نوزاد از چه زمانی می تواند اشیا را خودش نگه دارد؟

  دوشنبه، 24 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نوزاد از چه زمانی می تواند اشیا را خودش نگه دارد؟
توانایی در دست گرفتن اشیا، اولین قدم کودک برای غذا خوردن با دست خودش، خواندن، نوشتن،‌ نقاشی کشیدن و مراقبت از خود یا خودپایی است. در این مطلب می‌توانید با سن گرفتن اشیا توسط کودکان در دستشان، مراحل و رشد این توانایی در ماه‌های زندگی شیرخوار، راهکارهایی برای کمک به رشد این مهارت در کودک، تأخیر در این مهارت و مرحلهٔ بعد از این توانایی آشنا شوید.

هنگامی که نوزاد به دنیا می آید، هر پیشرفت حرکتی در دست و پای او یک نقطه جهش به حساب می آید که برای پدر و مادر او هیجان انگیز است. حرکاتی مانند غلتیدن کودک، چهار دست و پا رفتن و حتی راه افتادن از نمونه های این مهارت ها می باشد. به همان اندازه مهارت هایی مانند گرفتن اشیا با دست، انتقال اشیا از یک دست به دست دیگر و... نیز از اهمیت زیادی برخوردارند.
یادگیری و تمرین این مهارت ها، می تواند هماهنگی دست و چشم نوزاد را بیشتر و عکس العمل نوزاد را قوی تر کند. در سال اول تولد، کودک مهارت های دستی خود را بهبود می بخشد، زیرا در انگشتان خود کنترل و قدرت بیشتری پیدا می کند. یادگیری این مهارت ها برای کودک، بیشتر از اینکه یک مهارت جدید باشد یک بازی و سرگرمی است، زیرا این مهارت به کودک کمک می کند که اشیا و اسباب بازی هایش را با دست بگیرد، بلند کند و روی زمین بریزد. او حتی می تواند خودش قاشق را در دست بگیرد، خودش غذا بخورد و یا یک مداد رنگی را در دست نگه دارد.در واقع انگشتان و دستان کوچک کودک، مهارت هایی دارد که با گذشت زمان و بزرگتر شدن نوزاد، این مهارت ها نیز توسعه می یابند و توانایی گرفتن اشیا با دست نوزاد را بهبود می بخشد.

چه زمانی کودک من باید اشیا را بگیرد؟

هنگامی که کودک شما یاد می گیرد که چگونه با اسباب بازی ها و سایر اشیاء اطراف خود تعامل داشته باشد، مراحل مختلفی را طی می کند. در اینجا چیزی است که باید از ماه به ماه انتظار داشت:

از دوران نوزادی تا دو ماهگی

نوزادان با رفلکس ذاتی چنگ زدن به دنیا می آیند و اگر کف دست نوزاد را لمس کنید، او انگشتان کوچکش را دور انگشتان شما حلقه خواهد کرد. این رفلکس تا دو ماهگی ادامه دارد، اما این حرکات چنگ زنی در هشت هفتهٔ اول غریزی و غیرارادی است. در طول این مدت، دست های کودک شما در بیشتر اوقات مشت کرده خواهد بود، اما به زودی او آنها را به عمد و به منظور بررسی شان باز و بسته می کند و حتی ممکن است سعی کند اشیای نرمی مثل یک خرس عروسکی را در دست بگیرد.

سه ماهگی

در این سن کودک هنوز نمی تواند چیزی را که می خواهد با دقت در دست بگیرد، اما می تواند بارها و بارها به اسباب بازی ها ضربه بزند. او همچنین در حال ایجاد هماهنگی بین چشم و دستش است و به چیزهایی که دوست دارد در دست بگیرد نگاه می کند و سعی می کند به آنها برسد. اگر یک پارک بازی داشته باشد یا بالای تختش عروسک های کوچکی آویزان شده باشد، می تواند دراز بکشد و به اسباب بازی های بالای سرش ضربه بزند.

از چهار تا هشت ماهگی

در چهار ماهگی کودک می تواند اشیای بزرگ مثل لگو را بردارد. او تا زمانی که انگشت هایش چابکی بیشتری پیدا می کنند قادر نخواهد بود که چیزهای کوچک تر را بردارد. اندکی پیش از درآمدن اولین دندان کودک معمولاً بین چهار تا هفت ماهگی، او شروع به برداشتن چیزها برای گذاشتن آنها در دهانش می کند. اگر کودک غذاهای جامد می خورد قادر به ثابت نگه داشتن یک قاشق در دستش نیست اما سعی خود را خواهد کرد. همچنین او می تواند یک شیء را به طرف خودش بکشد و شروع به جابه جایی اشیا از یک دست به دست دیگر کرده، پس بهتر است از این به بعد اشیای باارزش را از دسترسش دور نگه دارید و اطمینان پیدا کنید که خانه تان نسبت به هر گونه شیء کوچکی که کودک می تواند در دهانش بگذارد ایمن سازی شده است.

از ۹ تا ۱۲ ماهگی

کودک شما اکنون با کمی تلاش می تواند اشیا را بردارد و کم کم ترجیح او برای استفاده از دست راست یا چپش آشکار می شود، هرچند که تا دو یا سه سالگی قادر نخواهید بود با قطعیت راست دست یا چپ دست بودن او را تعیین کنید. او همچنین در حال مهارت یافتن در برداشتن اشیای کوچک با گرفتن آنها بین انگشت شست و انگشت اشارهٔ خود است و با هماهنگی حرکتی رو به افزایش خود به زودی قادر به استفادهٔ نسبتاً ماهرانه از قاشق و چنگال هنگام غذا خوردن خواهد بود، هرچند ممکن است ترجیح بدهد قاشق را در یک دستش نگه دارد و با انگشتان دست دیگرش غذا بخورد. وقتی می خواهید استفاده از قاشق و چنگال را به کودک یاد بدهید احتمالاً باید به او کمک کنید که آنها را در دستش بگیرد، اما اگر در هر وعدهٔ غذایی اجازه دهید که چند باری امتحان کند سریع تر در این کار مهارت پیدا می کند.

نقش والدین در برداشتن اشیا توسط کودک

برای تحریک واکنش چنگ زدن و برداشتن اشیا در کودک، یک اسباب بازی یا شی رنگی را کمی دورتر از دسترس او قرار دهید و او را تشویق کنید تا آن را بردارد. اما آن را آنقدر دور نگذارید که او اصلا نتواند یا ناامید شده و از تلاش دست بکشد. مجموعه ای از چیزهای زیادی را که او بتواند بردارد در اختیارش قرار دهید، مانند: اسباب بازیهای نرم، حلقه های پلاستیکی و کتابهای بزرگ. بعدا، زمانی که او تلاش می کند تا اشیا کوچک را با انگشت شست و سبابه بردارد، او را تشویق کنید که لقمه های کوچک غذا یا خوردنیهای کوچک از قبیل نخود فرنگی یا تکه های هویج را بردارد؛ او هر وقت که بتواند از قاشق و چنگال استفاده خواهد کرد.

بازی حلقه کودکان

چه وقت باید نگران شوید که کودک نمیتواند چیزی را نگه دارد؟

اگر کودک شما در هشت هفتگی به اسباب بازیهایی که در مقابل او قرار می دهید توجه نمی کند و تا نه ماهگی برای لمس کردن یا برداشتن اسباب بازیها تلاش نمی کند، با پزشک او مشورت کنید. کودکان نارس، این مهارتها و سایر مهارتها را چند ماه دیرتر از همسالان خود، یاد می گیرند. از پزشک خود بخواهید که یک جدول زمانی مناسب برای پیشرفت مهارتهای کودک را در اختیار شما قرار دهد.

چهار روش برای بهبود مهارت های دست کودک

  1. برای کودک، اسباب بازی های ایمن و جالب فراهم کنید تا آن ها را لمس کند، حرکت دهد و حتی تکان دهد. اسباب بازی ها را در خارج از دسترس کودک قرار دهید و او را تشویق کنید تا آن را بردارد.
  2. در حالی که کودک از لمس اشیا و بافت های مختلف لذت می برد، انگشتان دست کودک را بر روی صورت خود نوازش دهید و در همان حال با او صحبت کنید.
  3. هر روز برای کودک خود کتاب بخوانید. درست است که او نمی تواند جملات را بخواند ولی از اینکه صفحات کتاب را برای شما ورق بزند، خوشحال می شود.
  4. در هشت ماهگی اجازه دهید کودک خودش غذا بخورد، درست است که او خودش را کثیف می کند ولی این تنها راهی است که می تواند مهارت بردن غذا به سمت دهانش را تقویت کند.

کمک به کودک برای در دست گرفتن اشیا

والدین می توانند با استفاده از برخی راه و روش ها به کودک شیرخوار خود برای رشد توانایی گرفتن اشیا در دستشان کمک کنند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر است:

توانایی اش را تحریک کنید

برای تحریک رفلکس چنگ زدن، یک اسباب بازی یا شیء رنگی را کمی دور از دسترس کودک بگذارید و تشویقش کنید که آن را بگیرد، اما آن را آن قدر دور از دسترش نگذارید که نتواند به آن برسد و کلافه شود.

چیزهایی به دستش بدهید

به او وسایل زیادی بدهید که بتواند به راحتی در دست بگیرد مثل لگوهای نرم، حلقه های پلاستیکی و کتاب های مقوایی کودک.

او را تشویق به برداشتن غذا کنید

وقتی کودک روی توانایی گرفتن اشیا بین انگشت شست و انگشت اشارهٔ خود کار می کند، او را تشویق کنید که غذاهای انگشتی نرم مثل نخودفرنگی نرم و هویج پخته را بردارد. برای محافظت از کودک در برابر خطر خفگی بهتر است غذاهای سفت مثل آجیل یا هویج خام را دور از دسترسش نگاه دارید.

به او وسایلی برای رشد این مهارت بدهید

وقتی کودک ۱۸ ماهه می شود کشف می کند که می تواند بسیاری از اشیایی را که برمی دارد داخل چیزهای دیگر بگذارد. شما می تواند به رشد این مهارت کمک کنید و برای این منظور به او جعبه های خالی یا دیگر ظروف و چیزهایی را بدهید که بتواند هر چیزی را داخل آنها بگذارد.

تأخیر در گرفتن اشیا با دست توسط کودک

اگر تا دو یا سه ماهگی یکی از موارد زیر را در کودک مشاهده کردید، لازم است موضوع را با پزشک مطرح کنید:

  • به اسباب بازی یا چیزی که جلویش تکان می دهید علاقه مند به نظر نمی رسد.
  • در سه ماهگی نمی تواند یک شیء را در دست بگیرد یا در سه تا چهار ماهگی سعی نمی کند یک شیء را لمس کند یا بردارد.
  • نوزادان زودرس نیز ممکن است دیرتر از دیگر کودکان به این نقطهٔ عطف یا دیگر نقاط عطف برسند. در مورد این موضوع هم که چه زمانی برای کودک زودرس شما منطقی است می توانید با پزشک کودکتان صحبت کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (127 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (87 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (57 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه