نکاتی درباره بهداشت واژن و شستشوی آن

  یکشنبه، 03 اسفند 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
نکاتی درباره بهداشت واژن و شستشوی آن
تحقیقات نشان داده است اگر داخل واژن خود مواد شوینده را بکار ‌برید، تعادل PH این بخش را از بین می‌برید و ممکن است دچار بیماری‌های قارچی و عفونی بشوید. اگر هم می‌خواهید واژن تمیزی داشته باشید، در حقیقت به آن دست نزنید و فقط نواحی بیرونی را شستشو دهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بهداشت واژن یکی از مهم ترین اصول بهداشتی است که هر خانمی باید آن را رعایت کند تا دچار بیماری های قارچی و عفونی نشود. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیزان در مورد بهداشت واژن و چگونگی تمیز نگه داشتن آن، صحبت کنیم و شما را با نکته های مهمی در این زمینه، آشنا سازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بهداشت واژن و شستشوی آن

بهداشت واژن به معنای شستشوی آن نیست. اگر بخواهیم آناتومی این بخش را بررسی کنیم، می توان گفت که واژن کانالی است که به داخل بدن راه دارد. قسمت های بیرونی آن شامل بخش های زیر هستند:

  • کلیتوریس

  • کلاهک کلیتوریس

  • لبه های بیرونی و داخلی

برای این که بهداشت واژن را رعایت کنید، نیازی نیست داخل واژن را بشورید بلکه قسمت های بیرونی آن برای شستشو توصیه می شوند. کالج آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که واژن می تواند برای تمیز کردن خود و تعادل PH، ترشحاتی را از خود منتشر کند و آن ها می توانند کار شستشو را به خوبی انجام دهند.

تحقیقات نشان داده است اگر داخل واژن خود مواد شوینده را بکار برید، تعادل PH این بخش را از بین می برید و ممکن است دچار بیماری های قارچی و عفونی بشوید. اگر هم می خواهید واژن تمیزی داشته باشید، در حقیقت به آن دست نزنید و فقط نواحی بیرونی را شستشو دهید.

۱. آیا رعایت بهداشت واژن به معنای شست وشوی واژن است؟

خیر؛ اما برای پاسخ دقیق تر به این پرسش اجازه دهید ابتدا آناتومی آلت تناسلی زنانه را بررسی کنیم. واژن کانالی است که داخل بدن قرار دارد. بخش بیرونی آلت تناسلی از سه قسمت تشکیل شده است:

  • کلیتوریس؛
  • کلیتورال هود یا کلاهک کلیتوریس؛
  • لبه های درونی و بیرونی.

بهتر است برای رعایت بهداشت واژن، واژن را نشویید؛ اما شستن قسمت بیرونی آلت تناسلی توصیه می شود. شست و شوی واژن ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی شود.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان به این نکته اشاره می کند که واژن با حفظ تعادل مناسب پی.هاش (pH) و تمیزکردن خود با ترشحات طبیعی، سلامتش را حفظ می کند. واژن باکتری های مفید فراوانی دارد. این باکتری ها تعادل مناسب پی. هاش را که کمی اسیدی است، حفظ می کنند. همین پی.هاش اسیدی مانع عفونت واژن توسط باکتری های مضر می شود.

وقتی برای تمیزکردن قسمت داخلی واژن از مواد شوینده شیمیایی مانند صابون ها، اسپری ها یا ژل ها استفاده می کنید، تعادل پی . هاش را به هم می زنید و این ممکن است موجب بروز عفونت های قارچی واژن و واژینوز باکتریال شود. شستن واژن همچنین بر قابلیت آن در تمیزکردن خود اثر می گذارد. پس اگر می خواهید واژن را تمیز کنید، بهتر است هیچ کاری نکنید و این وظیفه را به خود آن بسپارید.

۲. قسمت بیرونی آلت تناسلی خود را چطور تمیز کنید؟

قسمت بیرونی آلت تناسلی را باید با آب گرم بشویید. اگر بخواهید، می توانید از صابون ملایمی که پوست را تحریک نمی کند، استفاده کنید؛ اما نیازی هم به این کار نیست. با استفاده از پارچه ای تمیز قسمت های بیرونی آلت تناسلی را به آرامی تمیز و از رفتن صابون به درون واژن جلوگیری کنید. همیشه ناحیه بیرونی را از جلو به عقب بشویید؛ چون شست و شو در جهت مخالف باعث می شود باکتری های مضر ناحیه مقعد به آلت تناسلی سرایت کنند و باعث عفونت شوند.

۳. آیا برای رعایت بهداشت واژن به صابون نیاز داریم؟

برای شست و شوی آلت تناسلی به صابون نیازی ندارید؛ اما اگر اصراری به این کار دارید، باید از صابونی استفاده کنید که بی بو، بی رنگ و ملایم باشد. صابون های معطر پوست حساس واژن و قسمت بیرونی آلت تناسلی را تحریک می کنند.

۴. آیا برای رعایت بهداشت واژن به محصولات بهداشتی بانوان نیاز داریم؟

در بیشتر فروشگاه ها، انواع مختلفی از ژل های بهداشتی بانوان وجود دارد که گفته می شود بوی بد واژن را کاهش می دهند و آن را تمیز می کنند. از خرید این محصولات خودداری کنید. برای تمیزکردن واژن هیچ نیازی به این محصولات ندارید. این محصولات با سوءاستفاده از حساسیت افراد به بوی بدنشان تولید می شوند؛ ولی هم غیرضروری و هم مضر هستند؛ چون واژن را تحریک می کنند.

۵. آیا همه محصولات معطر بد هستند؟

بله. باید به هر قیمتی شده، از محصولات معطر بپرهیزید. این محصولات، صابون، ژل یا اسپری شوینده یا حتی دستمال توالت معطر هستند که باعث تحریک قسمت بیرونی و داخلی آلت تناسلی زنانه می شوند.

۶. پس با بوی واژن چه کنید؟

بوی واژن کاملا طبیعی است و کسی جز همسرتان متوجه آن نمی شود. رژیم غذایی شما بر بوی واژن اثر می گذارد. اگر احساس می کنید بوی واژنتان زننده است و عادی نیست، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا عفونت های قارچی و باکتریایی ممکن است باعث به وجودآمدن این بوی بد شده باشند.

۷. آیا داشتن ترشحات زیاد عادی است؟

ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند. اگر نگران ترشحات خود هستید، به رنگشان دقت کنید. ترشحات سفید و شفاف همان ترشحات طبیعی هستند که واژن شما برای تمیزکردن خود و مرطوب و سالم نگه داشتن بافتش تولید می کند. ترشح شفاف به دلیل تخمک گذاری اتفاق می افتد و علامت این است که بدن شما روند طبیعی خود را به خوبی طی می کند. نزدیک پریود ممکن است ترشحات قرمز متمایل به قهوه ای رنگ داشته باشید که این هم طبیعی است. اگر رنگ ترشحات شما خاکستری، سبز یا زرد است یا با خارش واژن، درد یا هر نوع نشانه دیگری همراه است، باید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

۸. در دوران پریود چطور باید قسمت بیرونی آلت تناسلی خود را تمیز کنید؟

در دوران پریود نیز می توانید به همان روشی که در بالا گفتیم، قسمت بیرونی آلت تناسلی خود را بشویید. اگر نگران بوی واژن هستید، می توانید قسمت بیرونی را بیشتر از یک بار در روز بشویید.

۹. اگر قسمت بیرونی آلت تناسلی خود را با چیزی غیر از صابون ملایم و آب بشویید، چه اتفاقی می افتد؟

بعضی از افراد از صابون های معطر برای شستن ناحیه بیرونی آلت تناسلی خود استفاده می کنند و هیچ اتفاقی هم برایشان نمی افتد؛ اما بهتر است این کار را انجام ندهید.

۱۰. دوش واژینال چطور؟

دوش واژینال واردکردن مایعی به درون واژن است که معمولا با هدف تمیزکردن آن انجام می شود. این کار فایده ای ندارد و بی خطر هم نیست. به خاطر داشته باشید که باکتری های مفیدی در واژن وجود دارند که دوش واژینال، صابون های معطر و محصولات بهداشتی بانوان این باکتری ها را از بین می برند و باعث می شوند واژن بیشتر در معرض عفونت قرار بگیرد.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که از این دوش ها استفاده نکنید. این دوش ها منجر به مشکلاتی مانند بیماری های مقاربتی و مشکلات مربوط به بارداری و زایمان می شوند.

در پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، پژوهشگران ۲۵۶۱ نفر را بررسی کردند. آنها نتیجه گرفتند زنانی که قبل از بارداری به طور مرتب از دوش های واژینال استفاده می کردند، بیش از زنان دیگر نوزادان نارس به دنیا آوردند.

در پژوهش دیگری در سال ۲۰۱۶، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) در این زنان بیشتر است. این ویروس باعث بروز زگیل تناسلی می شود.

۱۱. آیا برای رعایت بهداشت واژن می توانم از بخاردادن استفاده کنم؟

بخاردادن واژن به این شکل است که مقداری گیاه دارویی در ظرفی پر از آب داغ می ریزند و سپس روی آن ظرف می نشینند تا این بخارها وارد بدنشان شوند. بعضی از افراد اعتقاد دارند که این کار باعث کاهش دردهای ناحیه شکمی و نفخ می شود؛ اما هیچ گواه علمی ای برای این کار وجود ندارد و پژوهشگران آن را توصیه نمی کنند؛ چون ممکن است زیان آور باشد. احتمال دارد که بخار داغ به بافت های حساس داخل و اطراف واژن آسیب برساند. بعضی از گیاهان هم ممکن است باعث سقط جنین شوند. درباره این قسمت حساس بدن بهتر است همیشه به توصیه های علمی توجه کنید.

۱۲. آیا نکته دیگری درباره بهداشت واژن هست که باید بدانید؟

چند نکته دیگر هم در بهداشت واژن و قسمت بیرونی آلت تناسلی مهم هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

دستمال را از جلو به عقب بکشید

هنگام استفاده از دستمال توالت، از سمت عقب به جلو دستمال نکشید؛ چون همان طور که گفتیم، این کار باکتری های مضر مقعد را به سمت واژن می آورد و باعث عفونت می شود.

همیشه بعد از رابطه جنسی ادرار کنید

این کار باعث می شود میکرب ها از مجاری ادرار خارج شوند. درهنگام رابطه جنسی، میکرب هایی وارد مجاری ادرار می شوند و اگر بعد از رابطه جنسی ادرار نکنید، احتمال دارد به عفونت ادراری مبتلا شوید.

مراقب باشید که چه محصولاتی استفاده می کنید

اگر از محصولاتی استفاده می کنید که وارد واژن می شوند، مانند تامپون، حتما به مواد تشکیل دهنده آنها دقت کنید و تا جایی که ممکن است، از این محصولات استفاده نکنید.

از لباس زیر نخی استفاده کنید

لباس زیر نخی هم راحت است و هم مناسب قسمت حساس بدن شما. یکی دیگر از مزایای لباس زیر نخی این است که هوا از آن عبور می کند و درنتیجه مانع تجمع رطوبت می شود. نایلون و نخ های مصنوعی باعث تحریک شدن پوست حساس اطراف قسمت بیرونی آلت تناسلی می شوند.

لباس های عرق کرده یا خیس را فورا عوض کنید

رطوبت زیاد باعث رشد سریع باکتری های مضر می شود. برای اینکه از رشد این باکتری ها و درنتیجه از عفونت واژن جلوگیری کنید، باید لباس های خیس مانند مایو یا شلوارهای ورزشی را فورا عوض کنید.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در موارد زیر حتما با پزشکتان مشورت کنید:

  • احساس درد هنگام ادرار یا رابطه جنسی؛
  • بوی بد یا تند واژن؛
  • التهاب، برآمدگی، زخم یا تاول در اطراف ناحیه تناسلی؛
  • ترشحات زرد، سبز یا خاکستری یا ترشحات غلیظ؛
  • خارش مداوم واژن؛
  • خون ریزی غیرعادی واژینال.

البته بهتر است هر شش ماه یک بار به متخصص زنان مراجعه کنید و آزمایش سالیانه پاپ اسمیر را نیز فراموش نکنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (95 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (39 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (30 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!