ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی

  سه شنبه، 15 مهر 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی
رفرنس یکی از بخش های بسیار مهم در مقاله میباشد که شیوه رفرنس دهی در هر مقاله و کتاب با توجه به حوزه موضوعی و موارد دیگر متفاوت میباشد. در این مطلب تصممی داریم به صورت کامل در مورد نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی آموزش های لازم را ارائه کنیم.

رفرنس نویسی

رفرنس نویسی یکی از دغدغه های نویسندگان مقاله و پایان نامه می باشد که باتوجه به گسترش سبک ها و نوع رفرنس نویسی انتخاب یک سبک خاصی از رفرنس نویسی برای مقاله کمی دشوار می باشد. نویسنده مقاله باید ابتدا با انواع سبک ها و حالت های رفرنس نویسی آشنا شود و سپس بهترین سبک را برای نوشتن مقاله انتخاب کند. سبک های رفرنس نویسی در یک مقاله به ترتیب زیر می باشد:

یکی از روشهای رفرنس نویسی مقالات انگلیسی که بهترین روش می باشد استفاده از گوگل اسکالر است .که با ورود به سایت گوگل اسکالر وبا وارد کردن عنوان مقاله موردنظر درنوارجستجوی گوگل اسکالر ، به راحتی به تعداد زیادی از مقالات دسترسی خواهیم داشت. وشایان دکر می باشد که ساده تررین رفرنس دهی مقالات انگلیسی به وسیله Endnote می باشد. این نرم افزار نیز به نوبه خود یکی از بهرتین و جامع ترین نرم افزار های رفرنس دهی می باشد که به دلیل اعتبار وجامع بودن مورد استفاده پژوهشگران ودانشگاههای معتبرمورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار ها به شما کمک می کنند تا با سبک دلخواه خود رفرنس های مقاله را به راحتی تکمیل کنید. اما انواع سبک ها و شیوه های رفرنس دهی معتبر به ترتیب زیر می باشند:

  1. رفرنس نویسی به روش ونکوور
  2. رفرنس نویسی به روش apa
  3. رفرنس نویسی به روش هاروارد
  4. رفرنس نویسی به روش شیکاگو

با توجه به اینکه هر یک از سبک ها و شیوه های رفرنس دهی در مقالات متفاوت می باشد از این رو باید سبک رفرنس نویسی را با توجه به حوزه موضوعی هر مقاله مشخص کنید سبک رفرنس نویسی در هر مقاله بر اساس موضوع به ترتیب زیر می باشد:

نوع ارجاع دهی

تخصص و موضوع

روش ارجاع دهی

APA

علوم اجتماعی

نویسنده-تاریخ

هاروارد

اقتصاد

نویسنده-تاریخ

ونکوور

علوم پزشکی

عددی

شیکاگو A

علوم انسانی

نشانه­ گذاری

شیکاگو B

علوم انسانی

نویسنده-تاریخ

OSCOLA

حقوق

نشانه ­گذاری

MLA

علوم انسانی(تخصص زبان شناسی)

نویسنده-عدد صفحه

IEEE

علوم سخت( همانند IT)

عددی

Turabian

علوم انسانی (تخصص زبان شناسی)

نشانه ­گذاری

Turabian

علم اجتماعی

نویسنده-تاریخ

AMA

علوم پزشکی

عددی

ACS

شیمی

عددی، نویسنده-عدد صفحه و نشانه­ گذاری

NLM

علوم پزشکی

عددی

AAA

مطالعات اجتماعی

عددی

APSA

علوم سیاسی

نویسنده-تاریخ

ABNT

علوم فنی

عددی، نویسنده-تاریخ

دلیل شکل گیری روش های مختلف رفرنس دهی یا منابع نویسی چیست؟

اولین دلیل ارجاع دهی های متفاوت به صورت واضح تفاوت در نوع رشته های مختلف آکادمیک است و مهم ترین دلیل شاید یکپارچگی مجلات در مورد مقالاتی باشد که قصد چاپ آن ها را دارند در هر صورت علاوه بر رعایت موارد علمی که بخش مهمی از ساختار مجلات است رعایت کردن یک ساختار مشخص در مقالات یک مجله مخصوصا در ارجاع دهی مقاله می تواند سبک خاصی برای یک مجله به وجود آورد که نشان دهنده نظم و زیبایی یک مجله خصوصا در رفرنس دهی می باشد

نکات مهم در طریقه رفرنس نویسی در مقاله که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • در طریقه رفرنس نویسی در مقاله زمانی که می خواهیم در داخل متن به منابع اشاره کنیم، تنها نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار مقاله در داخل پرانتز نوشته می شود. منابع کامل تنها در لیست کلی منابع و در انتهای مطلب و صفحه ای جداگانه نوشته می شوند.
  • ارجاعات به کتاب ها بر خلاف مقالات، علاوه بر نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار، باید شامل شماره صفحه مورد استناد قرار گرفته شده نیز باشد. به عنوان مثال: (Gumwad 1952:209). این کار به منظور تسهیل کار مخاطبان یا محققان آینده ای است که می خواهند به منبع اصلی اطلاعات ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی داشته باشند. در مورد مقالات به علت اینکه معمولا محتوای آنها کوتاه تر است و یک موضوع واحدی را در کل مطلب دنبال می کنند، این کار انجام نمی پذیرد.
  • برای مقالات یا کتاب هایی که دو نویسنده دارند بایستی به نام خانوادگی هر دو نویسنده و سال انتشار اشاره کنیم. به این ترتیب: (Click and Clack 1974). در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از دو مورد باشد تنها به ذکر نام خانوادگی نویسنده اول و عبارت “و همکاران”، بسنده می کنیم. (در مقالات انگلیسی به جای این عبارت از عباراتی همچون and others و یا .et al استفاده می کنیم.)
  • در صورتی که قصد دارید از مطلب یک مقاله که آن را در مقاله دیگری خوانده اید استفاده کنید، بایستی نام هر دو منبع آورده شود. به عنوان مثال: (Driblick 1923, in Oobleck 1978)
  • اگر در نوشتن یک تعریف یا عبارت از دو منبع استفاده کرده اید، نام منابع بایستی با علامت “;” از همدیگر جدا شده باشند. به این صورت: (Gumwad 1952:209; Bugjuice 1970; Bruhahauser et al 1973)
  • در نوشتن رفرنس به هیچ عنوان از پاورقی استفاده نکنید! پاورقی ها اغلب در نوشتن کتاب ها کاربرد دارند و به ندرت در مقالات مشاهده می شوند. به جای این کار منبع را درداخل متن و در مقابل عبارات مربوط ذکر کنید.
  • همچنین برای نوشتن پاورقی از نقل قول مستقیم استفاده نکنید! در اغلب موارد زمانی که از منبع خاصی برای استناد استفاده می کنید، نیاز به اشاره به عین مطلب گفته شده در متن اصلی ندارید و کافی است تفسیری را که به نتایج شما کمک می کند، به زبان خودتان بنویسید

تصویر

با توجه به آنچه که مطالعه فرمودید با رفرنس و دلایل استفاده از رفرنس هایی با سبک های مختلف آشنا شدید اکنون می توانید برای اینکه بهترین حالت ممکن رفرنس های مقاله فارسی یا انگلیسی را تدوین کنید نمونه از هر یک از سبک های رفرنس نویسی را گرد آوری کرده ایم:

نمونه ای از شیوه های رفرنس نویسی

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک APA

ارجاع دهی درون متنی به روش APA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند (استوارت و سیمونس، ۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش APA

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. Berkeley، USA: مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press).

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به روش هاروارد (Harvard)

ارجاع درون متنی به روش هاروارد

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند( استوارت و سیمونس،۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش هاروارد

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند، مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press)، Berkeley.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ونکوور

نحوه ارجاع دهی درون متنی در روش ونکور

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.(۱)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش ونکور

۱٫Stewart D,Simmons M. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس(New Riders Press) :2010.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگوA

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو A

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی یا ته­ نویس به روش شیکاگو A

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس (Dave Stewart and Mark Simmons)، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت برخورد می کنند. ­ ( برکلی: نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش شیکاگو A

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگو B

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو B

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می ­کند( استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲).

نحوه ارجاع در فهرست منابع به روش شیکاگو B

استوارت، دیو اند مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس.

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش OSCOLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی به روش OSCOLA

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰)

نحوه ارجاع دهی فهرست منابع به روش OSCOLA

استوارت D و سیمونس M، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( نیورایدرز پرس، ۲۰۱۰)

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش MLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (استوارت و سیمونس ۲۲).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدر پرس چاپ ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک IEEE

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش IEEE

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (۱).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش IEEE

د.استوارت و م.سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی، USA : نیورایدرز پرس، ۲۰۱۰٫

ارجاع دهی به سبک Turabian

نحوه ارجاع دهی درون متنی

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.۱

نحوه اشاره به منبع اصلی در پاورقی/ته ­نویس

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰)، P.22.

