پیشنهاد استفاده از حکم شدیدتر از «محاربه» برای اغتشاشگران/ حکم «بغی» چیست؟

  سه شنبه، 06 دی 1401 ID  کد خبر 235990
پیشنهاد استفاده از حکم شدیدتر از «محاربه» برای اغتشاشگران/ حکم «بغی» چیست؟
ساعد نیوز: نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیشنهاد می‌شود قضات بجای محاربه از حکم بغی که به مراتب سخت‌تر است استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فارس، همایش گروه های نقش آفرین نمایندگی، ولی فقیه در بسیج خوزستان با حضور آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و اعضای گروه های نقش آفرین بسیج خواهران و برادران، در سالن امام خامنه ای (مد) مجتمع فجر اهواز برگزار شد.

آیت الله حیدری در این مراسم به تشریح دو محور اصلی امامت اهل بیت علیهم السلام پرداخت و اظهار کرد: محور اول امامت، تبیین، تفسیر و صاینت از اسلام در مقابل تحریف است و محور دوم آن، نظام بخشیدن و توحید امت اسلامی است.

وی افزود: اگر امروز تفرقی در امت اسلامی می بینیم، حاصل اطاعت نکردن از اهل بیت است. حضرت ولیعصر (عج) این وظیفه را در زمان غیبت، بر دوش علما و فق ها قرار داده است که در عصر ما در ابتدا امام خمینی (ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری (مد) در این مقام ایفای نقش میکنند.

نماینده مردم خوزستان در خصوص اغتشاشات اخیر گفت: امریکا و اسرائیل در ابتدا با توهم تجزیه ایران اسلامی، رضا پهلوی و مریم رجوی را علم کرده بودند، اما وقتی دیدند این کارشان نتیجه ای ندارد، از حربه دوم خود که علم کردن خواص داخلی است، استفاده کردند. خواص معلوم الحالی که حتی در احکام الهی تشکیک میکنند.

عضو مجلس خبرگان در پایان خطاب به قوه قضائیه و قضات پیشنهاد داد: برای محاکمه اغتشاشگران از حکم بغی به جای محاربه استفاده کنند. بغات کسانی هستند که برای براندازی نظام اسلامی به میدان می آیند و حکم بغات از محارب به مراتب سخت تر است چرا که محارب فقط به ارعاب مردم می پردازد و کاری به نظام اسلامی ندارد.

وی ادامه داد: البته که بغات در مرتبه اول مقابل نظام اسلامی امام معصوم می ایستند، اما از آنجا که طبق ادله، ولایت فقیه، فقیه جامع الشرایط مبسوط الید است، لذا جایگاه امام معصوم را در نظام اسلامی دارد.

جرم بغی چیست؟

جرم بغی از جمله جرائم علیه امنیت به حساب می آید که برای مرتکب این جرم مجازات بسیار سنگینی را در پی دارد.

جرم بغی در قانون مجازات اسلامی

با توجه به قانون مجازات اسلامی حرم بغی اینگونه تعریف میشود که مرتکبین این جرم ، گروهی هستند که در برابر اساس و اصل جمهوری اسلامی ایران به صورت مسلحانه یعنی با اسلحه و تفنگ و … قیام کرده و در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران می ایستند.

مجازات جرم بغـی در صورت استفاده از سلاح

جرم بغی دو حالت دارد ؛ حالت اول آن است که گروهی که به صورت مسلحانه و با اسلحه و سلاح در برابر جمهوری اسلامی ایستاده اند از اسلحه خود در این قیام استفاده میکنند و حالت دوم آن است که فقط برای رعب و وحشت سلاح را در دست دارند و از آن استفاده نمیکنند و در واقع شلیک نمیکنند.

با توجه به قانون مجازات اسلامی چنانچه کسانی که اقدام به قیام مسلحانه علیه اساس نظام جمهوری کرده اند از اسلحه خود استفاده کنند ، به مجازات اعدام محکوم میشوند.

دقت داشته باشید که چنانچه این گروه 10 نفره باشند و فقط یک نفر از آن ها از سلاح خود استفاده کند ، فقط همان شخص به مجازات اعدام محکوم میشود و بقیه به مجازات دیگری محکوم خواهند شد چرا که آن ها از سلاح استفاده نکرده اند.

مجازات جرم بغی در صورت عدم استفاده از سلاح

همانگونه که گفته شد جرم بغی دو حالت دارد.
حالت اول آن است که از اسلحه و سلاح استفاده کرده باشند که مجازات آن ها اعدام است.

و حالت دوم آن است که گروهی که در مقابل اساس جمهوری اسلامی ایران ایستاده اند از سلاح استفاده نکرده باشند که مطابق قانون مجازات اسلامی ، این عدم استفاده از سلاح باید قبل از درگیری آن ها باشد.

حال چنانچه قبل از درگیری و استفاده از سلاح دستگیر شوند به حبس تعزیری درجه سه یا درجه پنج حسب مورد محکوم میشوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (79 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (37 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (37 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
توصیه رهبر معظم انقلاب به پسرانشان: اگر بخواهید داخل اقتصاد شوید، قسمت نام فامیلی را عوض و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