دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

نحوه شستن و ضد عفونی کردن گل کلم 

دوشنبه، 11 بهمن 1400
شست و شوی میوه و سبزیجات برای سلامت بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همانطور که می دانید سبزیجات مانند گل کلم دارای کرم و حشراتی هستند که باید به صورت دقیق و با روش خاصی آن را بشویید به همین خاطر، در این مقاله شما عزیزان را با نحوه شستن گل کلم آشنا خواهیم کرد.

گل کلم یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیتی است که می توانید در انواع سالادها و غذا ها از آن استفاده کنید حتی می توانید گل کلم را تا مدت ها منجمد کنید گل کلم سرشار از ویتامین است و برای غذاهای رژیمی بسیار مفید است. کرم و حشرات داخل شکاف میوه ها و سبزیجات پنهان می شود و به راحتی قابل تشخیص نیستند از این رو، در زمان خرید سبزیجات باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است دارای میکروب و باکتری های مثل سالمونلا , لیستریا و ای کولی باشند از این رو، شستن سبزیجات بسیار مهم است .شاید برای برخی از شما ها شستن گل کلم کمی دشوار باشد ما در این مطلب نحوه شستن ان را برای شما عزیزان اماده کرده ایم.

نحوه شستن گل کلم

ساده ترین روشی که در بسیاری از مقالات خوانده ایم این است که سبزیجات خود را در یک سرکه رقیق برای حدود 10 تا 20 دقیقه فرو ببرید یا سبزیجات و میوه ها را برای مدتی در آب شور خیس کنید . بعداً آن ها را با آب بشویید و به صورت دل خواه استفاده کنید . معدود سبزیجاتی وجود دارد که به ما زحمت می دهند. یکی از آنها گل کلم است. دلیل، کرم هایی است که در زیر گلهای آن پنهان شده اند، و تقریبا دیدن آنها را غیرممکن می کند. تمیز کردن و ضد عفونی کردن گل کلم بسیار مهم است .علاوه بر دو روش تمیز کردن سبزیجات ,برخی از این روش برای تمیز کردن گل کلم ( یا حتی کلم بروکلی ) استفاده می کند . این روش از زردچوبه استفاده می کند چون خاصیت ضد باکتری دارد و می تواند میکروب ها را بکشد .

مراحل شستن گل کلم

  • گل کلم را از ساقه جدا کنید ، هر لکه ای را با مالش آن زیر آب بشویید .
  • در یک کاسه، به اندازه کافی آب را بریزید تا گلها به طور کامل در آن غوطه ور شوند. (همچنین می توانید از آب گرم استفاده کنید)
  • 2-3 قاشق چای خوری پودر زردچوبه اضافه کنید و آن را هم بزنید.
  • سپس گلهای گل کلم را به آن اضافه کنید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند.
  • درنهایت آبکشی کنید. حالا گل کلم شما ضد عفونی شده و آماده استفاده در دستور آشپزی شما می باشد .

برای شستن گل کلم به چه نیاز داریم؟

آنچه شما برای فرآیند تمیز کردن گل کلم نیاز دارید:

  • سر گل کلم
  • یک قابلمه گود بزرگ برای گذاشتن گل کلم در آن
  • آب - به اندازه کافی برای پوشش همه گل کلم
  • نمک - برای اضافه کردن به آب گرم
  • آب سرد – برای شستن نهایی قبل استفاده در آشپزی
  • چاقوی تیز
  • صافی یا الک

برش و تمیز کردن گل کلم

برگ ها را از پایین گل کلم بکنید، ساقه بلند را با یک چاقوی تیز ببرید. اگر متوجه شدید که گلها برای کاری که می خواهید انجام دهید، بسیار بزرگ هستند، آن ها را با دست یا چاقو به قطعات کوچک تر و مناسب برای غذایی که می خواهید درست کنید، برش دهید.

شستن گل کلم با نمک

آب داغ را در یک قابلمه بریزید( توجه داشته باشید که آب جوش نباشد) سپس کمی نمک اضافه کنید و همه گل کلم را به آب داغ اضافه کنید و سپس اجاق گاز را خاموش کنید.در قابلمه را بپوشانید و حدود 5 تا 8 دقیقه بگذارید تا بماند. ممکن است کثیفی و حشرات کوچکی را ببینید که در آب شناور هستند( اگر وجود داشته باشد .)گل کلم را با استفاده از یک قاشق شکافدار از آب داغ بردارید یا می توانید آب داغ را خالی کنید و گل کلم ها را در یک صافی بریزید تا آب به خوبی خالی شودگلها را بر روی یک حوله ضخیم بگذارید تا خشک شود .شما تفاوت رنگ گل کلم را خواهید دید که پاک تر و سفید تر می شود. حالا گل کلم آماده طبخ است.

شست و شوی گل گلم با زردچوبه

ابتدا گل کلم را از ساقه جدا نمایید و هر لکه ای را زیر آب کاملا بشویید سپس کاسه مناسبی را انتخاب کرده و به میزان کافی آب داخل آن ریخته و به آن دو تا سه قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید و هم بزنید.حالا گل های گلم کلم را به آن افزوده و بعد از زمان بیست تا سی دقیقه آن ها را آبکشی کنید تا کاملاً گل کلم ضد عفونی شوید و به راحتی از آن در تهیه غذا استفاده کنید.

نکته : زردچوبه به دلیل داشتن خواص ضد باکتری به از بین بردن میکروب ها کمک می کند.

سفید شدن گل کلم

برای آنکه گل کلم شما سفید شود برای آنکه گل کلم شما سفید و درخشان شود،در حین پختن مقدار کمی شیر با آن اضافه کنید

ارزش تغذیه ای گل کلم

بر اساس مطالعات انجام شده، یک پیمانه گل کلم خرد شده خام حاوی ۲۷ کالری، ۲ گرم پروتئین ، ۰.۳ گرم چربی و ۵ گرم کربوهیدرات است. مصرف یک پیمانه از گل کلم خام، ۷۷ درصد از نیاز بدن به ویتامین سی ، ۲۰ درصد به ویتامین ک ، ۱۰ درصد از ویتامین B6 و فولات را رفع می کند. این ماده همچنین حاوی تیامین، نیاسین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و منگنز است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