نکاتی مهم درباره جدایی و طلاق در سنین میانسالی

  یکشنبه، 07 فروردین 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نکاتی مهم درباره جدایی و طلاق در سنین میانسالی
طلاق در میانسالی یکی از انواع طلاق است که هر چند کمتر به آن پرداخته می شود، اما آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده و می تواند اثرات زیانباری را با خود به همراه داشته باشد. بر همین اساس، این مقاله را با هدف بررسی علل و پیامدهای طلاق در میانسالی و راههای جلوگیری از آن تدارک دیده ایم.

متاسفانه آمار طلاق در افراد بالای 50 سال دائم در حال افزایش است. از دلایل طلاق در میانسالی میتوان به عادی شدن مساله طلاق در جامعه اشاره کرد. همچنین خیلی ها می گویند تا الان سوختیم و ساختیم و می خواهیم چند وقت باقیمانه از عمر را با آرامش زندگی کنیم. در این قسمت برخی از دلایل طلاق در میانسالی را مطالعه کنید.

علل طلاق در میانسالی

بسته به ویژگی های شخصیتی، نوع اختلافات خانوادگی، وضعیت اقتصادی، سن، وضعیت اجتماعی، تحصیلات و … دلایل طلاق در میانسالی در هر کدام از زوجین متفاوت است. اما یک سری عوامل فراوانی بیشتری را در میان علل طلاق در میانسالی دارند که در زیر به آن ها اشاره شده است.

طلاق در میانسالی

بحران میانسالی

حتما شما هم اصطلاح بحران میانسالی را شنیده اید. اما چرا این بحران می تواند یکی از علل طلاق در میانسالی باشد؟ بحران میانسالی که عموما در حوالی 40 سالگی خود را نشان می دهد، فرد در یک نوع دوگانگی قرار می دهد. نگاه به زندگی گذشته و دستاوردهای آن و دغدغه آینده، او را در چالش های گوناگونی قرار می دهد.از دیگر مشخصه های میانسالی، مقایسه کردن زندگی شخصی، شغلی، مالی و کاری خود با همسالان است. حال اگر خود را در این مقایسه پایین تر احساس کند، یک نوع ناامیدی و اضطراب در او به وجود می آید و دائم به اینکه چند سال دیگر زنده است تا اوضاع را سر و سامان دهد فکر می کند. در چنین شرایطی احتمال بروز افسردگی و تنش در زندگی ناشویی وجود دارد.

البته نمی توان گفت که همه انسان ها بحران میانسالی را با پیامدهای منفی پر می کنند. اما اگر زن یا مرد نتوانند با تغییرات بدنی، تغییر در سلایق و علایق، عوض شدن اهداف زندگی، افسوس کارهای گذشته، وسواس در مورد آینده، پشیمانی از ازدواج و صرف نکردن زمان برای خود، تغییر نگرش و چشم انداز و … کنار نیاید، احتمالا در مورد زندگی زناشویی دچار مشکلات مختلفی خواهد شد.

لبریز شدن کاسه صبر

گاهی بنیان برخی از ازدواج ها به درستی بنا نمی شود و در همان سال های اول ازدواج، اختلاف زن و شوهر بیش از حد نرمال است. اما به دلیل ملاحظات خانوادگی و یا ترس از برچسب طلاق، سعی می کنند بر روی آن ها سرپوش گذاشته و یا نادیده بگیرند.متاسفانه بسیاری از این زوجین برای حل مشکلات خود راهکارهای درستی را اعمال نمی کنند و به اشتباه تنها سعی بر تحمل دارند. این مسائل به مرور زمان سبب بروز مشکلات روحی و روانی و کم شدن صبر و بردباری می شود. عده ایی نیز بخاطر آنکه فرزندنشان هنوز کوچک است، از جدایی خودداری می کنند.اما پس از بزرگتر شدن بچه ها و اینکه به اصطلاح خودشان می توانند گلیم شان را از آب بیرون بکشند، زن و شوهر تصمیم به جدایی گرفته و راضی به طلاق در میانسالی می شوند.

مقایسه کردن خود با دیگران

مقایسه همسر هم می تواند در اوایل ازدواج وجود داشته باشد؛ هم در سنین میانسالی و پیری. اما از آنجا که در جوانی امید به برآورده کردن انتظارات بیشتر است، معمولا دختر یا پسر برای داشتن یک زندگی یا همسری مشابه با دیگران صبر می کند. در حالیکه در سنین میانسالی ممکن است که به علت دست نیافتن به خواسته یا زیاده خواهی، زن یا مرد تصمیم به جدایی بگیرد تا زندگی بهتری را برای خود بسازد.به ویژه در دنیای امروز که سبک های زندگی بسیار متحول شده و با به نمایش گذاشتن زندگی خصوصی در دنیای مجازی، احتمال مقایسه کردن بیشتر شده و در نتیجه یک نوع افسردگی به سراغ افراد می آید که در نهایت طلاق در میانسالی را موجب می شود.

تغییر الگوهای زندگی

متاسفانه امروزه یک سری الگوهای رفتاری و اخلاقی که تناسبی با ارزش های فرهنگی و اجتماعی ما ندارند به روش های مختلف از سوی افراد جامعه پذیرفته می شود.به عنوان مثال، در کشورهای غربی که فردگرایی را ارجح بر جمع گرایی می دانند، توجه به انسجام خانواده اهمیت کمتری نسبت به کشور ما دارد. این شیوه های فکری از طریق رسانه های، فضای مجازی و حتی برخی از روانشناسان بر مردم کشور ما نیز تاثیر گذاشته و به یکی از علل طلاق در میانسالی تبدیل شده است.همین امر باعث می شود که فرد در قبال همسر، فرزندان و جوانب مختلف زندگی احساس مسئولیت کمتری کرده و برای داشتن یک زندگی فردی میل به طلاق در او افزایش یابد. از سوی دیگر، از بین رفتن قبح طلاق در جامعه بتدریج آن را به یک پدیده عادی تبدیل کرده است و زوجین تحمل کمی در برابر مشکلات از خود نشان می دهند.

آسیب های طلاق در میانسالی بر فرزندان

اینکه فرزندان طلاق همیشه و در هر سنی دچار یک سری کاستی های عاطفی و روحی می شوند، غیر قابل انکار است. تنها تفاوت آن در بین افراد می تواند در کمتر یا بیشتر بودن میزان این کاستی ها باشد.یک تصور در مورد طلاق در میانسالی این است که فرزندان دیگر بزرگتر شده اند و عوارض طلاق برای آن کمتر خواهد بود. در صورتی که این تفکر کاملا غلط است. زیرا، اولا فرزندان در چنین خانواده هایی معمولا تنش های زیادی را در اثر اختلافات والدین و کشمکش های آن ها تجربه کرده اند که این خود بسیار آسیب زا است.دوما، پسر یا دختری که به سن نوجوانی یا جوانی رسیده است، بیشتر از قبل می فهمد و مشکلات را بخوبی درک می کند. همچنین، احساس خجالت بخاطر نام طلاق در بین گروه همسالان یا اطرافیان، می تواند باعث کاهش عزت نفس او و لطمه وارد شدن به تحصیل، اشتغال و ازدواج او گردد.

مسائلی که باید در نظر بگیرید

رعایت و در نظر گرفتن یک سری نکات می تواند در کاهش مشکلات طلاق در این سن کمک کند. در زیر می توانید آنها را مشاهده کنید.

۱. فهرستی از اموال و دارایی ها تهیه کنید

در بیشتر موارد یکی از زوجین درک بهتری از امور مالی دارد. این شخص احتمالا از میزان پولی که در حساب های سرمایه گذاری نگهداری می شوند، ارزش دارایی ها و موجودی حساب های پس انداز اطلاع کافی دارد، در حالی که طرف مقابل این طور نیست. اگر شما نفر دوم هستید، باید قبل از تقسیم اموال، فهرستی از تمام دارایی ها تهیه کنید. علاوه بر دانستن موجودی حساب های بانکی، باید حساب های بازنشستگی و بیمه نامه های عمر را نیز در نظر بگیرید.

۲. هزینه های زندگی بعد از طلاق را دست کم نگیرید

وقتی درآمدی که زمانی مجموعه ای از هزینه های خانواده را پوشش می داد ناگهان نصف می شود، ممکن است مجبور شوید تغییراتی در مخارج خود ایجاد کنید تا از پس مخارج روزانه و ماهانه خود برآیید. مقدار پولی را که برای زندگی نیاز دارید واقع بینانه تخمین بزنید و مطمئن شوید که می توانید پس از طلاق، تمام هزینه های خود را بدون تکیه بر همسر سابق خود تأمین کنید.

۳. بدون وکیل و مشاور کاری انجام ندهید

کمک گرفتن از متخصصان در فرایند طلاق، می تواند هزینه دادرسی را کاهش دهد و در عین حال از اشتباهات جبران ناپذیری جلوگیری می کند که ممکن است مرتکب شوید. وکیلی حاذق و مورداعتماد پیدا کنید و پیگیری این روند را به او بسپارید.

راه های پیشگیری از طلاق در میانسالی

طلاق در میان سالی تبعاتی همچون، تنهایی ، مشکلات مالی، افسردگی و... به همراه دارد که برای هر یک از زوجین می تواند بسیار سخت باشد؛ بنابراین قبل از رسیدن به مرحله ی آخر و انتخاب گزینه ی طلاق بهتر است راهایی که می تواند از طلاق جلوگیری کند، امتحان کنید. نمونه هایی از این راهکارها عبارتند از:

1-به یاد آوردن دلایل ازدواج و توجه به همسر مانند روزهای اول

زندگی مشترک و روبرویی با مشکلات زیاد و چالش های روزانه ممکن است عشق شما را کمرنگ کرده باشد و باعث شود شما فقط بر روی ویژگی های منفی مخاطب تمرکز کنید و از خوبی های او غافل شوید. فکر کردن به روزهای ابتدای زندگی، شخصیت طرف مقابل، نکات و ویژگی های خوب او، می تواند خاطرات شما را زنده کند، می تواند به شما یادآوری کند که شما همسرتان را دوست داشتید و بخاطر برخی خصوصیات برجسته او تصمیم به ازدواج با او گرفتید و شاید همین ها بتواند به شما انگیزه ای برای ادامه ی زندگی و تلاش برای حل سوءتفاهم ها بدهد.
روزهای اول ازدواج طرفین بسیار مشتاق شناخت طرف مقابل، خصوصیات، علاقه مندی ها و همه چیز طرف مقابل هستند. چیزی که به مرور کمرنگ می شود، شاید شرایط و مشکلات یا یکنواختی باعث شود که دیگر مانند اول ازدواج نسبت به همسرتان کنجکاو نباشید؛ اما رمز موفقیت در زندگی حفظ حس احترام و توجه به مخاطب در طول زندگی است.بنابراین به جای اینکه سعی کنید از او فاصله بگیرید و با بی حوصلگی به حرف های او گوش دهید، سعی کنید مشتاق شناخت جنبه های شخصتی طرف مقابل خود باشید، برای همدیگر زمان بگذارید و شونده ی فعالی باشید تا به زندگی خود حرارت دهید و همسرتان حس مهم بودن و دوست داشتنی بودن بکند.

2-برنامه ریزی برای تجارب جدید و بهبود روابط جنسی

زندگی مشترک پس از سالها می تواند باعث حس کسالت و یکنواختی نسبت به همدیگر شود. و باعث شود فکر کنید نسبت به همدیگر علاقه ای ندارید یا ادامه ی زندگی برایتان بیهوده است. حرارت و هیجان روزهای اول که باعث افزایش دوپامین در مغز و حس شگفتی در زندگی می شود، به مرور کاهش می یابد. برای اینکه بتوانید به زندگی خود رنگ تازه ای بدهید، می توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید، تجربیات متفاوتی داشته باشید، کارهای جدید انجام دهید که برای هر دوی شما لذت بخش باشد. به این ترتیب آن هیجان روزهای اول را دوباره به زندگی خود دعوت می کنید.
رابطه ی جنسی قوی از عللی است که به استحکام رابطه ی زناشویی کمک می کند. اگر از رابطه جنسی با همسرتان احساس رضایت نمی کند باید در این مورد با او صحبت کنید و مشکلات رابطه خود را از بین ببرید. به تنوع در این زمینه کمک کنید. به نیازهای یکدیکر در رابطه ی جنسی اهمیت دهید تا به قوام ارتباط خود کمک کنید.

3-کمک گرفتن از مشاوره خانواده

قبل از اینکه تصمیم بگیرید از یکدیگر جدا شوید تمام راه های ممکن برای ادامه ی زندگی مشترک را امتحان کنید، تا زمانی که زندگی متاهلی را ترک می کنید تمام مبارزه ی خود را انجام داده باشید و با حسرت به پشت سر خود نگاه نکنید. یکی از این تلاش ها درخواست کمک از مشاوران خانواده است که در موارد زیادی کمک می کند طرفین بفهمند مشکل آنها دقیقا کجاست و با کار کردن روی نقاط ضعف ارتباطی خود، آنها را برطرف کنند.
سختی های زندگی ممکن است شما را خسته کند و اجازه ندهد درست فکر کنید و احساس کنید ترک زندگی مشترک راه حل مناسبی است که شما را از دغدغه ها نجات می دهد. اما اجازه دهید قبل از آن، یکبار هم مشکلات را از نگاه یک انسان بی طرف و آگاه که متخصص در زمینه مشکلات خانوادگی و زناشویی است ببینید. و به خودتان فرصتی دهید تا با آزمایش روش های ارائه شده، دری تازه ببینید. شاید بتوانید یکبار دیگر زخم های زندگی خود را ترمیم کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (182 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (74 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (33 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!