اشاره به منابع زیرمجموعه منبع اصلی با استفاده از پاورقی/ته­ نویس

۱ استوارک و سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. P.22.

نحوه ارجاع دهی در لیست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. برکلی: نیورایدرز پرس ، ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک Turabian با استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ

نحوه ارجاع دهی درون متنی

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند(استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲ ).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. برکلی: نیورایدرز پرس.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک AMA

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش AMA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱(صفحه۳)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش AMA

استوارت د، سیمونس م. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند. برکلی،USA : نیو رایدرز پرس؛ ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ACS

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از پاورقی

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.۱

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از سیستم عددی

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند. (۱)

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند. (استوارت و سیمونس،۲۰۱۰)

در فهرست منابع، زمانی که از سیستم نویسنده-تاریخ استفاده می­ شود، منابع به ترتیب حروف الفبا لیست می­ شوند و زمانیکه از سیستم عددی پیروی می­ کنید به ترتیب اعداد ذکر می ­گردد.

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت،د.؛سیمونس،م. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند؛ نیورایدرز پرس: برکلی،۲۰۱۰٫

تصویر

یکی از بدترین مسائل در علم سرقت ادبی است. سرقت ادبی می تواند به عواقب وخیمی، از نظر حرفه ای و حقوقی، منجر شود. تخلفات عبارتند از جعل و تعریف داده ها، استفاده ی نامناسب از اشخاص مورد آزمایش و حیوانات در تحقیق و استفاده از ایده ها یا عبارت پردازی نویسنده ی دیگر بدون انتساب مناسب. همچنین ممکن است بدون قصد تخلف از اصول اخلاقی مرتکب این تخلفات شوید. منابع آموزشی عبارتند از بسته ی منابع اصول اخلاقی نشر (PERK) منتشر شده توسط کمیته ی اصول اخلاقی نشر (COPE) و اصول اخلاقی در وبسایت نشر و پژوهش الزویر. از این رو اهمیت بخش رفرنس و منابع را در تحقیق دست کم نگیرید. چنانچه رفرنس دهی و منبع نویسی را به صورت کامل انجام ندهید در این صورت مقاله شما به دیل وجود سرقت علمی ریجکت خواهد شد و از اعتبار ساقط خواهد شد. رفرنس نویسی را دست کم نگیرید و حتما همه مراحل و قواعد را در نوشتن آن رعایت نمایید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (361 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (335 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (206 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (203 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (177 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (92 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (80 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (40 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (34 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (28 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه قصاب اهوازی برای جذب مشتری مرزهای خلاقیت را جابه جا کرد/ مغزشو باید طلا گرفت +عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار کشاورز خوزستانی برای آبیاری سیب زمینی با شلنگ و پنکه رومیزی حماسه آفرید/ مایه افتخاری هموطن😂+فیلم (23 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (22 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
استوری معنادار و پُر مفهوم پریچهر قنبری، همسر اول شهاب حسینی بعد از انتشار خبر ازدواج دوم آقای بازیگر+عکس پشت صحنه خنده دار پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در سریال زیرخاکی / خودشون هم ریسه رفتن از خنده😂+فیلم طراحی عجیب سرویس بهداشتی عمومی با دیوارهای شیشه ای شفاف در وسط پارک/ کار طراحی داره به جاهای باریک کشیده میشه +فیلم مربیگری خصوصی عقاب آسیا در آمریکا/عابدزاده مهاجرت کرد؟+ فیلم رونمایی از دختر زیبا و ناز ایمان قیاسی، مجری مشهور ایرانی/ ماشاءالله چقدر بانمک و گوگولیه+عکس میز صبحانه رمانتیک و سالم همسر شاهرخ استخری با شمع و خوراکی های رنگارنگ/ مثل همیشه خوش سلیقه و خاص+عکس ابهام و بلاتکلیفی در بازگشت به ایران از زبان این دو بازیگر سریال پایتخت+عکس نگاهی به جشن تولد لاکچری و جوان پسند مادر علی ضیا در رستورانی روباز و شیک+عکس/ مبارکا باشه گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂 تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس حضور آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمت به زائران +ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس