بیوگرافی نیکولا تسلا مخترع آمریکایی

  سه شنبه، 11 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
بیوگرافی نیکولا تسلا مخترع آمریکایی
نیکولا تسلا یکی از معروف ترین چهره های ماندگار جهان علم است. او مبتکر، فیزیکدان، مهندس و یکی از پیشگامان اکتشافات مهندسی برق به شمار می رود. نیکولاتسلا دست کم در سه کشور کرواسی، صربستان و آمریکا بعنوان قهرمانی ملی مورد تجلیل است.

چکیده ای از بیوگرافی نیکولا تسلا

  • نام: نیکولا تسلا
  • متولد:۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶
  • زادگاه: سمیلجان، امپراتوری اتریش (کرواسی امروزی)
  • مرگ: ۷ ژانویهٔ ۱۹۴۳
  • تبار: صربی تبار
  • رشته فعالیت: مخترع، فیزیک دان و مهندس
نیکولا تسلا
نیکولا تسلا (به انگلیسی: Nikola Tesla) ( زاده ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ – درگذشته ۷ ژانویه ۱۹۴۳)، مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک، فیزیک دان و آینده پژوه صرب تبار آمریکایی بود. وی بیشتر برای نقشش در طراحی سیستم نوین برق رسانی بر اساس جریان متناوب شناخته می شود. تسلا بدون دریافت مدرک تحصیلی در رشتهٔ مهندسی و فیزیک تحصیل کرد. او پیش از مهاجرت به آمریکا، در مخابرات راه دور و مهندسی برق تجربه داشت. وی در سال ۱۸۸۴ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده و شهروند آمریکا شد. او مدت کوتاهی در نیویورک در شرکت توماس ادیسون مشغول به کار شد. پس از مدتی کوتاه با کمک حامیان مالی، فعالیت مستقل خود را آغاز و با احداث آزمایشگاه ها و کارخانه هایی، محصولات الکتریکی تولید کرد. جرج وستینگهاوس، که نیکولا تسلا برای مدت کوتاهی مشاورش بود، حق امتیاز موتور القایی و ترانسفورماتور را که از اختراعات ثبت شدهٔ تسلا بودند، خرید. فعالیت های تسلا در سال های آغازین بهره گیری از انرژی الکتریکی، به واردشدن او در اختلاف بر سر انتخاب جریان متناوب یا مستقیم به عنوان استاندارد انتقال توان الکتریکی انجامید. از این اختلاف به نام جنگ جریان ها یاد می شود. جریان متناوب تسلا، جریان مستقیم ادیسون را شکست داد و دلیل آن هم ترانسفورماتورها (مبدل های ولتاژ) بودند؛ جریان متناوب، امکان تبدیل ولتاژهای مختلف به هم را فراهم می کند و این، برگ برندهٔ جریان متناوب بود. در تلاش برای ایجاد اختراعاتی که بتوان از آن برای ثبت اختراع استفاده و به بازار عرضه کند، تسلا طیف وسیعی از آزمایش ها را با نوسانگرهای مکانیکی / ژنراتورها، لامپ های تخلیه الکتریکی انجام داد. حتی تسلا تصویربرداری اولیه با اشعه ایکس را انجام داد. او همچنین یک قایق با کنترل از راه دور ساخت. تسلا به عنوان یک مخترع مشهور شد و دستاوردهایش را در آزمایشگاه خود به افراد مشهور و مراجع ثروتمند نشان داد و ایده ها و اختراعات او نقل محافل شد. در طول دهه ۱۸۹۰، تسلا ایده های خود را برای روشنایی بی سیم و توزیع برق بی سیم در سراسر جهان، طی آزمایش های ولتاژ و فرکانس بالا در نیویورک و کلرادو اسپرینگز دنبال کرد. در سال ۱۸۹۳، دربارهٔ احتمال ارتباط بی سیم با دستگاه های خود اظهاراتی را بیان کرد. تسلا سعی کرد تا این ایده ها را در پروژه ناتمام خود به نام برج واردن کلیف، برای ارتباط بی سیم بین قاره ای و فرستنده برق بکار گیرد، اما قبل از این که بتواند آن را تکمیل کند، به علت ته کشیدن بودجه پروژه را رها کرد. پس از پروژه برج واردن کلیف، تسلا در دهه های ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ مجموعه ای از اختراعات مختلف را با موفقیت آزمایش کرد. تسلا پس از این که بیشتر ثروت خود برای تحقیقات، آزمایش ها و اختراعاتش صرف کرد، در فقر و انزوا در هتل های ارزان قیمت نیویورک زندگی می کرد و قادر به پرداختن صورت حساب های خود نبود. نیکولا تسلا در ژانویه سال ۱۹۴۳ در نیویورک درگذشت و با مرگش کارهای او به مرور به دست فراموشی سپرده شد. پس از مرگ تسلا نه تنها نام او بلکه اختراعات، طرح ها و ایده های او رو به فراموشی بود تا این که در سال ۱۹۶۰ در کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس ها به پاس خدماتش، یکای چگالی شار مغناطیسی در سیستم SI، به نام تسلا نامگذاری شد. برخی تسلا را مخترع رادیو و نیز «مخترع قرن بیستم» شمرده اند.

خانواده نیکلا تسلا

پدر او، میلوتین تسلا کشیش ارتدکس بود. مادر تسلا، دوکا تسلا که پدر وی نیز کشیش ارتدوکس بود، در ساخت لوازم خانگی، تجهیزات مکانیکی و به خاطر سپردن اشعار حماسی صربی استعداد داشت و مخترع خوبی بود .نیکولا تسلا فرزند چهارم از پنج فرزند این خانواده بود.

کودکی تسلا

تسلا ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ در اسمیلان کرواسی متولد شد. او یکی از پنج فرزند در میان دین، آنجلینا، میلکا و ماریکا بود. علاقه تسلا به اختراع الکتریکی توسط مادرش، جوکا مندیچ که در اوقات فراغت وسایل خانگی کوچک را اختراع می کرد، کشف شد. پدر تسلا، میلوتین تسلا، یک کشیش ارتدوکس صربستان و نویسنده بود که پسرش را برای پیوستن به کلیسا تحت فشار قرار می داد. اما منافع نیکولا کاملا در کسب علوم نهفته بود.

تحصیلات تسلا

پس از تحصیل در Realschule، کارلستاد (که بعدها به Johann-Rudolph-Glauber Realschule Karlstadt تغییر نام داد) در آلمان، در انستیتوی پلی تکنیک در گراس، اتریش؛ و دانشگاه پراگ در دهه ۱۸۷۰، تسلا به بوداپست نقل مکان کرد؛ جایی که او مدتی برای کار در صرافی تلفن مرکز انتخاب کرده بود.

در حالی که در بوداپست زندگی را می گذراند، ایده برای اختراع موتور القایی ابتدا به ذهن تسلا خطور کرد، اما پس از چند سال تلاش، در سن ۲۸ سالگی تسلا تصمیم گرفت اروپا را به مقصد آمریکا ترک کند.

نیکولا تسلا در مقابل توماس ادیسون

در سال ۱۸۸۴ تسلا نامه ای برای مخترع معروف و شخص بانفوذ تجارت توماس ادیسون که کارهای الکتریکی بر پایه جریان برق مستقیم که به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد در کشور بود را انجام می داد، نوشت. ادیسون تسلا را استخدام کرد و این دو مرد خستگی ناپذیر در کنار یکدیگر کار کردند و پیشرفت هایی را در اختراعات ادیسون ایجاد کردند.

چند ماه بعد، این دو به دلیل روابط تجاری و علمی متناقض، که توسط مورخین آن ها شخصیت های بسیار متفاوت از هم تعریف شده اند، از هم جدا شدند؛ در حالی که ادیسون شخصیت قدرتمندی بود که روی بازاریابی و موفقیت مالی متمرکز شده بود، تسلا از نظر اقتصادی بسیار آسیب پذیر می نمود.

اولین کار انفرادی تسلا

در سال ۱۸۸۵ تسلا بودجه ای برای شرکت برق الکتریکی تسلا دریافت کرد و از طرف سرمایه گذاران وی وظیفه گرفت تا نورپردازی با قوس بهتر را توسعه دهد. با این حال، پس از کسب موفقیت با این کار، تسلا از سرمایه گذاری کنار گذاشته شد؛ به گونه ای که مدتی او مجبور شد تا برای امرار معاش به عنوان کارگر کار کند. البته دو سال بعد با دریافت بودجه مجدد، وضعیت تسلا نیز بهبود پیدا کرد.

طرح های نیکولا تسلا

طرح های عجیب «نیکولا تسلا» برای اختراع که هرگز ساخته نشدند:

  1. نوسان ساز/ دستگاهی برای شبیه سازی زلزله
  2. دوربین ذهن/ دستگاهی برای خواندن ذهن
  3. برج واردنکلیف/ منبع رایگان و نامحدود برق
  4. کشتی هوایی برقی/ هواپیمایی بدون نیاز به حمل سوخت

اختراعات نیکولا تسلا

در طول حرفه خود، تسلا ایده های بسیاری از اختراعات مهم – که اکثر آن ها به طور رسمی توسط سایر مخترعین ثبت شده بودند – کشف، طراحی و توسعه داد که از جمله آن ها می توانیم به دینام ها (ژنراتورهای برقی مشابه باتری ها) و موتور القایی اشاره کنیم. او همچنین در زمینه کشف فناوری رادار، فناوری اشعه ایکس، کنترل از راه دور و چرخش مغناطیسی معروف است. تسلا به دلیل مشارکتش در تولید برق AC و سیم پیچ تسلا (کویل تسلا) نیز به شهرت فراوانی رسید.

نیکولا تسلا
  • انرژی آزاد

در حدود ۱۹۰۰ تسلا با وسواس در مورد انتقال بی سیم انرژی، کار خود را بر روی جسورانه ترین پروژه انجام داد: ساختن یک سیستم ارتباطی بی سیم جهانی – انتقال از طریق یک برج بزرگ برقی – برای به اشتراک گذاری اطلاعات و تامین انرژی رایگان در سراسر جهان. با تامین بودجه گروهی از سرمایه گذاران که شامل غول مالی JP Morgan بود، در سال ۱۹۰۱ میلادیتسلا کار خود را روی پروژه انرژی آزاد به صورت جدی آغاز کرد و به طراحی و ساخت آزمایشگاه با نیروگاه و یک برج انتقال گسترده در محوطه ای در لانگ آیلند، نیویورک پرداخت که به Wardenclyffe معروف شد. با این وجود، شبهاتی در بین سرمایه گذاران وی در مورد موفقیت آمیز بودن سیستم تسلا وجود داشت. درحالی که رقیب وی، گوگللیمو مارکونی – با حمایت مالی اندرو کارنگی و توماس ادیسون – با پیشرفت فناوری های رادیویی خود موفقیت های چشمگیری داشت، برای تسلا راهی جز کنار گذاشتن پروژه باقی نمانده بود.

  • اشعه مرگ

پس از بسته شدن پروژه انرژی آزاد و تحمل فشارهای عصبی شدید، تسلا سرانجام به عنوان مشاور به کار بازگشت. اما با گذشت زمان، ایده های او به تدریج عجیب تر و غیرعملی تر شدند. او به طور فزاینده ای غیرعادی شد و بیشتر وقت خود را به مراقبت از کبوتران وحشی در پارک های شهر نیویورک اختصاص داد. تسلا حتی با صحبت های خود در مورد ساختن “پرتو مرگ” قدرتمند که مورد علاقه اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم بود، توجه FBI را جلب کرد.

مرگ تسلا

فقیر و تنها، تسلا در ۷ ژانویه سال ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی در نیویورک، جایی که نزدیک به ۶۰ سال در آن زندگی کرده بود، در اثر ترومبوز عروق کرونر درگذشت.

تعدادی از برترین سخنان نیکولا تسلا

  • اگر می خواهید اسرار جهان را کشف و پیدا کنید، از منظر انرژی و فرکانس و ارتعاش فکر کنید.
  • از بین همه چیز، من بهترین کتاب ها را دوست دارم.
  • تنها باشید، این راز اختراع است. آن زمان هنگام تولد ایده هاست. (منظور از تنها بودن داشتن آرامش درونی و ذهنی است)
  • مغز من فقط گیرنده است. در جهان ذراتی وجود دارد که از آن، دانش، قدرت و ایده و الهام می گیریم. من به اسرار این ذره نفوذ نکرده ام، اما می دانم که آن وجود دارد.
  • هر فردی باید صادقانه فکر کند، اما می تواند عمیق فکر کند و کاملاً مجنون باشد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW