نکات مهمی که قبل از استارت زدن باید رعایت کنید!

  پنجشنبه، 04 آذر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
نکات مهمی که قبل از استارت زدن باید رعایت کنید!
برای روشن کردن خودرو باید نکاتی را رعایت کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صبر کردن پیش از استارت زدن خودرو به مدت ۱۰ ثانیه در حالت باتری است. با ما همراه باشید تا ضرورت انجام این کار را بررسی کنیم.

روشن کردن خودرو درتمامی فصول سال و در هر مدل خودروی، لازم است برچسب اصول خود انجام گیرد؛ که در غیر اینصورت آسیب های بسیاری به قطعات خودرو وارد می کند. روشن کردن ماشین را اصطلاحاً استارت زدن آن نیز می نامند؛ که باوجود سادگی برای کارایی صحیح خودرو، در کنار جلوگیری از بروز هر گونه خسارت به آن، یکی از مهم ترین مراحل رانندگی به حساب می آید.اگر قصد دارید به عنوان یک راننده حرفه ای موجب بهبود بخشیدن عملکرد و افزایش طول عمر وسیله نقلیه خود شوید؛ پس ما را در این مطلب همراهی کنید تا با اصولی ترین نکات روشن کردن خودرو آشنا شوید.

عملکرد استارت خودرو

اگر بخواهیم به شکل خلاصه بگوییم که استارت خودرو چه کاری انجام می دهد باید بگوییم که این قطعه اتومبیل ها یک نوع موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می کند. وظیفه این قطعه هم در بیان ساده، روشن کردن موتور اتومبیل است. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل لنگ منتقل می کند. حرکت میل لنگ هم باعث می شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود.

نکته فنی ماجرا این است که موتورهای امروزی خودروها برای شروع فعالیت باید به حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه برسند. بعد از آن موتورها می توانند به طور اتوماتیک به فعالیت خود ادامه دهند و در حقیقت ما می گوییم که موتور روشن شده است. وقتی ما سوییچ را در کابین اتومبیل می چرخانیم در واقع برق را به سیستم استارت می رسانیم و آن را به حرکت در می آوریم تا این سیستم، موتور را به ۱۰۰ دور در دقیقه برساند، آن وقت اتومبیل روشن می شود. شاید به نظر برسد که استارت یک موتور الکتریکی ساده است، اما اگر همین سیستم به ظاهر ساده درست کار نکند یا دچار خرابی شود اتومبیل شما به هیچ وجه به حرکت درنمی آید. موقعیت مکانی استارت هم معمولا پشت و کنار موتور اتومبیل است. به هر حال باید حرکت «دنده استارت» بلافاصله به میل لنگ منتقل و موتور خودرو روشن شود.

استارت خودرو

نکته مهم پیش از استارت خودرو

شاید بارها شنیده باشید که آیا لازم است پیش از استارت خودرو سوئیچ را به مدت چند ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:

  1. در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارها،قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از بوجود آمدن error در این اسیستم جلوگیری شود. این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ECU و استارت زدن خودرو احتمال به وجود آمدن بیشتری دارند .
  2. در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشاندهنده آمپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است .
  3. اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشاندهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع می گردد.این قطع شدن صدا نشاندهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد. در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

شاید این سؤال پیش بیاید که من موارد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی رو به رو نشده ام، در این صورت چگونه می توان به توضیح این موضوع پرداخت؟

بله ممکن است در کوتاه مدت با مشکلی مواجه نشویم اما این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تأثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود error در سیستم موجب بالا رفتن مصرف سوخت ، کاهش شتاب ، بالا رفتن مواد آلاینده و تأثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خودرو خواهد گذاشت.

مزایای استارت زدن صحیح ماشین

اگر کمی بیش تر فکر کنید، می بینید که دلیل خاصی برای عجله کردن در استارت زدن خودروتان وجود ندارد. تمام مراحل انجام یک استارت صحیح و سالم، شاید کم تر از ۳۰ ثانیه طول بکشد. پس حتی اگر عجله هم داشته باشید، بهتر است وقت تان را از بخش های دیگر سیو کنید تا این که بخواهید این ۳۰ ثانیه را به ۱۰ ثانیه کاهش دهید. استارت صحیح باعث می شود که طول عمر قطعاتی از ماشین شما که با این فرآیند در ارتباط هستد، افزایش پیدا کند. بنابراین این کار ارزش زمان کوتاهی که برای آن می گذارید را دارد و در دراز مدت از هزینه های زیادی که ممکن است به شما و خودروتان تحمیل شود، جلوگیری خواهید کرد. پس هر موقع که قصد شروع مجدد اتوموبیل خود را دارید، به خصوص در صورت کار نکردن با خودرو در مدت های طولانی یا روزهای سرد، حتما انجام صحیح استارت را مد نظر قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان