه جفت غدد پستانی دارند. همچنین کیسه های مقعدی در دو طرف مقعد وجود دارد.دمای بدن وقتی بیشتر از ۳۵ درجه سانتی گراد می رسد، روباه فنک شروع به له له زدن (پنتینگ) می کند. جهت جلوگیری از هدر رفتن آب بدن، بعد از ۵۰ درجه، بدن آن شروع به عرق کردن می کند. همچنین زبان خود را مجعد می کند، تا بزاق دهان حفظ بشود.

 روباه صحرا یا روباه فنک

خصویات رفتاری روباه صحرا یا روباه فنک

روباه های صحرا حیواناتی اجتماعی هستند و به توجه بسیاری نیاز دارند. با رفتار مناسب و تمرین، حیواناتی قابل کنترل هستند اما توجه داشته باشید که آن ها حیوانات وحشی رام شده هستند نه حیوانی اهلی مانند سگ!بسیار فعال پر انرژی و کنجکاو هستند، در فرار کردن مهارت بالایی دارند و به راحتی از هر چیزی بالا می روند.اگر با قلاده آن ها را بیرون می برید مطمئن شوید که فرار نکنند چرا که آن ها بسیار سریعند و گرفتن آن ها کار راحتی نیست.گوش های بسیار بزرگی دارند (حدود 12 سانتی متر درازا) که از آن ها برای خنک کردن خود استفاده می کنند. روباه های صحرا اگر احساس گرما کنند بسیار سریع نفس می کشند و در مقابل اگر دما به کمتر از 20 درجه برسد می لرزند. هنگامی که احساس رضایت می کنند مانند گربه ها صدایی خر خر مانند ایجاد می کنند.

تربیت و آموزش روباه صحرا یا روباه فنک

از آن جایی که روباه های صحرا به طور ذاتی حیواناتی وحشی هستند، آموزش آن ها می تواند مشکلات خود را داشته باشد. بعضی به سرعت نحوه استفاده از جعبه خاک را یاد می گیرند و برخی دیگر نیاز به زمان دارند.برای موفقیت در آموزش آن ها باید از خوراکی های تشویقی استفاده کرد (برای مثال هنگامی که از جعبه خاک خود به درستی استفاده کردند یا رفتاری مطابق میل شما داشتند). هیچگاه از تنبیه مستقیم برای مجازات روباه خود استفاده نکنید چرا که تاثیر منفی بسیار زیادی روی رابطه شما با روباه می گذارد.

رژیم غذایی روباه صحرا یا روباه فنک

روباه های صحرا در طبیعت همه چیز خوار هستند و در اسارت نیز باید رژیم غذایی متنوعی را برای آن ها ایجاد کرد. بهترین حالت استفاده از غذاهای آماده تجاری برای حیوانات وحشی است، به دلیل این که این نوع غذاهای آماده در ایران یافت نمی شوند، شما می توانید از غذاهای آماده سگ یا گربه استفاده نمایید (در کنار غذاهای آماده استفاده از سبزیجات تازه، میوه ها، تخم مرغ و … نیز پیشنهاد می شود).

تولید مثل روباه صحرا یا روباه فنک

روباه فنک، پلی استروس فصلی دارد. معمولا در اواخر بهمن و اسفند جفت گیری می کنند. در فصل جفت گیری، روباه نر علامت گذاری می کند، و روباه ماده دچار آلوپسی در پشت بد می شود. در زمان تولید، پرخاشگر و عصبی می شوند، و از دستکاری و مزاحمت توله ها تا سن ۳ الی ۴ هفته خودداری کنید.روباه ماده به مدت ۱ الی ۲ روز فصل فحل است. همانند سگ ها، زمان جفت گیری قفل می شوند، و تا دو ساعت زمان جفت گیری طول می کشد.معمولا دوره بارداری حدود ۵۱ روز است، و همچنین ۲ الی ۵ توله به دنیا می آید. توله ها در روزهای ۱۲ الی ۱۴ چشم خودشان را باز می کنند. توله ها در هفته ۸ الی ۱۰ از شیر گرفته می شوند. البته در سن ۱۲ روز، می توان از شیر جایگزین استفاده کرد.توله های که در سن ۱ ماهگی از غذای جامد، تغذیه شوند، می توان در اوایل هفته ششم از شیر گرفته شوند.بلوغ روباه فنک، از نظر جنسی در سنین ۹ تا ۱۱ ماهگی اتفاق می افتد. و عمرشان بین ۱۴ تا ۱۶ است.

سلامتی روباه صحرا یا روباه فنک

قبل از اینکه حتی به خرید روباه فنک فکر کنید، باید بررسی کنید که آیا دامپزشک عجیب و غریبی در منطقه شما وجود دارد که بتواند از چنین موجودی مراقبت کند.اکثر مشکلات و بیماری های آنان با سگ ها مشترک بوده و همان پیشگیری ها و واکسن ها را در این نوع روباه نیز استفاده می کنند. شما باید روباه خود را به طور روتین و مکرر برای هاری، پادنو ویروس و آدنو ویروس چک نمایید و حتما طبق برنامه منظمی آن را پیش دامپزشک ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (60 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (52 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (31 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت