نکات طلایی طراحی سایت مینیمال

  سه شنبه، 17 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکات طلایی طراحی سایت مینیمال
با اینکه طراحی مینیمال ممکن است کمی چالش برانگیز باشد ولی نتیجه نهایی ارزش تلاش و زحمت را دارد. در صورت طراحی درست و کمی ابتکار، وب سایت‌های مینیمال میتوانند به راحتی توجه بیننده را به خود جلب کنند. در ادامه به نکاتی درباره نحوه طراحی وب سایت‌های مینیمال اشاره میکنیم. با ساعدنیوز همراه ما باشید.

با اینکه طراحی مینیمال ممکن است کمی چالش برانگیز باشد ولی نتیجه نهایی ارزش تلاش و زحمت را دارد. از سایت های شرکتی گرفته تا سایت های هنری، طراحی مینیمال برای هر نوع وب سایتی مناسب میباشد. در صورت طراحی درست و کمی ابتکار، وب سایت های مینیمال میتوانند به راحتی توجه بیننده را به خود جلب کنند. اولین قدم در طراحی یک وب سایت ایجاد چارچوب کلی پروژه (وایرفریم) میباشد. این چارچوب، عناصر اصلی وب سایت مانند ساختارها و اجزاء مورد نیاز را مشخص میکند که همین کار باعث میشود که درک بهتری از طرح کلی سایت داشته باشیم. این چارچوب و طرح میتواند به صورت ترسیمی روی کاغذ باشد یا توسط نرم افزارهای تخصصی تهیه شود.

تصویر طراحی مینیمال
در طراحی مینیمال سایت چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

به حداقل رساندن محتوا سایت مینیمال

همانطور که در ابتدا گفته شد طراحی مینیمال به دنبال حذف عناصر و اجزاء غیرضروری یک وب سایت و نگه داشتن عناصر مهم و کاربردی میباشد. بهترین راه رسیدن به یک وب سایت مینیمال استفاده از ساختاری ساده و سر راست میباشد. به این معنی که از راهبری های پیچیده و تصاویر تو در تو و چندگانه باید خودداری کنید.

فاکتور مهم دیگر یک وب سایت مینیمال، متن میباشد. محدوده های متنی بزرگ و پر از نوشته میتواند برای بیننده ناخوشایند باشد و به شدت از منطق مینیمالیستی و سادگی به دور است. بهتر است که از متن های کوتاه ولی کاربردی استفاده کنید و از تایپوگرافی های پر زرق و برق و عجیب غریب هم تا حد امکان استفاده نکنید.

ترکیب رنگ ها هم باید مورد توجه قرار بگیرند. سعی کنید از رنگ ها در حد تعادل و نه خیلی زیاد در وب سایت خود استفاده کنید تا بر روی قسمت های مهم تأکید ایجاد کنید در حدی که خیلی هم باعث به هم زدن تمرکز کاربر نشوند. تمامی عناصر اضافی را حذف کنید و سعی کنید ضمن حفظ کاربر پسند بودن سایت آن را به حالت مینیمال و سادگی برسانید.

ایجاد یک نقطه مرکزی

وب سایت ها باید به سرعت توجه بیننده را به خود جلب کنند تا باعث ماندن کاربر در سایت شوند.یکی از مؤثرترین راه ها برای این کار ایجاد یک نقطه مرکزی در وب سایت میباشد. این نقطه مرکزی در واقع کانون توجه کاربر در وب سایت است.

یعنی باید چیزی باشد که برای بیننده جذاب بوده و باعث جلب توجه اش شود مثل یک عکس یا تکه ای از نوشته با توجه به نوع وب سایت و کاربرد آن. بقیه عناصر موجود در صفحه هم باید در امتداد همین نقطه مرکزی باشند نه در رقابت با آن.

طراحی مینیمال در صورتی که درست پیاده سازی شود میتواند باعث تمایز یک وب سایت در بین رقیبانش شود. با وجود سایتی کاربردی و ساده تر، انتقال اطلاعات به بیننده هم بسیار راحتتر و بهتر خواهد بود. از ایجاد وایرفریم گرفته تا نقاط مرکزی سایت، طراحی مینیمال باید در تمام مراحل با دقت و برنامه ریزی و خلاقیت انجام شود.

پالت رنگ محدود یا تک رنگ سایت مینیمال

در بیشتر سایت های مینیمالیستی ، رنگ برای ایجاد علاقه بصری یا توجه مستقیم، بدون ایجاد عناصر طراحی اضافی از قبیل طراح های گرافیکی استفاده می شود. با توجه به اطلاعات کمتری که توجه کاربران را جلب می کند ، پالت های رنگی قابل توجه تر هستند و در تأثیرگذاری سایت موثرتر عمل می کنند.

بسیاری از طرح های مینیمالیستی یا تک رنگ هستند ، یا فقط از یک رنگ جسورانه به عنوان تاکید استفاده می کنند و تا در کنار رنگ های یکنواخت سایت تفاوت قابل توجهی ایجاد کنند. این عناصر برجسته معمولاً قابل کلیک هستند.

برسی ها مشخص کرده است که این رنگ های متفاوتدر بسیاری از وبسایت های مینیمال در عناصری از قبیل ، لوگو ، عناصر شاخص سایت ،آیکون های سایت و تایپوگرافی در نظر گرفته می شود، اما به خاطر داشته باشید تصاویر محتوای سایت (مانند عکس ها) در میان پالت رنگی این بحث محسوب نمیگردند.

تقریبا نیمی از وب سایت های برجسته سبک مینیمال از یک یا نهایت دو رنگ از یک پالت را استفاده می کنند. با این حال ، در هنگام استفاده از پالت رنگی محدود ، ملاحظاتی در نظر گرفته شده است:

  • مطمئن شوید که رنگ بندی شما از کنتراست (تضاد رنگی) کافی برخوردار است. به صورتی که باید برای افرادی با دید محدود یا کور رنگ قابل خواندن باشد.
  • برای برجسته کردن اطلاعات بسیار مهم از رنگ های تاکیدی به طور عمدی و مداوم استفاده کنید.

استفاده محدود از عناصر

طراحانی که قصد دارند یک سایت مینیمال طراحی کنند، باید هر عنصر را در رابط کاربری خود در نظر بگیرند و هر چیزی که برای پشتیبانی از کارکرد اصلی و یا پیام وب سایت مورد نیاز نیست را حذف کنند. یک “عنصر” در این زمینه می تواند شامل آیتم های زیر از سایت باشد:

  • ایتم های منو
  • لینک ها
  • تصاویر
  • گرافیک
  • خطوط
  • عنوان
  • رنگ
  • فونت
  • آیکون ها

ارزیابی اینکه آیا عنصر مد نظر شما در دسته موارد غیر ضروری و قابل خذف است یا خیر، شاید در ابتدا دشوار باشد. اما بررسی های بیشتر سایت های مینیمال اثبات می کند عناصری که طرح گرافیکی پیچیده ای دارند عمدتا غیر ضروری و قابل حذف شدن هستند. سایت مینیمال قرار است کوتاه، مختصر و عاری از پیچیدگی باشد.

فضای منفی حداکثر سایت مینیمال

برداشتن یا حذف عناصری از صفحه وب، لزوماً فضای خالی ایجاد می کند. “فضای منفی” یا ” فضای سفید” نامی است که به مناطق خالی یک سایت گفته می شود.

فضای منفی، مهم ترین ابزاری است که بسیاری از طراحان مینیمالیستی از آن برای جلب توجه کاربران استفاده می کنند و به آنها اجازه می دهند تا راحت تر محتوای اصلی را هضم کنند.

استفاده نمایشی از تایپوگرافی

همانند رنگ، تایپوگرافی برجسته و یا بزرگ زمانی به ابزار مهم برای ارتباط معنا دار با کاربر تبدیل می شود که عناصر کمی در فضا وجود داشته باشد. به این معنا که اگر بتوانید از تایپوگرافی بهره برداری هوشمندانه ای داشته باشید، می توانید نبود عکس و عناصر گرافیکی را به طرز چشم کیری جبران کرده و طرح مینیمالیستی جذابی را خلق کنید.

تصاویر یا فیلم های پس زمینه بزرگ

حضور یک تصویر یا فیلم پس زمینه بزرگ (توسط HTML5) یکی از بحث برانگیزترین خصوصیات طراحی وب مینیمالیستی است.

از دیدگاه نظری ، یک تصویر پس زمینه بزرگ، قطعاً متناقض با روح مینیمالیستی اصلی در کاهش عناصر غیر مهم است. با وجود این ، تصاویر و فیلم های پس زمینه بزرگ در طرح های مینیمالیستی محبوب هستند.

Grid Layouts

استفاده از Grid Layouts در طرح های مینیمالیستی, معمولاً به دو دلیل است:

گرید، یک روش موثر برای سازماندهی محتوای همگن روی صفحه بدون اضافه کردن هر عنصر بصری است.

گرید ها به ویژه در طراحی یک وب سایت ریسپانسیو بسیار مفید هستند.

عناصر گرافیکی مدور

برخی از کارشناسان طراحی گفته اند که عناصر گرافیکی دایره ای و گرد می توانند جزئی از مینیمالیسم باشند ، اما مطالعات درصد درستی این ادعا را تنها 16درصد نشان می دهد.

پنهان کردن دسترسی ها

این امر می تواند ناشی از مینیمالیسم بیش از حد باشد. پنهان کردن آیکون های مورد نیاز کاربر اگرچه تا حد زیادی سایت شما را خلوت می کند، اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که ایکون ها و لینک های مورد نیاز کاربر باید در دسترس او باشد. اگر تصمیم به این کار دارید در حالیکه صفحات دسته بندی شما گسترده است، باید بسیار محتاط عمل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (467 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (76 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (49 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (37 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس