عفونت گوش و دندان درد چه ارتباطی با هم دارند؟

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
عفونت گوش و دندان درد چه ارتباطی با هم دارند؟
عفونت گوش و یا حتی درد گوش ممکن است در افراد مختلف دارای علل مختلفی باشد . در برخی از افراد این عفونت یا درد را میتوان در فک و یا در دندان‌های عقل بالا و پایین یافت . زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند. 

عفونت گوش و یا حتی درد گوش ممکن است در افراد مختلف دارای علل مختلفی باشد . در برخی از افراد این عفونت یا درد را میتوان در فک و یا در دندان های عقل بالا و پایین یافت . زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند. همچنین ممکن است فردی مبتلا به سرطان حنجره شده باشد اما این موضوع خود را با درد گوش نشان دهد و درد در قسمت داخل گوش را حس کند اما دردهای پس سر معمولاً با گوش ارتباطی ندارند و در موارد بسیار نادری ممکن است عفونت شدید پشت گوش به صورت احساس سنگینی و فشار در پشت گوش خود را در دردهای گردن هم کشیده شود.

مشکلات گوش را می توان با معاینه معمولی در مطب تشخیص داد اما جالب است بدانید ۵۰ درصد افرادی که با درد گوش مراجعه می کنند منشأ اصلی آنها فک و دندان است. معمولاً عفونت گوش به دو دسته عفونت گوش خارجی و میانی تقسیم بندی می شود که علت عفونت گوش خارجی دستکاری گوش، شنا کردن در آب های آلوده است اما علت عفونت گوش میانی بیشتر مربوط به حلق است و کسانی که سرما می خورند عفونت از گلو به گوششان می رسد که طبیعتاً درمان آن را گوش را درمان می کند.

دندان درد چگونه ایجاد می شود؟

درد دندان به خاطر آماس و التهاب بخش مرکزی دندان یا پالپ ایجاد می شود. پالپ دندان شامل پایانه های اعصاب می باشد که به درد خیلی حساس هستند.التهاب پالپ یا عصب دندان ممکن است توسط پوسیدگی دندان، ضربه و عفونت بوجود آید.درد های با منشا فکی ممکن است علایم درد دندان را شبیه سازی کنند.

علائم درد دندان کدام است ؟

درد دندان و درد فک از شایعترین ناراحتی های دهان و دندان می باشند.ممکن است درد شدید به هنگام فشار یا تحریک با سرما و گرما وجود داشته باشد و ممکن است درد دندان بعد از برداشتن محرک ،برای مدت پانزده ثانیه ادامه دار باشد.زمانی که منطقه ملتهب پالپ گسترش یابد، درد شدیدتر می شود و درد ممکن است به گونه، گوش و فک نیز انعکاس یابد .از دیگر علائمی که شما باید توجه کنید و درمان لازم را پی گیری کنید عبارتند از:
_درد در جویدن
_حساسبت به سرما و گرما
_خونریزی از اطراف دندان یا لثه
_تورم اطراف دندان یا تورم فک
_ضربه یا آزردگی در ناحیه

اختلال مفصل تمپورومندیبولار

اختلال مفصل تمپورومندیبولار (که اغلب اختلال TMJ یا TMD نامیده می شود و گاهی اوقات برای سادگی به اشتباه”TMJ” گفته می شود)،وضعیتی است که در آن مفاصل فک به صورت غیر طبیعی کار می کنند – صدای ضربه ، و تیک تیک می دهند، قفل می شوند، و غیره.این مشکل ممکن است به علت عوامل مختلفی باشد و این بیماری اغلب با درد همراه است.از آنجا که مفاصل فک بسیار نزدیک به حفره گوش (روزنه شنوایی) واقع شده اند، بسیار دشوار استکه دریابیم درد از مفاصل برخاسته ویا از داخل گوش نشات گرفته است.

درد عضله

درد عضلات فک (میالژی) ممکن است درد را در طول مسیرهای عصبی انتشار دهد که تشخیص آن از درد گوش دشوار است.

التهاب استخوان فک

التهاب استخوان فک یکی دیگر از شرایطی است که ممکن است شبیه درد گوش به نظر برسد.این التهاب وضعیتی است که در آن برجستگی استخوانی موجود در پشت گوش دچار درد و تپش می شودو آن در صورتی است که سلول های هوایی در این بخش استخوانی دچار التهاب و یا عفونت شوند.معمولا عفونت های سلول های هوایی این استخوان به علت عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) ایجاد می شوندکه از گوش به استخوان اطراف گسترش می یابد.قرمزی و / یا تورم ممکن است در پشت گوش مشاهده شود و این وضعیت گاها با آنتی بیوتیک های تزریقیو پس از آن با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود.

درمان وزوز گوش و گرفتگی عضله

فشار نقطه دروازه آگاهی ( Gates of consciousness) در بهبود عملکرد و گرفتگی عضله ها تاثیر دارد همچنین فشار این نقطه به تسکین سردرد و گرفتگی عضلات گردن کمک می کند، افزون بر این فشار این نقطه در درمان سرگیجه، درد چشم و وزوز گوش موثر است؛ کافی است تا به مدت ۵ ثانیه با انگشت دو دست خود این نقطه را فشار و سپس به مدت ۳ دقیقه این نقطه را ماساژ دهید.

با فشار این نقطه خوب بخوابید

نقطه GV۱۶ بین سر و گردن فواید بسیاری در سلامت بدن شما را خواب راحت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین سردرد، دندان درد و درد های عضلانی و بهبود عملکرد سیستم گردش خون از تاثیرات طب فشاری در این نقطه است؛ برای استفاده از این روش و تاثیرات مثبت آن کافی است تا یک قطعه یخ را به مدت ۳ ثانیه در این قطعه فشار دهید پس از این کار به سرعت نتیجه آن را شاهد خواهید بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (636 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...