پارک ملی نایبند منطقه‌ای شگفت‌انگیز در عسلویه + فیلم

  دوشنبه، 03 مهر 1402   زمان مطالعه 2 دقیقه
پارک ملی نایبند منطقه‌ای شگفت‌انگیز در عسلویه + فیلم
پارک ملی نایبند منطقه‌ای حفاظت شده در استان بوشهر است. این پارک در محدوده شهرهای عسلویه، بساتین و هاله قرار گرفته است که حدود 27 هکتار از این منطقه دریایی و بقیه آن خشکی می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این پارک جذاب و دیدنی با ما همراه باشید.

معرفی پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند نقطه اتصال کوه‌های عسلویه به دریای خلیج فارس است و از جاهای دیدنی عسلویه به شمار می‌آید. با داشتن پوشش گیاهی مناسب و حیات وحش متنوع و جلوه‌ای زیبا از طبیعت کوه و دریا، این منطقه مقصدی دوست‌داشتنی برای طبیعت‌گردان است. پارک ملی نایبند به‌ عنوان اولین پارک ملی دریایی کشور شناخته می‌شود. حدود 27 هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است. وجود چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی، تپه‌های مرجانی، تخم‌گذاری لاک‌پشتان دریایی و... پارک ملی نایبند را به بهشتی برای گردشگران تبدیل کرده‌ است.

خلیج نایبند در ساحل شمالی با وسعت 4130 هکتار، یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های دریایی خلیج فارس است. جنگل‌های حرا، سواحل ماسه‌ای درخشان در بخش‌های شمالی و شرقی و سواحل صخرهای جنوبی خلیج و بخش غربی منطقه حفاظت شده نایبند، درختان کهنسال انجیر معابد در دماغه نایبند، دشت هموار بخش شمالی، دشت‌های مشجر و دره‌های عمیق و صخره‌ای در بخش جنوبی چشم‌اندازهای طبیعی سواحل خلیج فارس را در یک قاب رویایی به تصویر کشیده است. این منطقه با هدف حفظ و حراست از زیستگاه کل و بز، قوچ و میش، جبیر و جیرفتی، در سال 1357 از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌ عنوان منطقه حفاظت‌ شده نایبند انتخاب و معرفی شد.

پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند

پوشش گیاهی پارک ملی نایبند

پوشش گیاهی پارک ملی نایبند شامل: گیاهان آبزی نظیر علف‌های دریایی و جلبک‌ها در اکوسیستم‌های ساحلی و گیاهان مقاوم شور‌پسند نظیر گز، علف شور، شصت عروسان و خار شتر در مناطق به دور از ساحل است. از سایر گونه‌های گیاهی در ارتفاعات و دشت‌های مرتفع می‌توان، کنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، قیچ، دافنی و صبرزرد و… را نام برد. درختان حرا در حوزه‌های نای‌بند مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهد. این پوشش در سواحل گلی برخوردار از جریان جزر و مدی آرام می‌روید.

جنگل حرا یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های طبیعت خلیج فارس در پارک ملی دریایی نایبند است. حرا دارای برگ‌های سبز، چند ساله، پایا و نوعی ریشه‌های هوایی است که به‌طور عمودی از لجن بسته خارج می‌شود و عمل تنفس و هواگیری را انجام می‌دهد. گل‌دهی آن‌ها در ماه‌های اسفند و اردیبهشت انجام می‌شود. از مشخصات این گیاه آن است که دانه‌های آن قبل از پراکنده شدن، قسمتی از رشد خود را در داخل میوه انجام می‌دهد و زمانی که تخم گیاه در آب قرار گیرد، پوست آن باد می‌کند و شکافته می‌شود. در کنار این گیاهان جانداران دوزیستی زندگی می‌کنند که با ایجاد سوراخ‌هایی، تهویه را در سطح فوقانی گل‌ولای میسر می‌سازند. در زمان جزر، ریشه‌های این درخت به حالت میخی شکل در می‌آید و به هنگام مد دریا، در نواحی عمیق‌تر آن، تاج درخت در زیر آب غوطه‌ور می‌ماند.

پارک ملی نایبند

جنگل حرا

گونه‌های جانوری پارک ملی نایبند

از جانوران مهم می‌توان به جبیر اشاره کرد که جز گونه‌های نادر است. سایر پستانداران خشک‌زی موجود در پارک شامل گرگ، شغال، خرگوش، روباه و انواع جوندگان می‌شود. علاوه بر آن نایبند زیستگاهی مناسب برای زاد و ولد پستاندارانی نظیر قوچ و میش، کل و بز است. از پستانداران دریایی که در بخش آب‌های آزاد پارک یافت می‌شود، می‌توان انواع دلفین و نهنگ را نام برد. از دیگر آبزیان منطقه می‌توان به دو نوع لاک‌پشت عقابی و لاک‌پشت سبز اشاره کرد. خرچنگ نیز در این مناطق بسیار زیاد دیده می‌شوند. ماهی گل‌خورک‌ نیز در این منطقه مشاهده می‌شود. این ماهی دارای چشم‌های برجسته است و حالت جهنده دارد و کانال‌هایی را در کنار دریا می‌سازد.

پرندگان مهاجری که در این مناطق مشاهده می‌شوند، شامل: فلامینگو، گیلانشاه، پلیکان سفید، سلیم، آبچلیک، کاکایی، پرستوهای دریایی و اگرت پاخاکستری می‌باشند.

پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند

فیلمی از پارک ملی نایبند


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (488 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان