ساعدنیوز
ساعدنیوز

تنها راه برای عبور از معضلات فرهنگی، روشنگری است

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
دکتر پروانه سلحشوری : تنها راه برای عبور از معضلات فرهنگی، روشنگری است
خبر فوت مادر 13 ساله در هنگام زایمان در یکی از شهرهای کمتر برخوردار کشور، بار دیگر بر اهمیت تجدید نظر درباره سن قانونی ازدواج برای جلوگیری از قربانی شدن نوجوانان، صحه گذاشت. کودک همسری یکی از پدیده های شوم فرهنگی در کشور است که خود منشأ بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی دیگری است که هزینه های سنگینی را برای جامعه در پی دارد.

ازدواج در سنین پائین که از آن به کودک همسری یا ازدواج کودکان تعبیر می شود، یک پدیده جهانی است. سالانه نزدیک 12 میلیون، کودک قربانی این پدیده می شوند. عوامل بسیاری در تشدید این پدیده در جوامع بشری از جمله ایران نقش دارند. اقتصاد و فرهنگ و سیاست های جمعیتی غلط از جمله عوامل مهم در ترویج و تشدید کودک همسری است که از سوی بسیاری از نهادهای حامی حقوق کودکان، به عنوان مصداقی از کودک آزاری قلمداد می شود. کودکان زیر 18 سال به بهانه های مختلف از جمله سنت های غلط فرهنگی یا به دلیل مشکلات اقتصادی از سوی خانواده مجبور به ازدواج میشوند. کودکی 10 ساله مجبور به وضع حمل می شود در حالی که به لحاظ فیزیکی هنوز آمادگی این کار را ندارد. در بسیاری موارد، عدم آمادگی جسمی برای مادر شدن منجر به مرگ مادر خردسال میشود. طلاق به دلیل عدم تفاهم بعد از رسیدن به بلوغ فکری از جمله مشکلاتی است که پدیده کودک همسری در جامعه سبب ساز می شود. آمار رسمی حاکی از آن است که در بهار 1399، 346 نوزاد در کشور متولد شده اند که مادران آنها سن زیر 15 سال را دارند. مادری که خود هنوز نیازمند دامان گرم مادر است، رسم مادری را نمی داند. پژوهشگران علوم رفتاری و اجتماعی معتقدند که عدم آشنایی با اصول فرزندپروری می تواند آینده نوزادان کودک همسران را به خطر بیاندازد. به نظر می رسد، تنها راه مبارزه با این پدیده، اجماع تمامی کارگزاران و تصمیم گیران در راستای فرهنگ سازی در جهت مبارزه با پدیده کودک همسری است. البته بخشی از جریان رو به رشد کودک همسری می تواند با سیاستهای اقتصادی درست و فقرزدائی مدیریت شود. به بیان دیگر، بالا بردن توان اقتصادی خانواده ها و ریشه کن کردن فقر می تواند زمینه را برای کاهش موارد کودک همسری در جامعه مهیا سازد. تصویب قانون در جهت حمایت از حقوق کودکان و جلوگیری از ثبت و تحقق ازدواج کودکان می تواند گامی مهم در راستای بهبود شرایط کودکان در کشور باشد. برای بررسی موضوع به سراغ خانم دکتر پروانه سلحشوری، جامعه شناس، نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس دهم و عضو کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری رفته ایم. توجه مخاطبان ساعد نیوز را به مطالعه این مصاحبه دعوت می کنیم:

تصویر

فشارهای قدرت پنهان، اجازه تصویب طرح افزایش حداقل سن ازدواج را نداد!

ساعد نیوز: اخیراً خبر مرگ مادر 13 ساله در سراوان بار دیگر اهمیت پیگیری سامان دهی ازدواج دختران در سنین پائین و جلوگیری از کودک همسری عیان شد. در مجلس دهم، طرح افزایش حداقل سن ازدواج برای صیانت از حریم کودکان و جلوگیری از کودک آزاری و پایمال شدن حقوق کودکان مطرح شد و متأسفانه مسکوت ماند. حضرتعالی یک از نمایندگان فعال در این زمینه بودید که پیگیر تصویب طرح شدید. چه عواملی باعث می شود که این نوع طرح ها به سرانجام نرسد؟

پروانه سلحشوری: در مورد این طرح مثل خیلی از مسائل دیگر در کشور، دو نوع سیاست گذاری و رویکرد کلان وجود دارد. رویکردی که کودک همسری را یک پدیده خوب و مثبت می داند و رویکردی که که نگاهی منفی به این مسأله دارد. رویکرد غالب که سیاست گذاری کلان را در این زمینه در کشور بر عهده دارد، رویکرد ترویج کودک همسری است. زمانی که ما در مجلس تلاش کردیم تا حداقل سن ازدواج را همین 13 سال تصویب کنیم، علیرغم این یک فوریت طرح در صحن تصویب شد، بار دوم به کمیسیون ها ارجاع شد و دیگر این طرح فرصت مطرح شدن در صحن را پیدا نکرد. این طرح قرار بود در کمیسیون قضائی مجلس مورد بررسی شود که اعضای این کمیسیون همه آقا بودند. از ما در خواست شد که برای دفاع از این طرح به کمیسیون برویم و وقتی وارد کمیسیون شدیم دیدم که دو تا خانم که اصلاً من آنها را نمی شناختم در کمیسیون حضور دارند. شروع کردند به انگ زدن به ما؛ که شما غرب زده هستید می خواهید فرهنگ غربی را در کشور حاکم کنید و از این مسائل. همانجا من از قرآن مثال آوردم و گفتم قرآن می فرماید که اگر یک نفر انسان جان خودش را به دلیل بی ملاحظگی کسی از دست دهد، عین این که کل بشریت را کشته است. تعلل ما در عدم تصویب طرح حمایت از کودکان هر سال به قیمت جان کودکانی تمام می شود که قربانی کودک همسری می شوند. بعد از ازدواج آسیب می بینند و مرگ زودرس دارند. بعد از این جریان، حتی همکارانی که قبلاً موافق این طرح بودند در کمیسیون قضائی، به طرح رأی منفی دادند. دلیل این رأی منفی هم، غلبه فشارهای قدرت پنهان بود. نامه از انجمن پزشکان گرفته بودیم مبنی بر این که کودک همسری آسیب زا است. خود من و دیگر همکارانی که پیگیر تصویب این طرح بودیم، زیر فشار قرار داشتیم. در نهایت هم این طرح رأی نیاورد. در عوض رسانه های بالادستی، چندهمسری و کودک همسری را دارند تبلیغ می کنند. بعد از این مسأله، حتی شاهد این بودیم که کلیپی را منتشر کردند که در آن، دو نفر که در سن کم ازدواج کرده بودند علیه طرح افزایش حداقل سن ازدواج صحبت می کردند.

تصویر

کنشگری و روشنگری می تواند زمینه تغییر دگم های فرهنگی را مهیا کند/ خودشان می دانستند که این طرح در کمیسیون خفه می شود!

ساعد نیوز: به نظر می رسد درباره مسأله کودک همسری ما با پارادوکس قانون و فرهنگ مواجه هستیم. آقای کدخدائی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در مورد همین طرح کودک همسری نوشته بودند که "نظر رسمی شورای نگهبان در خصوص طرح افزایش حداقل سن ازدواج وقتی اعلام می شود که این طرح در مجلس تصویب و به شورا ارسال گردد. ضمن این که در حل مشکلات فرهنگی کشور نباید صرفاً به دنبال راهکارهای حقوقی و اجبار قانونی باشیم، چون لزوماً نتیجه بخش نیست. مسائل فرهنگی راهکارهای فرهنگی نیاز دارند". نظرتان درباره این موضع چیست؟

دکتر پروانه سلحشوری: ایشان خودشان می دانستند که چه چیزی بنویسند! می دانستند که طرح از کمیسیون نمی تواند عبور کند و در کمیسیون خفه خواهد شد. در مورد این طرح، تبلیغات فرآوانی شده بود و حساسیت هایی را برانگیخته بودند. مخالفت های شدیدی با طرح وجود داشت. ما حتی به دیدار علمای قم رفتیم تا حمایت این علما را نسبت به طرح جلب کنیم چون خیلی مخالفت ها به دلیل عدم اطلاع کافی از محتوای طرح بود. به هر صورت، این طرح به قانون تبدیل نشد. بله من هم با این سخن که باید سطح آگاهی جامعه را بالا ببریم معتقدم. فرهنگ سازی در این زمینه ارجح است. به نظرم اگر اشتباه نکنم، در یکی از روستاهای آذربایجان، طبق گزارش هایی که ما داشتیم، تمام دختران روستا، زیر 10 سال ازدواج کرده بودند! طبیعتاً در اینجا اجبار قانونی معنایی ندارد و ما فقط باید روی تغییر رویکرد غالب فرهنگی متمرکز شویم. ما امروز شاهد این هستیم که به صورت گسترده از رسانه های جریان غالب، چندهمسری و کودک همسری تبلیغ می شود. این در حالی است که خیلی از جوانان ما به دلیل مشکلات اقتصادی، توانایی تشکیل خانواده و ازدواج را ندارند. این یک نوع دهن کجی به جامعه است وقتی جوان نمی تواند ازدواج کند، ما داریم چندهمسری را تبلیغ می کنیم. در اینجا کنشگری و روشنگری است که می تواند کلیدی برای خروج از بن بست فعلی باشد. شما وقتی به فضای مجازی نگاه می کنید، در فضای مجازی بحث های فرهنگی و اجتماعی ای که مطرح میشود، درست است که متن جامعه و آنهایی که واقعاً درگیر پدیده های آسیب زای فرهنگی هستند با این نوع بحث ها ارتباط مستقیم ندارند ولی حلقه های واسطی در این نوع پلتفرم ها وجود دارند که می توانند تغییر ایجاد کنند. امروز دانشگاه آزاد در هر نقطه کشور، زمینه را برای تحصیل اقشار مهیا کرده است و این خودش می تواند فاصله های فرهنگی را کم کند. اگر یک تحصیل کرده روشنگر در یک خانواده فقیر بتواند پدرش را قانع کند که ازدواج دختر 10 ساله اش با یک مرد پولدار علاج دردش نیست، خوب در اینجا تغییری صورت گرفته است.

تصویر

آقای مکارم نامه دادند که برای ازدواج، بلوغ فکری هم شرط است؛ ولی گفتند باید از همه مراجع نامه بگیرید/ وقتی نخواهند کاری بشود، بحث اقلیت و اکثریت را پیش می کشند!

ساعد نیوز: فقه شیعه به عنوان یک فقه پیشرو و عقلانیت محور معرفی می شود و در بسیاری از بن بست های فرهنگی همین فقه شیعه می تواند ما را نجات دهد. حداقل این حرفی است که علمای برجسته و مراجع عظام می گویند. آیا از این ظرفیت بزرگ علمی و اجتماعی برای پیش بردن طرح افزایش حداقل سن ازدواج بهره نبردید؟

دکتر پروانه سلحشوری: ما در این رابطه با مراجع گفتگو داشتیم. از آقای مکارم نامه گرفتیم که ایشان صریحاً اعلام کردند که برای ازدواج، بلوغ فکری هم شرط است. می گویند که اکثریت مراجع باید این مطلب را تأئید کنند. طبیعتاً ما هم به اکثریت دسترسی نداشتیم! وقتی قرار باشد که کاری نشود، می گویند این ایده اقلیت است! اراده ای قوی برای جلوگیری از تصویب این طرح وجود داشت. بهانه شان هم بحث جمعیت بود. فکر می کنند که اگر این طرح به قانون تبدیل شود، جمعیت کاهش خواهد یافت. طبیعتاً کسی که در 10 سالگی مادر می شود، ظرفیت دارد که تا 30 سالگی حداقل 10 فرزند به دنیا بیاورد! ولی پرسش اینجاست که آینده این فرزندان چه می شود؟ رفاه، مسکن، شغل، اقتصاد؟! این ها سؤالاتی است که بی پاسخ می مانند. برای مخالفان طرح افزایش حداقل سن ازدواج، فقط عدد و رقم مهم است! یعنی مهم است که بگوئیم فلان رقم ما افزایش ازدواج و زادآوری داشتیم! والسلام. دیگر هیچ چیزی مهم نیست. مهم نیست که نوجوان یا کودک آسیب می بیند. قربانی نیازهای مالی پدر می شود. البته رسانه ها هم به اندازه کافی ما را حمایت نکردند. امروز تنها راه برای عبور از معضلات فرهنگی در کشور، روشنگری است. باید به میان مردم برویم و این کار را انجام دهیم. این حداقل کاری است که می توان برای زنده نگه داشتن جامعه کرد. مطالبه تصویب طرح افزایش سن ازدواج بطور جدی باید مطرح شود و باید از قانونگذران و دولتمردان خواهان پیگیری و ایجاد بسترهای قانونی در این باره شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

ممنون از ساعد نیوز بابت این مصاحبه با خانم سلحشوری. مدتها بود در رسانه ها خبری از ایشان نبود. این یک خط شکنی رسانه ای است. درود بر شما
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (439 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (97 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان خنده دارترین سکانس مهران غفوریان در برنامه اسکار مهران مدیری/ پا شده لواشک پخش میکنه!😂+ویدیو «آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر نگاهی به تغذیه مدرسه مقوی و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ اون سفیدا چیه شما فهمیدین؟ آشپزی عاشقانه امین زندگانی برای همسرش الیکا عبدالرزاقی/ چه آشپزخونه ساده و شیکی+عکس اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود نگاهی به تراس زیبا و باصفای خانه اروپایی شاهرخ استخری در بلژیک/ چه دلباز و حال خوب کن+ویدیو خلاقیت خنده دار یک ایرانی در اختراع دستگاه برای شکار موش خانه اش/ اسم تو رو باید تو گینس ثبت کنن! +فیلم جاده‌ای 2600 ساله که پدر «راه‌آهن» به حساب می‌آید+عکس ابتکار غم انگیز چند جوان در تماشای بازی تیم استقلال بر مزار دوست تازه فوت شده‌شان+ویدیو/ مرام و معرفت رو در حقش تموم کردین👌 گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس رونمایی از کیک تولد شیک و دو طبقه کریم انصاری فرد/ سنت کیک پاشی کار دست ستاره تیم ملی داد+عکس توئیت های خواندنی و جالب از طرز نشستن حامی اسرائیل و متلک پرانِ ایران در برابر رهبر معظم انقلاب در تهران+ویدیو/ موش شدن به روایت تصویر! نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس نگاهی به استایل و ظاهر متفاوت و شیک سعید راد، میرزا رضای سریال گیلدخت در جوانی/ چه سلیقه‌ای+عکس (عکس) سفر به تهران قدیم؛ عکس دیدنی از قبض تلفن 93 سال پیش! فیلم قدیمی از عروسی پر آوازه ی پادشاه انگلیس، چارلز، و دایانا با تم کارتونی/ دایانا انگار لباس پرنسس های دیزنی رو تنش کرده، بینظیره واقعا! جنجال اعلامیه ترحیم جوانی که پدر، 3 برادر و خواهرش کارمند صدا و سیما هستند+عکس/ صدا و سیما در تسخیر این خانواده! (تصاویر) نگاهی بر خانه 19 متری مشهورترین معمار ژاپنی/ کوچکترین خانه شیک جهان! خواننده حذف شده برنامه "صداتو" که با نوازندگی و صدای بینظیرش همه را شوکه کرد/ دیدین شرکت کننده رو؟ نمیدونست به افتخارش کف بزنه یا مشت😄 چهره بازسازی شده نواده چنگیز مغول، قویترین زن مبارزی که هیچ مردی برای ازدواج حریفش نشد/ فکرشو میکردین اینقدر ظریف و زیبا باشه؟ خوانندگی علی نصیریان بزرگ آقا سریال شهرزاد در 89 سالگی با شعر معروف استاد شهریار/ هزارماشالله چه صدایی دارن +فیلم (عکس) جدیدترین عکس محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقا خانی زوج خوشگل ایرانی/چه عکس دونفره زیبایی! بنظرتون واقعیه؟ اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 ظاهر متفاوت آزیتا حاجیان و دخترش مهراوه شریفی نیا در سال های دور/ چقدر جوان و باکلاس+عکس تصاویر دیده نشده از تولد 61 سالگی محمود احمدی نژاد/چه کیکی بزرگی!!مگه چند نفر مهمون دعوتن؟؟ افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم.. (فیلم) خطرناکترین و ترسناکترین روستای دنیا که هر ساله 150 نفر در مسیر این روستا میمیرند! (تصویر) گلچین هوش مصنوعی‌ها در تمام رشته‌ها سکانس مشترک حدیث میرامینی و توبی مگوایر، بازیگر نقش "اسپایدرمن"/ پای اسپایدرمن هالیوودی هم به برنامه مهران مدیری کشیده شد (عکس) انتخاب عجیب ترین ملکه زیبایی جهان!!پیرزن 60 ساله رقبایش از دور خارج کرد!!/ ما تو این سن عصا به دست هستیم (تصویر) خاص‌ترین مهره‌ی شطرنج جهان! (ویدئو) حضور غافلگیر کننده خواننده مطرح لس‌آنجلسی در یک باغ رستوران در تهران/ میخوان زیر تریلی جاسازش کنن قاچاقی از ایران خارج شه🤣 نگاهی به تیپ و استایل آبی نفتیِ و جوان پسند محمود احمدی نژاد در یک کشور اروپایی+عکس/ رئیس جمهور سابق قدم در مسیر جوانتر شدن و خوش تیپی میگذارد! (ویدئو) وقتی در حال یادگیری هستید این اتفاق در مغز شما می‌افتد! عاشقانه های سروش رفیعی ستاره فوتبال و دخترش وسط زمین فوتبال/ خنده های از ته دل پدر و دختر+ عکس (عکس)رونمایی از همسر و دختر بانمک جواد رضویان !/ چه خانواده ساده و شیکی داره (تصاویر) آلوده‌ترین مکان دنیا، که ممکن است شما را به کام مرگ بکشاند! کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
تیتر امروز   
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!
سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم!
فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...