نحوه پرورش و نگهداری درخت سپستان

  یکشنبه، 10 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری درخت سپستان
درخت چسبانک در نواحی جنوبی ایران، به ویژه در استان هرمزگان پراکندگی دارد. این گیاه نسبت به خاک‌های مختلف حساسیت خاصی نشان نمی‌دهد (خاک‌های با بافت سبک را بیشتر می‌پسندد)، در رطوبت بالا عملکرد بهتری دارد و در ایران ارتفاع آن از ۳ تا ۸ متر می‌باشد.

پرورش درخت سپستان

نام انگلیسی : CORDIA MYXA

خانواده : BORAGINACEAE – گل گاوزبان

بومی : چین

گیاه سپستان، سگ پستان یا سنگ پستان میوه درختی گرمسیری از تیره گل گاوزبان می باشد . این درخت بلند دارای گل های سفید خوشه ای معطر است که میوه آن به صورت خوشه انگور بیضی شکل و زرد رنگ مشابه آلو می باشد. ساقه درخت سپستان سفید رنگ با شاخه هایی سبز رنگ و برگ هایی مدور ،بزرگ و کمی خشن می باشد. شیره این گیاه لزج و بی مزه است. برگ های این گیاه بدون کرک بوده و طعم گیاه سپستان شیرین می باشد.
کاشت درخت این میوه در هرمزگان، سواحل خلیج فارس، جزیره خارک، هند، چین و تایوان صورت می پذیرد که در ایران در کناره های خلیج فارس مخصوصاً در بندرعباس آن را به عنوان درخت انبو و در بقیه نقاط کشور به عنوان سپستان می شناسند.

میوه گیاه بخش دارویی این گیاه را تشکیل می دهند. میوه های خشک چروکیده و قهوه ای رنگ آن به شکل مخروطی است و از طریق خشک کردن میوه های کروی و زرد رنگ آن که در حالت تازه دارای آب و موسیلاژ فراوان است به دست می آید. از آن برای تغذیه نیز استفاده می شود. البته از برگ و پوست این درختچه هم اثرات درمانی دیده شده است.

داروسازان سنتی ايران نيز به آن (اطباءالكليه) لقب داده اند چون بهترين دارو برای امراض كليوی می باشد.

تصویر

انواع گیاه سپستان شامل دو نوع زیر می باشد:

  1. میوه آن درشت بوده و هنگام رسیدن میوه، گوشت میوه به راحتی از دانه آن جدا می شود.این نوع از سپستان دارای لعاب بیشتر و شیرینی کمی می باشد.
  2. این نوع از سپستان میوه کوچکی داشته و هنگام رسیدن گوشت میوه از دانه جدا نمی شود.میوه آن شیرین بوده و لعاب آن کم می باشد.
  3. گونه های لیتوسپرموم آن، فعالیت هورمونی داشته و همچنین دارای لیتوسپرمین می باشند که برای رنگ کردن مواد غذایی از آنها استفاده می کنند.

تركیبات مهم سپستان :

برگ و میوه سه پستان حاوی آلكالوئیدهای پیرالوزیدین ، كومارین ها ، سا پونین ها ، ترپن ها و استرول ها است . میوه كه ۷۰ درصد آن را قسمت گوشتی تشكیل می دهد ، حاوی ۶ درصد آب ، ۳۵ درصد پروتئین ، ۳۷ درصد چربی و ۱۸ درصد كربوهیدرات هاست . دانه های میوه ۳۲ درصد آب و ۴۶ درصد چربی دارند. مواد مهم روغن دانه ها شامل اسید های اولئیك ، لینولئیك ، بهنیك ، آراشیدیك ، استئاریك و پالمیتیك می باشند.

خواص درمانی سپستان :

  1. بهترین دارو برای امراض کلیوی می‏باشد. این درخت که به شجر الدین معروف است. برای اسهال و ناراحتیهای دستگاه تنفس و سرفه مفید است.
  2. گذاشتن میوه در دهان و مکیدن و فرو بردن آب آن و آشامیدن آب خیسانده آن و همچنین جوشانده آن سینه و گلو را نرم می‏کند و گرفتگی آواز را برطرف می‏نماید و سرفه را درمان می‏کند. عطش را فرو می‏نشاند و سوزش ادار را تسکین می‏دهد.
  3. ضماد جوشانده میوه و برگ در دوشاب جهت باز شدن دمل و مجرب است.
  4. مقدار خوراک میوه تا دو مثقال است و بهتر آن است که همیشه با عناب با خطمی مصرف شود تا برای جگر مفید باشد.
  5. دمکرده میوه چه تازه و چه خشک به عنوان نرم کننده به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر تجویز می‏شود، گلهای کوچک آن در فاصله اردیبهشت تا خرداد باز می‏شود و رنگ آنها قرمز مایل به بنفش است.
  6. ضماد گرد مغز هسته سپستان در استعمال خارجی برای درمان بیماریهای قارچی پوست که به صورت حلقه هایی ظاهر میشود و رفع التهاب پوست نافع است.
  7. از برگها می‏توان مانند گل گاو زبان استفاده کرد. ضماد برگ تازه و ریشه له شده و جوشانده آنها جهت تسکین درد سوختگی مصرف می‏شود و همچنین جهت التیام جراحات و ترک پستان، بواسیر و خارش مفید بوده اولسرها را معالجه می‏کند.
  8. مغز دانه‏ های آن دارای روغنی است که طعمی ملایم داشته و در اثر ماندن تند می‏ شود و کلیه را تقویت کرده و ناراحتیهای آن را برطرف کند، سنگ کلیه را شکسته و می‏ریزاند، و برای این کار داروسازان سنتی ایران دستور داده‏ اند برگ و سرشاخه ‏های گلدار آنرا می‏توانید مانند چای دمکرده بنوشید، اشتها را زیاد و سکسکه را برطرف می‏کند و قلب را قوی می‏نماید.
  9. باز کننده ادرار و عادت ماهانه نیز می‏باشد. از جوشانده ۳۰ تا ۴۵ گرم دانه‏های آن با شکر و دمکرده گل خطمی و کمی شوره برای معالجه نقرس تجویز می‏شود.
  10. قسمت مورد استفاده گیاه سپستان بیشتر ریشه آن است. رنگ ریشه خاکستری مایل به قرمز و دارای بوی مخصوص و طعام لعابی است. آرام کننده و کمی مخدر میباشد.
  11. ریشه گیاه قابض میباشد. و ریشه آن دارای ماده‏ای قرمز رنگ است که با آن مواد غذایی مخصوصا کره و پنیر را رنگ می‏کنند. و ریشه برگ آنرا جهت معالجه نزله و امراض ریه و درمان اسهال و پیچش روده و جلوگیری از خونریزی تجویز می‏نمایند.
  12. پوست درختچه سپستان قابض بوده و خاصیت مسهلی دارد. عصارۀ پوست درخت را برای تسکین دردهای قولنج یا کولیک در روده ها مصرف می کنند. جوشاندۀ پوست درخت برای رفع سوء هاضمه و کاهش تب مفید است .
  13. در هند و چین، اندونزی و فیلیپین از جوشاندۀ پوست درخت و ساقه های آن را به عنوان تونیک و مقوی می خورند . بعلاوه این جوشانده برای قطع اسهال و کاهش تب و کمک به سوء هاضمه نیز مفید است و دارویی برای تسکین سردرد میباشد. در استعمال خارجی پوست درخت را خیس و مرطوب و نرم کرده روی ورمها ، جوش و کورک می اندازند برای تحلیل ورم موثر است . به صورت غرغره و یا از گرد پوست برای رفع التهاب و جوشهای داخل دهان استعمال می شود. و گرد پوست سوختۀ آن برای تسکین درد و زخم آتش سوختگی مفید است .
  14. سپستان مضر معده است و کبد را ضعیف می کند لذا سرد مزاجها باید با برگ گل سرخ و سایرین با عناب بخورند. جانشین سپستان از نظر خواص ختمی است.

شرایط محیط رشد درخت سپستان :

این گیاه در ارتفاعات مختلف به صورت خودرو می روید. این گونه بومی چین بوده و در نواحی گرمسیر رشد می کند. همچنین این گیاه به خوبی در خاک های رسی – لومی عمیق و شنی پرورش می یابد. رشد آن در صورتی که میزان بارندگی سالیانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر باشد، بهتر خواهد بود.

اين گياه را همانند دیگر گياهان تيره گاو زبان در فصل پاييز يا بهار می توان كشت كرد. گياه مذكور در طول دوره رويش به آب و هوای گرم و آبياری نسبتاً كمی نياز دارد. گل های سپستان در فصل بهار شکفته می شوند، ميوه ها نيز از اواخر مرداد ماه تا اويل شهريور ماه می رسند، كه زمان برداشت نيز همراه با رسيدن ميوه ها است. برداشت ميوه نيز معمولاً ابه كمك دست انجام می گيرد. تكثير اين گياه اغلب با پاجوش و قلمه و گاهی نيز با بذر است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (155 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (112 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (26 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (8 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس