دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

نخستین انتخابات در ایران که زنان حق رای نداشتند! 

شنبه، 09 تیر 1403
کد خبر: 394707
ساعد نیوز: تاریخ برگزاری نخستین انتخابات در ایران به دوران مشروطیت و سال 1285 شمسی برمی‌گردد. در آن زمان نظامنامه‌ای برای انتخابات مجلس شورای ملی تدوین شد که ترجمه‌ای از متون فرانسه، بلژیک و بلغارستان و... بود، اما این نظامنامه ایراداتی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، شهره کیانوش راد: اولین نظامنامه‌ای که برای انتخابات مجلس شورای ملی تدوین شده بود ایراداتی داشت که بعدها اصلاح و به صورت متمم به قانون اساسی اضافه شد. تاریخ برگزاری نخستین انتخابات در ایران به دوران مشروطیت و سال 1285 شمسی برمی‌گردد. هر چند نخستین مجلس شورای ملی سرانجام خوبی نداشت و یکسال بعد از تشکیل تعطیل شد، اما با برگزاری انتخابات مجلس، اولین گام برای دمکراسی در ایران برداشته شد. در گفت وگو با «داریوش شهبازی» تهران‌پژوه به شرایطی که در 118 سال پیش برای نمایندگان مجلس و رای‌دهندگان تعیین شده بود پرداخته‌ایم.

روزی که مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس را در 14 مرداد 1285 شمسی امضا کرد، تدوین نظامنامه انتخابات یک امر ضروری بود. داریوش شهبازی، تهران پژوه درباره اولین نظامنامه مجلس شورای ملی می‌گوید: «مشیرالدوله صدراعظم مسئول شد تا گروهی را برای تدوین نظامنامه انتخابات تشکیل دهد. براین اساس سران مشروطه در محل مدرسه نظام گرد هم جمع می‌شوند و مباحثی را آغاز می‌کنند. مشیرالدوله از طرف دولت و ملک المتکلمین از طرف توده مردم به دفاع از حقوق مردم و مشروطه صحبت می‌کنند. این جلسه البته چند روز ادامه داشت، در مدرسه نظام و روز 26 مرداد سال 1285 تشکیل ‌شد. 13 روز بعد نظامنامه انتخابات تدوین و در روز 16 شهریور نظامنامه در 32 ماده به امضای شاه ‌رسید. کمتر از یکماه در 14 مهر 1285 مجلس شورای ملی بعد از رای‌گیری و برگزاری انتخابات، در ایران بازگشایی شد.»

شادی مردم تهران از برگزاری انتخابات

تدوین نظامنامه برای مشروطه طلبان نشان داد که تلاش آنان و همراهی مردم برای اجرای دموکراسی با موفقیت همراه شده بود. داریوش شهبازی با مراجعه به اسناد تاریخی به جا مانده از آن روزها می‌گوید: «تدوین نظامنامه در دوره استبداد قاجار، شادی‌آور و مایه خرسندی مردم شد. ناظم الاسلام کرمانی از مشروطه خواهان آن دوره می‌گوید : «شب گذشته یعنی شبی که این نظامنامه تصویب شد، مردم خیابان‌های تهران را چراغانی کرده و بسیار شادی می‌کنند.» این اتفاق بسیار مایه خرسندی مردم و مشروطه خواهان شده بود و البته روحانیون تجدد خواه و مشروطه خواهان کمک بزرگی به این جنبش کردند. جنبش مشروطه بزرگترین زلزله در اندیشه سیاسی ایرانیان حساب می‌شود و بزرگترین دستاورد مشروطه خواهان، تشکیل پارلمان و نهاد قانونگذاری است. جامعه آن روز با قانون مشروطه و با اندیشه‌های نو مطرح شده، آشنا نبود، اما مفهوم قانونگذاری رفته رفته و لنگان لنگان موجودیت خود را تثبیت می‌کرد.»

