نحوه ثبت نام در سجام

  شنبه، 11 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه ثبت نام در سجام
ساعد نیوز: سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ارائه بهتر و سریع تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرد. سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است.

سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ارائه بهتر و سریع تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرد. سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است. این سامانه به صورت فراگیر برای ثبت نام اولیه تمامی سرمایه گذاران حقیقی، حقوقی، ایرانی و خارجی در بازار سرمایه استفاده می شود. بنابراین می توان آن را یک سامانه ملی نیز نام گذاری کرد.

مراحل ثبت نام در سجام به صورت کلی

ثبت نام در سامانه سجام

در گام اول وارد سایت سجام به آدرس https://www.sejam.ir شوید.برای ثبت نام در سامانه سجام، بر روی دکمه “ثبت نام در سجام” کلیک کنید.شما بایستی شماره تلفن خود را در این قسمت وارد کنید تا کدی برای شما فرستاده شود. بر روی “دریافت کد تایید” کلیک کنید.کد تایید دریافت شده بر روی موبایل خود را در کادر مربوطه وارد کنید. شما بایستی بین دو گزینه ‘حقیقی ایرانی‘ و ‘حقوقی ایرانی‘ یکی را انتخاب کنید. شخص حقوقی به گروه یا موسساتی که فعالیتی را دنبال می کنند گفته می شود. اگر شما به صورت فردی قصد ثبت نام دارید گزینه حقیقی را انتخاب کنید.

سمت و شرایط نماینده

در این مرحله توضیحاتی برای شما نمایش داده می شود. این اطلاعات را به دقت بخوانید. گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و در انتها بر روی “تایید/ادامه گام بعدی” کلیک کنید.

هزینه دریافت کد سجام

شما بایستی درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و مبلغ ده هزار تومان بابت ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی بپردازید. پس از انتخاب درگاه (فقط درگاه بانک ملی فعال است) بر روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید.

درج مشخصات کارت

مانند هر خرید اینترنتی دیگری، مشخصات کارت بانکی خود را وارد کنید و خرید را انجام دهید.

فاکتور پرداخت

پس از پرداخت، فاکتور پرداختی به شما نشان داده می شود. شما می توانید با کلیک بر روی گزینه “چاپ فاکتور” فاکتور را چاپ کنید و با کلیک بر روی “ادامه مراحل ثبت نام” به مرحله بعد بروید.

تکمیل اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی خود که شامل: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد و … است را وارد کنید. اگر قصد ثبت نام در سجام برای شرکتی را دارید اطلاعات مربوط به نماینده قانونی را پر کنید.

تکمیل اطلاعات ارتباطی

پس از ثبت مشخصات فردی، راه های ارتباطی با خود را ثبت کنید. شماره موبایل، آدرس و اطلاعاتی از این گروه. در پایان بر روی گزینه “ذخیره” کلیک کرده و به مرحله بعد بروید.

کد های سهام داری مشتری

سجام در این مرحله از شما کد های سهام بورسی تان را درخواست می کند. نوع بورس را مشخص کنید و کد مربوطه را به لیست مشخص شده بیفزایید.

اطلاعات شغلی

عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت یا موسسه، تلفن، نشانی، کد پستی و… تمامی اطلاعاتی هستند که باید در این مرحله تکمیل کنید.

درج اطلاعات مالی

از آنجایی که طی سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان، سود هر کارگزاری به طور متمرکز به حساب معامله گر واریز می گردد، لذا لازم است اطلاعات مالی خود را به درستی وارد کنید. فراموش نکنید، شماره حساب درج شده بایستی حسابی مختص شخص باشد. سجام حساب مشترک قبول نمی کند.

تایید اطلاعات

سجام در این قسمت از شما می خواهد اطلاعات ثبت شده خود را تایید کنید. گزینه “می پذیرم” را انتخاب کنید. پس از پایان مراحل ثبت نام در سامانه سجا، شما می توانید با مراجعه به مراکز احراز هویت که لیست آن در سایت سجام موجود است، هویت خود را احراز و عملیات ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل کنید.

مرحله احراز هویت

این مرحله را می توانید با استفاده از اپلیکشن های احراز هویت ویا مراجعه مستقیم به کار گزاری ها انجام دهید مثلا کارگزاری آگاه ویا مفید.این مرحله برای همه کارگزاری ها یکسان است بعد از انجام ثبت نام اولیه به همراه مدارک زیر به یکی از شعب کارگزاری مراجعه نمایید:

  • کد ۱۰ رقمی دریافت شده از سامانه سجام بوسیله پیامک
  • مدرک تحصیلی دیپلم و دیپلم به بالا
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی

بعد از اقدام شما برای دریافت کد بورسی از طریق شرکت های کارگزاری، کارگزاری ها مدارک و فرم های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه خواهند داد و کد بورسی شما تقریبا بعد از سه روز کاری صادر خواهد شد و به ایمیل یا شماره همراه شما ارسال خواهد شد که با آن می توانید به خرید و فروش سهام بپردازید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی، یک شناسه معتبر و واحد برای هر شخص است. شما با داشتن آن می توانید در بازار بورس یا فرابورس به معامله بپردازید. این کد از پنج رقم تصادفی و سه حرف اول نام خانوادگی شما تشکیل شده و شبیه کد ملی است و هر شخص فقط می تواند یک کد داشته باشد. شما می توانید هر نوع سهام یا اوراق پذیرفته شده نظیر اخزا، تسه و… در بازار سرمایه را با داشتن آن معامله کنید. البته، معاملات بورس کالا و بورس انرژی با کدهای متفاوت و جداگانه ای از بورس انجام می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...