اولین نظامنامه اساسی ایران

نظامنامه یا اولین قانون اساسی ایران چگونه تدوین شد؟ شهبازی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «نظامنامه اساسی، ترجمه ای از متونی از فرانسه و بلژیک و بلغارستان و... بود و بعدها اصلاحاتی در آن انجام شد. در قانون اساسی مشروطه اشاره‌ای به مذهب رسمی نشده بود، اما در متمم قانون اساسی این موارد اضافه شد. با تصویب نظامنامه، پادشاه حق الهی حکومت بر مردم را نداشت و مردم بالاترین نهاد حکومت را تشکیل می‌دادند. شاه پیش از این مردم را مانند بردگان می‌پنداشت و می‌توانست در مورد آنها و امورشخصی آنها تصرف مالکانه داشته باشد. این نگاه ملوکانه در دوره مشروطه شکسته شد و به مردم حق انتخاب داده شده بود. ابتدا مجلس را دارالظفر یا عدل مظفر می‌گفتند. دلیلش این بود که مظفرالدین شاه نهاد قانونگذاری را پذیرفته بود و مردم به احترام او و جلب رضایتش این نام را انتخاب کردند. نخستین رییس مجلس، «مرتضی قلی خان هدایت» پسر مخبرالدوله بود و نخستین جلسه عمومی مجلس در 14 مهر 1285 تشکیل شد.»

ایران پیشرو در برگزاری انتخابات

با تصویب نظامنامه اساسی، ایران وارد مرحله جدیدی می‌شد هر چند هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بود. شهبازی می‌گوید: «باید به این نکته توجه کرد که ایران از بسیاری کشورهای همسایه پیشروتر بود. تشکیل مجلس در پاکستان 50 سال بعد اتفاق افتاد و 41 سال بعد از مجلس ایران، ژاپن صاحب مجلس شد. ترکیه 14 سال بعد از ایران و هندوستان 13 سال بعد صاحب مجلس شدند. مجلس ایران از 3 گروه تشکیل می‌شد. گروه اول مستبدین بودند که شامل شاهزادگان قاجار، زمین داران و اعیان و اشراف بودند. این گروه تعدادشان کم بود و در مذاکرات مجلس هم بندرت مشارکت می‌کردند. گروه دوم آزادیخواهان بودند که شامل طیف روشنفکر بودند. حسن تقی‌زاده و یحیی میرزای اسکندری از رهبران این گروه بودند. گروه سوم اعتدالیون شامل بازاریان و تجار بودند. رهبری این گروه را افرادی مانند محمد علی شال فروش و امین الضرب برعهده داشتند. این گروه مورد حمایت آیت الله سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی قرار داشتند.»

چه افرادی حق رای داشتند؟

نخستین انتخابات درحالی برگزار شد که همه افراد از حق رای برخوردار نبودند. کارگران، زنان، شاگردان اصناف، دهقانان و روستاییان نمی توانستند رای بدهند. انتخابات در تهران تک مرحله ای برگزار می شد و در ایالات دیگر دو مرحله‌ای و طبقاتی بود. 6 گروه و طبقه در این نظامنامه حق رای داشتند. بر اساس قانون انتخابات 1285، طبقه شاهزادگان و قاجاریان، علماء و طلاب، اشراف و اعیان، تجار دارای محل کسب، زمینداران بزرگ (دارای ملکی به قیمت و ارزش یک هزار تومان به بالا) و صنعتگران و مغازه داران و کسبه دارای کرسی انتخاباتی بودند. صاحبان مشاغل کوچک و کم ارزشی مانند باربران و شترداران کرسی نداشتند. تهران 60 نماینده داشت در مقابل تمام ایران که می توانستند 96 نفر را به مجلس بفرستند. بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای ملی در سال 1285، نمایندگان مجلس باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند، حتما بتوانند به زبان فارسی حرف بزنند، سابقه کیفری نداشته باشند، مسلمان باشند و به شاه و مردم وفادار باشند.همچنین، بر اساس قانون، قرار بود هر دو سال یکبار انتخابات مجلس برگزار شود. هر نماینده باید در طول این دو سال به عنوان نماینده فعالیت کرده و مصونیت قضایی داشته باشد.

کارنامه نخستین مجلس شورای ملی

متمم قانون اساسی، قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی، قانون بلدیه، قانون مطبوعات از مصوبات مجلس اول بود. مجلس اول از 14 مهر ماه 1285 تا به توپ بسته شدن مجلس در دوره محمد علی شاه ادامه یافت و سرانجام با دستور محمد علی شاه و توسط لیاخوف در تاریخ 2 تیر 1287 به توپ بسته شد و بعد از یکسال تعطیلی، شاه تسلیم مشروطه خواهان و مردم شد. در مجلس دوم تعداد نمایندگان تهران از60 نفر به 15 نفر کاهش یافت. ایالات صاحب 101 کرسی شدند و 4 کرسی هم به اقلیت های مذهبی اختصاص داده شد.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس